Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Plaats reactie
diederickx

Re: Korte vragen

Bericht door diederickx »

"Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs". Rare jongens die Belgen.
en-es

Bericht door en-es »

Ja, die boodschap krijg ik ook vaak als ik een prijs opvraag. :Y
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een doodnormale melding dat je niet alle soorten vervoersbewijzen voor de opgevraagde route kan gebruiken. Komt veel voor bij reizen met een overstap op Brussel-Noord die twee keer Schaarbeek passeren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx

Aha. Ik had begrepen dat de route niet is toegestaan, ongeacht het vervoerbewijs. De formulering had duidelijker gekund dan.
Dennenboom

Bericht door Dennenboom »

Het is in ieder geval wel niet moeilijk bedoeld. :)
Chrysa

Bericht door Chrysa »

Suus schreef:Een doodnormale melding dat je niet alle soorten vervoersbewijzen voor de opgevraagde route kan gebruiken. Komt veel voor bij reizen met een overstap op Brussel-Noord die twee keer Schaarbeek passeren.
En welke mag je dan wel gebruiken en welke niet?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Dat staat er niet bij, dus daar kan ik geen antwoord op geven :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

diederickx schreef:"Deze reisweg is niet toegestaan met om het even welk vervoerbewijs". Rare jongens die Belgen.
Ik vind dat "Gaat terug van Froyennes als IC 19927 in de richting Namen" nog erger. De trein gaat namelijk helemaal niet terug. Als ik in de app een reis Liège-Maastricht bekijk staat er ook altijd bij Eijsden "Vanaf hier draait hij als S43 [treinnummer] in de richting Maastricht (NL)". Hoezo, draait? :mrgreen:
diederickx

"Terug" blijkt een misvertaling te zijn van "en tant que": Circule à partir de Froyennes en tant que IC 19927 en direction de Namur. Betekenis: als IC 19927. Draaien (voor worden (en niet keren zoals ik aanvankelijk dacht)) is ook al zo erg. Is er bij de NMBS dan niemand die ambtelijk Frans in goed Nederlands kan vertalen?
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Belgisch is gewoon een beetje anders. Neem nou deze pagina: https://www.belgiantrain.be/nl/news/works-rer

Dit is toch gewoon smullen?

In maart 2018 heeft Infrabel de omvangrijke infrastructuurwerken tussen Brussel en Ottignies heropgestart in functie van het toekomstig Gewestelijk Expresnet.

en

In functie van de plaats waarop de werken zullen worden uitgevoerd, zal de inzet van de treinen verschillend verlopen als de werken zich:
tussen Brussel-Luxemburg en Hoeilaart bevinden, is scenario 1 van toepassing

tussen Hoeilaart en Ottignies bevinden, is scenario 2 van toepassing

Dit zijn toch prachtige zinnen. Maakte NS maar zulke volzinnen in hun berichten over werkzaamheden.
diederickx

Het mogen dan prachtige volzinnen zijn, "in functie van" is een lelijk gallicisme.
trolly

Bericht door trolly »

Sorry Suus, sorry diedericxs — ik vind het drakerige kauwgomtaal, die vooral aan moet tonen dat de betreffende ambtenaar enorm hard aan het epibreren is.

Even redigeren:
Tussen Brussel en Ottignies gaat Infrabel in maart 2018 eindelijk weer door met de werkzaamheden voor het Gewestelijk Expressnet.

Eerst wordt tussen Brussel-Luxemburg en Hoeilaart gewerkt. Het treinverkeer verloopt dan volgens scenario 1. Daarna, als tussen Hoeilaart en Ottignies gewerkt wordt, rijden de treinen volgens scenario 2.

Waarbij mijn voorkeur zou zijn de laatste zin en de scenario's niet op deze manier aan de reiziger te communiceren, maar pas op de aanstaande verandering te wijzen op het moment dat die actueel wordt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
en-es

Bericht door en-es »

Ik moet eerlijk gezegd heel hard lachen als ik zoiets lees.
katvis

Bericht door katvis »

Ligt het aan mij of zijn er laatste maand ofzo veel meer met graffiti besmeurde treinen op het spoor? Zit nu in de 4044 waarbij een zijkant helemaal grijs is.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersnaam
Contacteer:

Bericht door Gebruikersnaam »

Viel mij ook al op. Gisteren was de 4210 ook helemaal van een kant besmeurd. Ik meende ergens gelezen te hebben dat het te maken heeft met de winter (kans op vorst) in combinatie met de schoonmaakinstallaties.
Ferdinand
Contacteer:

Bericht door Ferdinand »

Hoe zien de automaten eruit waarbij je een OV-Chipkaart kunt kopen en waar kun je die vinden? Ooit op een metrostation in Rotterdam heb ik een kaart gekocht, maar ik zie die automaten eigenlijk vrijwel nergens.
Mikos
Contacteer:

Bericht door Mikos »

Afbeelding
Te vinden op ieder NS-station. Je zoekt de kaartautomaat met de bolle buik. NS heeft 3 soorten automaat.
Dagboek van een conducteur is hier te koop. Niet duur.
dennistd

Bericht door dennistd »

Overigens is mijn ervaring dat de platte automaten (rechts op de foto) aan het verdwijnen zijn. In Borne en Hengelo stonden bijvoorbeeld altijd een bolle en platte naast elkaar, maar op beide stations zijn de platte verdwenen.
Lijn 45
Contacteer:

Bericht door Lijn 45 »

In Amersfoort stonden eerst ook zes automaten, dat zijn er ook minder geworden.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Die bolle automaten hebben ook meer mogelijkheden en meer functies dan de platte.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

In Amersfoort had het meen ik ook iets te maken met de krapte in de stationshal, maar inderdaad staan hier nu nog maar vier automaten. Overigens zie ik er zelden lange rijen voor staan, als er bij elke automaat één klant staat is het al veel tegenwoordig.
En het ophalen van producten gaat daarnaast zo vlot dat er niet echt een rij door kan ontstaan, naast dat dat ook mogelijk is bij de nieuwe automaten binnen de poortjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Daarnaast hebben een groot aantal stations ook nog gewoon een loket waar verschillende diensten aangeboden worden.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een groot aantal stations :| Volgens mij zijn er in Zuid-Holland nog maar zes stations met een loket, in de provincie Utrecht denk ik zelfs maar twee.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Het is beter dan niets.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Volgens mij zijn er in Zuid-Holland nog maar zes stations met een loket, in de provincie Utrecht denk ik zelfs maar twee.
Klopt heel aardig zo uit m'n hoofd, waarbij ik zelfs twijfel of Gouda eigenlijk nog een loket heeft.

We kunnen er bijna een criterium maken voor de benaming "Centraal": de aanwezigheid van een loket. Alle stations in Zuid-Holland en Utrecht met Centraal hebben er eentje, de enige uitzonderingen die ik uit m'n hoofd kon bedenken zijn Dordrecht en Den Haag HS.
Den Haag is daarmee ook de enige stad in heel de zuidelijke helft van Nederland die nog twee stations met een loket heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie