Pagina 24 van 32
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: vr 14 jun 2024, 23:22
door umbusko
De eerste ComfortJet-stam rijdt inmiddels met passagiers binnen Tsjechië (gisteren voor het eerst Praha-Bohumín, vandaag Bohumín-Praha). Als dat allemaal naar wens verloopt, komt hij ergens de komende maanden ook richting Berlijn. Als ik het goed begrijp is het restauratierijtuig van deze stam nog niet geleverd, maar pin mij daar niet op vast.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 15 jun 2024, 09:07
door ArrivaBas
Sinds eergisteren hebben de ICE3neo-treinstellen de dienst op Amsterdam volledig overgenomen.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 15 jun 2024, 09:09
door DDietzen
Sinds vandaag pas volledig, zie de afscheidsrit
121 voor de BR 406 / ICE3M

Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 15 jun 2024, 13:24
door Daniel
En de eerste ICE3NEO die bij Arnhem de grens over gegaan is in reizigersdienst heeft een boom op het dak gekregen.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 22 jun 2024, 14:33
door Nitein-Repart
ÖBB heeft naast 8 RailJet-stammen voor München-Italia ook nog 19 RailJet-stammen (9 rijtuigen) voor Villach-Graz-
Wien besteld. Mogelijk gaat een deel ervan doorrijden naar Brno en Praha. CD heeft 20 ComfortJet-stammen (9 rijtuigen) besteld waarvan één groot deel ingezet wordt op Hamburg-Berlin-Praha en het andere deel gaat rijden op Praha-
Wien-Graz-Villach. Mogelijk gerucht is dat de huidige CD-RailJet-stammen (7 rijtuigen) naar Praha-Bratislava-Budapest gaan, waardoor er op Praha-Bratislava-Budapest geen capaciteitsuitbereiding komt. Zie hier voor meer informatie:
https://www.ice-treff.de/index.php?id=700792
Hopelijk kunnen de drukste ritten (die van 9:44 uit Praha en die van 9:30 uit Budapest) wel in de toekomst met ComfortJet-stammen uitgevoerd worden.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 22 jun 2024, 18:27
door Karl
Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet helemaal wat het onderscheid tussen comfortjet en railjet is... Strooien met productformules...
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 22 jun 2024, 18:44
door MetroRET
En dan heb je ook nog Interjet.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 22 jun 2024, 18:48
door Nitein-Repart
InterJet (5 rijtuigen):
Ex Praha-Plzen-Cheb
R Praha-Usti nad Labem Cheb
Railjet (7 rijtuigen):
Nu RJ Praha-
Wien-Graz
Straks Praha-Bratislava-Budapest
ComfortJet (9 rijtuigen):
EC Praha-Berlin-Hamburg
EC Praha-
Wien-Graz-Villach
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 22 jun 2024, 19:42
door Karl
Maar dat is het? Treinlengte?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 22 jun 2024, 19:55
door ThatPCDude
Volgens mij heeft comfortjet ook nog een restaurantwagen erbij. Voor de rest is het allemaal dezelfde oncomfortabele zooi.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 22 jun 2024, 20:05
door DDietzen
Interjet heeft geen stuurstandrijtuig, Railjet en Comfortjet wel.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 26 jun 2024, 21:49
door bussende02
Inmiddels heeft Ebusco de eerste twee bussen aan de NIAG geleverd. Hiervoor vond er een persmomentje op de remise in Moers plaats. De bussen worden voorlopig alleen maar in Moers gestald, oplaadpunten zouden t/m volgend jaar nog in Wesel, Geldern en Kleef geïnstalleerd. Voor zover ik begrijp, is er nog (proef)bedrijf met reizigers. In de toekomst zouden de bussen op lijnen met een hoge aantal forensen worden ingezet.
Bronnen:
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 08:32
door ICE11
De nieuwe S-Bahn-treinstellen voor Köln komen van Alstom:
https://www.ksta.de/koeln/alstom-gewinn ... eln-832928
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 10:40
door Gartlin9
Appart ontwerp wel een beetje
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 11:17
door ITF
Ziet er vreemd uit inderdaad, ik moest gelijk denken aan de
nieuwe S-Bahn treinen voor München, die zien er ook opvallend uit.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 15:08
door gpvos
Die nieuwe Münchense treinstellen hebben wat weg van Darth Vader.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 24 jul 2024, 16:46
door trolly
En die van Keulen doen me aan Homer Simpson denken.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: do 25 jul 2024, 13:58
door Nitein-Repart
Verfrissend uiterlijk en een pluspunt dat het geen bestaand ontwerp catalogustrein is. Zie de nieuwe treinen graag rijden op de sporen rondom Köln en Bonn.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: do 25 jul 2024, 14:48
door Jultar
Huh? Geen catalogustrein? Dit is gewoon een standaard commutertrein van Alstom. Hooguit enkele elementen van de voorkant zijn aangepast, zoals iets andere frontseinen en de verborgen koppeling, maar voor de rest is het gewoon een standaard ding.
Geen enkele bouwer gaat de vingers branden aan een volledig uniek ontwerp. Men maakt eenvoudigweg drie of vier basismodellen die door de klant te customizen zijn en alle orders worden daarvan afgeleid.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: do 25 jul 2024, 18:02
door Suus
Zo te zien zijn ze verwant aan de nieuwe DART-treinen voor Ierland, of in ieder geval doen het uiterlijk mij daar heel erg aan denken.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: vr 26 jul 2024, 08:22
door MaartenD
Gaan ze weer een ander kleurschema doen? Ze hadden toch net al iets nieuws?
das abgestimmt auf die speziellen Bedürfnisse und Anforderungen in unserer Region ist
Wat is er zo speciaal aan het S-Bahnverkeer in Keulen dat je niet in München, Hamburg of Berlijn hebt?
Lok-Report meldt dat het de Adessia Stream is
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: vr 26 jul 2024, 08:30
door MaartenD
Suus schreef: ↑do 25 jul 2024, 18:02
Zo te zien zijn ze verwant aan de nieuwe DART-treinen voor Ierland, of in ieder geval doen het uiterlijk mij daar heel erg aan denken.
Yup.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: vr 26 jul 2024, 08:49
door ICE11
MaartenD schreef: ↑vr 26 jul 2024, 08:22
Gaan ze weer een ander kleurschema doen? Ze hadden toch net al iets nieuws?
Moet niet. Er waren al vele ontwerpen welke een andere kleurschema hadden dan de uiteindelijk in dienst gestelde treinen.
MaartenD schreef: ↑vr 26 jul 2024, 08:22
Wat is er zo speciaal aan het S-Bahnverkeer in Keulen dat je niet in München, Hamburg of Berlijn hebt?
Rondom Köln heb je verschillende hoogtes van de perrons, terwijl ze in de andere netten identiek zijn.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: di 06 aug 2024, 22:45
door MetroRET
Voor diegene die het kunnen zien:
https://www.facebook.com/photo?fbid=265 ... 2227843631
Vandaag is er een nieuwe FLIRT-Akku voor Pfalznetz gespot in Mannheim.
Deze 48-treinstellen (genummerd dus 6526 001 - 6526 048) gaan rijden op de diesellijntjes rond Kaiserslautern.
https://www.akkuzug-pfalznetz.de/
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: di 06 aug 2024, 23:38
door Suus
Ik zat naar die FLIRT te kijken en ik had het idee dat er iets niet klopte. En inderdaad, deze FLIRT heeft geen jacobsdraaistel in het midden, maar elke bak heeft twee eigen draaistellen
