Pagina 228 van 589

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 12 mar 2022, 10:56
door T-hijs
Help mij even... Is dit een (voormalige) Breng-diesel?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 12 mar 2022, 11:13
door Milco
Zo te zien gewoon een GTW van Arriva Noord-Nederland die voorheen rood was. ;)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 12 mar 2022, 12:52
door Cas
Mr-W schreef:
Michael schreef: ma 07 mar 2022, 11:56 Het is ook niet dat ze iedere trein controleren. Maar er staan zeer regelmatig voertuigen van hun geparkeerd aan de Belcrumzijde van het station.
Dat staat het Schengenverdrag ook niet toe ;)
Schengenverdrag of niet, elke trein Hamburg-Kopenhagen wordt toch echt gecontroleerd... Dus tenzij die Deense opt-out qua veiligheid er iets mee te maken heeft kan het binnen de EU zeker.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 12 mar 2022, 14:27
door en-es
Volgens mij hebben de Denen destijds laten weten dat ze toch controleren. Er zijn altijd wel uitzonderingen te bedenken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: za 12 mar 2022, 16:47
door reisthijs
Het Schengenverdrag staat toe dat landen tijdelijk (max. 6 maanden) grenscontroles invoeren, bij serieuze bedreigingen van de interne veiligheid. De Denen controleren weer sinds 12 november.
https://ec.europa.eu/home-affairs/polic ... control_en

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 13 mar 2022, 00:34
door Chrysa
Heeft iemand enig idee wanneer de nachtnettreinen naar Brabant weer gaan rijden? NS zegt dat de reisplanner tot 10 dagen in de toekomst up to date is, en daar staan ze gewoon in voor volgend weekend. Verder zie ik het echter nergens gecommuniceerd staan.
DB verkoopt ook doodleuk kaartjes voor routes die gebruik maken van deze treinen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 13 mar 2022, 09:03
door Jultar
Het lijstje op de NS site lijkt inderdaad incompleet helaas. De nachtnettreinen zouden inderdaad weer vanaf de 14e moeten gaan rijden volgens het overzicht dat ik heb gekregen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 13 mar 2022, 16:01
door Etienne
Gisterenmiddag toen ik terugkwam uit Geldrop kreeg ik vlak voor Utrecht een bericht dat een defecte trein stond tussen Woerden en Gouda, dit bleek de 6961 te zijn die gestrand was bij Oudewater. Vlak daarna zag ik de eerste Intercity's al gaan uitvallen en perron 8/9 op Utrecht Centraal stond ook al goed vol. Zelf was ik ondertussen naar spoor 20 gewandeld, alwaar de 6956 nog op het bord stond die ook door zou gaan naar Den Haag.

Toen we echter bij de Cartesiusweg reden, kwam het bericht dat ook deze trein niet verder zou gaan dan Woerden. Ook de parallelle 4063 mocht niet verder, waardoor perron 1/2 in Woerden al goed vol stond. Omrijden via Alphen a/d Rijn zag ik niet zitten, want de 8800 die met een solo SLT6 reed stond ook lekker vol. Gelukkig mocht de 4065 vanaf Woerden wel verder, maar dat was ook goed propwerk met een solo SLT4. Al met een al toch 40 minuten later thuis.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 13 mar 2022, 18:06
door Daniel
Zojuist zag ik op Amsterdam Centraal de Wenen/Innsbruck Nightjet langskomen als rangeerbeweging vanaf de Watergraafsmeer. Maar is het gebruikelijk dat daar een grijs/rood ÖBB (zit?)rijtuig in zit?

Achterop bij de rangeerbeweging, dus straks voorop naar Oostenrijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: zo 13 mar 2022, 18:49
door Z2N
Planmatig is het niet, maar het komt wel vaker voor. De zitrijtuigen zijn ook niet anders qua interieur dan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 14 mar 2022, 09:54
door teun
(Bij voorbaat excuus voor de lengte van dit bericht.)

De sluiting van de grens bij Zevenaar is hier in het Helmondse behoorlijk goed merkbaar, het is al een tijdje veel vaker gedoe met goederentreinen, slaaptreinen en ICEs die het normale treinverkeer op de lijn ontregelen.

Vandaag was wel een nieuw hoogtepuntje voor mij. Bij aankomst op Hmbh stond er al +4 op de TB voor de 4426 van 8:11. Uiteindelijk komt rond ongeveer 8:14 eerst een langzaamrijdende goederentrein aanzetten ( :') ). Bij +4 gaat het dus niet blijven. Vrij kort achter de goederentrein komt er dan eindelijk een passagierstrein aan, echter niet de FLIRT waar op rekende maar een VIRM. Ik heb nog enige hoop dat hij misschien stopt want veel vaart zit er niet in en het zou wel erg raar zijn als de InterCity met een goeie -10 uit Deurne is vertrokken. Natuurlijk rijdt de VIRM gewoon door ( -0- ) en ik neem aan het wel een LM rit zal zijn. Ik controleer het toch even in de app en wat blijkt: het betreft de IC van het vorige halfuur die met een geplande aankomst van +17 ( :shock: ) in Helmond genoteerd staat.

Uiteindelijk komt dan met +13 alsnog mijn sprinter aanzetten. Ik stap in, de trein vertrekt, en vrijwel meteen minderen we al weer vaart. Het zal wel niet zo vlot gaan met die IC. De Intercity vertrekt uiteindelijk met +24 uit Helmond en is inmiddels gedegradeerd van een intercity naar Schiphol naar een intercity naar Schiphol (rijdt niet verder dan Eindhoven). De sprinter vertrekt met een dikke +15 van Helmond maar loopt daarna een beetje in tot we bij Eeneind flink in snelheid worden teruggebracht en bij de aansluiting in Tongelre eventjes volledig tot stilstand komen. Vrij snel rijden al wel weer het emplacement van Eindhoven op waar we de goederentrein passeren die voor de IC uitreed. :')

De verlossing is er echter nog niet, de InterCity is namelijk (met inmiddels +30) nog bezig om te keren op spoor 6, waar onze sprinter ook diende aan te komen. Nadat die ons passeert richting het rangeerterrein komen we met ongeveer +21 aan in Eindhoven. Daar stap ik over op de 3528 van 08:47 met +6 die nog kort achter onze sprinter gezeten had.

Uiteindelijk heb ik de tram van een kwartier later dan oorspronkelijk gepland naar de Uithof.

Een inhaalspoortje ergens ter hoogte van Deurne zou toch wel mooi zijn. :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: ma 14 mar 2022, 10:27
door Bemined
Een inhaalspoor heb je weinig aan als het volgende goederenpaden ook bezet zijn, want dan sta je een eeuwigheid te wachten of moet je alsnog invoegen tussen andere treinen. De dienstregeling op zich is ook niet heel bijzonder krap hier, het verschil in rijtijd tussen de goederentreinen en de intercity's is minimaal dus als er geen verstoringen zijn rijdt alles lekker door. Alleen vanmorgen was er schijnbaar een defecte trein en dan loopt het even stroef omdat je goederentreinen niet simpelweg kan opheffen en de goederen verzoeken om over te stappen op de volgende trein.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 09:31
door Tom024
Het parkeerterrein bij station Rvs is weer net zo vol als pre-Corona, gevoelsmatig is het ook in de trein weer een stukje drukker. Ervaren meer mensen dat zo? Zijn die hoge brandstofprijzen toch ergens goed voor.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 12:27
door Daniel
De trein ervaar ik nog niet direct drukker, maar dat komt ook omdat er weer vaker langere treinen rijden ondertussen.
Toen ik afgelopen weekend echter bij station Amersfoort aan kwam lopen was het op het station wel duidelijk drukker dan voorheen ja.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 12:35
door Suus
De schoolvakanties zijn weer voorbij, daardoor lijkt het nu opeens drukker terwijl, terwijl het nog niet veel drukker is dan voor de schoolvakanties. Dat we in de laatste periode van de uitgedunde dienstregeling zitten maakt dat het ook nog wat drukker aanvoelt dat het zou kunnen zijn, voor mijn gevoel zitten we nu ergens rond de 70% drukte ten opzichte van februari 2020.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 12:37
door Daniel
Schoolvakanties maken voor de drukte in het weekend minder uit natuurlijk hè. Dat zou zelfs meer drukte op kunnen leveren doordat meer mensen op pad gaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 12:43
door Suus
Waar is dit een reactie op?

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 12:45
door cassie127
Suus schreef: di 15 mar 2022, 12:35 De schoolvakanties zijn weer voorbij, daardoor lijkt het nu opeens drukker terwijl, terwijl het nog niet veel drukker is dan voor de schoolvakanties. Dat we in de laatste periode van de uitgedunde dienstregeling zitten maakt dat het ook nog wat drukker aanvoelt dat het zou kunnen zijn, voor mijn gevoel zitten we nu ergens rond de 70% drukte ten opzichte van februari 2020.
Als ik naar de meest recente cijfers kan kan ik dit beeld ook bevestigen

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 12:50
door Daniel
Suus schreef: di 15 mar 2022, 12:43 Waar is dit een reactie op?
Op jou? Jij begon over schoolvakanties ;) En jouw bericht staat onder mijn eerdere wat suggereert dat je op mij reageerde.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 18:38
door henrivanderweijden
Over drukte op (Köln) - Venlo - Eindhoven.
Afgelopen vrijdag kwam ik met NJ 402 het land binnen met ongeveer 2 uur vertraging door een seinstoring in Duitsland.
DB heeft ons vanaf Frankfurt (M) hbf (vertrek met + 144) keurig rechts Rheinish naar Koblenz geleid, vandaar naar Bonn hbf en Köln West. Daar een minuut gestopt ( mcn wissel ?) En inhaling van de NJ420 snel door naar de grens. Non stop door Mönchengladbach en in Breyel een goederentrein ingehaald.
Aankomst in Venlo om 9.29 uur op spoor 13.
Op moment van binnenkomst vertrekt op spoor 12 een goederentrein ri Blerick en wij daar,na binnenkomst van de 3523 om 9.31 uur achteraan. Onderweg hebben wij geen last gehad van de goederentrein of welke andere trein dan ook tot Ut non-stop door kunnen rijden en om 11.09 uur aan op spoor 14 (met +106)
De 3524 die om 9.33 uur achter aan moest is echter een minuut te laat uit Venlo vertrokken en zijn vertraging liep steeds verder op. Toen wij met de NJ door Ehv reden was de 3524 pas in Helmond, waarom het met die IC zo traag ging geen idee maar tot aan Utrecht heeft ie geen last van ons gehad.
Dus ja, druk zal t zeker zijn maar het hoeft zeker niet zo te zijn dat de extra treinen de vertraging veroorzaken van het normale verkeer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 18:39
door Suus
Maar ik had het niet over het weekend, maar over werkdagen. Niet iedereen reist alleen in het weekend met de trein ;-)

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: di 15 mar 2022, 19:17
door Bemined
henrivanderweijden schreef: di 15 mar 2022, 18:38Op moment van binnenkomst vertrekt op spoor 12 een goederentrein ri Blerick en wij daar,na binnenkomst van de 3523 om 9.31 uur achteraan. Onderweg hebben wij geen last gehad van de goederentrein of welke andere trein dan ook tot Ut non-stop door kunnen rijden en om 11.09 uur aan op spoor 14 (met +106)
Het ICE omleidingspad vertrekt om 9:01 uit Venlo, dus op zich wel logisch dat je om 9:31 dan ook door kunt rijden want de meeste treinen zitten in een halfuurpatroon. Maar als je pas om 11:09 in Utrecht aankwam moet je wel ergens achter een andere trein gehangen hebben, ander had je er een kwartier eerder moeten zijn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: wo 16 mar 2022, 00:23
door henrivanderweijden
Hoezo? NJ402 is begrensd tot max 100 km/u vanwege die, in mijn ogen bureaucratische regel , te zware Vectron. Er mag er maar 1 trein per dag 140 km/u (dat is NJ420) ....

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 mar 2022, 12:47
door DDietzen
In de reisplanner en op Treinposities zie ik ineens voor vanmiddag een extra trein 29601 van Amf naar Asd, vrijwel perfect in het rijpad van de 146 die vooralsnog niet is opgeheven, maar mét extra stop in Assp van 2 minuten en daardoor ook 2 minuten latere aankomst te Asd. Interessant...

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Geplaatst: do 17 mar 2022, 13:12
door Bemined
Spoortje of wissel buiten dienst waardoor de 146 achter de 15854 moet blijven ipv langszij kan komen bij Muiderpoort?