Pagina 23 van 49
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 12:43
door henrivanderweijden
betekend dat dat
Db geen verbinding meer met
Ah krijgt?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 12:50
door Roeland
Volgens mij was de bedoeling dat de IC's 4x/uur op
Db en 2x/uur op
Klp zouden stoppen.
Daarmee houden beide stations hun verbinding met
Ah.
En door die IC-stops op
Db is het (qua tijdligging) mogelijk om de sprinters naar Rhenen zonder inhaling te laten rijden.
Wanneer de sprinter naar Rhenen 9 min. eerder uit
Ut vertrekt dan een in
Db halterende IC, dan zitten ze elkaar niet in de weg.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 12:53
door MetroRET
Maar... krijgt hiermee
Klp dan eindelijk een vaste verbinding met
Db, of zijn het opnieuw verschillende ICs die afwisselend op
Db of
Klp stoppen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 12:56
door Klaasje
Het tweede dus.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 12:58
door MetroRET

Lekker handig weer dus...
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 13:02
door teun
MLouter schreef: ↑do 03 sep 2020, 11:56
Volgens mij past vooralsnog geen 8-10 treinen per uur tussen Tilburg en Breda, dus tot die tijd is 4x/u Den Haag Eindhoven sowieso geen optie.
Daarom is men ook een extra perronspoor in Tilburg en een extra spoorboog in Meteren aan het bouwen.
Het nut van een IC die in
Db én
Klp stopt zie ik nou niet echt zo, dan kun je ook gewoon de sprinter nemen op een van de stations die daadwerkelijk in de kom van Veenendaal liggen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 13:11
door sirvinniei
Ja, door het alterneren kan je goedkoop vanuit Veenendaal een dagje Utrecht doen, door een enkeltje de klomp - west/centrum te kopen
Zelf lijkt mij Prorails voorstel voor 4-4-4 alsnog het beste (4x non-stop Arnhem-Utrecht, 4x IC met stops op
Klp,
Db en
Ed en de huidige 4 sprinters), maar het is al beter dan alle reizigers in Utrecht oost in sprinters proppen (en de benodigde perronverlengingen hiervoor)
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 13:13
door MetroRET
teun schreef: ↑do 03 sep 2020, 13:02
Het nut van een IC die in
Db én
Klp stopt zie ik nou niet echt zo, dan kun je ook gewoon de sprinter nemen op een van de stations die daadwerkelijk in de kom van Veenendaal liggen.
Rhn/
Mrn -
Ed/
Ah v.v. gaat hierdoor al jaren via
Ut, ipv
Db.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 13:43
door reisthijs
Dat kan wel degelijk via
Db zolang daar een IC stopt. Je zal
Rhn/
Mrn -
Klp bedoelen, dat kan nu inderdaad alleen maar via Utrecht.
MLouter schreef: ↑do 03 sep 2020, 11:56
Volgens mij past vooralsnog geen 8-10 treinen per uur tussen Tilburg en Breda, dus tot die tijd is 4x/u Den Haag Eindhoven sowieso geen optie.
Das was sowieso pas gepland voor december 2024. Maar nu worden er, drie jaar eerder, extra IC's Schiphol-Rotterdam tussendoor gefietst. Dus ben ik benieuwd wat dan het plan voor december 2024 gaat worden.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 13:59
door MetroRET
Oeps, iets te snel indd, doelde indd van/naar
Klp.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 14:09
door umbusko
De overstap in
Db is op dit moment wel 25 minuten van
Ah naar
Rhn en 28 minuten van
Rhn naar
Ah. Dus bepaald aantrekkelijk is het sowieso niet.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 14:29
door MetroRET
Dat is maar net het moment waarop je reist:
Stopt de
3000 of
3100 op
Db én heb je de
7300 of
7400 van/naar
Rhn.
De lange overstappen zijn tussen de
3000 en
7300 (op zondagochtend en laat op de avond) en tussen de
3100 en
7400 (doordeweeks overdag) het geval.
De kortere overstappen (een minuut of 10-12) zijn tussen de
3000 en
7400 (stoppen nooit tegelijk op
Db) en tussen de
3100 en
7300 (in het weekend, grootste deel van de dag).
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 14:42
door sirvinniei
Maar hoe nuttig is zo' n reis? Je kan veel beter de brug over gaan en bij Kesteren opstappen.
Voor Veenendaal heb je natuurlijk gewoon lijn 87, 83 en 50 richting
Klp.
Maarn blijft inderdaad een probleem.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 17:00
door SuperGhost
Voor Maarn naar De Klomp kun je overstappen in Veenendaal of Woudenberg met de bus. Al vraag ik me af hoeveel reizigers er nu tussen Maarn en De Klomp reizen, de meesten zullen naar Veenendaal willen waar al een rechtstreekse bus naartoe rijdt. Alleen voor Maarn<->Arnhem is het wat onpraktischer, want dan moet je in Veenendaal én Ede overstappen, dat lijkt me te veel tijd kosten en dat lijkt me de enige relatie die baat heeft bij een goede overstap in Driebergen.
Het lijkt me zeker een aanrader om zodra er 6 IC's per uur rijden (waarvan 4 stoppend te Driebergen) de sprinter zo in te leggen dat er in Driebergen een goede overstap Maarn<->Ede/Arnhem ontstaat en een goede overstap Bunnik<->Arnhem. Met 4 IC's per uur op Driebergen zou je denken dat dat toch zou moeten kunnen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 17:07
door Daniel
Tussen Maarn en Veenendaal rijdt geen bus, je zult of in Doorn moeten overstappen op 50 of in Maarsbergen op 280. Maarja, naar Veenendaal kan je natuurlijk gewoon per trein.
Overigens ligt De Klomp gunstig voor de bedrijventerreinen aan de westkant van Ede, maar dat zullen geen reizigersstromen zijn waar je een treinverbinding voor nodig is.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 17:18
door sirvinniei
Tijdens de bedieningsperiode van 82 is de overstap meestal sowieso beter, dus daar heb je niet veel aan.
Overigens was het altijd laten rijden van de spitsprinters ook nog een extra variant van de 6/4. Weet niet of ze die hebben aangenomen. Dan verbeterd de overstap sowieso.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 18:43
door Staatslijn K
Wat is eigenlijk de toegevoegde waarde van het doorkoppelen naar Leiden? Vanuit Den Haag en Rotterdam is de reis naar Utrecht en Nijmegen veel sneller via Gouda, alleen vanuit Bijlmer Arena naar Leiden en Den Haag is duidelijk winst en vanuit Leiden naar Arnhem en 's-Hertogenbosch, maar dat zijn geen drukke reisrelaties.
Nu gaat Noord-Holland de ICD met Rotterdam en verder verliezen (terwijl vanuit Almere en Hilversum de overstap op Schiphol toch al bestond) en wordt deze situatie niet overzichtelijker voor onbekende treingebruikers die een trein naar Nijmegen zien en zo tot wel 45 minuten langer bezig zijn
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 18:47
door MetroRET
Anders moet je 2 treinen laten keren op Schiphol, kan je ze net zo goed aan elkaar koppelen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 19:23
door reisthijs
Op Schiphol kan je praktisch niet keren. In Hoofddorp is straks alle ruimte nodig voor de Airportsprinter. Een tienminutentrein in Leiden laten keren is ook niet handig. Spoor 11 en 12 op Den Haag Centraal zijn voorlopig nog niet beschikbaar voor NS.
Dan kan je net zo goed doorrijden naar Rotterdam.
Dat er en passant een nieuw ETMET-traject bijkomt is dan mooi meegenomen.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 19:49
door waldo79
Zelfde idee als met de koppeling van Dordrecht naar Schiphol met Schiphol naar Venlo in de stille uren en zondag.
En soms maak ik dus van die koppeling gebruik om rechtstreeks naar Leiden te reizen vanuit
Ht.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 20:25
door Wubbo
Staatslijn K schreef: ↑do 03 sep 2020, 18:43Nu gaat Noord-Holland de ICD met Rotterdam en verder verliezen (terwijl vanuit Almere en Hilversum de overstap op Schiphol toch al bestond) en wordt deze situatie niet overzichtelijker voor onbekende treingebruikers die een trein naar Nijmegen zien en zo tot wel 45 minuten langer bezig zijn
Noord-Holland verliest nu toch geen enkele verbinding?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 20:30
door Z2N
Voor de kop van Noord-Holland wordt reizen over de HSL wel knap lastiger.
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 20:32
door waldo79
Met een overstap op
Asd kom je er toch ook?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 20:53
door Wubbo
Hebben we het nu over de extra IC Arnhem - Schiphol - Rotterdam of over het moment dat IC Direct naar Amsterdam Zuid gaat?
Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer
Geplaatst: do 03 sep 2020, 21:08
door VIRM
waldo79 schreef: ↑do 03 sep 2020, 20:32
Met een overstap op
Asd kom je er toch ook?
De
900 en
1000 gaan toch naar Amsterdam Zuid rijden?