Pagina 23 van 23

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 12:35
door Dionysusnu
Dat het geen waardeoordeel was vind ik moeilijk te geloven, gezien je verwoording "niet gewoon, zoals iedereen, als quote". En dat je in je volgende post zegt "omdat het [ongelofelijk] irritant is".

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 13:37
door IIVQ
Dionysusnu schreef: do 08 mei 2025, 12:35 Dat het geen waardeoordeel was vind ik moeilijk te geloven, gezien je verwoording "niet gewoon, zoals iedereen, als quote". En dat je in je volgende post zegt "omdat het [ongelofelijk] irritant is".
IIVQ waardeert dit bericht.

Tsja. Ik kom hier om iets te leren over ontwikkelingen in het OV, niet om op spel-, taal-, grammatica- en opmaakfouten gewezen te worden, door mensen die hypocriet wel een waardeoordeel in andermans post lezen terwijl die net zo (on)neutraal is als hun eigen post. Helaas lijkt dat soms meer het hoofddoel van sommige forummers dan het OV.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: do 08 mei 2025, 14:09
door DPDelft
Graag weer terug naar deze mooie concessie met het gevarieerde wagenpark in plaats van elkaar blijven bestoken met opmerkingen.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 11:28
door Milco
De 904 wordt vandaag na de 2 ochtendspitsslagen tot nu toe de hele ochtend al ingezet. Niet kapot te krijgen dat oude spul! :mrgreen:

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 12 mei 2025, 12:07
door iamthedutchdude
Wel jammer dat dit niet correct in de reisinformatie verschijnt, zoals wel beloofd aan ROCOV Gelderland... -0-

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: wo 14 mei 2025, 17:28
door MdJ
Vandaag reed de plan V tot ca 15:30 (t/m 31442); zelf even een slag 31437 / 31438 mee gereden.

In mijn hoofd was het altijd veel geschok, gepiep en gekraak en gillende remmen, maar tijdens het rijden viel me vooral op dat het best stil en soepel ging.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 15:01
door webguy
iamthedutchdude schreef: ma 12 mei 2025, 12:07 Wel jammer dat dit niet correct in de reisinformatie verschijnt, zoals wel beloofd aan ROCOV Gelderland... -0-
Dikke kans dat dat gewoon niet gaat werken. Ingewikkeld verhaal, maar NS heeft geloof ik alleen omloop info van zichzelf en niet van andere vervoerders. Wijzigingen op de dag zelf komen dus geloof ik nooit mee bij regionale vervoerders...

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 15:06
door cassie127
Volgens mij moet de vervoerder dit dan via het Orderportaal van ProRail melden via optie wijzigen materieel.... Maar of het daarmee ook correct in de reisinformatie komt...

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 15:13
door Daniel
Het is kennelijk wel te doen. De Plan V ritten op 3 mei stonden met een tweetje op de TBPs terwijl er normaal op de Valleilijn altijd een drietje (Flirt) in de reisinformatie staat ookal rijdt er een Protos.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 15:28
door webguy
Speciaal aangevraagd per fax ;) Ik zie dat je gelijk hebt, maar zie verder geen aanpassingen op andere dagen https://treinposities.nl/vertrekstaat/h ... 2025-05-03 (maar heb ook weer niet elke dag bekeken)

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 15:34
door cassie127
Op 3 mei waren het geplande ritten en was dit materieel zo in het plansysteem ingevoerd, wat daar als materieel ingevoerd is bij niet NS treinen wordt overgenomen in de reisinformatie.
Omdat een MAT'64 nogal afwijkt van de rijkarakteristieken van een FLIRT/Protos en hierdoor licht afwijkende rijtijden nodig heeft staan de ritten die hiermee gepland zijn daarom met mat'64 in de reisinformatie omdat dit zo uit het plansysteem komt. Tussen FLIRT en Protos maakt men bij de planning dat onderscheid niet, waardoor je daar niet kunt zien welke omloop met welk materieel rijdt.

De Valleilijn is overigens een van de weinige lijnen waar de geplande materieelinzet in de reisinformatie niet overeenkomt met de daadwerkelijke inzet. Als je op andere trajecten kijkt van Keolis, Arriva of Qbuzz zie je per rit de samenstelling waarmee de rit ook daadwerkelijk gereden wordt.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 15:38
door Milco
Omdat een MAT'64 nogal afwijkt van de rijkarakteristieken van een FLIRT/Protos en hierdoor licht afwijkende rijtijden nodig heeft
De vier ritten die in de ochtendspits met Plan V gepland staan hebben echter exact dezelfde rijtijden als de latere ritten met Protos of Flirt...

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 15:57
door webguy
De grap is dus ook dat ze gewoon door blijven rijden met Mat'64 zonder problemen en zonder te herplannen...

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 16:01
door ArrivaBas
Het maakt natuurlijk nogal een verschil of de afwijkingen in de rijtijden gaan om seconden of hele minuten. Dat eerste komt alleen in de dienstregeling te staan als je door de afwijking in een andere minuut vertrekt (bijvoorbeeld om 7:12:03 in plaats van 7:11:54).

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 16:08
door IIVQ
Bovendien lijkt me dat in praktijk de andere rijkarakteristieken van mat '64 nog meer zichtbaar worden bij moeilijk weer (eerste regen, dauw of blaadjes*) omdat Mat '64 niet voorzien is van hippe technieken als ABS en "tractiecontrole" (of iig niet zo geavanceerd). Bovendien heeft Mat '64 bij het optrekken minder vermogen want weerstandsschakeling dus evt vertraging loop je er minder uit.

* Plan V heeft blokkenremmen dus minder last van blaadjes bij het afremmen. Bij optrekken heb je daar niets aan.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: vr 16 mei 2025, 16:56
door cassie127
ArrivaBas schreef: vr 16 mei 2025, 16:01 Het maakt natuurlijk nogal een verschil of de afwijkingen in de rijtijden gaan om seconden of hele minuten. Dat eerste komt alleen in de dienstregeling te staan als je door de afwijking in een andere minuut vertrekt (bijvoorbeeld om 7:12:03 in plaats van 7:11:54).
Nou is 07:12:03 in de planning niet mogelijk. Dat gaat in tienden, oftewel: :00, :06, :12, :18, :24, :30, :36, :42, :48, :54

Maar in dit geval is de MAT'64 iets sneller ten opzichte van de FLIRT, waardoor je 2 tienden meer rijtijdspeling hebt ten opzichte van de ritten die gepland zijn met FLIRT, waar dat verschil hem in zit? De MAT'64 heeft bij korte stops een stoptijd die één tiende minder is ten opzichte van de FLIRT.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 19 mei 2025, 11:58
door Milco
Ook vandaag rijdt de 904 langer dan gepland, op de Railcam zag ik 'm zojuist uit Amersfoort vertrekken richting Barneveld.

50 jaar oud rijdt nog altijd soepeltjes *O*

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 03 jun 2025, 16:18
door Ivan
Een protos (5035) komt zojuist door Tilburg gereden, in de richting van Roosendaal.

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 22:49
door FatMax1492
Wellicht is dit niet de gepaste locatie voor deze vraag, maar;

Is er al wat meer nieuws over dat Keolis wellicht een stammetje DD-AR met een 1700 gaat inzetten op de valleilijn?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 23:48
door srmeijer95
Daar is nog geen uitsluitsel over. Voorlopig moet eerst de 1765 weer werkend gemaakt worden, voordat er nagedacht gaat worden of die loc daadwerkelijk met DDAR gaat rijden...

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 17 jun 2025, 08:45
door FatMax1492
Blijft spannend dus

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 17 jun 2025, 10:11
door Meltrain
Is dat überhaupt nodig? De 904 functioneert toch prima?

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Geplaatst: di 01 jul 2025, 18:47
door srmeijer95
We merken nu al snel dat er materieeltekorten ontstaan met de defecte airco's van de Protos. Die zijn hard aan revisie toe.

Voorlopig is de revisie van de Protos nog bezig in Roosendaal.