Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

de treinverbinding Praag-Berlijn is in de zomer waanzinnig populair.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Vorig jaar reden er op de drukste dagen extra bussen rechtstreeks van Berlijn naar Praag. Daar heb ik dit jaar niets over gehoord.
umbusko schreef: vr 30 aug 2024, 16:47 Ik zag net de SJ Euronight naar Stockholm op Berlin Hbf en dacht: dat is wel erg vroeg. Blijkt hij vandaag een rijtijd te hebben tot Hamburg Hbf van 6 uur en 2 minuten. :shock:
Dat moet wel een erg exotische route zijn. Via Halle - Kassel wellicht?
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Er rijdt deze zomer wel een extra nachtelijke Eurocity die vorige jaren niet bestond. EC 258 van Praag (20:28) naar Berlijn (1:12), EC 259 van Berlijn (0:36) naar Praag (5:24). In de gebruikelijke Eurocitysamenstelling op die route, dus 7x 2e klas, een restauratierijtuig of een 1e klas.

Ik zou het wel erg knap vinden als ook die trein volledig uitverkocht is vandaag.
ICE11

Bericht door ICE11 »

S15 van Berlin Gesundbrunnen naar Hbf. wordt niet in december geopend, maar pas volgend jaar vanwege problemen met de stroomvoorziening:

https://www.lok-report.de/news/deutschl ... -sich.html
henrivanderweijden

Bericht door henrivanderweijden »

en-es schreef: vr 30 aug 2024, 17:32 de treinverbinding Praag-Berlijn is in de zomer waanzinnig populair.
Zal wel mee vallen. Trein rijdt 1x per 2 uur. 😉
Dat er te weinig treinen rijden ten opzichte van het aantal reizigers is al jaren zo. Ik denk dat 1x per uur zomers beter past maar of dan de treinen allemaal vol zitten?
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

De soep zal wel niet zo heet worden gegeten als hij wordt opgediend: ik ken die ‘ausgebuchte’ treinen van DB, daar kun je soms toch nog een kanon in afschieten. Al ken ik ook de overvolle treinen naar Praag, vol zullen ze wel zijn geweest. En vrijdagmiddag is natuurlijk populair. Maar in RJ 257 is in ieder geval nog genoeg plek vanochtend.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Vandaag met één regel Standaard Multi van Marchienne-Au-Pont naar Charleroi-Central, vanaf daar (apart betaald) met een gerenoveerde metro in pikzwarte Alsom-livrei (Hallo verkeersveiligheid) via Faubourg de Bruxelles naar Charleroi-Ouest, Via Bierges-Walibi, Leuven, Aarschot en Antwerpen naar Noorderkempen gereisd. En nergens ook maar een minuut vertraging, maar er zit ook wel heel veel speling in de rijtijden. Denk wel het maximum aan gekke reis gemaakt die ik met de Standaard Multi had kunnen doen (behalve meer rondreizen binnen Charleroi-Zône), en vanuit Ouest even snel als de snelste route (via Ottignies-Brussel Noord)

Vervolgens vanuit de IC direct die in Noorderkempen 5 minuten moest wachten op een "passerende trein" die ons nooit gepasseerd is, vertrek met +2, waarna ik de treinen die ik had willen hebben in Breda (ICD-nationaal naar Roffa), Rotterdam (Spr naar Uitgeest), en Schiphol (Spr naar ik denk Utrecht via Dmnz) vanuit de trein heb gezien, maar op alledrie minder dan 80s overstaptijd had, dus het niet eens geprobeerd heb. Uiteindelijk met technisch niet eens zwartreizen (IC naar Duivendrecht op mijn treinkaartje Noorderkempen-Holendrecht). De NMBS-App had mij trouwens Noorderkempen-Bd-Ddr-Ldn-Asb-Ash aangeraden, maar dat vond ik wat te gortig worden.
IIVQ

Bericht door IIVQ »

Vinny schreef: wo 28 aug 2024, 22:16 Blijkbaar is het proefbedrijf van de Luikse tram ingegaan:
https://letram.be/

Vanaf 31 januari volgend jaar begint de commerciële exploitatie.

Afbeelding
Het zuidelijke gele stuk bestaat alleen nog op papier, vziw is daar nog geen schop voor in de grond gegaan. Grappoge keuze van Overstapstations trouwens, Place Ferrer ligt net zo ver van Sclessin als Place Lambert van Liege-Saint-Lambert. En verkeerskundig raar dat ze geen overstap bij station Herstal en de tram door de Rue Hoyoux eb Large Voie hebben gestuurd - maar ook begrijpelijk wanr beiden zijn niet overdreven breed, maar zo langs het water is de bediening ten Noordoost van Coronmeuse een beetje onnuttig.
henrivanderweijden

Na diverse keren afgelopen zomer met Swiss naar Zwitserland te zijn gegaan probeer ik het 30 sep weer per Deutsche Bahn.
Op de heenreis via de Rheinstrecke en moet ik overstappen in Mainz. Een aantal weken geleden kreeg ik keurig een mail van de DB dat de aankomst in Mainz is gewijzigd: 1 minuut later!! Gelukkig had ik 65 minuten overstaptijd 😀.
Te terugreis op 5 okt gaat per ICE 108 van Basel tot Köln hbf, dacht ik....... Toevallig zie ik namelijk net dat ICE 108 niet rijdt tussen Basel en Karlsruhe......
Geen mail gehad niks, alleen de regel in mijn ticket: Trein gecancelled, zoek een andere verbinding, u kunt iedere trein gebruiken.......

Ik heb er nu al spijt van dat ik voor DB gekozen heb, volgende keer toch maar weer het vliegtuig.
Gamma

Bericht door Gamma »

Ehhh dat is pas 5 oktober, het kan toch goed zijn dat DB voor die tijd met een oplossing komt en/of je informeert?
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Dat je elke trein kan gebruiken is toch juist prettig? In tegenstelling tot de route met trein 108 kan je nu een route nemen op elk tijdstip dat je leuk vind, en dus zelfs een paar uur langer in Zwitserland blijven als je dat zou willen.

Overigens valt de trein uit door werkzaamheden tussen Offenburg en Basel, waardoor niet alle ICE's kunnen rijden. In plaats van de normale dienstregeling, met af en toe twee ICE-treinen die vlak achter elkaar aan rijden tussen Basel en Mannheim, is er nu één ICE per uur.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
henrivanderweijden

Vanaf Basel inderdaad 1 ICE per uur, alleen daar heb ik niks aan want de rijdende ICE gaat 11.04 uur ipv 11 13 uur. En die eerste heeft geen aansluiting uit Bern e.v. Dus wel 2 verbindingen per 2 uur maar voor mij in een 30'/90' ligging. Plus daarbij een overstap in Karlsruhe , Mannheim of Frankfurt en een niet rijdende ICE 12/122 tussen Frankfurt en Köln zodat t een lange dag gaat worden.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef: ma 02 sep 2024, 23:33 Vanaf Basel inderdaad 1 ICE per uur, alleen daar heb ik niks aan want de rijdende ICE gaat 11.04 uur ipv 11 13 uur. En die eerste heeft geen aansluiting uit Bern e.v.
11.04 is niet de ICE maar de S-bahn naar Basel Bad Bf overigens, want daar begint die ICE pas.
Met Zwitserse punctualiteit zou je het kunnen proberen overigens: overstap van de IC uit Bern is 3 minuten, maar spoor 10 naar 2 is wel een eindje rennen.

Of nu je toch "gratis" een flexibel ticket hebt gekregen: een uur later met de rechtstreekse ICE van Bern naar Frankfurt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es

Bericht door en-es »

Leuk dat je treinbinding opgeheven is maar je reservering ben je kwijt. Heel irritant.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Het is vooral irritant dat DB hier werkzaamheden maar half verwerkt in de boekingssystemen. Vaak zijn er wel aanwijzingen dat er werkzaamheden zijn (zoals niet zelf een zitplaats kunnen kiezen) en afgelopen zomer zag ik zelfs adviezen uit de planner komen met een melding "let op, deze trein valt tussen Frankfurt en Duisburg uit" terwijl die dus wel gewoon in reisadviezen verscheen en te boeken was.
Vorig jaar zag ik het ook al: alle ICEs tussen Basel en Offenburg in de planner, maar op de bauarbeiten-website stond al dat er enkele zouden uitvallen.
En dat mijn ICE vorige maand een half uur eerder uit Wenen zou vertrekken bleek later ook al maanden eerder gepubliceerd bij de ÖBB op de werkzaamhedenpagina, maar DB paste de dienstregeling pas veel later aan.

De reserveringskosten krijg je wel weer terug. Kreeg voor een uitgevallen gereserveerde trein deze zomer zelfs automatisch een gutschein van DB van een hoger bedrag dan ik betaald had.
Schapekop in de Keistad

henrivanderweijden

Daniel schreef: di 03 sep 2024, 07:49
henrivanderweijden schreef: ma 02 sep 2024, 23:33 Vanaf Basel inderdaad 1 ICE per uur, alleen daar heb ik niks aan want de rijdende ICE gaat 11.04 uur ipv 11 13 uur. En die eerste heeft geen aansluiting uit Bern e.v.
11.04 is niet de ICE maar de S-bahn naar Basel Bad Bf overigens, want daar begint die ICE pas.
Met Zwitserse punctualiteit zou je het kunnen proberen overigens: overstap van de IC uit Bern is 3 minuten, maar spoor 10 naar 2 is wel een eindje rennen.

Of nu je toch "gratis" een flexibel ticket hebt gekregen: een uur later met de rechtstreekse ICE van Bern naar Frankfurt.
11.04 is ICE 2554 Zürich- Berlin van spoor 9. Als dit cross platform is zou het haalbaar kunnen zijn.
Een uur later is ICE 278 naar Frankfurt, maar zoals gezegd is ICE 12/122 tussen Frankfurt en Köln opgeheven dus daar heb je niet zoveel aan ....
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef: di 03 sep 2024, 12:27 11.04 is ICE 2554 Zürich- Berlin van spoor 9. Als dit cross platform is zou het haalbaar kunnen zijn.
Bj DB zie ik die ja, maar de SBB planner geeft alleen ICE 74 naar Berlijn vanaf Basel Bad aansluitend op de S-bahn van 11.04 uit Basel SBB...
Schapekop in de Keistad

henrivanderweijden

Nou, ik ben benieuwd wat er komen gaat.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

en-es schreef: di 03 sep 2024, 09:12 Leuk dat je treinbinding opgeheven is maar je reservering ben je kwijt. Heel irritant.
3x per 2 uur een 12- of 13-delige ICE is tussen Karlsruhe en Zwitserland een behoorlijke overcapaciteit. Ik heb een paar keer deze route genomen op weg naar Italië, maar Karlsruhe-Basel is qua bezetting behoorlijk rustig te noemen. Er zijn zat trajecten in Duitsland waarbij er een hogere reizigersvraag is en er minder capaciteit wordt aangeboden door Deutsche Bahn.
Daniel schreef: di 03 sep 2024, 12:16 Het is vooral irritant dat DB hier werkzaamheden maar half verwerkt in de boekingssystemen. Vaak zijn er wel aanwijzingen dat er werkzaamheden zijn (zoals niet zelf een zitplaats kunnen kiezen) en afgelopen zomer zag ik zelfs adviezen uit de planner komen met een melding "let op, deze trein valt tussen Frankfurt en Duisburg uit" terwijl die dus wel gewoon in reisadviezen verscheen en te boeken was.
Vorig jaar zag ik het ook al: alle ICEs tussen Basel en Offenburg in de planner, maar op de bauarbeiten-website stond al dat er enkele zouden uitvallen.
En dat mijn ICE vorige maand een half uur eerder uit Wenen zou vertrekken bleek later ook al maanden eerder gepubliceerd bij de ÖBB op de werkzaamhedenpagina, maar DB paste de dienstregeling pas veel later aan.

De reserveringskosten krijg je wel weer terug. Kreeg voor een uitgevallen gereserveerde trein deze zomer zelfs automatisch een gutschein van DB van een hoger bedrag dan ik betaald had.

Met name regionale treinen worden bij aangekondigde werkzaamheden pas heel laat uit de reisplanner gehaald. Al een paar keer gehad dat ik een ticket vanuit Elten met de RE19 heb geboekt, maar dan tot Oberhausen met de bus moet. Overigens zijn er in het weekend van 2 en 3 november ook werkzaamheden tussen Zevenaar en Oberhausen, maar de RE19 staat nog gewoon in de reisplanner.
-
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door regenmaker »

Ik weet niet welke app jullie gebruiken, maar met de NIAG app heb ik altijd vrij weinig problemen met de reisinformatie zoals omleidingen als ik in de VRR reizen plan. Ook is de actuele reisinformatie in die app handig, er staat vrijwel een vinkje of rood klokje achter de tijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
henrivanderweijden

henrivanderweijden schreef: di 03 sep 2024, 15:35 Nou, ik ben benieuwd wat er komen gaat.
Ik zit er over te denken op heel Duitsland te stippen en de KLM ga sponsoren van Basel naar Ams. Heb nu €99,50 betaald voor een enkele reis per DB. Voor het Duitsland deel (vertraging op de oorspronkelijke reis) komt 25 - 50% terug. Dan is t Zwitserse deel in ieder geval niet te duur betaald 😀
Stefan

Bericht door Stefan »

regenmaker schreef: di 03 sep 2024, 21:48 Ik weet niet welke app jullie gebruiken, maar met de NIAG app heb ik altijd vrij weinig problemen met de reisinformatie zoals omleidingen als ik in de VRR reizen plan. Ook is de actuele reisinformatie in die app handig, er staat vrijwel een vinkje of rood klokje achter de tijden.
Alleen jammer dat het voor de VRR niet mogelijk is om aan te geven als iets te vroeg vertrokken is, dan staat er namelijk gewoon een groen vinkje, terwijl de bus, tram of wat dan ook al vetrokken is..
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
ICE11

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: di 30 jul 2024, 09:13 Tussen 16.08. en 06.09. is Gütersloh - Bielefeld helemaal (alle vier sporen dus!) dicht vanwege werkzaamheden. Langeafstandstreinen worden omgeleid, maar deze omleiding is tot nu toe nog niet helemaal in Hafas bijgewerkt....

https://bauinfos.deutschebahn.com/pdf/I ... 240716.pdf
Deze werken zijn morgen gereed en plots komt DB met de informatie, dat er vanaf overmorgen tot eind november nieuwe werken zijn, deze keer tussen Löhne en Hannover en rondom Herford.... _O-

https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... --13060682
dennistd

Bericht door dennistd »

In Elmshorn (ten noorden van Hamburg) is een elektrische Heuliez-bus van de Kreisverkehrsgesellschaft in Pinneberg tegen een te laag spoorviaduct gereden. De bus begon flink te roken maar is niet in brand gevlogen. Wel ligt het treinverkeer nog tot vannacht plat: https://www.ndr.de/nachrichten/schleswi ... r6108.html
ICE11

Bericht door ICE11 »

Hij is wel in brand gevlogen: https://www.shz.de/lokales/elmshorn-bar ... r-47697622 Spoorlijn - de hoofdlijn van Hamburg naar Kiel/Flensburg/Westerland - is tot minstens morgen namiddag gestremd.
Plaats reactie