Pagina 22 van 23
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: vr 02 mei 2025, 22:16
door gkw1969
Gydo schreef: ↑vr 02 mei 2025, 14:03
Doe twee DDAR rijtuigen die Keolis heeft overgenomen zijn geen 1 april, ze hebben een Keolis logo ontvangen en zijn begin maart al overgenomen, dus dat was geen 1 april grap...
Als je weet dat Keolis de rijtuigen heeft overgenomen weet je ook waarom. Dus vertel…. Waarom zijn ze overgenomen en wanneer worden ze ingezet?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 08:17
door Z2N
Goed mogelijk dat dat bedrijfsgeheim is.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 08:45
door srmeijer95
Weinig geheim aan. Die dingen zijn overgekocht, en het plan wordt momenteel uitgewerkt.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 14:22
door Durashift
Vandaag in het radio 1 journaal het afrem- en optrek geluid mogen horen van deze Mat'64. Nostalgie.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 17:53
door IIVQ
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 18:06
door Daniel
Durashift schreef: ↑za 03 mei 2025, 14:22
Vandaag in het radio 1 journaal het afrem- en optrek geluid mogen horen van deze Mat'64. Nostalgie.
Vanmiddag dat geluid mogen horen met eigen oren

Da's pas nostalgie. Overigens voor de liefhebbers: het deel van de 1e klasse tussen balkon en WC in is gedeklasseerd.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 18:29
door Bemined
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 20:28
door Sorry_geen_dienst
gkw1969 schreef: ↑vr 02 mei 2025, 22:16
Gydo schreef: ↑vr 02 mei 2025, 14:03
Doe twee DDAR rijtuigen die Keolis heeft overgenomen zijn geen 1 april, ze hebben een Keolis logo ontvangen en zijn begin maart al overgenomen, dus dat was geen 1 april grap...
Als je weet dat Keolis de rijtuigen heeft overgenomen weet je ook waarom. Dus vertel…. Waarom zijn ze overgenomen en wanneer worden ze ingezet?
In
dit artikel staat hierover het volgende :
Plan B
Voor het geval de inzet van de Mat ’64 niet haalbaar zou blijken, had Keolis een alternatief achter de hand. Van VolkerRail werden twee stuurstandrijtuigen van het type DDM aangeschaft. “Die wilde men daar kwijt. Met een locomotief in het midden hadden we daarmee kunnen rijden,” zegt Veltman. “Maar dat blijkt nu gelukkig niet nodig.”
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 20:59
door Heel_Holland_Spot
Waren die DD-AR-stuurstanden (dus ook geen DDM, zoals in het artikel staat) niet van Strukton Rail?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: za 03 mei 2025, 21:11
door Gebruikersnaam
DD-AR is DDM-2 en DDM-3. De stuurstandrijtuigen waren inderdaad van Strukton.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 04 mei 2025, 08:42
door Nitein-Repart
ArrivaBas schreef: ↑vr 02 mei 2025, 08:23
Ik denk dat de inzet van een Mat'64 laat zien wat de aanbestedingen doen met het aanhouden van voldoende reserve in het materieelpark. Vaak kan een treindienst in een kleine concessie als deze precies uit met het aantal beschikbare treinstellen, en wanneer er dan een treinstel niet inzetbaar is vanwege onderhoud, schade of iets anders, is er direct nul reserve. Het gebrek aan geschikt reservematerieel is ook de grootste achterliggende reden voor de gebrekkige betrouwbaarheid van de RB61 en RE19.
Bij de RE13 is de materieelinzet wat minder complex dankzij de schakelbare bovenleiding in Venlo (je hebt geen materieel nodig dat verschillende bovenleidingsspanningen moet kunnen verwerken), maar er is elders in de organisatie van Eurobahn krapte die alleen de inhuur van een extern bedrijf kon oplossen. En zo'n kleine speler heeft niet direct genoeg geld om hagelnieuwe treinen te bestellen. Wel ben ik van mening dat we die bedrijfjes zoals TCS en Train Rental International dankbaar moeten zijn dat ze in de gaten willen springen die ontstaan door bijvoorbeeld terugroepacties of kinderziektes aan modern materieel.
Daarom ben ik voorstander van een nationale treinreserve van circa vijf vierdelige SLT-stellen die op alle elektrificeerde baanvakken kunnen rijden.
Op die manier is er ook geen uitval van een treindienst omdat toevallig een Flirt defect en de NS niet mag bijspringen door bijvoorbeeld een SLT in te zetten op Zwolle-Emmen, Zwolle-Enschede of Amersfoort-Ede. Zelfs op Alphen-Gouda mogen enkel TAG-Flirts rijden, ookal betekent dat dat er weleens een treindienst uitvalt omdat een TAG-Flirt defect is. Met een nationale treinreserve van een aantal SLT-stellen kan dit soort uitval voorkomen worden en hoeven er ook geen museumtreinen te gaan rijden tussen Amersfoort en Ede.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 04 mei 2025, 09:24
door Bemined
Dat hoeft niet eens landelijk, volgens mij is het RRReis wagenpark van de provincie Gelderland als je de concessies samenvoegt groot genoeg om 4 à 5 reservestellen aan te kunnen houden. Als men WINK's zou hebben kunnen die zowel op de elektrische als diesellijnen ingezet worden. Bonus dat je dan standaard tussen Arnhem en Elst en Arnhem en Zevenaar onder de draad kunt rijden.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 04 mei 2025, 13:28
door cassie127
Het zou mooier zijn als je een partij in Nederland hebt (railexperts, traincharter etc) die wat flirts heeft die geschikt zijn voor alle (elektrische) baanvakken in Nederland maar ook op de grensbaanvakken naar Duitsland/België die vervoerders dan kunnen inhuren (met of zonder personeel van verhurende partij).
Voor alleen Nederland zelf is het inzetgebied te klein om de kosten terug te verdienen, maar met bijvoorbeeld Duitse toelating kun je ook heel makkelijk materieeltekorten opvangen op een RE 13, RE 18, RE 19, RB 61 etc.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 04 mei 2025, 13:45
door marvinkok
Wel leuk dat je nou juist multicourante Flirts aanhaalt..
Op alle genoemde internationale verbindingen is het lichtelijk dramatisch vanwege ...
*Tromgeroffel*
multicourante Flirts met problemen

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: zo 04 mei 2025, 13:45
door waldo79
waldo79 waardeert deze posts
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 07:00
door IIVQ
Meltrain schreef: ↑wo 30 apr 2025, 20:54
- Spoiler: show
- En ja, ik weet dat er ook tijdelijk twee Breng GTW's hebben gereden, maar daar was een tijdelijke ontheffing voor.
Waarom heeft een GTW een ontheffing nodig?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 07:03
door T-hijs
Volgens mij omdat het diesels waren.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 07:05
door IIVQ
Gaat het dan om ontheffing van de concessievoorwaarden, ontheffing van ProRail of milieuontheffing van de provincie?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 08:00
door gkw1969
IIVQ schreef: ↑do 08 mei 2025, 07:00
Meltrain schreef: ↑wo 30 apr 2025, 20:54
- Spoiler: show
- En ja, ik weet dat er ook tijdelijk twee Breng GTW's hebben gereden, maar daar was een tijdelijke ontheffing voor.
Waarom heeft een GTW een ontheffing nodig?
Waarom zet je een quote in een "spoiler" en niet gewoon, zoals iedereen, als quote?
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 11:02
door IIVQ
- Spoiler: show
- Omdat het deel van het oorspronkelijke bericht dat ik citeerde in een spoiler stond
- Spoiler: show
- en ik niet door had dat ik de spoiler meegequote had
.
- Spoiler: show
- Waar een mens zich al niet druk om kan maken.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 11:37
door gkw1969
Omdat het f........ irritant is, evenals even met hele kleine lettertjes denigrerend reageren op een medeforumer
Bovendien, zoals ik heb laten zien, is het helemaal niet zo moeilijk de spoiler weg te halen en het lettertype aan te passen zodat iedereen precies kan lezen wat er geschreven is.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 11:44
door Milco
Iedereen maakt wel eens een vergissing, toch?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 11:47
door gkw1969
jazeker, maar zijn laatste, in hele kleine letters geschreven, opmerking was geen vergissing. En dat stoort mij.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 11:52
door Milco
Nee, een boodschap dat een mens zich niet zo druk moet maken

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Geplaatst: do 08 mei 2025, 11:58
door gkw1969
Van mijn kant even een laatste reactie (op dit onderwerp). Ik maakte me er niet druk om, ik vroeg alleen waarom. En dan verwacht ik die sneer niet omdat een simpel antwoord van een vergissing voldoende is. Ik heb in mijn originele vraag geen waardeoordeel gegeven, dus was de sneer overbodig.