Pagina 23 van 32

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 17 mei 2024, 22:29
door Suus
en-es schreef:DB was jaren geleden al eens bezig met Frankfurt-Londen?
Zolang de Britten op stations een veiligheidstheater eisen, verwacht ik niet dat er rechtstreekse treinen van Duitsland naar Londen komen.

Net zoals de rechtstreekse trein van Basel naar London. Ik verwacht niet dat dat er ooit van komt, ookal zou Basel SBB er al geschikter voor zijn dan welk groot Duits station dan ook.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 17 mei 2024, 22:53
door ITF
verfmeer schreef: vr 17 mei 2024, 22:22 Is de douanecapaciteit in Londen dan al uitgebreid? Ik had begrepen dat dat nu de beperkende factor is voor het aantal passagierstreinen door de kanaaltunnel.
[…]
Eurostar kan er ook voor kiezen om station Stratford International, Ebbsfleet Intl en Ashford Intl (weer) in gebruik te nemen. Hierdoor hoeven reizigers van en naar Kent niet via Londen te reizen, scheelt dus reistijd, en levert meer spreiding van de reizigers op.
Het gebruik van Stratford International is ingewikkelder, aangezien alleen de buitenste perronsporen geschikt zijn voor Eurostar treinen. Hierdoor kunnen ze geen gebruik maken van het kruiswissel tussen de binnenste perronsporen en dus niet keren op Stratford Intl. de treinen zullen dus altijd door moeten rijden van en naar St. Pancras. Op zich niet erg, want als je de frequentie verhoogd, is er überhaupt minder piekbelasting en in combinatie met een deel van de reizigers die in Stratford instapt, neemt de druk op St. Pancras af en lijkt het mij mogelijk om meer treinen te laten rijden door de Kanaaltunnel.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 18 mei 2024, 07:13
door en-es
Tja, beperkte ruimtes beperken de diensten naar/van Londen. Waar zou je een terminal laten in bijv. Keulen?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 18 mei 2024, 08:17
door MaartenD
Keulen West, ruimte genoeg :D

Zonder gekheid, natuurlijk niet echt mogelijk zonder uitbreidingen. Nu willen ze Keulen Hbf al uitbreiden met twee sporen voor de S-Bahn, misschien kun je in dat kader meer doen. Keulen heeft natuurlijk ook nog de goederenperrons, missichien is daar iets mee te doen.
En heel erg luchtfietserij: Maak een spoor 13 en 14 in Köln-Deutz. Dus twee extra lage sporen. Nee, daar is ook geen ruimte voor.

Of je geeft het helemaal op en laat reizigers gewoon instappen en op Lille-Europe of Calais-Frethun overstappen op een pendel naar Londen. Dan heb je niet het palaver bij instappen maar dat half uur gebruik je daar voor controle.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 18 mei 2024, 12:06
door verfmeer
en-es schreef: za 18 mei 2024, 07:13 Tja, beperkte ruimtes beperken de diensten naar/van Londen. Waar zou je een terminal laten in bijv. Keulen?
Als je minder ICEs tussen Düsseldorf en Frankfurt op Köln Hbf laat stoppen, kan je waarschijnlijk spoor 1 in Köln Hbf wel reserveren voor treinen naar Londen. Gezien de grootte van het stationsgebouw lijkt mij ruimte maken voor douanefaciliteiten ook geen probleem.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 20 mei 2024, 09:53
door Nitein-Repart
https://www.lok-report.de/news/europa/i ... iojet.html

Skoda gaat 23 RegioPanthers leveren aan RegioJet die vanaf december 2026 een aantal treindiensten gaat rijden in de Usti nad Labem regio. Het gaat hierbij onder andere om de treindienst Decin-Chomutov die nu door Ceske Drahy wordt gereden. Er zijn 15 tweedelige RegioPanthers en 8 driedelige RegioPanthers besteld. Opvallend, want de RegioPanthers die nu op Decin-Chomutov rijden zijn nog niet zo oud.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 20 mei 2024, 20:12
door VIRM
Nitein-Repart schreef: vr 17 mei 2024, 21:53 https://www.lok-report.de/news/deutschl ... -2030.html

Eurostar wil in de nabije toekomst 30 tot 50 nieuwe hogesnelheidstreinen bestellen die zowel in Nederland, als België, als Duitsland, als Frankrijk als naar London kunnen rijden. Nieuwe treinen creëeren ook een kans op eventuele directe treinen van Duitsland (Köln) naar London.

Begin jaren '30 zullen de nieuwe treinen dan de oude Thalys-treinen en TSMT-treinen gaan vervangen.
Hoeveel treinen worden er vervangen, en wat blijft er dan over voor groei?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 20 mei 2024, 21:27
door tjoektjoek
Ik neem aan allemaal. Als ze allemaal de maximale lengte krijgen, dan wordt de capaciteit op de voormalige Thalys-treinen ook vergroot.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 20 mei 2024, 21:34
door Nitein-Repart
Er zijn 10 PBA-stellen, 17 PBKA-stellen en 11 TMST-stellen en al deze stellen zouden vanaf de jaren '30 vervangen worden door nieuwe stellen. Alleen de Velaro's blijven.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 20 mei 2024, 22:20
door DDietzen
Het lijkt dus op een 1-op-1-vervanging, want 10 + 17 + 2*11 (voor de TMST's die tweemaal zo lang zijn als een normaal stel) = 49 stellen worden vervangen, en de nieuwe bestelling bedraagt 50 stellen. Die zijn aannemelijk circa 200 meter lang, want de kortste Eurostar perrons zijn circa 400 meter lang, dus een korter of langer stel is weinig efficiënt, en bovendien zijn de gebruikelijke hogesnelheidstreinplatforms van fabrikanten ook 200 meter. Echter kunnen de nieuwe stellen wel een hogere capaciteit hebben: niet alleen als het dubbeldekkers worden, maar ook als de motoren over het hele treinstel verdeeld worden (zoals de Velaro's bijvoorbeeld) i.p.v. geconcentreerd in locomotieven aan de uiteinden (zoals de te vervangen stellen).

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 20 mei 2024, 22:55
door zone2000
BYD zou mogelijk een flinke slag slaan in de UK
China’s BYD closes in on deal to build all-electric London buses
Electric vehicle giant set to beat British competitors and seal contract to build more than 100 double-deckers for £400,000 each
https://www.thetimes.co.uk/article/chin ... -6qtdrv8z6

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 21 mei 2024, 18:47
door VIRM
DDietzen schreef: ma 20 mei 2024, 22:20 Het lijkt dus op een 1-op-1-vervanging, want 10 + 17 + 2*11 (voor de TMST's die tweemaal zo lang zijn als een normaal stel) = 49 stellen worden vervangen, en de nieuwe bestelling bedraagt 50 stellen. Die zijn aannemelijk circa 200 meter lang, want de kortste Eurostar perrons zijn circa 400 meter lang, dus een korter of langer stel is weinig efficiënt, en bovendien zijn de gebruikelijke hogesnelheidstreinplatforms van fabrikanten ook 200 meter. Echter kunnen de nieuwe stellen wel een hogere capaciteit hebben: niet alleen als het dubbeldekkers worden, maar ook als de motoren over het hele treinstel verdeeld worden (zoals de Velaro's bijvoorbeeld) i.p.v. geconcentreerd in locomotieven aan de uiteinden (zoals de te vervangen stellen).
Kunnen dubbeldekkers op de HSL Zuid? Anders moet je weer onderscheid gaan maken binnen je vloot...

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 21 mei 2024, 21:16
door Gydo
ik las op HGBTF dat Eurostar via het contract van SNCF, 50 stellen zou willen bestellen. Zijn nu aan het onderzoeken en onderhandelen daarover. Indien deze optie goed gekeurd wordt, zou het heel snel kunnen gaan en zouden ze zelfs stellen kunnen afnemen die voor SNCF bedoeld waren. Ze zouden dus eerst de optie T.G.V. M gaan bekijken. Mocht dit niet lukken, dan wordt er een aanbesteding uitgeschreven voor andere treinfabrikanten.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: di 21 mei 2024, 21:39
door DDietzen
VIRM schreef: di 21 mei 2024, 18:47 Kunnen dubbeldekkers op de HSL Zuid?

Ik heb met de jaren allerlei verhalen gehoord over die vraag, de meest recente versie die mij ook relatief plausibel klinkt is als volgt:
  • Aslast is het grootste probleem voor dubbeldekkers op de HSL-Zuid
  • Er zijn dubbeldekkers (zoals de TGV Duplex) met een aslast vergelijkbaar met de Thalysstellen
  • Het gewicht van het maximale(?) aantal passagiers moet meegerekend worden in de aslast, bovenop het gewicht van het materieel zelf
  • Bij gereserveerde zitplaatsen, dus geen staanplaatsen, kun je nog net aan die aslastnorm voldoen
  • Zonder gereserveerde zitplaatsen moet je staanplaatsen meerekenen en kom je boven de norm uit
  • Vandaar dat NS geen dubbeldekkers wil/kan/mag bestellen, want geen reserveringsplicht
Anders moet je weer onderscheid gaan maken binnen je vloot...
Op HGBTF had ik al voorgerekend dat Eurostar de ritten richting Amsterdam zou kunnen redden met enkel e320's, waardoor je de nieuwe stellen niet voor Nederland zou hoeven toelaten en enkel in de andere landen inzetten:
ikke schreef:Bierviltje: elk uur Amsterdam-Parijs is 8 omlopen, elke twee uur Amsterdam-Londen is 5 omlopen. Dan resteren 4 stellen op reserve, wat mij vrij schappelijk lijkt. Een dergelijk aanbod zou al meer dan een verdubbeling van de huidige capaciteit zijn. Tegen de tijd dat Eurostar daaroverheen groeit, zijn we vast al zoveel decennia verder dat de e320's einde levensduur zijn (en vervangen worden) of Nederland ETCS heeft uitgerold :lol:
Een (waarschijnlijk) Eurostar-insider reageerde echter dat de wens is dat de nieuwe stellen "volledig interoperabel zijn op het ganse Eurostar netwerk en mogelijk toekomstige bestemmingen ( Zwitserland)".

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 08 jun 2024, 08:47
door Tom024
Dit lijkt me misschien het meest geschikte topic hiervoor...

Gisteravond rond 21.45 zag ik op de A15 ter hoogte van Geldermalsen richting knooppunt Deil een kopbak van een ICE L op een dieplader passeren. Komt die naar ons land voor testen/instructie?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 08 jun 2024, 09:04
door verfmeer
Waarom zou je zo'n treinstel niet gewoon over het spoor naar Nederland laten komen? Lijkt mij veel goedkoper.
Ik vermoed dat hij naar de haven van Rotterdam vervoerd werd om daar verscheept te worden. Dat lijkt mij de enige logische reden.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 08 jun 2024, 09:27
door ArrivaBas
Het is allemaal speculatie, maar het zou ook kunnen dat dit rijtuig onderdeel is van een vooralsnog incomplete stam en dat ze ermee beginnen aan statische tests in het kader van de toelating. Zo'n rijtuig is een speciaal transport dat niet overal kan rijden door de doorrijhoogte van tunnels (in dit geval bijvoorbeeld de Leidsche Rijntunnel in de A2 bij Utrecht) en dat geeft soms bijzondere routes.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 08 jun 2024, 10:00
door Suus
Frankrijk is een ingewikkeld land om je treinen doorheen te loodsen. Het meerendeel van de SNG-sprinters zijn net als Sinterklaas per boot van Spanje naar Nederland gekomen, en waarschijnlijk is Rotterdam dan een effectievere haven om uit te laden dan een van de Noordzeehavens in Duitsland

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 08 jun 2024, 10:12
door verfmeer
Suus schreef: za 08 jun 2024, 10:00 Frankrijk is een ingewikkeld land om je treinen doorheen te loodsen. Het meerendeel van de SNG-sprinters zijn net als Sinterklaas per boot van Spanje naar Nederland gekomen, en waarschijnlijk is Rotterdam dan een effectievere haven om uit te laden dan een van de Noordzeehavens in Duitsland
Alleen reed deze vrachtwagen richting Rotterdam. Het zou dus heel gek zijn als hij daar op die vrachtwagen is gezet.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 08 jun 2024, 12:49
door trolly
Voor een garantiedingetje terug naar de afzender wellicht?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 08 jun 2024, 13:07
door Gydo
Suus schreef: za 08 jun 2024, 10:00 Frankrijk is een ingewikkeld land om je treinen doorheen te loodsen. Het meerendeel van de SNG-sprinters zijn net als Sinterklaas per boot van Spanje naar Nederland gekomen, en waarschijnlijk is Rotterdam dan een effectievere haven om uit te laden dan een van de Noordzeehavens in Duitsland
:lol: er stond begin februari ook al een Apzf (stuurstand rijtuig) en een ander rijtuig van de ICE L in Blerick/Venlo, maar die is vgm al weer een tijdje weg.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 14:44
door MarkNL
Recent is er weer een stuurstandwagen van de ICE-L gezien in Venlo en gisterenochtend (dus zaterdagochtend) stond deze in Zeebrugge. Vermoedelijk om zoals Suus ook uitlegt om per boot richting Spanje te vertrekken. In dit geval dus retour Talgo.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 14:57
door ThatPCDude
Wat mij betreft mogen ze daar blijven ook. :trein:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 09 jun 2024, 15:18
door hauptbahnhof
En dan met die oude rammelbakken die elke keer een storing hebben blijven rijden :') :neg:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: ma 10 jun 2024, 19:25
door Gebruikersnaam
Vandaag is het eerste nieuwe Skoda treinstel voor het Estse Elron aangekomen in Valga. Momenteel is het treinstel onderweg achter een diesellocomotief naar Tallinn Pääsküla. De vrijgekomen Stadler DEMU's gaan de verbinding tussen Tallinn en Narva en Tallinn en Viljandi versterken. Zie de link voor het persbericht met daarin een link naar een drone-opname en een fotoalbum.

Elron