Pagina 22 van 23

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: wo 05 jun 2024, 23:09
door Lijn 45
De RXP 9904, 6705 en V100 zouden op termijn weer rijvaardig moeten worden, de 'Locon 9902 en 9905' en andere DB-rode Railexperts 1600'en en de Railexperts 1700 zijn pluklocs voor de locs van RFO en Railexperts, de drie 1700'en van DC Tractie zijn te huur, de ex Captrain en ex HSL 1600'en en ex NSI 1700'en staan te koop en wat men met de 1200'en wil weet ik niet.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 01 jul 2024, 21:19
door bjrndlw
Wat gaat er gebeuren met die ouwe meuk die normaal naar Luik reed? Kunnen we daar straks mee naar het Spoorwegmuseum?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 01 jul 2024, 21:28
door Milco
Inzet op andere trajecten lijkt mij? Of was Maastricht-Luik de enige lijn waar het nog inzetbaar was?

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 01 jul 2024, 21:37
door Dionysusnu
Milco schreef: ma 01 jul 2024, 21:28 Of was Maastricht-Luik de enige lijn waar het nog inzetbaar was?
Volgens NOS wel. Volgens de reacties hier niet. Doe een gok welke gelijk heeft (A)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 01 jul 2024, 22:12
door IIVQ
Omgekeerd. Breaks waren de enige stellen die nog op Mt-Luik konden rijden, nadat het eerst altijd klassiekjes waren (maar die zijn geloof ik allemaal uit dienst) en daarna Varkensneuzen (ik weet niet waarom die niet meer mogen).

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 01 jul 2024, 22:38
door MarkNL
Klassiekjes zijn niet kapot te krijgen en worden nog altijd ingezet. Volgens de laatste geruchten moeten die ook gaan terugkeren op Luik - Aachen om het getrokken materieel vrij te spelen voor de EC's naar Parijs en de nieuwe "trage" Benelux.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: ma 01 jul 2024, 23:26
door umbusko
Varkensneuzen hebben op Maastricht-Luik niet gereden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 05:10
door Suus
Ik vind het sinds de instroom van M7 lastiger te zeggen op welke lange lijnen Break nog rijdt, maar spoorlijn 16 via Heist-op-den-Berg is nog altijd volledig in handen van drie treindiensten die uitzonderingen daargelaten met Break rijden :Y

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 07:02
door ArrivaBas
Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 07:20
door Meltrain
bjrndlw schreef: ma 01 jul 2024, 21:19 Wat gaat er gebeuren met die ouwe meuk die normaal naar Luik reed? Kunnen we daar straks mee naar het Spoorwegmuseum?
Wel als je het toevallig aantreft in een trein die in Schaarbeek stopt. :Y

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 08:47
door Suus
ArrivaBas schreef:Break wordt overal in België nog redelijk volop ingezet voor hoofdzakelijk intercitydiensten. Wat er is afgevoerd is zwaar beschadigd geraakt na ongelukken.
Ik kan je alvast melden dat de lijst op Wikipedia niet klopt (A)

Zo rijdt de IC Luik - Landen - Brussel - Quiévrain tegenwoordig met M7 in plaats van Break. En de IC Luik - Namen - Brussel is tegenwoordig ook M7. En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens :mrgreen:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 09:43
door ArrivaBas
Dat gevoel had ik al. Ik kon het traject Deinze - Lichtervelde niet vinden in die lijst, terwijl daar wel tot twee keer toe een Break een ontmoeting met een vrachtwagen had. (A)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 09:52
door Tom024
Suus schreef: di 02 jul 2024, 08:47 En de IC Kortrijk - Zottegem - Brussel is tegenwoordig M4 tussen M7 motorwagens :mrgreen:
Toen ik pas in Brussel was en zo'n combinatie voorbij zag komen moest ik toch ook even twee keer met mijn ogen knipperen. :shock: Dat is dus kennelijk compatibel met elkaar?

Ik meen dat op Antwerpen - De Panne ook Break wordt ingezet inderdaad.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 10:06
door verfmeer
Ja, zie ook deze foto op Wikipedia: Afbeelding

Het ziet er voor geen meter uit, maar technisch kan het.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 10:37
door Ardan
Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 10:59
door ITF
verfmeer schreef: di 02 jul 2024, 10:06 Ja, zie ook deze foto op Wikipedia: Afbeelding

Het ziet er voor geen meter uit, maar technisch kan het.
Afbeelding

Zoek de verschillen (A)

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 11:24
door IIVQ
Ardan schreef: di 02 jul 2024, 10:37 Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Toen ik in 2002 in Maastricht studeerde hadden we daar als IC's getrokken treinen, ICR/ICK met in de zomer een DDM-rijtuig erin waar de onderste verdieping geen stoelen maar fietsklemmen had.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 11:36
door Hainje
Oeh ja, de IC Haarlem - Maastricht. :trein:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 11:39
door Hans
Sterker nog, daarvoor was het zelfs Zandvoort aan Zee-Maastricht en in de zomermaanden op zaterdag zelfs door naar Luxemburg!!

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 13:36
door en-es
En zelfs een trein naar Frankrijk, Zwitserland en Italië :trein:

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 13:48
door Meltrain
IIVQ schreef: di 02 jul 2024, 11:24
Ardan schreef: di 02 jul 2024, 10:37 Deden we in Nederland toch ook vroeger? DDM-rijtuigen tussen enkeldeks? Hebben we het wel over de jaren 1990.
Toen ik in 2002 in Maastricht studeerde hadden we daar als IC's getrokken treinen, ICR/ICK met in de zomer een DDM-rijtuig erin waar de onderste verdieping geen stoelen maar fietsklemmen had.
Het zal wel ICR geweest zijn (met eventueel een Plan W), want ICK heeft volgens mij uitsluitend tussen Den Haag en Venlo gereden.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 14:13
door IIVQ
Ik heb regelmatig in ICK gezeten, (met van die oranje gordijnen binnen, dat was ICK toch?) en ik woonde net buiten Maastricht, mijn ouders woonden in Groningen en mijn vriendin in Hoofddorp. Ik ben uitzonderlijk weinig via Breda gereisd.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 14:59
door Michael
Volgens de wiki werd ICK hoofdzakelijk in de IC Den Haag CS-Venlo ingezet. Maar werden ze ook veel ingezet in de IC Schiphol-Maastricht.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 15:21
door Meltrain
O ja, dat laatste klopt inderdaad.
Maar in mijn herinnering werd ICK niet gemengd ingezet met ander materieel.

Re: Vergane glorie in het OV

Geplaatst: di 02 jul 2024, 16:04
door Daniel
Toen ICK begon met instromen heeft het nog in stammen gecombineerd met ICR, ICRm en K4 gereden. Dat is ergens aan het begin van mijn studententijd geweest (2002/2003), daarna is het al snel naar volledig ICK gedaan in de IC Den Haag - Venlo.