Re: Aanbesteding Zeeland
Geplaatst: za 14 dec 2024, 16:50
Wellicht kan Transdev HWGO Zeeland adopteren…
De bussen zijn gemiddeld prima bezet hoor, vooral de bezetting op lijn 58 is flink toegenomen, ook 's avonds.sirvinniei schreef: ↑za 14 dec 2024, 09:31 Het stadsnet in Middelburg en Vlissingen was in de vorige concessie best prima, maar zat erg leeg voor een stedelijk gebied met rond de 120.000 mensen.
In andere steden zoals Ede en Leeuwarden zitten de bussen naar mijn idee toch een stuk voller.
Wie zit er in die OV-denktank?TomSteyl schreef: ↑za 14 dec 2024, 06:51 Ik heb zelf genoeg acties ondernomen (samen in een OV-denktank) om de provincie op inhoud te helpen en als je ziet hoe daarop (niet) gereageerd wordt... om te huilen! Dan is een kritische aanpak van de provincie meer dan op zijn plaats, Waldo. Je woorden slaan dan ook de plank echt mis.
Volgens mij zit er potentieel in Zeeland, als men het maar wilde, zeker in een tijd waar de overheid wil dat de mensen van het auto overstappen naar het ov. Bij voorbeeld is de bus in de afgelopen jaren voor toeristen in Zeeland in hoge mate onattractief geworden. Kustlijnen zijn geschrapt, huidige lijnen sluiten niet goed op elkaar of de trein aan, flexvervoer (haltetaxi) is voor af-en-toe-reizigers een gedoe, haltes zijn verwijderd, tickets zijn duur, dagkaarten maar in beperkte mate verkrijgbaar en attractieve kombitickets (bus + entree voor een attractie) helemaal onbekend.... En dat een klantvriendelijke ov nooit kostendekkend kan zijn hebben blijkbaar sommigen in het bestuur nog niet begrepen.
Zuidoost-Fryslan en Rotterdam Bus Streek, beide in 2008 toen gewonnen door Qbuzz omdat de andere vervoerders (Connexxion, Arriva, Syntus) hadden afgesproken niet in te schrijven om een vuist te maken tegen de marktomstandigheden. Missie gefaald, Qbuzz blij.Gartlin9 schreef:Dat is vgm wel erg uniek. Waneer is dat voor het laatst geweest dan dat één zittende vervoerder niet heeft meegedaan maar die wel dat kan en mag? (Uitzonderingen natuurlijk de vorige aanbestedingen met 0 inschrijvingen) of zou dit de eerste keer zijn (als er wel een andere inschijver(s) is/zijn)
custermans schreef: ↑zo 15 dec 2024, 09:08Wie zit er in die OV-denktank?TomSteyl schreef: ↑za 14 dec 2024, 06:51Ik heb zelf genoeg acties ondernomen (samen in een OV-denktank) om de provincie op inhoud te helpen en als je ziet hoe daarop (niet) gereageerd wordt... om te huilen! Dan is een kritische aanpak van de provincie meer dan op zijn plaats, Waldo. Je woorden slaan dan ook de plank echt mis.
Klopt. Daar maakt de Provincie Zeeland het ook zelf naar. Maar je mag zelfs op ook dit forum niet zeggen dat de bestuurders daar in Zeeland totaal geen verstand hebben van OV.
De denktank is/was een mix van reizigers en mensen die met een passie voor het OV (o.a. hobbyisten) samen zijn gekomen rondom dit thema en allemaal input gegeven hebben op een (ongevraagd) advies. Ik heb daar al eerder hier aan gerefereerd. We hebben daarin uiteindelijk wel de beleidsmedewerkers mobiliteit van een aantal Zeeuwse gemeenten moeten betrekken, omdat de provincie in eerste instantie geen enkele reactie gaf (ze vroegen er zelf namelijk naar, op hun website).huibf schreef: ↑ma 16 dec 2024, 17:36 Klopt. Daar maakt de Provincie Zeeland het ook zelf naar. Maar je mag zelfs op ook dit forum niet zeggen dat de bestuurders daar in Zeeland totaal geen verstand hebben van OV.
We zijn tegenwoordig zo 'woke' dat je niet met de botte bijl kan zeggen dat iemand zijn werk niet doet. Hoe duidelijk is het. Aanpappen en nathouden en vooral miljoenen over de balk smijten. Het riekt naar legale criminaliteit.
Maar goed genoeg gezuurpruim en vooringenomen comentaar.
En de reaktie van de Provincie Zeeland op het OV is inderdaad om te huilen. In die ov danktank zulen voornamelijk mensen zitten die niet met het OV reizen en geen affiniteit hebben met vervoer in het algemeen. (Dat is een wel een vooringenomen aanname)
De denktank zou voornamelijk moeten bestaan uit reizigers die niet het geheel van een concessie overzien, een vervoerder en iemand vd provincie om de notulen te tikken.
Laten we hopen dat ook nu weer geen partij zich inschrijft voor de concessie en complete ambtenarenapparaat in Zeeland wat de concessie heeft uitgeschreven ontslaat incluis bestuurs.
En dan opnieuw starten met frisse mensen. Het kan nooit slechter gaan. Nooit.
Arriva is nog steeds met afstand de grootste (personen)spoorvervoerder na de NS in Nederland (waarvan recentelijk juist een concessie werd verlengd), dus dat been aan de grond houden lukt wel aardig hoor. Want in het OV verdien je nog altijd het meest aan een treindienst. Een buslijn is bijna altijd verliesgevend.ICE11 schreef: ↑ma 16 dec 2024, 19:24 Citaat uit het bericht van Omroep Zeeland: "Het zal een betere bereikbaarheid opleveren." Waarom de bereikbaarheid beter wordt als er minder bussen rijden dat zal voor alle tijden het geheim van gedeputeerde vd Maas blijven....
En dat Arriva heeft ingeschreven is volgens mij een beetje ook een poging om überhaupt met een been op het NL-markt te blijven staan nu dat men net twee andere concessies kwijt raakte....
De chauffeurs van Connexxion gaan wel over naar een nieuwe vervoerder, maar voor Van Oeveren is het hiermee vrijwel zeker gedaan op de lijndiensten.
Van mij mogen ze, maar ik denk dat de meeste Zeeuwen er niet zo blij van worden als ze hun directe treinverbinding met de Randstad verliezen.Maurice Hooikammer schreef: ↑ma 16 dec 2024, 20:16 Het zou daarom ook een idee zijn om de spoorlijn los te koppelen van het HRN om zo de concessie multimodaal te maken en enigszins financieel aantrekkelijk te maken.
TomSteyl schreef: ↑ma 16 dec 2024, 18:07De denktank is/was een mix van reizigers en mensen die met een passie voor het OV (o.a. hobbyisten) samen zijn gekomen rondom dit thema en allemaal input gegeven hebben op een (ongevraagd) advies. Ik heb daar al eerder hier aan gerefereerd. We hebben daarin uiteindelijk wel de beleidsmedewerkers mobiliteit van een aantal Zeeuwse gemeenten moeten betrekken, omdat de provincie in eerste instantie geen enkele reactie gaf (ze vroegen er zelf namelijk naar, op hun website).huibf schreef: ↑ma 16 dec 2024, 17:36 Klopt. Daar maakt de Provincie Zeeland het ook zelf naar. Maar je mag zelfs op ook dit forum niet zeggen dat de bestuurders daar in Zeeland totaal geen verstand hebben van OV.
We zijn tegenwoordig zo 'woke' dat je niet met de botte bijl kan zeggen dat iemand zijn werk niet doet. Hoe duidelijk is het. Aanpappen en nathouden en vooral miljoenen over de balk smijten. Het riekt naar legale criminaliteit.
Maar goed genoeg gezuurpruim en vooringenomen comentaar.
En de reaktie van de Provincie Zeeland op het OV is inderdaad om te huilen. In die ov danktank zulen voornamelijk mensen zitten die niet met het OV reizen en geen affiniteit hebben met vervoer in het algemeen. (Dat is een wel een vooringenomen aanname)
De denktank zou voornamelijk moeten bestaan uit reizigers die niet het geheel van een concessie overzien, een vervoerder en iemand vd provincie om de notulen te tikken.
Laten we hopen dat ook nu weer geen partij zich inschrijft voor de concessie en complete ambtenarenapparaat in Zeeland wat de concessie heeft uitgeschreven ontslaat incluis bestuurs.
En dan opnieuw starten met frisse mensen. Het kan nooit slechter gaan. Nooit.
De reactie van de provincie was er eentje in de categorie: je hebt het over concrete dingen en je krijgt een algemeen antwoord met vaagheden (knippen-plakken) terug. Daar hebben we op gereageerd en ook toen bleef een inhoudelijke reactie uit.
Ik blijf achter ons advies staan, waarin we concreet de provincie hebben willen helpen. En om exact dezelfde reden wijst Connexxion nu de plannen van de provincie af. Dat er dan iemand hier over gezuurpruim en vooringenomenheid babbelt, zoiets beschouw ik als onwetend roepen.
Alles wat die gedeputeerde praat is altijd, zonder uitzondering, poep.
Tot mijn verbazing heeft EBS al een akkoord met Van Oeveren, Arriva niet maar die hebben de deur nog niet helemaal dicht gedaan.Meltrain schreef: ↑ma 16 dec 2024, 20:21De chauffeurs van Connexxion gaan wel over naar een nieuwe vervoerder, maar voor Van Oeveren is het hiermee vrijwel zeker gedaan op de lijndiensten.
Van mij mogen ze, maar ik denk dat de meeste Zeeuwen er niet zo blij van worden als ze hun directe treinverbinding met de Randstad verliezen.Maurice Hooikammer schreef: ↑ma 16 dec 2024, 20:16 Het zou daarom ook een idee zijn om de spoorlijn los te koppelen van het HRN om zo de concessie multimodaal te maken en enigszins financieel aantrekkelijk te maken.![]()
Hoewel ik het niet met je oneens ben, kan het geen kwaad om je toon iets aan te passen. Je mag best zeggen dat je iets slecht vindt, maar ik ben het niet eens met je woordkeus. Je kunt nog steeds hetzelfde zeggen, zonder mensen te beledigen.
O, bijzonder.custermans schreef: ↑ma 16 dec 2024, 21:55Tot mijn verbazing heeft EBS al een akkoord met Van Oeveren, Arriva niet maar die hebben de deur nog niet helemaal dicht gedaan.