Pagina 23 van 25

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 07:45
door mave94
Volgens interne informatie bij NS International is de geplande materieelwissel op 7 april. Vanaf die datum kunnen nu alleen nog ligplaatsen 4 personen en bedplaatsen worden geboekt. De inzet van het nieuwe materieel op deze datum is onder voorbehoud. Omdat het boeken van deze reisklassen op beide materieel hetzelfde is, kunnen ligplaatsen 4 personen en bedplaatsen wel al worden geboekt.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 18 dec 2024, 09:07
door ICE11
Volgens zijn bericht bij DSO heeft een forumlid door de ÖBB de antwoord ontvangen, citaat: "Nach aktuellem Stand wird der Nightjet der neuen Generation im Fahrplan 2025 noch nicht auf der Strecke nach Amsterdam fahren" Dus het blijft spannend hoe het uiteindelijk zal worden.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: za 21 dec 2024, 17:35
door cassie127
Matt schreef: wo 18 dec 2024, 07:45 Volgens interne informatie bij NS International is de geplande materieelwissel op 7 april. Vanaf die datum kunnen nu alleen nog ligplaatsen 4 personen en bedplaatsen worden geboekt. De inzet van het nieuwe materieel op deze datum is onder voorbehoud. Omdat het boeken van deze reisklassen op beide materieel hetzelfde is, kunnen ligplaatsen 4 personen en bedplaatsen wel al worden geboekt.
Er is hier weer een nieuw bericht geweest die spreekt over de eerste helft van 2025 inzet van de nieuwe stammen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 31 dec 2024, 08:31
door dnmw2705
Weet iemand de reden waarom de Nightjets niet via de grensovergang bij Zevenaar Nederland binnen komen, maar de ene via Oldenzaal(?, OVinfo zegt via Enschede, maar dat kan naar mijn weten niet) en de ander bij Venlo? De ICE’s rijden wel gewoon via Zevenaar.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 31 dec 2024, 08:42
door en-es
Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt de Nightjet naar Wenen via Bad Bentheim en naar Zürich via Venlo.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 31 dec 2024, 08:50
door dnmw2705
en-es schreef: di 31 dec 2024, 08:42 Vanaf de nieuwe dienstregeling rijdt de Nightjet naar Wenen via Bad Bentheim en naar Zürich via Venlo.
Vandaar. Ik had ooit begrepen dat het traject via Venlo alleen aangereden mocht worden wanneer de vaste route niet mogelijk was en dat dat maar een x-aantal keer per jaar zou mogen.
Wel leuk dat het nu twee totaal verschillende vaste routes zijn.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 31 dec 2024, 09:26
door Daniel
Die routewijziging had verder met de betrouwbaarheid te maken: doordat de trein naar Wenen/Innsbruck nu niet meer dwars door het Ruhrgebied hoeft hopen ze dat hij wat betrouwbaarder wordt qua op tijd rijden.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 31 dec 2024, 12:15
door MaartenD
En met de werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen zijn zowel die verbinding als de omleiding via Venlo niet beschikbaar (want die laatste wordt gebruikt door de ICE en goederentreinen en zelfs de RE moet wijken).

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 19:16
door ICE11
In de nacht van maandag op dinsdag is de NJ 421 uit Amsterdam in Nürnberg ter hoogte van het wijk Langwasser gestrand. Reden zou een kortsluiting zijn geweest waardoor de NS Vectron (193 936) defect raakte. Het Rode Kruis heeft zich ter plaatse over de rond 300 reizigers aan boord ontfermt, later werd de trein naar Nürnberg Hbf. gesleept waar de mensen konden uitstappen.

https://www.facebook.com/brknuernberg/p ... qHax75i83y

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: di 28 jan 2025, 09:42
door ICE11
Een nieuwe NJ-stam voor het eerst in NL: https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-nig ... nds-spoor/

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 05 feb 2025, 23:35
door gpvos
De eerste European Sleeper naar Venetië zal morgenochtend eindigen in Innsbruck, naar verluidt omdat de trein Italië niet in mag.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 06 feb 2025, 00:00
door gpvos
"Nederlandse nachttrein naar Venetië valt in duigen: 'We mogen plots de grens niet over'"
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2130911 ... -niet-over
https://archive.is/5qxyS

"Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck"
https://www.treinreiziger.nl/eerste-nac ... innsbruck/

Al eerder was duidelijk dat de trein in Verona zou eindigen, omdat er een tweede locomotief nodig zou zijn om in Venetië te kunnen keren, en dat was niet haalbaar.

De reizigers rijden naar ik aanneem verder met Railjet en Frecciarossa om zelfs 8 minuten eerder dan de geplande tijd in Venetië aan te komen. Gelukkig stapt een groot deel al uit in Innsbruck, dus hopelijk is er genoeg plek.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 06 feb 2025, 11:02
door mave94
Ik begreep dat ÖBB had toegezegd de tickets van European Sleeper op de Railjet te accepteren. Minder dan de helft van de passagiers reist verder naar Venetië. Dan hebben deze reizigers voor het laatste deel van de reis ook nog comfortabelere rijtuigen dan de rijtuigen die ES heeft gehuurd.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 06 feb 2025, 19:23
door PatrickM
Iedereen mocht inderdaad mee met de Railjet. Ik moet zeggen dat ik die stoelen (het was een nieuwe generatie Railjet) niet extreem comfortabel vond (niet veel beter dan de banken in de couchettes). Terug as. zondag gaat hetzelfde gebeuren, dan mag iedereen met de EC mee.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 07 feb 2025, 11:59
door en-es
Er ontbrak een handtekening. Bizar.
http://treinreiziger.nl/eerste-rit-euro ... dtekening/

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 07 feb 2025, 13:59
door Suus
Buitenlandse bureaucratie is niet altijd hetzelfde als Nederlandse bureaucratie :Y

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 07 feb 2025, 14:08
door ArrivaBas
Met Italië noem je ook wel een land dat naast Duitsland berucht is om ontzettende bureaucratie.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 07 feb 2025, 14:33
door MaartenD
Ze hadden vrijgeleide A-38 nodig?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 07 feb 2025, 19:21
door ICE11
gpvos schreef: wo 05 feb 2025, 23:35 De eerste European Sleeper naar Venetië zal morgenochtend eindigen in Innsbruck, naar verluidt omdat de trein Italië niet in mag.
Het eerste probleem met deze trein was al tijdens de overbrenging van de rijtuigen van Duitsland naar Belgie eergisteren, toen men per ongeluk de RDC-101, welke deze trein tot Aachen heeft getrokken, aldaar op een spoor met 3 kV-bovenleiding liet rijden.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: vr 07 feb 2025, 22:40
door gpvos
Nou ja, beter dan andersom (3 kV =-loc onder 15 kV ~).

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 09:02
door sven
gpvos schreef: do 06 feb 2025, 00:00 "Nederlandse nachttrein naar Venetië valt in duigen: 'We mogen plots de grens niet over'"
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2130911 ... -niet-over
https://archive.is/5qxyS

"Eerste nachttrein van European Sleeper naar Venetië eindigt in Innsbruck"
https://www.treinreiziger.nl/eerste-nac ... innsbruck/

Al eerder was duidelijk dat de trein in Verona zou eindigen, omdat er een tweede locomotief nodig zou zijn om in Venetië te kunnen keren, en dat was niet haalbaar.

De reizigers rijden naar ik aanneem verder met Railjet en Frecciarossa om zelfs 8 minuten eerder dan de geplande tijd in Venetië aan te komen. Gelukkig stapt een groot deel al uit in Innsbruck, dus hopelijk is er genoeg plek.
Het is nog niet geregeld, want ook de nachtrein van 14 februari rijd maar tot Innsbruck. Dus met overstap in Innsbruck en Verona.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 21:17
door Durashift
^^ Hopelijk licht het bedrijf de reizigers vooraf duidelijker in. In de Volkskrant stond afgelopen zaterdag een artikel over het mislukken (voor de niet wintersporters) van deze rit.
(..)Waar wordt gewerkt worden fouten gemaakt, dat weet marketingmanager Boksha best. ‘Maar het is belangrijk hoe je daarmee omgaat. Ze hadden onze verwachtingen moeten managen, en de kans bieden om te annuleren. Dan waren we misschien alsnog aan de tocht begonnen, maar dan was het onze eigen keuze.’ Mistroostig: ‘We gaan er na deze reis het beste van maken. En aan het eind van weekend pakken we fijn het vliegtuig naar huis.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... gle.com%2F

Ik snap die directeur ook niet.. die moet toch weten / verwachten dat die boze reizigers krijgt op het moment van overstappen op Italiaans treinvervoer?

Zijn daar trouwens de tickets van ES op geldig of mochten de klanten die treinkaartjes bij de Italiaanse spoorwegen nog ff zelf betalen (voorschieten?).

Dat die kerel dan tot half drie in de nacht in het barrijtuig verpoosd lijkt mij nou niet echt een handige beslissing om de volgende ochtend een beetje scherp je klanten te woord kunnen staan. :N

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 12 feb 2025, 23:27
door rvdborgt
Durashift schreef: wo 12 feb 2025, 21:17 Zijn daar trouwens de tickets van ES op geldig of mochten de klanten die treinkaartjes bij de Italiaanse spoorwegen nog ff zelf betalen (voorschieten?).
ES had ofwel vrijgave ofwel groepstickets geregeld. De reizigers moesten zelf niks extra's kopen.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 13 feb 2025, 09:00
door sven
Ze hebben informatie over geplaatst op hun website:

https://www.europeansleeper.eu/nl/disruptions

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 13 feb 2025, 11:12
door MaartenD
Er wordt nergens gesproken hoe het gaat voor de terugreis. EC 80 lijkt daar de aangwezen vervanger voor. Normaal haalt die de ES in Brennero/Brenner in.