Pagina 24 van 54
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 19:04
door sirvinniei
Thuiskomgarantie telt volgens mij vrijwel overal in Nederland
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 19:08
door Tom98
Dat kan ik alleen maar toejuichen, maar dan moet het ook wel echt in de praktijk zo zijn en niet alleen op papier.

Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 19:25
door DDietzen
Inderdaad. Dus niet de klantenservice al om 23 uur sluiten zodat vrijwel iedereen voor wie de laatste rit uitvalt, geen antwoord krijgt bij een hulpvraag (
looking at you, Arriva...

)
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 20:14
door Fleur2011
ArrivaBas schreef: ↑vr 27 jan 2023, 12:53
Op het gebied van pauzes zijn buschauffeurs eigenlijk best bevoorrecht. Die zijn altijd al mee gepland in hun diensten. De meeste andere beroepsgroepen moeten maar zien of, maar vooral wanneer er ruimte is voor pauze.
Om maar even terug te komen op mijn eigen werk. Als bezorger moet ik meestal gewoon zelf uitzoeken wanneer ik pauze kan nemen op basis van de verwachte rijtijden. Als het dan druk is of er werkzaamheden bij komen die pauzemogelijkheden om zeep helpen werk ik gerust acht uur door met nul minuten pauze.
Jij rijdt dan ook niet met mensen, en dat kun je dan ook helemaal niet vergelijken.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 20:42
door Durashift
^^ nou kom zeg, wát maakt dat dan voor verschil?
Voor de overheid (of de 'lobby' van destijds) in ieder geval niet.. door vrijstelling voor de rij-tijdonderbreking te verlenen. Waar een touringcarchauffeur in of na 4,5 uur rijden minimaal 45 minuten pauze moet hebben gemaakt.. kan de OV chauffeur gewoon doorrijden.
Arrivabas rijdt niet met mensen nee.. maar komt ze wél telkens tegen aan de deur.. en moet (mijn aanname) dan toch uiterst vriendelijk die zware kratten tot in de keuken bezorgen. Heb je, kan ik mij zo voorstellen, ook niet altijd zin in als het 22 uur 's avonds is en je vanaf een uurtje of 14 al bezig bent.
Ik rijdt ook niet mensen.. maar kom de hele dag door wel mensen tegen.
Op straat, op de bouwplaats. Is niet altijd een pretje.
Arrivabas schreef:(..)Als bezorger moet ik meestal gewoon zelf uitzoeken wanneer ik pauze kan nemen op basis van de verwachte rijtijden. Als het dan druk is of er werkzaamheden bij komen die pauzemogelijkheden om zeep helpen werk ik gerust acht uur door met nul minuten pauze.
Ja, raar is dat. Volgens mij is er geen enkel transportplanningssysteem dat pauzes fatsoenlijk in een rit kan plannen. Terwijl het systeem best kan berekenen dat je na de start om, zeg eens 6 uur, rond 12 uur toch wel aan de gewerkte uren zit voor minimaal 15 minuten pauze, nog los van de rijtijd.
Nu zal jij daar nog niet mee te maken hebben.. maar onlogisch vind ik het wel.
Dán heeft het dienstrooster in het OV op dat punt beter voor mekaar, vind ik.
Kijk, in het (goederen) transport is slechts één ding zeker: de tijd dat je vertrekt / start met je rit. Hoe laat je terug bent.. of wanneer je pauze het beste schikt (om 12 uur stil gaan staan op de snelweg is immers ook niet zo snugger) staat niet vast.
Maar, zichtbaar maken in de planning en dát er dus ook mee gerekend wordt in de ritsamenstelling is wel een verbeterpunt, denk ik.
Bij ons wordt voor de B rijbewijs chauffeur standaard een half uur pauze per werkdag van de uren ingehouden (tenzij je expliciet aan de planning doorgeeft dat je geen pauze hebt gehouden, om welke reden dan ook (werk zat tegen, onverwachte file).
Bij de C(E) chauffeurs is dat 45 minuten. Eigenlijk een kwartier te kort, volgens de regels (arbeidstijdenbesluit vervoer) omdat er veelal meer dan 10 arbeidsuren gemaakt worden.
Ik fröbel mijn pauzes veelal wel tussendoor op de tacho.. (combineer een taak met wat minuten échte pauze) maar begin nooit zo vroeg. In mijn brein pak ik die drie kwartier dat standaard ingehouden wordt op de uren dus eigenlijk al voor de start van de werkdag.
Soms lukt dit niet en moet ik nog weleens een half uurtje rust schrijven om (legaal) thuis te komen. Als er dan een supermarkt in de buurt zit vind ik dat wel nuttige tijd, zo einde dag.
Wat écht ruk is (vind ik) bij bijna einde werkdag een half uur ergens stil staan om pauze te maken voor nieuwe rijtijd. Ik wil naar huis en niet langer wachten, denk ik dan.

Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 21:07
door Durashift
nvdw schreef: ↑vr 27 jan 2023, 12:34
. Dan moet het ov misschien maar over naar pauzes volgens arbeidstijdenbesluit-vervoer, dus minimaal 45 minuten op een fulltime dienst, (..)
Tot negen gewerkte uren is de minimale pauze tijd 30 minuten, desgewenst twee keer een kwartier.
(..)Een pauze duurt tenminste 15 aaneengesloten minuten waarmee de dienst wordt onderbroken. Er zijn in die tijd geen verplichtingen vanuit de arbeid of werkgever. Voor openbaar busvervoer geldt voor wat betreft pauzes niet de ononderbroken rijtijd, maar het pauzeartikel van de Arbeidstijdenwet. Daarom gelden de volgende regels:
-Bij meer dan 5,5 uur arbeid moet dit worden onderbroken door een pauze van minimaal 30 minuten. Deze kan worden gesplitst in 2 pauzes van elk 15 minuten.
-Bij meer dan 10 uur arbeid moet de arbeid worden onderbroken door een pauze van minimaal 45 minuten. Deze kan worden gesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minutenn(..)
https://www.ilent.nl/documenten/publica ... ar-vervoer
Bij 9 en meer gewerkte uren komt er minimaal een kwartier pauze bij. (mijn tachograaf zegt soms aan het begin van de avond dat ik nog een kwartier pauze moet maken (en dan heb ik er al 15+30 minuten op staan). Is dus één uur pauze
https://www.webfleet.com/nl_nl/webfleet ... gulations/
~~~~~~~~~~
Kortom, in die genoemde dienst van 8:59 zit dus eigenlijk al 2x 3 minuten
te veel aan pauze, ten opzichte van het wettelijk minimum.

Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 21:14
door Daniel
Tom98 schreef: ↑vr 27 jan 2023, 18:56Maar het wordt je van bovenaf niet in dank afgenomen als je 5 minuten gaat wachten op de trein is mijn ervaring. En mijn ervaring is ook dat bijna geen enkele chauffeur die regels kent.
Geen enkele reiziger ook volgens mij

Maar heb inderdaad nog nooit chauffeurs op de trein zien staan wachten op stations waar dit van toepassing is.
Qbuzz meldt het wachten op de trein wel expliciet in de dienstregeling van de lijnen naar het USP vanaf Bilthoven en Utrecht Lunetten, dus daar is het allicht bekender.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 21:20
door Durashift
^^ ik kan het ergens wel voorstellen. Denk dat (los van de bekendheid met de regelgeving) chauffeurs best wel willen wachten indien ook bekend is dat die trein er met 5 minuten is. Want tja.. heb je nét vijf minuten gewacht.. komt de trein op minuut zes het station binnenrollen...
Althans, ik zou daar wel enige zekerheid over willen hebben.. het is ook voor de chauffeur de laatste uren van zijn werkdag.. die wil naar zijn mandje toe natuurlijk.

Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: vr 27 jan 2023, 21:31
door ArrivaBas
Fleur2011 schreef: ↑vr 27 jan 2023, 20:14
ArrivaBas schreef: ↑vr 27 jan 2023, 12:53
Op het gebied van pauzes zijn buschauffeurs eigenlijk best bevoorrecht. Die zijn altijd al mee gepland in hun diensten. De meeste andere beroepsgroepen moeten maar zien of, maar vooral wanneer er ruimte is voor pauze.
Om maar even terug te komen op mijn eigen werk. Als bezorger moet ik meestal gewoon zelf uitzoeken wanneer ik pauze kan nemen op basis van de verwachte rijtijden. Als het dan druk is of er werkzaamheden bij komen die pauzemogelijkheden om zeep helpen werk ik gerust acht uur door met nul minuten pauze.
Jij rijdt dan ook niet met mensen, en dat kun je dan ook helemaal niet vergelijken.
Het maakt voor de arbeidsomstandigheden niet uit of een chauffeur goederen of mensen vervoert. Het niet kunnen nemen van pauzes kan ervoor zorgen dat iemand gespannen achter het stuur zit. En dat is uit oogpunt van verkeersveiligheid niet wenselijk.
Bij de PLUS waar ik werk plannen we doorgaans met rondes van maximaal twee uur, waartussen dan ook nog laden en lossen gepropt moet worden, alsmede 45 minuten pauze op een dienst van acht uur, of 30 bij zes uur. Nou zijn de geplande servicetijden bij klanten meestal best ruim, maar het is ook niet klantvriendelijk om overal zo snel mogelijk weer weg te willen zijn, omdat je anders je pauze niet kan nemen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: za 28 jan 2023, 10:17
door htm_tram
umbusko schreef: ↑vr 27 jan 2023, 18:24
In andere landen hebben ze daar toch minder problemen mee. Genoeg dienstregelingen waar iets staat in de trant van "rit X wacht maximaal 3 minuten op een vertraagde trein". Je moet dan gewoon de vertragingsmarge voor de chauffeur bij die lijn ruimer maken en aan de chauffeurs communiceren: deze lijn heeft zijn buffer op het einde; +3 is ook nog "op tijd". Maar ja, dan moeten de neuzen binnen de sector wel dezelfde kant op wijzen.
Wachten de treinen ook op vertraagde bussen?
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: za 28 jan 2023, 11:17
door Suus
In Tsjechië heb ik wel meegemaakt dat treinen wachten op vertraagde treinvervangende bussen, maar dat zie ik in Nederland eerlijk gezegd nog niet gebeuren.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: za 28 jan 2023, 11:36
door sirvinniei
In Nederland zijn we teveel afhankelijk van treinknopen en treinpaden.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: za 28 jan 2023, 21:48
door IIVQ
Vaak genoeg meegemaakt dat een in Nergenshuizen (bijv. Nunspeet) eindigende trein met +3 aankomt, en alle reizigers het TVV net weg zien rijden. En vervolgens in Zwolle 20mn moeten wachten op de volgende trein.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 00:36
door umbusko
htm_tram schreef: ↑za 28 jan 2023, 10:17
umbusko schreef: ↑vr 27 jan 2023, 18:24
In andere landen hebben ze daar toch minder problemen mee. Genoeg dienstregelingen waar iets staat in de trant van "rit X wacht maximaal 3 minuten op een vertraagde trein". Je moet dan gewoon de vertragingsmarge voor de chauffeur bij die lijn ruimer maken en aan de chauffeurs communiceren: deze lijn heeft zijn buffer op het einde; +3 is ook nog "op tijd". Maar ja, dan moeten de neuzen binnen de sector wel dezelfde kant op wijzen.
Wachten de treinen ook op vertraagde bussen?
Op een lijnbus? Daar heb ik zo even geen voorbeeld van, al zal het vast wel eens voorkomen. Maar bussen die op treinen aansluiten hebben vaak sowieso een iets ruimere marge zodat je ook nog tijd hebt om een kaartje te kopen. Als je uit de trein komt kan die overstaptijd korter.
Ik heb inderdaad wel eens in een exprestrein Praha-Cheb gezeten waar het treinvervangend vervoer in Planá u Mariánských Lázní bleef wachten op de trein (en de eerste bus - de enige met ruimte voor fietsen - ook pas ging rijden toen iedereen in een van de vijf bussen zat) en vervolgens de trein voor het laatste stukje naar Cheb in Mariánské Lázně bleef wachten op de bussen. Die vertrok uiteindelijk met zo'n +50 t.o.v. de reguliere dienstregeling (ook omdat de bussen maar liefst 3 wegwerkzaamheden passeerden), maar met een tweeuursdienst was dat voor vrijwel iedereen de beste oplossing. Omdat het een plotselinge stremming was, was er geen speciale werkzaamhedendienstregeling. Maar zo bleef de schade voor vrijwel iedereen beperkt tot +50 in plaats van +120. Pech voor die paar reizigers vanuit Mariánské Lázně.
Uiteindelijk is het toch het beste als je een goede afweging kunt maken van de reizigerspunctualiteit in plaats van de ritpunctualiteit.
Op de juiste plekken in de keten moet je dan de grens trekken waar je wel en niet kunt blijven wachten. In drukke stations met veel treinen wordt dan ook minder gewacht dan op stations in the middle of nowhere met een tweeuursdienst en volgens mij is dat volstrekt terecht.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 00:45
door umbusko
sirvinniei schreef: ↑za 28 jan 2023, 11:36
In Nederland zijn we teveel afhankelijk van treinknopen en treinpaden.
Het hangt echt sterk van de situatie af. Als je treinvervangend vervoer Roosendaal-Goes hebt rijden en een pendel Goes-Vlissingen, dan is het uiteindelijk voor de meesten gunstig als die pendel de overgrote meerderheid aan reizigers uit de bussen afwacht en als de bussen op de pendel wachten. Rijdt je treinvervangend vervoer naar Utrecht Centraal? Succes met afwachten.
Maar nogmaals: het is een mentaliteitskwestie om te accepteren dat kort wachten op (een meerderheid aan) vertraagde reizigers net zo goed een legitieme reden is om vertraging op te lopen als een reiziger die tussen de deur vastzit, het verwijderen van een agressieve reiziger, het wachten op personeel, enzovoorts. Daar waar dat kan natuurlijk.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 12:57
door tripel7
Maar nogmaals: het is een mentaliteitskwestie om te accepteren dat kort wachten op (een meerderheid aan) vertraagde reizigers net zo goed een legitieme reden is om vertraging op te lopen als...
Tsja, de opdrachtgevers zijn degene die 'dé klant' zijn voor de vervoerder, en besloten hebben dat om zo'n reden wachten geen goede rede is om vertraging op te lopen, en hiervoor de vervoerder een boete geven. Zolang zij de touwtjes in handen zal dit ook niet opgemost worden, want dan moet er weer extra lucht in de dienstregeling, wat weer extra geld kost, waar zij weer geen zin in hebben, want het is alleen fantastische als alles zo goedkoop mogelijk gaat.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 13:27
door Meltrain
Staan er voor komende woensdag stakingen gepland?
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 13:36
door Tom98
Maandag 6 t/m vrijdag 10 februari dacht ik.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 14:04
door Buzjevur
IIVQ schreef: ↑za 28 jan 2023, 21:48
Vaak genoeg meegemaakt dat een in Nergenshuizen (bijv. Nunspeet) eindigende trein met +3 aankomt, en alle reizigers het TVV net weg zien rijden. En vervolgens in Zwolle 20mn moeten wachten op de volgende trein.
Alle andere reizigers van deze bus zijn hierdoor dus WEL op tijd en halen hun trein. Lijkt me op z'n minst net zo belangrijk.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 14:14
door Buzjevur
umbusko schreef: ↑zo 29 jan 2023, 00:45
Daar waar dat kan natuurlijk.
Dat is het grote probleem. Het kan vaak niet. En het mag vaak niet.
Daarbij moet je niet vergeten dat de mensen die klagen dat de aansluiting niet wordt overgedragen vaak dezelfde mensen zijn die klagen als je de aansluiting overneemt.
Zijn ze binnen dan moet je op tijd weg, zijn ze te laat dan moet je wachten. Het is voor veel mensen nooit goed, want ikke ikke ikke.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 14:15
door Buzjevur
kan weg
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 14:16
door Buzjevur
Tom98 schreef: ↑zo 29 jan 2023, 13:36
Maandag 6 t/m vrijdag 10 februari dacht ik.
Klopt. Komende week nog niets aan de hand. Er ligt nog een bod dat geldig is tm 31 januari.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 14:36
door umbusko
Buzjevur schreef: ↑zo 29 jan 2023, 14:14
umbusko schreef: ↑zo 29 jan 2023, 00:45
Daar waar dat kan natuurlijk.
Dat is het grote probleem. Het kan vaak niet. En het mag vaak niet.
Daarbij moet je niet vergeten dat de mensen die klagen dat de aansluiting niet wordt overgedragen vaak dezelfde mensen zijn die klagen als je de aansluiting overneemt.
Zijn ze binnen dan moet je op tijd weg, zijn ze te laat dan moet je wachten. Het is voor veel mensen nooit goed, want ikke ikke ikke.
Nu redeneer je te klein: vanuit een specifieke groep (altijd klagende) reizigers en vanuit iemand die opdrachten uitvoert van de opdrachtgever. Logisch dat je als buschauffeur beperkte mogelijkheden hebt, dat begrijp ik, maar dat is niet mijn punt.
Ik kijk naar het grote plaatje, naar wat een goed systeem zou zijn om op te zetten. En dan kom ik tot de conclusie dat het logisch is om (bijvoorbeeld) bij een trein tot Nunspeet en TVV tot Zwolle met 80% doorgaande reizigers in het TVV, het TVV een paar minuten te laten wachten indien nodig. Jammer voor die 20%, maar als ze niet met het TVV mee hadden gemoeten maar gewoon met de (vertraagde) trein waren ze ook vertraagd geweest en je helpt hier een meerderheid door een betrouwbare doorgaande verbinding aan te bieden. En als de volgende aansluiting ook 1-2 minuutjes blijft wachten, heb je geen probleem maar juist een flexibeler systeem dan nu waarbij een kleine vertraging over meerdere schakels gladgestreken kan worden. Wat je anders alleen maar creëert is een systeem waar alleen directe verbindingen betrouwbaar zijn, en dat is dan ook een reden waarom mensen geen infrequent voor- of natransport willen gebruiken.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 15:31
door ibodejoode
sirvinniei schreef:In Nederland zijn we teveel afhankelijk van treinknopen en treinpaden.
Dat is niet meer dan logisch.
Vanuit Almere Centrum vertrekken 12 treinen per uur ri. Amsterdam/Utrecht. Als een IC uit Leeuwarden naar Den Haag via Asd zuid in Steenwijk 4 min. moet wachten op een vertraagde bus en hij dat niet meer inhaalt zit hij rond Meppel in de problemen met de IC uit Groningen en bij Almere met nog meer treinen.
Als een trein 1x per uur rijdt kun je vaak zonder problemen 5, 6 min onderweg wachten op een vetraagde bus. Tenzij je op een enkelsporig baanvak zit waar je onderweg moet kruisen want dan loopt de tegentrein ook weer vertraging op.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geplaatst: zo 29 jan 2023, 16:04
door htm_tram
Maar dat is andersom precies hetzelfde @ibodejoode
Je kan als bus wel ergens wachten op een trein maar uiteindelijk kom je met de bus ook in de knoei op een busstation waar reizigers hun aansluiting missen. Waar je als buschauffeur je pauze te laat begint en je collega de bus te laat overneemt en dus te laat weg gaat. In tegenstelling tot de NS'ers is er in het streekvervoer geen bijsturing wat het personeel kan bijsturen om te zorgen dat er zoveel mogelijk ritten wel kunnen rijden.