Re: Concessie Fryslân (2025-2034)
Geplaatst: vr 27 sep 2024, 15:19
1 woord: wow
Komt er eigenlijk op neer dat dhr. Hettinga er heel erg aan twijfelt of Qbuzz wel in staat is om diverse deadlines te halen en hij loopt een beetje te miepen over het gegeven dat Qbuzz niet heeft beloofd om volledig elektrisch te beginnen, terwijl Arriva dat wel zou kunnen volgens hem. Gewoon de standaard grammofoonplaat welke we inmiddels wel kennen van hem wanneer Arriva een belangrijke concessie verliest.
Dit is wat er in de memo staat, verder ga ik er niet over delen aangezien het op intranet staat en dus niet voor het brede publiek bestemd is.Wij waren namelijk klaar om een volledige elektrische busvloot te kunnen leveren per 15 december 2024
Tja, dat is tussen Qbuzz en de concessiehouder. Heeft Arriva niets mee te maken.
Punt is alleen dat, zo lang de beoordelingscommissie vertrouwen heeft in het door Qbuzz opgestelde implementatieplan, Arriva daar helemaal niets mee van doen heeft.
Tsja, Arriva kende de eisen in het PvE en de gunningscriteria ook en zou dus moeten weten dat diesel ook toegestaan was voor de periode tussen concessiestart en 31 december 2030.
Aangezien Friesland op de capaciteitskaart afname electriciteitsnet al aardig oranje en rood kleurt (d.w.z. wachtrij voor netaansluitingen), vind ik het niet onlogisch dat Qbuzz gekozen heeft voor een start met diesel. Je kan je dus ook afvragen of Arriva als zij gewonnen hadden wel in staat was geweest om de zelf opgelegde deadline van 15 december 2024 te halen qua laadinfrastructuur, gezien de wachtrijen voor netaansluitingen.PvE Concessie Fryslân 2024-2034 schreef: Milieueisen Materieel
3.4.5 De Concessiehouder zet zich in om het in te zetten Materieel zo snel als mogelijk ZE te krijgen. Het Materieel zal qua milieuprestaties minimaal voldoen aan de volgende voorwaarden:(...)
- Bussen, uitgezonderd Versterkingsbussen, tot 31 december 2030 minimaal Euro VI, vanaf 31 december 2030 zijn alle Bussen (exclusief Versterkingsbussen) Zero Emissie.
- (...)
- (...)
- Materieel waarvan de eerste toelating na 1 januari 2025 is, voldoet altijd aan de eisen voor Zero Emissie.
Laad- en tankinfrastructuur
3.4.19 De Concessiehouder is verantwoordelijk voor de aanschaf, aansluiting, aanleg en onderhoud van Laad- en tankinfrastructuur en overige infrastructuur die nodig is voor de inzet van al het aangeboden Materieel (inclusief ZE- materieel), inclusief de daarvoor benodigde toestemmingen, opstalrechten en vergunningen van derden (waaronder dus ook de netaansluiting op de stalling, red.).
Hier ben je wel selectief, want daarnaast noemt hij gewoon redelijke bezwaren bij de beoordeling van plannen waarbij de provincie niet consistent is én een onjuist gebruik van een adviesbureau.Hainje schreef: ↑vr 27 sep 2024, 17:09Komt er eigenlijk op neer dat dhr. Hettinga er heel erg aan twijfelt of Qbuzz wel in staat is om diverse deadlines te halen en hij loopt een beetje te miepen over het gegeven dat Qbuzz niet heeft beloofd om volledig elektrisch te beginnen, terwijl Arriva dat wel zou kunnen volgens hem. Gewoon de standaard grammofoonplaat welke we inmiddels wel kennen van hem wanneer Arriva een belangrijke concessie verliest.
Zal ik niet ontkennen.
Dit zijn zeker punten die je aan een rechter voorlegt. Volledig logisch dus dat Arriva in beroep gaat.Maurice Hooikammer schreef: ↑vr 27 sep 2024, 18:27 Hier ben je wel selectief, want daarnaast noemt hij gewoon redelijke bezwaren bij de beoordeling van plannen waarbij de provincie niet consistent is én een onjuist gebruik van een adviesbureau.
Arriva wordt verweten een slechte verliezer te zijn, maar maakt simpelweg volgens de regels gebruik van een normale procedure om een aantal reële bezwaren te laten beoordelen door een rechter.
Dat is inderdaad een krom punt in het PvE. Het was in die zin logisch geweest om in elk geval de beperking voor de Waddeneilanden, zoals die ook in eerdere PvE's heeft gestaan, te behouden. Ook was het mogelijk geweest om een punt toe te voegen waarmee het verplicht werd om lijnen die al regulier met ZE-bussen gereden werden, ook onder de nieuwe concessie met ZE-bussen te laten rijden. Dat was ook prima mogelijk, want juist die bussen vielen onder een overnameregeling en dat had dus de mogelijkheid behouden om uitsluitend dieselbussen te bestellen. Maar helaas hadden ze in het provinciehuis daar geen aandacht voor...Maurice Hooikammer schreef: ↑vr 27 sep 2024, 18:27 Los van dit alles vind ik het wel gewoon zeer bijzonder dat er al sinds 2016 volledig elektrisch gereden wordt op eilanden en daar straks zeer waarschijnlijk deels diesel voor terugkomt. Ja, volgens de regels van de provincie mag het. Maar als je er over nadenkt is dat toch de omgekeerde wereld.
Eens. Onder alle genummerde punten in het stuk staan zaken waarvan ik betwijfel of Arriva dit al openbaar mag/wil maken i.v.m. lopende en mogelijk aanstaande rechtszaken.
Het openbaar maken van bedrijfsinterne communicatie kan de nodige gevolgen hebben voor een medewerker (niet alleen bij Arriva, maar in het algemeen).Busliefhebber0 schreef:vr 27 sep 2024, 18:35 [Verstandig om te verwijderen]
De vraag is wat precies interne communicatie is. Voor zover ik weet is de behandeling van het kort geding gewoon openbaar. Dit commentaar zal ook bij Qbuzz bekend zijn. Waarom dan niet inderdaad openbaar reageren?iamthedutchdude schreef: ↑vr 27 sep 2024, 18:43Het openbaar maken van bedrijfsinterne communicatie kan de nodige gevolgen hebben voor een medewerker (niet alleen bij Arriva, maar in het algemeen).Busliefhebber0 schreef:vr 27 sep 2024, 18:35 [Verstandig om te verwijderen]
Werk jij ook bij Arriva?Maurice Hooikammer schreef: ↑vr 27 sep 2024, 18:27Hier ben je wel selectief, want daarnaast noemt hij gewoon redelijke bezwaren bij de beoordeling van plannen waarbij de provincie niet consistent is én een onjuist gebruik van een adviesbureau.Hainje schreef: ↑vr 27 sep 2024, 17:09Komt er eigenlijk op neer dat dhr. Hettinga er heel erg aan twijfelt of Qbuzz wel in staat is om diverse deadlines te halen en hij loopt een beetje te miepen over het gegeven dat Qbuzz niet heeft beloofd om volledig elektrisch te beginnen, terwijl Arriva dat wel zou kunnen volgens hem. Gewoon de standaard grammofoonplaat welke we inmiddels wel kennen van hem wanneer Arriva een belangrijke concessie verliest.