Pagina 22 van 25

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 14 sep 2024, 10:35
door Tom024
Twee uur keertijd in Venetië lijkt me ook wel sportief, trouwens.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 14 sep 2024, 14:21
door jossevb
Als ik het schema bekijk, staat de trein iedere keer 3 degen te keren in Venetië. Dat lijkt me wel genoeg. Alleen de ritten tot Innsbruck gaan de zelfde dag nog terug. Dat is een keering van 12 uur. Dat moet ook wel te doen zijn

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 24 sep 2024, 16:07
door DovaModaal
DovaModaal schreef: wo 11 sep 2024, 14:55 De verkoop opent 24/9, er is een restauratierijtuig / bar-lounge

De trein gaat 7 keer heen een weer, vertrek 21/2 tot 12/3
Het rijschema is een combinatie van:
  • Vijf keer rijdt de trein tot Venetië en blijft daar telkens 3 nachten ter plaatse. Dit schema wordt ongeveer om de 9 dagen herhaald. Deze treinen bedienen dus zowel de markt van de short-ski (Innsbruck, Bolzano) als de city-trips naar Venetië en de andere steden onderweg, in de stijl van partner GreenCityTrip. Het carnaval van Venetië is van 22 februari tot 4 maart 2025.
  • Daarbovenop zijn er ook nog twee extra vrijdagen (21 en 28 februari) waarop de trein enkel tot Innsbruck rijdt. Door daar te keren kan hij al op zaterdag terugrijden (en bijvoorbeeld de wintersporters van een week eerder (14/2) terugbrengen). Deze 3 mogelijke volle vakantieweken (7 nachten verblijf rond Innsbruck/Tirol van zaterdag tot zaterdag) komen overeen met de verschillende Nederlandse voorjaarsvakanties, en met de Belgische krokusvakantie.
De verkoopspagina staat open !
Ik kon bijvoorbeeld voor 4 maart couchettes selecteren (6-persoons, 5-persoons, eventueel enkel vrouwen of per groep afgehuurd).
en voor 21 februari ook slaaprijtuigen (alleen, per twee, per drie).
https://www.europeansleeper.eu/

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 26 sep 2024, 20:09
door en-es
en-es schreef: do 09 mei 2024, 09:51 Zojuist voor 49.90 euro een couchette geboekt voor Utrecht-Wenen eind september. Wel in een 6 persoons coupé en bovenste bed.
Vandaag was het zover. Ik en nog andere reizigers stapten in het couchetterijtuig maar de deuren van de compartimenten waren gesloten. Vervolgens schreeuwde een dame van Nightjet dat we het rijtuig uit moesten. We konden niet mee want het rijtuig was defect en in een andere rijtuig kon ook niet. Dus weer naar huis. :(

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 26 sep 2024, 21:56
door rvdborgt
en-es schreef: do 26 sep 2024, 20:09 Vandaag was het zover. Ik en nog andere reizigers stapten in het couchetterijtuig maar de deuren van de compartimenten waren gesloten. Vervolgens schreeuwde een dame van Nightjet dat we het rijtuig uit moesten. We konden niet mee want het rijtuig was defect en in een andere rijtuig kon ook niet. Dus weer naar huis. :(
Ze zijn zeker vergeten om erbij te roepen wat de alternatieven zijn?
Als je nog wilt reizen, dan mag je dat ook morgen overdag doen, met het bestaande ticket. Daarbij heb je dan uiteraard recht op 50% GTBV want een defect rijtuig is geen overmacht.
Je mag ook omboeken naar een toekomstige datum naar keuze, uiteraard zonder extra kosten.
Je mag ook van de reis afzien en een volledige restitutie aanvragen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 26 sep 2024, 22:00
door en-es
We kregen een papiertje in onze handen gedrukt waarin stond dat je een hotel moest zoeken en dat je de volgende dag met NS Internationaal de vergoeding van het hotel alsmede een alternatieve reis moet bespreken.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 26 sep 2024, 23:03
door BasGeluk
En dan vraagt de overheid zich af waarom mensen steeds vaker de auto nemen en steeds minder het OV.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 08:23
door Suus
Vanwege een nachttrein met een defect rijtuig? Ik denk eerder dat mensen daarom gaan vliegen…

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 18:44
door Nitein-Repart
Met oude rijtuigen, grote kans op grote vertragingen en de hoge prijzen bedient de nachttrein echt een nichemarkt. Het is veel belangrijker om vliegen duurzamer te maken en te hopen dat elektrisch vliegen tot 1.000 kilometer in de nabije toekomst mogelijk wordt. Dan kan zowat het hele ÖBB-nachtnet opgedoekt worden.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 19:04
door Dionysusnu
Vliegen blijkt echter moeilijk te verduurzamen. Goh. Daarom zijn treinen juist op die middellange afstanden waardevol, en is het jammer dat internationale verbindingen nog zo achterlopen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 19:36
door waldo79
Ik zou niet reageren op de trol. Op de middellange afstand is de nachttrein tot een factor van enige betekenis te maken.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 22:28
door umbusko
Nitein-Repart schreef: vr 27 sep 2024, 18:44 Met oude rijtuigen, grote kans op grote vertragingen en de hoge prijzen bedient de nachttrein echt een nichemarkt. Het is veel belangrijker om vliegen duurzamer te maken en te hopen dat elektrisch vliegen tot 1.000 kilometer in de nabije toekomst mogelijk wordt. Dan kan zowat het hele ÖBB-nachtnet opgedoekt worden.
Dat jij niet van nachttreinen houdt, betekent nog niet dat er geen vraag is naar een betrouwbaar, niet overdreven duur nachttreinnetwerk. Die 'niche' is zelfs in de huidige dure, onbetrouwbare situatie groot genoeg om een hele hoop treinen ruim voor vertrek uit te verkopen. Als de geldschieters daar graag werk van zouden willen maken, zou je heel veel kunnen bereiken met een fractie van het geld dat je in de ontwikkeling van elektrisch vliegen moet steken. En met een stuk zekerder resultaat.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 08:53
door en-es
Alleen jammer dat er bewust stokoude rijtuigen worden ingezet die allang over de houdbaarheidsdatum zijn.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 09:27
door trolly
Ja, erg raar dat ze kiezen om treinen te laten rijden met stokoude rijtuigen, terwijl ze natuurlijk ook géén treinen hadden kunnen laten rijden.

De comeback van de nachttrein is heel recent. Investeerders zullen zich daarom afvragen hoe bestendig die hausse is, en pas nu de vraag lijkt aan te houden gaan investeren in nieuwe spulletjes. Het duurt dan weer even voordat er geleverd wordt, want slaaprijtuigen staan niet ergens in een showroom te wachten.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 12:51
door MaartenD
en-es schreef: za 28 sep 2024, 08:53 Alleen jammer dat er bewust stokoude rijtuigen worden ingezet die allang over de houdbaarheidsdatum zijn.
Je bedoelt dat ze die nieuwe rijtuigen bewust niet inzetten en in plaats daarvan alleen maar stokoude rijtuigen inzetten?

Skoda heeft ook een concept voor een nieuwe nachttrein voorgesteld. Net zoals ÖBB met eenpersoons coupé's maar die diagonaal aan beide zijden waardoor je denk ik een wat ruimtelijker gevoel krijgt.
https://www.railway.supply/en/skoda-gro ... r-comfort/
Afbeelding

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 13:13
door en-es
Nee, die stokoude rijtuigen worden ingezet omdat er nog geen nieuwe zijn. Zoals Trolly al.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 17:43
door MaartenD
Exact. Door het zo te zetten is trollen, want je weet dat er geen andere optie is.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 18:30
door en-es
Je kan er ook voor kiezen om die rijtuigen die aan het eind van hun latijn zijn helemaal niet meer in te zetten. Hoef je ook geen reizigers meer te downgraden of erger nog de toegang tot de trein te ontzeggen. Maar dan kom je vast aan het winstmodel van Nightjet.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 19:59
door umbusko
Ik zat al te wachten op bericht van vrienden, die met zijn drieën vanavond van Utrecht richting München zouden reizen met de Nightjet, en dan overdag verder naar Venetië. Wat denk je? Dit keer is het slaaprijtuig (of in ieder geval hun cabine) de klos, maar kunnen ze wel met zijn drieën in een zitcoupé terecht; ze krijgen wel lakens en dekens. Ik heb net de tip gegeven om de stoelen tot een groot bed uit te vouwen, dus met wat behelpen zal dat toch nog wel goedkomen. Maar wat een onbetrouwbaar gedoe, die Nightjet.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 20:02
door verfmeer
Hoe meer ik hier over hoor, des te blijer ik ben dat ik van de zomer vanuit Bologna de dagtrein naar Nederland heb genomen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 28 sep 2024, 20:09
door MetroRET
Nu er zoveel geroepen wordt over de oude stammen (en terecht) is er wellicht goed nieuws, want de NJ Vectrain is sinds een paar dagen toegelaten in Nederland.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 17 dec 2024, 20:03
door ICE11
Volgens een discussie op DSO (zie https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10995079) rijdt de Nightjet tussen Nederland en Wien ook in 2025 nog met de oude rijtuigen omdat er te veel problemen met de nieuwe stellen zijn.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 17 dec 2024, 20:08
door en-es
Dat is best wel een tegenvaller voor veel mensen. Weer die ouwe zooi. :x

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 17 dec 2024, 20:42
door trolly
Maar wel een opsteker voor sommigen hier. Kunnen we bovenstaande discussie nog eens dunnetjes overdoen :trein:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 17 dec 2024, 21:45
door cassie127
ICE11 schreef: di 17 dec 2024, 20:03 Volgens een discussie op DSO (zie https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 0,10995079) rijdt de Nightjet tussen Nederland en Wien ook in 2025 nog met de oude rijtuigen omdat er te veel problemen met de nieuwe stellen zijn.
De laatste informatie die ik gehoord heb is juist dat men vanaf medio april definitief om zal gaan op de nieuwe rijtuigen (dat was tot voorkort nog niet 100% zeker)

Overigens zijn de zitplaatsen niet te boeken, zijn er alleen maar 4 persoons couchettes te boeken en Sleppercabins voor maximaal 2 personen. Dat geeft toch aan dat er iets staat te gebeuren.