Pagina 22 van 34
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 14:48
door Lijn 45
Maar gaat 50 dan (deels) geleed rijden of gaan de geledes alleen in de spitsen op die lijn rijden?
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 14:52
door Kopri
Ik verwacht vooral dat de gelede maar tot Doorn, Centrum rijden aangezien daarna het traject daarna de frequentie lager is. Ik verwacht meer 15 meter bussen over het gehele traject en 18 meter op het deel Utrecht - Doorn gezien het lijnfiche op dat stuk een vrij hoge frequentie behoudt in de spits. Het kan ook zijn dat ze verder rijden, maar dat lijkt mij niet logisch.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 15:54
door RW2104
Het is trouwens ook een U-liner, dus dan zou het een gelede bus met luxere zitplaatsen moeten zijn volgens de eisen
Ik ben benieuwd.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 04 okt 2024, 17:37
door Kopri
Over luxere dingen gesproken, heb ik wel al vernomen dat de Yutong's in ZHN passagier stoelverwarming hebben, veel beenruimte en genoeg USB-poorten.
Voor onze reizigers wordt onderweg werken nog makkelijker in R-net. Yutong’s 15 meter lange voertuigen hebben zeer luxe stoelen met individueel in- en uit te schakelen stoelverwarming. Dankzij een slimme indeling van het voertuig is er een breed gangpad en stoelen met extra beenruimte. De laptop kan volledig worden opengeklapt op de grote, klaptafels met handige bekerhouder. De hoofdsteunen hebben mobiele telefoonhouders mét inductie laders. Ook zijn er USB-aansluitingen. Met de ruime wifi-bandbreedte kunnen reiziger onderweg werken, studeren, ontspannen, films kijken of muziek luisteren.
Alle voertuigen zijn voorzien van een gelijkvloerse in- en/of uitstap én van tenminste vier (mindervalide) plaatsen die zonder opstap bereikbaar zijn. De elektrisch uitschuifbare rolstoelplank biedt gemak aan rolstoelgebruiker en chauffeur. Er is een directe spraakverbinding met de chauffeur vanaf de rolstoelplek.
Voor slechtziende reizigers zijn er gele kleurcontrasten op stopknoppen en opstapjes. Voor blinde reizigers is er braille op stopknoppen. Doordat de bussen technisch zijn voorzien van een ringleiding, zijn de omgeroepen reisinformatie en haltes in de bus beter hoorbaar. Ook is er reisinformatie buiten de bus te horen. De bus heeft een geluidssysteem (AVAS), zodat een reiziger een langzaam rijdende elektrische bus hoort aankomen.
Bron:
https://zhn.qbuzz.nl/nieuws/test-artikel-2_43p69j3tpg8
Ik ben benieuwd of de U-Liner vergelijkbare dingen gaat krijgen.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: za 05 okt 2024, 14:41
door Nickipedia
meneerh2o schreef: ↑vr 04 okt 2024, 08:33
Een Citaro
G heeft er 49.
Een Yutong U18 heeft er 55.
Een Citea SLFA heeft er 52.
Het is maar net hoe je ze inricht, Citaro G’s zijn er ook met
58 zitplaatsen.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: za 05 okt 2024, 23:59
door Durashift
Is die stoelverwarming nog een beetje slim? Dat ie, bijvoorbeeld, uitschakelt als de zitting verlaten wordt?
Meestal is een warme zitplek van een voorganger nou niet het meest comfortabele, denk ik.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: zo 06 okt 2024, 07:09
door Philip
De oude Amsterdamse sneltram/metro had al stoelverwarming. De stoelen waren zo dun dat de heteluchtverwarming eronder ook de stoel flink opwarmde. Was heerlijk in de winter.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 09 okt 2024, 11:45
door Kopri
Ik ben heel benieuwd. Ik denk dat ik naar ZHN ga afreizen een keer om ze alvast uit te proberen en kijken hoe ze rijden. Ik ben ook wel benieuwd of de 18 meter Yutong's bij elke halte wel kan passen, aangezien best wel een aantal haltes klein zijn op lijn 50.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 09 okt 2024, 18:47
door RW2104
Enkele nieuwe afbeeldingen en render van Keolis Yutongs in deze presentatie gegeven aan de provincie vandaag (dia 28, 29, 30);
https://www.stateninformatie.provincie- ... essies.pdf
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: wo 09 okt 2024, 18:59
door Lijn 45
Pouw blijft dus voor Keolis rijden, anders stond hun stalling niet op het kaartje.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 02:26
door meneerh2o
Het terrein in Lopik is dacht ik ook van Pouw, daar stonden in coronatijd aardig wat bussen opgeslagen.
Lijkt er wel op de stalling bij Besseling Travel gaat verdwijnen. De bussen die blijven komen dan op de Havenweg.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 04:01
door Nickipedia
Lopik wordt de vervanger van Montfoort. De 418’s schijnen naar de andere kant van de concessie te gaan.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 10:44
door Kopri
Ik vind dat de eerste renders er wel degelijk uitzien van de Yutong's. Echter ben ik nog steeds niet te spreken over het uiterlijk van de voorkant. De stoelen zien er wel comfortabel uit, ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat zijn.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 11:39
door ovVeluwe
meneerh2o schreef: ↑do 10 okt 2024, 02:26
Het terrein in Lopik is dacht ik ook van Pouw, daar stonden in coronatijd aardig wat bussen opgeslagen.
Lijkt er wel op de stalling bij Besseling Travel gaat verdwijnen. De bussen die blijven komen dan op de Havenweg.
Ik weet niet zozeer of die van Pouw is of gehuurd wordt door onder andere Qbuzz en Keolis. De nieuwe buurtbussen hebben we daar vorig jaar ook naartoe gebracht vanuit Venlo. Toen stonden er ook nog een aantal ex RRReis BYD's.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 12:41
door meneerh2o
Kopri schreef: ↑do 10 okt 2024, 10:44
Ik vind dat de eerste renders er wel degelijk uitzien van de Yutong's. Echter ben ik nog steeds niet te spreken over het uiterlijk van de voorkant. De stoelen zien er wel comfortabel uit, ben benieuwd hoe dat in de praktijk gaat zijn.
Het is op zijn zachtst gezegd nogal opvallend. Maar als ze die ledlampen maar van verwarming voorzien dan maakt het me eigenlijk weinig uit. De SETRA's zijn ook geen toonbeeld van elegantie.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 18:50
door RW2104
Nu ik er weer goed naar heb gekeken ziet die U-liner op dia 28 er niet eens uit als een render.
Volgens mij is dat gewoon een foto van een echt eerste exemplaar, die Yutong dan waarschijnlijk heel snel in elkaar heeft weten te zetten, prototype misschien
Edit: Oké nevermind, het lijkt erop dat het wel een foto is van een echte U15, maar dat de huisstijl erop bewerkt is

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 20:46
door Kopri
Ja, ik ben benieuwd wanneer ze meer foto's gaan delen over de echte bus en van de U18. Ik ben ook heel benieuwd welke opties ze allemaal gaan kiezen kiezen voor de bussen.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 21:24
door Gartlin9
RW2104 schreef: ↑do 10 okt 2024, 18:50 Oké nevermind, het lijkt erop dat het wel een foto is van een echte U15, maar dat de huisstijl erop bewerkt is
Nou ik ben er eigenlijk niet zo van overtuigd dat het een render is want ook de binnenkant van de bus heeft oranje accenten, naar mijn inzien zijn de details er wel op bewerkt achteraf maar de rest zoals reflecties zijn wel erg overtuigend. Maarja we leven wel nu in de tijd dat ai dit mogelijk overuigend kan maken dus geen idee
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 21:32
door Daniel
Als het een echte bus in huisstijl zou zijn geweest hadden ze er vast niet 1234 als nummer op gezet, dus op z'n minst het uiterlijk zal achteraf bewerkt zijn.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 21:54
door iamthedutchdude
Voor een render is het ook wel een heel onlogische omgeving. Daarnaast verwacht ik in een render geen zakken om de stoelen.
De gedetailleerde weerspiegelingen en de mate van detail van het interieur dat door de ramen te zien is, doet mij ook vermoeden dat de bewerking niet met AI heeft plaatsgevonden.
Na heel nauwkeurig kijken is mijn oordeel dan ook dat alleen de neus gewijzigd is. Rondom het witte Uliner-logo en het wagenparknummer zie ik sporen van wijzigingen. Daarnaast lijkt met de lijnfilm geknoeid te zijn: het lijnnummer lijkt niet achter het glas te zitten maar op het glas en ook de bestemming lijkt niet op een regulier lijnfilmdisplay. De blauwe kleur en het oranje Uliner-merk op de zijkant lijken wel weer echt (als in: ik zie geen sporen van wijziging).
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 22:30
door Lijn 45
Het U-liner logo op de voorkant staat in mijn ogen ook in een rare hoek op de bus.
Een dia verder staat 'mogelijkheid tot testen' over Yutong. Betekend dat dat er al eerder een Yutong (deze?) naar Nederland komt om te testen?
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 10 okt 2024, 22:53
door RW2104
Zou inderdaad denken dat ze het hebben over testen in Nederland en waarschijnlijk dan met één van de eerste exemplaren, die van de foto zou goed kunnen. Ook al duurt de implementatie nog ruim een jaar, zou mij niet verbazen als de al testwagen al vroeg arriveert.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: vr 11 okt 2024, 11:30
door meneerh2o
Die van de foto zal het niet zijn, dat is photoshop. Maar er komen wel voorlopers om te zorgen dat de chauffeurs tijdig zijn voorbereid.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: ma 14 okt 2024, 17:32
door RW2104
Qbuzz heeft inmiddels ook een voorlopige voorziening aangevraagd bij het Cbb om het gunningsbesluit te schorsen tot de bezwaartermijn (6 weken) op het toekomstig besluit van de Gedeputeerde Staten is verstreken. Dat besluit wordt pas in december verwacht aangezien de hoorzitting op 7 november is.
Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)
Geplaatst: do 17 okt 2024, 14:06
door ovVeluwe
Transdev bestelt 96 elektrische bussen bij Solaris.
https://www.sustainable-bus.com/electri ... _pmJnNyHdA
Er worden geen lengtes genoemd.