Pagina 211 van 217
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: ma 24 mar 2025, 18:40
door IIVQ
hauptbahnhof schreef: ↑vr 21 mar 2025, 11:27
Werkt CXX ook niet met Hastus? Dan moet er toch gewoon een compleet nieuwe dienstegeling gemaakt kunnen worden binnen korte tijd. Zo'n omleiding is ook echt wel ruim van te voren bekend dus het komt vooral over als onwil i.p.v. onmacht.
Ja, CXX werkt ook met Hastus, maar er zitten nog heel veel systemen aan vast om die data van Hastus naar de bussen, het personeelsplanningssysteem (dat itt bijv. GVB, niet van de leverancier van Hastus is) en de reisinformatie. Daar zit de bottleneck, waardoor wij niet zoals GVB 's morgens een lijn kunnen bedenken en daar 's middags mee kunnen rijden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 27 mar 2025, 16:07
door fred1954
Vandaag zag ik de gelede Citaro 9262 “ReizendoorZeeland” op lijn 174 naar Uithoorn. Heel apart…..
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 27 mar 2025, 20:12
door TLP
Ik vroeg me vanochtend al af wat dat ding vanochtend in Amstelveen deed, maar hij bleek als lijn 171 aangekomen te zijn en rijdt sindsdien allemaal rondjes op lijn 174.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 28 mar 2025, 18:11
door TLP
Connexxion heeft op 20 februari ontheffing
aangevraagd voor de oude bussen en de VRA heeft de ontheffing
toegekend. In de aanvraag wordt ook aangegeven dat de koop van de EBS-Citea's in een vergevorderd stadium is en inderdaad bedoeld is voor de defecten en de opschaling per 4 mei.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 28 mar 2025, 19:25
door matje82
wel apart, de genoemde 3387 heeft 27 februari voor het laatst gereden, de 3342 is na 1 februari niet meer ingezet, APK van deze is sinds 13 februari verlopen. De aanvraag voor ontheffing is van 20 februari.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 28 mar 2025, 19:30
door Etienne
TLP schreef: ↑do 27 mar 2025, 20:12
Ik vroeg me vanochtend al af wat dat ding vanochtend in Amstelveen deed, maar hij bleek als lijn 171 aangekomen te zijn en rijdt sindsdien allemaal rondjes op lijn 174.
En sinds vandaag is de 9262 op Texel te vinden

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: za 29 mar 2025, 07:29
door fred1954
TLP schreef: ↑vr 28 mar 2025, 18:11
Connexxion heeft op 20 februari ontheffing
aangevraagd voor de oude bussen en de VRA heeft de ontheffing
toegekend. In de aanvraag wordt ook aangegeven dat de koop van de EBS-Citea's in een vergevorderd stadium is en inderdaad bedoeld is voor de defecten en de opschaling per 4 mei.
Ik vraag me af op welke lijnen de 10 nieuwe elektrische bussen komen te rijden per 4 mei.
Op dit datum zie ik voornamelijk uitbreiding van 180/181, 191, 192, 287 (allemaal Schiphol) en lijn 300.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: za 29 mar 2025, 07:56
door Milco
Ik vermoed dat de 97xx ex-Schipholnet die nu op het R-net rijden weer wit gaan worden en dat de ex-EBS wagens dan op het R-net gaan rijden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: za 29 mar 2025, 12:02
door Station Luchtbal
Wordt Amstelland Meerlanden ook de bestemming voor
de 9 ex-UniBuss Citea’s?
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: za 29 mar 2025, 16:25
door Ovspotteralkmaar
matje82 schreef: ↑vr 28 mar 2025, 19:25
wel apart, de genoemde 3387 heeft 27 februari voor het laatst gereden, de 3342 is na 1 februari niet meer ingezet, APK van deze is sinds 13 februari verlopen. De aanvraag voor ontheffing is van 20 februari.
De 3387 is afgevoerd, moesten reparaties plaats vinden die meer 10.000 euro kosten.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 01 apr 2025, 18:52
door sneltram
Vandaag een grote bende door de afgesloten A9. Volgens CXX op de website en in de app geen storingen bekend. Maar waar de bussen dan bleven? Die verdwenen gewoon.
Op Asb een bomvolle 300 met bestemming 'pendeldienst'. Waar die dan heen pendelde? Geen idee.
Op de DRIS-panelen vrolijk iedere paar minuten een 356 of 300, maar geen bus te bekenen. Ja, het kan een keer tegenzitten, maar waar GVB en Syntus nog enige vorm van info verstrekten (vertraging, deel route vervallen) kon het er bij CXX niet vanaf. En de reiziger? Ach, waarom zou je je er druk om maken....
Oranjebaan is opgelost. Het DRIS-paneel is afgeplakt. Da's natuurlijk ook een manier. De halte heet in de bus sinds een paar dagen 'Oranjebaan buiten gebruik'. Toch iets moois gevonden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 01 apr 2025, 20:53
door Meltrain
Zou het een optie kunnen zijn om (een deel van) de korte ritten van lijn 357 te verlengen naar de halte Aalsmeer West/Centrum?
Dan krijgt een veel groter deel van Aalsmeer een rechtstreekse verbinding met Amsterdam.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 01 apr 2025, 21:07
door SpotterSpoortNiet
De 255, 300 en 356 worden richting Haarlem omgeleid over de route van lijn 186 via het Amsterdamse Bos samen met de rest van de A9-gebruikers. Dit zorgde voor een file vanaf de rotonde Bosrandweg - Nieuwe Meerlaan tot en met het Bloesempark (bijna in Amstelveen). Mijn bus vertrok met +4 van Busstation en kwamen aan op Knooppunt Noord met +60! En dat was geen systeemstoring! En dat dan voor elke bus die daar doorheen moest. Ik heb haas geen foto's maar een kwart van de file was bus daar.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: di 01 apr 2025, 23:02
door TLP
Meltrain schreef: ↑di 01 apr 2025, 20:53
Zou het een optie kunnen zijn om (een deel van) de korte ritten van lijn 357 te verlengen naar de halte Aalsmeer West/Centrum?
Dan krijgt een veel groter deel van Aalsmeer een rechtstreekse verbinding met Amsterdam.
Ik denk niet dat de kosten voor de laadinfrastructuur tegen zo'n verlenging opwegen, als de bus al kan keren daar. Het zou al helpen als ze de aansluiting op Aalsmeer Busstation tussen de 340 van/naar Haarlem met de 357 van/naar de Elandsgracht beter maken, zoals tussen de 347/358 en 348/357 in Amstelveen vroeger.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 08:06
door tgv22
sneltram schreef: ↑di 01 apr 2025, 18:52
Vandaag een grote bende door de afgesloten A9. Volgens CXX op de website en in de app geen storingen bekend. Maar waar de bussen dan bleven?
Bij iedere afsluiting van de A9 bij Amstelveen is er geen verstoring bij Connexxion. Zoals aangeven worden de bussen omgeleid via Burgemeester A.Colijnweg. Er vervallen geen haltes dus voor CXX geen reden om iets te melden.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 08:20
door sneltram
Er reed een pendelbus i.p.v. een reguliere lijn 300. Dat lijkt mij toch het vermelden waard. Ook het up to date houden van rituitval en vertraging lijkt mij geen gekke vraag. Het hoeft echt niet tot op de minuut te kloppen, maar doodleuk iedere 7 minuten een bus op in alle reisinfo zetten en die weer laten verdwijnen, daar krijg je de reiziger flink gefrustreerd mee.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 09:46
door waldo79
tgv22 schreef: ↑wo 02 apr 2025, 08:06
sneltram schreef: ↑di 01 apr 2025, 18:52
Vandaag een grote bende door de afgesloten A9. Volgens CXX op de website en in de app geen storingen bekend. Maar waar de bussen dan bleven?
Bij iedere afsluiting van de A9 bij Amstelveen is er geen verstoring bij Connexxion. Zoals aangeven worden de bussen omgeleid via Burgemeester A.Colijnweg. Er vervallen geen haltes dus voor CXX geen reden om iets te melden.
Je bent ervan op de hoogte dat de afsluiting van de A9 gisteren niet planmatig was, maar tot een groot verkeersinfarct leidde.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 10:13
door iamthedutchdude
Er had op zijn minst een algemene melding geplaatst kunnen worden in de trant van: "Wegens een ongeplande afsluiting van de A9 komen op verschillende buslijnen [grote vertragingen en/of rituitval] voor. Onze excuses voor het ongemak." Je hebt er voor specifieke ritten precies niets aan (want er worden geen lijnen/ritten genoemd), maar voor de gemiddelde reiziger is dat precies voldoende informatie om niet al te pissig te worden wegens het niet (of veel te laat) komen opdagen van een bus. Dat is ook de reden dat i.i.g. één concurrent van Transdev/Connexxion dat wel met enige regelmaat doet.
Ik weet alleen niet of Transdev/Connexxion die mogelijkheid in hun systeem heeft zitten (dat ligt aan de exacte implementatie in het systeem), maar in de KV15-specificatie is die optie er wel.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 10:22
door waldo79
Kijk, zulke oplossingen zouden het leed wat verzachten. Nu ben ik zelf niet gedupeerd geweest, want ik woon niet in de buurt van Amstelveen.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 10:37
door Meltrain
TLP schreef: ↑di 01 apr 2025, 23:02
Meltrain schreef: ↑di 01 apr 2025, 20:53
Zou het een optie kunnen zijn om (een deel van) de korte ritten van lijn 357 te verlengen naar de halte Aalsmeer West/Centrum?
Dan krijgt een veel groter deel van Aalsmeer een rechtstreekse verbinding met Amsterdam.
Ik denk niet dat de kosten voor de laadinfrastructuur tegen zo'n verlenging opwegen, als de bus al kan keren daar. Het zou al helpen als ze de aansluiting op Aalsmeer Busstation tussen de 340 van/naar Haarlem met de 357 van/naar de Elandsgracht beter maken, zoals tussen de 347/358 en 348/357 in Amstelveen vroeger.
Volgens mij kan de bus bij
deze rotonde (of desnoods eentje verder) prima keren.
Er hoeft een extra laadinfrastructuur aangelegd te worden, want laden kan nog steeds bij Aalsmeer Busstation.
Als je in de ochtendspits enkele ritten laat starten bij Aalsmeer West/Centrum en in de avond(spits) enkele ritten daar laat eindigen, kan de bus ervoor of erna gewoon opladen bij Aalsmeer Busstation.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 22:20
door Ovspotteralkmaar
sneltram schreef: ↑wo 02 apr 2025, 08:20
Er reed een pendelbus i.p.v. een reguliere lijn 300. Dat lijkt mij toch het vermelden waard. Ook het up to date houden van rituitval en vertraging lijkt mij geen gekke vraag. Het hoeft echt niet tot op de minuut te kloppen, maar doodleuk iedere 7 minuten een bus op in alle reisinfo zetten en die weer laten verdwijnen, daar krijg je de reiziger flink gefrustreerd mee.
Hoezo?
Er werd gependeld tussen Haarlem en Schiphol knooppunt Noord en Knooppunt noord en Bijlmer. Mensen kunnen dus van Haarlem naar de Bijlmer, alleen moeten ze op noord overstappen en het is aan ons als chauffeur om dat door te vertellen aan de reizigers.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: wo 02 apr 2025, 22:35
door sneltram
Als er op het tijdstip van de DRIS een pendelbus zou vertrekken, is daar inderdaad niets mis mee.
Maar als je continu de volgende gewone bus blijft aankondigen, die op vertrektijd verdwijnt. En dat maar blijft herhalen totdat er na een half uur een keer een bus aankomt met niets meer dan 'pendelbus' weet je als reiziger niet meer waar je aan toe bent: 'kan ik nog op reis?', 'waar kom ik met deze bus uit?', 'kan ik beter afzien van mijn reis of een andere optie gaan zoeken?'.
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 14:21
door Milco
Gaat het doorvoeren van diverse wijzigingen in de dienstregeling per 4 mei nog wel door? Hoewel ik na die datum van lijn 192, die wordt opgeheven, inderdaad geen dienstregeling meer kan vinden, vind ik ook nog niets over de nieuwe(/terugkerende) lijnen 287 en 645 en zie ik bij de overige lijnen dezelfde dienstregelingen als nu...
Edit: inmiddels staat de nieuwe dienstregeling online incl. de "nieuwe" lijnen 287 en 645.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: zo 13 apr 2025, 19:07
door fred1954
@Milco, ik ga er vanuit van wel, op de website van CXX staan de wijzigingen van 4 mei nog steeds online.
https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/nie ... anden-2025
Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)
Geplaatst: do 17 apr 2025, 04:09
door Styyx
Ik zit nu in de N30 net bij Amstelveen.
Op de schermen wordt gezegd dat je straks op het busstation kan overstappen op de N47 en N57, met vertrektijd en al.
N47 en N57 rijden woensdagnacht niet.....