Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Roeland schreef: ↑wo 29 nov 2023, 09:58
Wellicht wordt dit in de toekomst een mooi pilottraject voor een waterstoftrein?
...
Ook onbegrijpelijk dat het Rijk er geen geld voor over heeft, altijd de mond vol over klimaat en stikstof maar niet in dit soort projecten willen investeren.....
Als men vanuit de provincie er Rijksgeld bij nodig heeft, waarom start men dan geen lobby? Het is heel makkelijk roepen dat Den Haag maar moet betalen.
Die lobby had al lang plaatsgevonden en er was al geld beloofd voor elektrificatie, onze "betrouwbare" overheid had het echter net zo gemakkelijk weer teruggedraaid. Ik ben dus niet "heel makkelijk aan het roepen".
In het voorbeeld van Tiel is dat station een mooie eindhalte vanuit beide richtingen. En elektrificatie vanuit Geldermalsen heeft al 45 jaar geleden plaatsgevonden. Daarvoor was het van Utrecht naar Arnhem dieselen via Tiel.
...waarbij de trein tot Tiel vol zat, in Tiel grotendeels leeg stroomde, en vervolgens halfleeg doorreed naar Arnhem?
Over Goor heen zijn veel doorgaande reizigers, die wil je niet met een extra overstap opzadelen.
Los daarvan kost zo'n knip extra materieel, tenzij je in Goor in 2 minuten wilt omkeren.
Zo'n onzinnige knip hebben ze ooit ook een jaar in Doetinchem gehad, maar vanwege de negatieve impact op doorgaande reizigers zijn ze daar toen al snel van teruggekomen.
Ik denk eerder dat Overijssel dan overstag gaat en weer diesels laat rijden op Goor-Hengelo.
Nog even los van het feit dat het niet eens infrastructureel haalbaar is, aangezien je dan keringen van 31-32 minuten in Goor moet hebben en je dus 2 extra perronsporen moet aanleggen of altijd maar 1 per uur (met een overstap van 32 minuten) moet gaan rijden om zo'n knip mogelijk te maken.
En dat Overijssel dat er niet voor over hebben kun je al wel zien aan het feit dat de trein nog altijd over Hengelo heen rijdt naar Oldenzaal, terwijl ze allang Hengelo-Oldenzaal als losse treinserie met elektrisch materieel hadden kunnen inleggen. Een knip in Hengelo is wel haalbaar en logisch. Overijssel heeft dat er al niet eens voor over, dus een beetje lachwakkend om te denken dat Gelderland over de brug gaat komen, zeker voor een lijn die vooral voor Overijssel van belang is...
Met knippen in Hgl wordt je dienst ook onbetrouwbaar, zoveel keertijd heb je dan niet meer daar. De enige fatsoenlijk duurzame oplossing is gewoon die waslijn erboven. Het was gewoon zo goed als rond tot Den Haag ineens de keutel introk, zoals bij zoveel projecten. Zo maken ze zich wel weer populair bij "het Oosten"
Ummmm, hebben we geen WINK's rijden hier in Nederland die dat probleem direct op kunnen lossen? Rijden onder de draad tussen Oldenzaal en Goor, en op diesel/accu tussen Goor en Zutphen. Heefr Overijssel de gewenste elektificering van al hun spoor, en kan Gelderland voorlopig nog zonder draad door.
Ik was vorige week in Kiel. De deelstaat Schleswig-Holstein heeft voor diverse lijnen FLIRT Akku’s besteld die op het station kunnen opladen aan de bovenleiding, en vervolgens zonder tussendoor opladen door kunnen rijden naar Lübeck. Dat kan prima voor Zutphen - Oldenzaal, die kan zelfs nog rijdend wat bijladen als het moet op een stukje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Onder 1500 volt mag je bij stilstand maar 300 Ampere per stroomafnemer trekken. Na aftrek van verwarming/airco blijft niet zoveel vermogen over voor laden. Accutreinen kan je dus beter een gevoed aanloopje laten nemen. Al kan je op Hengelo-Oldenzaal natuurlijk wel uitstekend opladen.
Met een klein beetje bijladen op Zutphen moet dat toch wel lukken dan? Over de weg is Kiel-Lübeck 86 km, en Hengelo-Zutphen 50 km. Je zit dus al niet gek ver van de capaciteit voor Hengelo-Zutphen-Hengelo, en dan heb je op de rest van de rit genoeg tijd om bij te laden zonder de draden door te branden.
Klaasje schreef: ↑do 30 nov 2023, 08:53
Onder 1500 volt mag je bij stilstand maar 300 Ampere per stroomafnemer trekken. Na aftrek van verwarming/airco blijft niet zoveel vermogen over voor laden. Accutreinen kan je dus beter een gevoed aanloopje laten nemen. Al kan je op Hengelo-Oldenzaal natuurlijk wel uitstekend opladen.
En als Overijssel de elektrificatie tot het voormalige station Markelo wel doorzet kun je ook daar prima opladen. Moet je dus alleen Gelderland op laten draaien voor de meerkosten van een trein met accu tov een normale elektrische trein.
SuperGhost schreef: ↑wo 29 nov 2023, 18:13
altijd maar 1 per uur
Naar wat ik zo hoor gaat dat vanaf 10 december sowieso gebeuren buiten de spits door gebrek aan machinisten....
Blijven er dan zoveel bij Keolis?
Benieuwd wat de provincie daar aan doet. Maar gezien de Eurobahn het redelijk bont kon maken op de RB61 zal het wel tig keer bij 'aansporing tot verbetering' blijven.
We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen.
SuperGhost schreef: ↑wo 29 nov 2023, 18:13
altijd maar 1 per uur
Naar wat ik zo hoor gaat dat vanaf 10 december sowieso gebeuren buiten de spits door gebrek aan machinisten....
Blijven er dan zoveel bij Keolis?
Benieuwd wat de provincie daar aan doet. Maar gezien de Eurobahn het redelijk bont kon maken op de RB61 zal het wel tig keer bij 'aansporing tot verbetering' blijven.
We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen.
Bij de Provincie geven ze standaard het antwoord "we zullen de situatie blijven monitoren...". M.a.w. het interesseert ons geen bal en we doen er niets aan.
Dre schreef: ↑do 30 nov 2023, 14:54
We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen.
Dat is echter geen garantie dat er na die korte concessieduur wel voldoende machinisten zijn?
SuperGhost schreef: ↑wo 29 nov 2023, 18:13
altijd maar 1 per uur
Naar wat ik zo hoor gaat dat vanaf 10 december sowieso gebeuren buiten de spits door gebrek aan machinisten....
Blijven er dan zoveel bij Keolis?
Benieuwd wat de provincie daar aan doet. Maar gezien de Eurobahn het redelijk bont kon maken op de RB61 zal het wel tig keer bij 'aansporing tot verbetering' blijven.
We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen.
Bij de Provincie geven ze standaard het antwoord "we zullen de situatie blijven monitoren...". M.a.w. het interesseert ons geen bal en we doen er niets aan.
Het staat overigens iedere reiziger vrij om een verzoek tot handhaving in te dienen bij de provincie. Net als een buurman die een illegale aanbouw plaatst is de overheid verplicht om bij een verzoek tot handhaving op te treden.
Zijn er al (diesel) GTW's in Blauwnet uitvoering gesignaleerd (en gefotografeerd)?
Dre schreef: ↑do 30 nov 2023, 14:54
We prijzen ons maar met een korte concessieduur. Perfecte duur om de WGR+ weer op te tuigen en de concessie Twente in Twents beheer te nemen.
Wat is WGR+?
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.