Pagina 23 van 34

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 16:28
door Z2N
Ik ben dan wel benieuwd waarmee Transdev de rest van de voertuigen wilt vervangen, gegeven het feit dat ze vanaf december 2025 volledig elektrisch willen rijden.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 16:38
door Lijn 45
Zijn deze 96 genoeg om de complete streekdienst mee te elektrificeren?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 17:22
door Stadsbus
Solaris is natuurlijk een van de weinige met 24 meter elektrisch, maar het is wel nieuw voor Connexxion om geen bussen bij Ebusco meer te bestellen. Schetst ook wel iets over de staat waarin Ebusco zich bevindt nu.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 17:33
door Daniel
Lijn 45 schreef: do 17 okt 2024, 16:38 Zijn deze 96 genoeg om de complete streekdienst mee te elektrificeren?
Lijkt me niet. Als ik grofweg tel heeft Qbuzz nu 190 dieselbussen rijden. Daar gaan er nog wel wat af omdat 41 en 56 naar Utrecht Buiten gaan en komen er weer wat bij omdat Vianen - Meerkerk er eind dit jaar bij komt.
Op de stad rijden, op de 28 na dan, nou niet bepaald de zwaarste lijnen nog op diesel. Dat zal qua aantallen wel meevallen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 18:10
door RW2104
Zou goed kunnen dat ze gelede en dubbel gelede bussen van Solaris nemen, en een andere bestelling voor de rest van de bussen. De 24 meter van Solaris zie ik in ieder geval wel zitten als dat het hem daadwerkelijk wordt :Y

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 19:36
door omaylie
Vergeet niet dat Transdev ook 58 elektrische bussen over moet nemen, dan kom je al gauw uit op 154 bussen in totaal.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 19:43
door Daniel
Ja, maar ze hebben dus al 190 diesels. De elektrische bussen (die mee over gaan) zijn dus nog niet in dat totaal meegeteld.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 20:06
door teun
Het aantal gelede diesels is momenteel exact 96 als ik het eventjes goed tel, dan nog 74 12m wagens 10 CapaCity's 7 dubbelgeledes en niet te vergeten de 12 atlas busjes.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 20:22
door meneerh2o
Stadsbus schreef: do 17 okt 2024, 17:22 Solaris is natuurlijk een van de weinige met 24 meter elektrisch, maar het is wel nieuw voor Connexxion om geen bussen bij Ebusco meer te bestellen. Schetst ook wel iets over de staat waarin Ebusco zich bevindt nu.
De kwaliteit van de 3.0 schijnt enorm tegen te vallen. Losse plaatdelen, scheurende ruiten, onverklaarbaar gebrek aan vermogen en een voor veel chauffeurs oncomfortabele zitpositie. Tenminste dat is wat we in de wandelgangen horen.
In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 21:09
door ArrivaBas
Volvo's op de streekdienst lijken mij erg sterk. De Volvo Group trekt zeer binnenkort de stekker uit de productie van complete stads- en streekbussen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: do 17 okt 2024, 21:22
door Stadsbus
MCV gaat voor Volvo de bussen bouwen. De eerste orders zijn al geplaatst. O.a. in Luxemburg komen Volvo 7900 bussen gebouwd door MCV.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 12:08
door Dosje
Denk niet dat de 24/25 meter bussen terugkomen, er wordt echt heel veel schades mee gereden, en als zo’n bus van de weg raakt zijn ze eigenlijk total loss door het afslepen van zo’n bus, ook naast het feit dat de berger flink wat tijd nodig heeft om de bus af te slepen of uit de greppel te vissen, wat nog niet zo heel lang geleden gebeurd is.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 12:18
door ThatPCDude
Maar aan de andere kant; is het vanwege de reizigersaantallen überhaupt verantwoord om met gelijkblijvende frequentie 18-meters (Want 21-meters hebben hetzelfde euvel, casus Haarlem) in te zetten?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 12:47
door teun
Uiteindelijk is het aan de vervoerder om de afweging te maken, maar nu er geen bus 12 meer is is denk ik de noodzaak van dubbelgeleed er echt niet meer is.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 12:52
door Xavier030
Volgens Transdev komen er wel degelijk dubbelgelede bussen. Bron: https://www.transdev.com/en/press-relea ... therlands/

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 13:57
door Kopri
Ik hoop stiekem wel dat ze de 24 meter Solaris MetroStyle besteld hebben

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 15:08
door UtrechtOV
Z2N schreef: do 17 okt 2024, 16:28 Ik ben dan wel benieuwd waarmee Transdev de rest van de voertuigen wilt vervangen, gegeven het feit dat ze vanaf december 2025 volledig elektrisch willen rijden.
In dat persbericht hier boven staat dan weer vanaf 2028 compleet emissievrij. Dan zou je toch nog diesels nodig hebben.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 15:27
door iamthedutchdude
GS Provincie Utrecht schreef:Transdev heeft ervoor gekozen de transitie naar ZE bijna volledig (dus niet helemaal, red.) in één keer te maken bij de start van de concessie Utrecht Binnen. Dit maakt dat reizigers vanaf de start van de concessie profiteren van het hoge comfortniveau van de nieuwe bussen.
Lijkt erop dat iemand een verkeerde conclusie getrokken heeft uit bovenstaande.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 17:00
door RW2104
Dosje schreef: vr 18 okt 2024, 12:08 Denk niet dat de 24/25 meter bussen terugkomen, er wordt echt heel veel schades mee gereden, en als zo’n bus van de weg raakt zijn ze eigenlijk total loss door het afslepen van zo’n bus, ook naast het feit dat de berger flink wat tijd nodig heeft om de bus af te slepen of uit de greppel te vissen, wat nog niet zo heel lang geleden gebeurd is.
teun schreef: vr 18 okt 2024, 12:47 Uiteindelijk is het aan de vervoerder om de afweging te maken, maar nu er geen bus 12 meer is is denk ik de noodzaak van dubbelgeleed er echt niet meer is.
In het programma van eisen stond dat er ZE bussen moeten komen voor lijn 28 die (Edit:)minimaal 21 meter lang zijn, dat zijn geen enkel gelede bussen, ik ken er tenminste geen. In dit geval lag het dus even niet aan de vervoerder, maar aan de provincie.
iamthedutchdude schreef: vr 18 okt 2024, 15:27
GS Provincie Utrecht schreef:Transdev heeft ervoor gekozen de transitie naar ZE bijna volledig (dus niet helemaal, red.) in één keer te maken bij de start van de concessie Utrecht Binnen. Dit maakt dat reizigers vanaf de start van de concessie profiteren van het hoge comfortniveau van de nieuwe bussen.
Lijkt erop dat iemand een verkeerde conclusie getrokken heeft uit bovenstaande.
Met de 96 Solaris bussen komt het totaal aantal ZE-bussen van de concessie op 165 van de 286 uit (bron; https://zeroemissiebus.nl/wp-content/up ... l-2024.pdf). Zelfs als je de 15 Setra's die voor lijn 41/50 gebruikt worden eraf haalt kom je alsnog op 106 dieselbussen uit, dat noem ik niet bijna volledig. Zal dus vast nog een bestelling aankomen voor start concessie lijkt me.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 18 okt 2024, 17:39
door Lijn 45
Volgens het persbericht dat hierboven gelinkt is heeft Transdev zo'n 250 nieuwe elektrische bussen besteld (vooral (dubbel-)geleed) die per 2028 de huidige dieselvloot hebben vervangen. De meeste daarvan rijden bij de start van de concessie al. Er is dus sowieso nog minstens een bestelling elders geplaatst. :)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 19 okt 2024, 13:37
door ThatPCDude
RW2104 schreef: vr 18 okt 2024, 17:00 In het programma van eisen stond dat er bussen moeten komen voor lijn 28 die minimaal 22 meter lang zijn, dat zijn geen enkel gelede bussen, ik ken er tenminste geen. In dit geval lag het dus even niet aan de vervoerder, maar aan de provincie.
Ik heb even door het PvE zitten scrollen, maar ik heb niet een specifieke eis gevonden dat dat zo zou zijn. Heb je misschien het artikelnummer?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 19 okt 2024, 14:02
door RW2104
Ik heb het weer even opgezocht, het gaat om artikel 3.2.8 van het PvE, maar de voorwaarden daarvan die over de lengte's gaan staan in de aanbestedingsleidraad onder de gunningscriteria van het vervoerplan, op pagina 35. Ik heb twee dingen door elkaar gehaald, nu ik het zie ging het om langer dan 20 meter en 22 bussen. Dit is wat er in ieder geval staat;
Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
▪ Voor Concessie Utrecht Binnen dient minimaal 65 % van de aangeboden Bussen (dubbel-)geleed
(≥ 18 meter) te zijn waarvan in 2029 minimaal 22 Bussen langer is dan 20 meter t.b.v. lijn 28. Zie
ook eis 3.2.8 uit het PvE.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 19 okt 2024, 14:42
door iamthedutchdude
Maar ook als het om langer dan 20 meter gaat, zijn de opties buiten dubbelgeleed beperkt. Al helemaal als je ook nog graag ZE wil.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 20 okt 2024, 15:05
door Dosje
teun schreef: vr 18 okt 2024, 12:47 Uiteindelijk is het aan de vervoerder om de afweging te maken, maar nu er geen bus 12 meer is is denk ik de noodzaak van dubbelgeleed er echt niet meer is.
Lijn 28 zit ook regelmatig rammetjevol, ondanks de komst van de lange tram. Ik denk dat een 21 meter bus voldoende is.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: zo 20 okt 2024, 15:42
door Z2N
Dat hangt echt af van de te rijden frequentie, maar met de huidige frequenties is dubbelgeleed geen enorme luxe. Rond de collegetijden en op zaterdag (P+R-verkeer) is het vaak echt druk.