Pagina 208 van 217
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 23 jan 2025, 07:38
door CSA2
De vraag is of dat 8 jaar is in gebruiksuren of letterlijk 8 jaar. Een Miele wasmachine gaat bij normaal gebruik 20 jaar mee. Echter als je diezelfde wasmachine 4z per dag vol beladen laat draaien dan haal je die 20 jaar niet. Niet dat ik het voor een fabrikant opneem, vind dit eerder interessant welke redenatie wordt gebruikt.
Er zijn inmiddels wel wat bussen voorzien van een nieuw accupakket, maar voorlopig blijft het daar even bij.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 23 jan 2025, 11:58
door hauptbahnhof
Ze geven de garantie, dat betekent dat als de huidige batterij niet voldoet, hij kosteloos wordt vervangen, toch? Niks meer, niks minder.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 23 jan 2025, 12:26
door Durashift
^^ dat is het financiële deel (maar als Ebusco het dadelijk tóch niet red dan is de garantie (omruil) regeling ook voorbij..) maar de stilstand (of, uptime zoals het tegenwoordig -populair marketingachtig- mag heten) is ook belangrijk.
Volgens mij is het nu het probleem vooral dat vervangende pakketten niet snel genoeg in de bussen kunnen worden gemonteerd (gebrek aan batterijen of gecertificeerde monteurs die eraan mogen werken?) en je dus te veel uitval hebt.
CSA2 schreef:(..)Een Miele wasmachine gaat bij normaal gebruik 20 jaar mee. Echter als je diezelfde wasmachine 4z per dag vol beladen laat draaien dan haal je die 20 jaar niet. Niet dat ik het voor een fabrikant opneem, vind dit eerder interessant welke redenatie wordt gebruikt.
Klopt voor de versie die je thuis hebt staan wellicht. In de gebruiksvoorwaarden zal ook wel iets geschreven staan over
normaal gebruik etc. Maar, Miele zal vast ook een professionele lijn machines maken die wél een hele dag kunnen werken zonder na een jaar vervangen te hoeven worden.
Nu heb je bij batterijen een paar technieken qua materiaalsoort en de ene kan beter tegen frequent opladen dan de andere. Koeling van de paketten is ook belangrijk natuurlijk. Van helemaal nul tot helemaal vol is lang niet altijd goed. Maar daar heb je juist die Batterij Management Systemen voor én een planning die de juiste routes maakt, geschikt voor de juiste voertuigen.
Als dit allemaal op orde is dan mag je van een fabrikant toch wel verwachten dat zijn product meerjarig
zo probleemloos mogelijk intensief gebruikt kan worden. Vind ik.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 23 jan 2025, 22:17
door ArrivaBas
Ik heb even bij Ebusco op de website gekeken en kom geen plafond voor het aantal kilometers tegen. Wel las ik elders op de site dat ze van 80.000 kilometer per jaar uitgaan als normaal gebruik, al waren ze rond de jaarwisseling wel erg trots op gelede Ebusco 9828 uit deze concessie, die vorig jaar kennelijk bijna het dubbele heeft afgelegd. Dat heeft Ebusco uitentreuren gedeeld op bijvoorbeeld LinkedIn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 24 jan 2025, 08:59
door CSA2
Er wordt wel gesproken over 8 jaar, echter is dat voor een specifiek accupakket. Er zijn andere mogelijkheden maar daar zitten andere voorwaarden aan. En wat er op het dak ligt van de Connexxion wagens, geen idee...
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 24 jan 2025, 13:03
door MichOV
Hoe lang blijven die tijdelijke bussen(amba's en citea's) trouwens die onlangs vanuit diverse hoeken van het land zijn gehaald? Gaan die allen ook weer terug van waar ze vandaan zijn gehaald of blijven ze bij Transdev in deze concessie?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 24 jan 2025, 13:16
door Milco
Ik neem aan dat ze blijven tot de Ebusco's weer inzetbaar zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 31 jan 2025, 15:06
door MichOV
Rijden de Ebusco's inmiddels weer die tijdelijk niet inzetbaar waren?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 31 jan 2025, 22:39
door Remco1989
Langzamerhand komen ze weer in dienst
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 31 jan 2025, 23:13
door MichOV
Betekent dit ook dat de tijdelijke bussen weer teruggaan van waar ze vandaan komen? Zoals Citea 5852 van RRRreis?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 04 feb 2025, 18:39
door TheAgedGamerYt
Ik vind het bijzonder dat de VRA de frequentie van lijn 174 in de spitsuren niet willen verhogen naar een kwartierdienst, de lijn is veel drukker geworden sinds de verlenging van de tram in Uithoorn.
Daarnaast is de frequentie tussen Amstelveen Busstation en Burgermeester Wiegelweg onregelmatig geworden naar een 10 tot 20-minutendienst, oorspronkelijk zal dit een kwartierdienst zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 04 feb 2025, 19:59
door OV-Ambtenaar
@TheAgedGamerYt; Het was enerzijds voor Connexxion lastig om koffiedik te kijken. In de zin van hoe de buslijnen zouden lopen qua bezettingsgraad na doortrekking van de Amsteltram. Daar hebben ze nu beter gevoel bij. Anderzijds geldt nog steeds dat chauffeurstekorten (en materieeltekort inmiddels ook) zorgen dat opschalen niet zondermeer kan op het moment.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 04 feb 2025, 23:24
door sneltram
De VRA was gewoon bikkelhard en kortzichtig. Iedereen had kunnen voorspellen dat de oostkant van Uithoorn liever de 174 neemt dan de tram. Ondertussen rijdt er een halflege 178 door Amstelveen en is de afstemming van diverse lijnen niet goed. Wat mij betreft in 2026:
-174 2x/uur als basis met 4x/uur in de spits. De spitsritten rijden niet het 'rondje Raadhuis/KLM', maar kunnen vanaf Amstelveen Busstation onder een ander nummer en zonder echte doorkoppeling in de reisinformatie (paralleliteit tram voorkomen) doorrijden naar Amsterdam Zuid.
-199 rijdt vanaf Westwijk niet via de Willem Dreesweg / Groenelaanbuurt, maar neemt de 178 over tussen Poortwachter en Zuid. Hierdoor is er een doorgaande lijn, waardoor de 178 niet meer een 'leeglooplijn' is die van een goede bezetting in Amsterdam altijd leeg eindigt bij Poortwachter. In de spits wordt er tussen Amstelveen Busstation en Amsterdam Zuid 4x/uur gereden (zie constructie hierboven met materieel van de 174 in de spits).
-door bovenstaande constructie heb je ook geen wachttijd meer nodig bij de 174 op het busstation van Amstelveen om het interval tussen 174 en 199 op de Groenelaan recht te trekken. Zijn doorgaande reizigers eindelijk een keer af van het wortelschieten.
Zou volgens mij DRK-neutraal zijn.
Belangrijk is wel dat het interval tussen Sportlaan en VU wordt afgestemd met de 357. Dus als de 199 2x/uur rijdt en de 357 4x het interval 15/7/8/15 wordt en niet 14/1/15/14/1, zoals nu. Dan benut je de bussen nog beter, terwijl de overstap er robuuster van wordt (liever 7 minuten dan 1).
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 04 feb 2025, 23:26
door Meltrain
Wat bedoel je met lijn 179?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 04 feb 2025, 23:28
door sneltram
Dat het laat op de avond is en de 9 verdacht dicht bij de 8 op het toetsenbord zit.
Moest de 178 zijn.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 14:06
door OV-Ambtenaar
sneltram schreef: ↑di 04 feb 2025, 23:24
De VRA was gewoon bikkelhard en kortzichtig. Iedereen had kunnen voorspellen dat de oostkant van Uithoorn liever de 174 neemt dan de tram. Ondertussen rijdt er een halflege 178 door Amstelveen en is de afstemming van diverse lijnen niet goed. Wat mij betreft in 2026:
-174 2x/uur als basis met 4x/uur in de spits. De spitsritten rijden niet het 'rondje Raadhuis/KLM', maar kunnen vanaf Amstelveen Busstation onder een ander nummer en zonder echte doorkoppeling in de reisinformatie (paralleliteit tram voorkomen) doorrijden naar Amsterdam Zuid.
-199 rijdt vanaf Westwijk niet via de Willem Dreesweg / Groenelaanbuurt, maar neemt de 178 over tussen Poortwachter en Zuid. Hierdoor is er een doorgaande lijn, waardoor de 178 niet meer een 'leeglooplijn' is die van een goede bezetting in Amsterdam altijd leeg eindigt bij Poortwachter. In de spits wordt er tussen Amstelveen Busstation en Amsterdam Zuid 4x/uur gereden (zie constructie hierboven met materieel van de 174 in de spits).
-door bovenstaande constructie heb je ook geen wachttijd meer nodig bij de 174 op het busstation van Amstelveen om het interval tussen 174 en 199 op de Groenelaan recht te trekken. Zijn doorgaande reizigers eindelijk een keer af van het wortelschieten.
Zou volgens mij DRK-neutraal zijn.
Belangrijk is wel dat het interval tussen Sportlaan en VU wordt afgestemd met de 357. Dus als de 199 2x/uur rijdt en de 357 4x het interval 15/7/8/15 wordt en niet 14/1/15/14/1, zoals nu. Dan benut je de bussen nog beter, terwijl de overstap er robuuster van wordt (liever 7 minuten dan 1).
Dit zijn wel inzichten waarvan de OV-ambtenaar van zowel Amstelveen als Uithoorn wat mee kan richting Connexxion voor het Vervoerplan 2026 (neem aan dat ze niet uit interesse op dit forum zitten

). Zou 't ook even met ze delen als ik jou was.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 18:40
door sneltram
Van Amstelveen denk ik (bij toeval) dat ik wel weet wie het is (en die doet ook Aalsmeer). Maar hoe ik de juiste persoon kan vinden in Uithoorn: geen idee.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 19:02
door fred1954
@sneltram: dat zou betekenen dat de Groenelaan en het Amstelland ziekenhuis overdag (buiten de spits) een half-uursdienst overhouden met lijn 174. Ik denk dat dat zeker voor het ziekenhuis te weinig is. Juist de toevoeging van lijn 199 naat het busstation zorgt ervoor dat de Groenelaan/Amstelland zkh 4x per uur een bus hebben. Helaas niet een strakke 15 minutendienst maar in ieder geval wel 2 bussen per half uur. Oké er is nog een 149, maar dat is een uur dienst of flexdienst.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 05 feb 2025, 20:25
door sneltram
De bezetting die ik op de Groenelaan zie buiten de spits, is echt geen 4 bussen per uur waard. Niet voor niets heeft Connexxion in 2017 de 199 opgeheven tussen Westwijk, de Groenelaan en het Busstation. Alleen doordat de Gemeente Amstelveen bleef zeuren en met een zak geld kwam, ging de 199 weer rijden, maar vervoerskundig is het niet nodig.
Op Westwijkplein - Ziekenhuis na, biedt de 174 dezelfde verbindingen met het ziekenhuis als de 199. We moeten de vervoerswaarde van het ziekenhuis ook niet overschatten.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 06 feb 2025, 09:59
door fred1954
Oké, het Amstelland is niet het VUmc, maar ik ben van mening dat elk ziekenhuis een redelijke ov frequentie dient te hebben.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 06 feb 2025, 10:15
door Roeland
Mijn voorstel voor deze lijnen zou zijn:
- laat de 199 ongewijzigd rijden (2x/uur over de Groenelaan)
- koppel de 174 bij de Zagerij aan de 178, en laat deze rechtstreekse lijn 174 (Uithoorn - Amstelveen - Zuidas) bijv. ma-vrij 4x/uur, avond/weekend 2x/uur rijden
- de 274 kan vervallen
- er komt een nieuwe lijn 173, deze neemt het 174-gedeelte tussen Amstelveen Ziekenhuis en de wijken rond het Busstation over (wellicht kan deze 173 met een kleine bus rijden)
Dan verbindt de 174 Uithoorn met die Amstelveense wijken, waar de tram niet in de buurt komt.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 06 feb 2025, 10:36
door TLP
Met de gecombineerde 174-178 die jij voorstelt herstel je juist de goedlopende verbinding tussen Uithoorn en Amstelveen die zou concurreren met de tram (iets wat Uithoornaars overigens niet erg zouden vinden). Doordat de bus daarna naar Station Zuid rijdt zal de echte drukte wel meevallen, maar er zullen genoeg reizigers uit de tram gejaagd worden dat de VRA dit niet leuk gaat vinden.
Juist omdat de huidige 174 in Amstelveen rond de tramroute slingert, is hij niet zo aantrekkelijk voor doorgaande reizigers. En een pendellijn tussen het Busstation en het Ziekenhuis gaat geen reizigers trekken, ook niet met een buurtbus.
Het voorstel van sneltram combineert dan nog wel het beste de ambities van de VRA en het huidige reizigerspotentieel, al is iedere rechtstreekse busverbinding van Uithoorn met Amsterdam er één te veel (zelfs al zou je die administratief niet zo doorvoeren, maar dat lijkt me niet te handhaven: zodra men ziet dat de koppeling er is, komen de vragen waarom die niet in de reisinformatie staat).
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 06 feb 2025, 11:14
door Roeland
Volgens mij moet de tram vanuit z'n eigen kwaliteiten voldoende reizigers trekken.
En niet door logische busverbindingen onnodig langzaam te maken...
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 06 feb 2025, 14:15
door sneltram
TLP schreef: ↑do 06 feb 2025, 10:36
Het voorstel van sneltram combineert dan nog wel het beste de ambities van de VRA en het huidige reizigerspotentieel, al is iedere rechtstreekse busverbinding van Uithoorn met Amsterdam er één te veel (zelfs al zou je die administratief niet zo doorvoeren, maar dat lijkt me niet te handhaven: zodra men ziet dat de koppeling er is, komen de vragen waarom die niet in de reisinformatie staat).
Die doorkoppeling van de spitsfrequentie op de 174 Uithoorn - Amstelveen Busstation met de spitsfrequentie 199 Amstelveen Busstation - Zuid was alleen maar een suggestie om de busomloop zo efficiënt te maken. Van mijn part keren alle lijnen op zichzelf en laat je de chauffeur pauze houden tijdens de kering. Of je laat de 186 in de spits de frequentie van de 199 aanvullen tussen Amstelveen Busstation en Zuid, zodat je ook dezelfde bustypes houdt op dat routedeel. Allemaal opties die CXX zelf kan uitwerken. Basissuggestie is 199 - 178 samenvoegen en 174 frequentie verdubbelen in de spits.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 06 feb 2025, 15:07
door TLP
Roeland schreef: ↑do 06 feb 2025, 11:14
Volgens mij moet de tram vanuit z'n eigen kwaliteiten voldoende reizigers trekken.
En niet door logische busverbindingen onnodig langzaam te maken...
Dat is het hele probleem van zowel de Amsteltram als de Noord/Zuidlijn: de tram en metro hebben die kwaliteiten niet, dus moesten er (zeker in eerste instantie) kunstmatige netwerkaanpassingen gedaan worden om voldoende reizigers te trekken. Vanuit jouw (logische) gedachte zou lijn 347 met vrijwel gelijkblijvende frequenties blijven rijden en nog steeds goed bezet zijn, maar dan rijdt de tram bijna leeg rond. Voor de Noord/Zuidlijn geldt dat er steeds zwaardere argumenten zijn om minder bovengronds openbaar vervoer in de binnenstad te hebben, wat zich onder andere weerspiegelt in dat de streekbussen tussen 2014 en 2027 vaker niet dan wel via de Raadhuisstraat naar CS gereden zullen hebben. De VRA heeft in het aanlegrapport gesuggereerd dat zo'n scenario ook voor Uithoorn zou kunnen gelden, al zijn we voorlopig nog niet zover. En de belangrijkste reden dat de tram op het huidige tracé rijdt is vanwege het dijklichaam van de voormalige spoorlijn. Daarvoor zijn goede economische en ecologische argumenten, al is de ontsluiting van Uithoorn daardoor niet zo best.
sneltram schreef: ↑do 06 feb 2025, 14:15
Die doorkoppeling van de spitsfrequentie op de 174 Uithoorn - Amstelveen Busstation met de spitsfrequentie 199 Amstelveen Busstation - Zuid was alleen maar een suggestie om de busomloop zo efficiënt te maken. Van mijn part keren alle lijnen op zichzelf en laat je de chauffeur pauze houden tijdens de kering. Of je laat de 186 in de spits de frequentie van de 199 aanvullen tussen Amstelveen Busstation en Zuid, zodat je ook dezelfde bustypes houdt op dat routedeel. Allemaal opties die CXX zelf kan uitwerken. Basissuggestie is 199 - 178 samenvoegen en 174 frequentie verdubbelen in de spits.
De doorkoppeling 174 - 178 (199) lijkt me qua capaciteit sowieso het meest reëel, want zoveel ruimte om te keren is er niet op Amstelveen Busstation: toen de 274 nog naar Zuid reed paste het allemaal maar net. Lijn 186 staat trouwens op de nominatie om te verdwijnen als het KLM Hoofdkantoor naar Schiphol Oost verhuist en er een bushalte op de A9 ter hoogte van de westelijke overkapping komt. Al met al blijven het enkel goede suggesties als VRA van het idee afstapt dat de bus nauwelijks mag concurreren met de tram.