Pagina 214 van 214

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: vr 06 jun 2025, 22:39
door Lijn 45
TCR heeft vziw niets te maken met wat de Groepsvervoerspecialist doet. TCR heeft de touringcars en naam van SWT overgenomen, de lijnbussen zijn nog van het voormalige SWT, en dat bedrijf heet nu de Groepsvervoerspecialist.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 07 jun 2025, 00:38
door mp623
Overigens zijn niet alle bussen die op de KLM Open pendel rijden van de Groepsvervoerspecialist.
Er rijden ook 3 gelde bussen van Oostenrijk touringcars mee (1x ex-GVB wit, 1x ex MPK Łódź wit, 1x ex MPK Łódź geel/rood).
Overigens heb ik gehoord dat daar morgen ook een 13m ex EBS scania (wit) bij komt.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 07 jun 2025, 13:24
door hauptbahnhof
Dionysusnu schreef: vr 06 jun 2025, 22:17
hauptbahnhof schreef: do 05 jun 2025, 12:15 Wat ik heel erg mis op dit soort busbanen, maar ook bij trams, zijn lichten waar de buschauffeur/trambestuurders op kunnen anticiperen of het licht wit gaat worden of niet.
Dit zou ook veel problemen kunnen voorkomen.
Ik denk dat je dat eigenlijk vooral in de afstelling van het buslicht zelf moet zoeken. Stel dat je een afteller gebruikt, dan kunnen er tot kort voor de 0 seconden conflictbewegingen zijn, en die medeweggebruikers doen wel eens onvoorspelbaar. Dus dan is het alsnog eigenlijk niet veilig om door te rijden zonder te remmen.
De betere oplossing lijkt mij dus om wat eerder bij het kruispunt aan te melden en/of om de bus na aanmelding sneller wit te geven.
Een afteller is alleen handig op haltes. Bij kruisingen zonder haltes moet er toch een ander systeem gebruikt worden.
Bij de tram in Amstelveen zie je nog deze V-lichten die oplichten voordat het verkeerslicht op wit springt. Licht ie niet op, dan weet de bestuurder dat hij moet gaan remmen.
In Frankrijk heb je dit systeem (verschilt vaak per regio hoe het is geïmplementeerd (ruit oranje/blauw; uitroepteken andersom; 3 of 4 seconden knipperende uitroepteken voor de tram mag)) die bij ELK verkeerslicht voor de tram hangt.
Deze systemen kunnen ook goed op vrije busbanen gebruikt worden.

Het nadeel van eerder wit geven is dat dat de doorstroming niet ten goede komt. Andere richtingen worden langer voor rood gehouden terwijl de bus er nog lang niet is. Helemaal bij verkeerslichten die met KAR werken, duurt het al langer voordat het licht op oranje springt. Dus ik denk dat er daarom gekozen is voor een zo laat mogelijke witte licht.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: za 07 jun 2025, 15:21
door Denniss
Op ca. 150 meter voor de kruising Kruisweg-Van Heuven Goedhartlaan staan in beide richtingen wel waarschuwingslichten als er een lijn 340 komt invoegen en het lichtje in de bocht op rood gaat/staat. Als dat waarschuwingslicht knippert laat je gas los en kun je in de meeste gevallen bij de bocht weer vaart maken en hoef je niet te stoppen.
Als dit bij elk licht zo zou zijn kun je veel beter anticiperen.
Meestal gaan bij 45km/u de lichten wel op tijd op wit voor de bus, maar niet altijd...
Op het display van de ticketbox kun je wel zien dat de VRI succesvol is aangemeld, maar dit biedt geen garantie dat het licht daadwerkelijk snel op wit gaat.


Dennis

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 10 jun 2025, 17:07
door TheAgedGamerYt
Wanneer zullen de 9490-9499 bussen in dienst komen?

Het zal wel de 357 gaan helpen want die rijdt de laatste paar weken regelmatig met Iveco's wat helemaal niet past bij deze lijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 19:43
door Gartlin9
hauptbahnhof schreef: za 07 jun 2025, 13:24
Een afteller is alleen handig op haltes. Bij kruisingen zonder haltes moet er toch een ander systeem gebruikt worden.
Bij de tram in Amstelveen zie je nog deze V-lichten die oplichten voordat het verkeerslicht op wit springt. Licht ie niet op, dan weet de bestuurder dat hij moet gaan remmen.
In Frankrijk heb je dit systeem (verschilt vaak per regio hoe het is geïmplementeerd (ruit oranje/blauw; uitroepteken andersom; 3 of 4 seconden knipperende uitroepteken voor de tram mag)) die bij ELK verkeerslicht voor de tram hangt.
Deze systemen kunnen ook goed op vrije busbanen gebruikt worden.

Het nadeel van eerder wit geven is dat dat de doorstroming niet ten goede komt. Andere richtingen worden langer voor rood gehouden terwijl de bus er nog lang niet is. Helemaal bij verkeerslichten die met KAR werken, duurt het al langer voordat het licht op oranje springt. Dus ik denk dat er daarom gekozen is voor een zo laat mogelijke witte licht
Nog een voorbeeld van zo’n systeem is ons eigen Nederlandse almere, daar heb je op de busbanen (binnen de stad) ook van de lampen x meter voor de kruising en 9 oog.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 23 jun 2025, 17:41
door TheAgedGamerYt
Lijn 174 zat weer tijdens de spits goed gevuld, ik ben benieuwd waarom de Vervoerregio Amsterdam Connexxion niet toelaat om een kwartierdienst te laten rijden op deze lijn.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: ma 23 jun 2025, 22:13
door Philip
Omdat de VRA graag voor de reiziger bepaalt welk vervoermiddel gekozen moet worden. Vervolgens komt er een dienstregeling die het gewenste vervoermiddel aantrekkelijk maakt en de alternatieven onaantrekkelijk.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 12:59
door sneltram
Ik haal mijn stokpaardje maar weer van stal: 174 4x/uur in de spits. Lijn 274 opheffen. Lijn 199 weghalen op de Groenelaan en juist via Poortwachter rijden ter vervanging van de 178 die toch bijna leeg is op dat laatste stukje uitloper.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 14:40
door diederickx
Daarmee halveer je de frequentie op de Groenelaan op alle momenten behalve in de spits, en halveer je ook de frequentie tussen Poortwachter en station Zuid maandag t/m zaterdag overdag. Dat vind ik geen goed plan.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 15:34
door fred1954
TheAgedGamerYt schreef: ma 23 jun 2025, 17:41 Lijn 174 zat weer tijdens de spits goed gevuld, ik ben benieuwd waarom de Vervoerregio Amsterdam Connexxion niet toelaat om een kwartierdienst te laten rijden op deze lijn.
Misschien komt dat omdat sommige omlopen van lijn 199 zwaar in de vertraging zitten vandaag, ik zag vanmorgen op OVinfo +25 op de Groenelaan ri. busstation, en net +28. Op het gedeelde stuk 174/199 komen de meeste passagiers in de 174 terecht.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 18:28
door BusOV40
https://rar.vervoerregio.nl/document/90 ... 424af737dd

Hier het eindconcept voor het vervoerplan AML 2026.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 20:15
door fred1954
Dit is niet het eind concept. Dit is een reactie van de RAR op het eind concept

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 20:47
door Styyx
Wel kunnen we het volgende er uit halen:
  • Flinke opschaling van de dienstregeling
  • Lijn 171 krijgt een andere route in Aalsmeer
  • Lijn 198 wordt na een jaar al opgeheven
  • Er komt in de toekomst een directe verbinding tussen Haarlem Schalkwijk en Amsterdam Zuid (nog niet in 2026)

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 21:01
door ThatPCDude
Is lijn 198 een dermate zwakke lijn dan? Dat hij na een jaar alweer opgeheven wordt.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 21:10
door OV-Ambtenaar
Ik verwacht dat het eindconcept pas van de zomer inzichtelijk is zodra het op de Bestuurlijke Informatiepagina van de Vervoerregio staat. Ik verwacht dat in het Dagelijks Bestuursvergadering van 3 juli het VP2026 van AML op de agenda komt. Normaliter worden de stukken dan een maand later geopenbaard

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 21:14
door Styyx
ThatPCDude schreef: di 24 jun 2025, 21:01 Is lijn 198 een dermate zwakke lijn dan? Dat hij na een jaar alweer opgeheven wordt.
Ik zie hem meestal leeg rondrijden inderdaad. Jammer, want vroeger kon de 341 tijdens de spits met een kwartierdienst wel druk zijn. De 198 met een lagere frequentie en een overstap op Schiphol (die overigens niet aansluit) is niet aantrekkelijk.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 21:16
door Natorious
Styyx schreef: di 24 jun 2025, 20:47 Lijn 198 wordt na een jaar al opgeheven
ThatPCDude schreef: di 24 jun 2025, 21:01 Is lijn 198 een dermate zwakke lijn dan? Dat hij na een jaar alweer opgeheven wordt
Wat ik afleid uit het document is dat de werkzaamheden aan de A9 dusdanige vertragingen gaan veroorzaken dat extra DRU ergens vandaan moet komen. Daarom wordt het schrappen van lijn 198 voorgesteld.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 23:03
door Dionysusnu
Voor wie het stukje A9 gemist heeft:
TLP schreef: ma 19 mei 2025, 19:18 als de afrit Amstelveen straks echt langdurig dichtgaat zullen de bussen via een busafrit de route langs de snelweg gaan rijden. Dat kan - tot grote schrik van de planner van de zaak - 5 FTE extra, maar ook frequentieverlagingen opleveren zodat de extra bussen niet nodig zijn. In dat laatste geval kunnen er misschien zelfs bussen vrijgespeeld worden waarmee de 356 alsnog vaker geleed gereden kan worden, al rijden tegenwoordig structureel een paar omlopen met 18 meter op deze lijn.
Afrit 5, Amstelveen Stadshart, gaat dus dicht, met een omleiding voor 300 en 356 via een nieuwe/tijdelijke afrit naar de Burg. Colijnweg, en dan route lijn 186 naar het busstation. De omleiding geldt alleen in oostelijke richting.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: di 24 jun 2025, 23:18
door sneltram
diederickx schreef: di 24 jun 2025, 14:40 Daarmee halveer je de frequentie op de Groenelaan op alle momenten behalve in de spits, en halveer je ook de frequentie tussen Poortwachter en station Zuid maandag t/m zaterdag overdag. Dat vind ik geen goed plan.
Klopt. Dat is ook precies het idee. Op de Groenelaan is de vraag buiten de spits echt te laag voor een kwartiersdienst, net als tussen Poortwachter en Busstation, waar het zelfs in de spits niet druk is. Tussen het Busstation en Zuid kun je opvulritten rijden. Je moet immers iets met die spitsritten van de 174 die ander toch maar een kwartier staan te niksen.

De beste buslijn rijdt van knooppunt naar knooppunt, wat anders heb je slechts een 'leeglooplijn' zoals de 178. Die wordt nooit druk aan het einde. Met de 199 rijdend tussen Zuid, Busstation, Poostwachter, Westwijk en Schiphol, aangevuld tot 4x/uur tussen Zuid en Busstation heb je kans op een mooie gelijke bezetting over de hele rit.

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 26 jun 2025, 10:56
door diederickx
Het overtuigt me niets. Lijn 174, 178 en 199 rijden thans van knooppunt via knooppunt naar knooppunt dus waarom zou je ze uitkleden?

Re: Concessie Amstelland Meerlanden (2018-2032)

Geplaatst: do 26 jun 2025, 12:51
door sneltram
De 178 rijdt juist niet naar een knooppunt. Het stukje Busstation - Poortwachter is alleen maar een leeglooplijn.

De Groenelaan is overbediend in de daluren. Lijn 274 is een farce en lijn 174 zit te vol in de spits.

Die problemen kun je allemaal oplossen met de genoemde constructie waarbij lijn 199 niet de WIllem Dreesweg en Groenelaan op gaat, maar juist via Poortwachter naar Amsterdam Zuid rijdt, opgevuld in de spits met 2x/uur Amstelveen Busstation - Amsterdam Zuid. Lijn 174 4x/uur in de spits en 2x/uur in het dal. Win-win.