Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Ik dacht aan een Spits-Sprinter die over de ongebruikte boog Den Haag HS - Voorburg rijdt. HS is momenteel namelijk lastig bereikbaar vanuit b.v. Zoetermeer. Het is echter wel een belangrijk tramknooppunt en je hebt er de haagse hogeschool. Helemaal lopen vanaf Den Haag CS is toch een beetje ver.
De sprinter zou kunnen rijden op het traject Den Haag HS - Voorburg - Zoetermeer (BleiZo) - Gouda Goverwelle, en stopt op alle tussengelgen stations. Doorrijden tot in Utrecht lijkt me niet echt nodig.
Waarom wordt deze verbinding eigenlijk niet aangeboden?
De sprinter zou kunnen rijden op het traject Den Haag HS - Voorburg - Zoetermeer (BleiZo) - Gouda Goverwelle, en stopt op alle tussengelgen stations. Doorrijden tot in Utrecht lijkt me niet echt nodig.
Waarom wordt deze verbinding eigenlijk niet aangeboden?
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10241
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Overstappen op CS is toch geen probleem? En anders tussen Voorburg en HS met bus 26. En je kan altijd nog met de RR vanaf Zoetermeer naar Laan van NOI en dan met de IC naar HS. Frequent genoeg in elk geval.pedaalemmerzak schreef:Ik dacht aan een Spits-Sprinter die over de ongebruikte boog Den Haag HS - Voorburg rijdt. HS is momenteel namelijk lastig bereikbaar vanuit b.v. Zoetermeer.
Ik denk dat keren op HS niet echt gewenst is, gezien de drukte qua treinen nu al: ieder kwartier een IC, ieder kwartier een sprinter en daar hobbelen de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] nog tussendoor. Ten tweede moet je vanuit Voorburg naar HS twee drukke spoorlijnen gelijkvloers kruisen en ik vraag me af of dat allemaal gaat passen...De sprinter zou kunnen rijden op het traject Den Haag HS - Voorburg - Zoetermeer (BleiZo) - Gouda Goverwelle, en stopt op alle tussengelgen stations. Doorrijden tot in Utrecht lijkt me niet echt nodig.
Waarom wordt deze verbinding eigenlijk niet aangeboden?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
- reisthijs
- Berichten: 5870
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
In HS zou je wellicht tussen twee IC's door kort kunnen keren op spoor 6, dan hoef je daar niks te kruisen.
Al zou ik zelf (over wishful thinking gesproken) er niet voor kiezen om op HS keren maar liever doorrijden naar Delft. Of nog verder.
Als je in de spits naar HS wil rijden zal dat ten koste gaan van een trein naar CS.
Al zou ik zelf (over wishful thinking gesproken) er niet voor kiezen om op HS keren maar liever doorrijden naar Delft. Of nog verder.
Dat traject is al erg druk, 4 IC's + 4 sprinters per uur past net, daar gaat moeilijk nog een extra sprinter tussen passen.pedaalemmerzak schreef:De sprinter zou kunnen rijden op het traject Den Haag HS - Voorburg - Zoetermeer (BleiZo) - Gouda Goverwelle,
Als je in de spits naar HS wil rijden zal dat ten koste gaan van een trein naar CS.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Het keren op HS kan worden opgelost door simpelweg door te rijden naar Rotterdam. De hele treinroute zal niemand uitzitten, maar er zijn wel meer treinroutes die in een boogje lopen, zoals Den Haag CS - Weesp - Utrecht CS.reisthijs schreef:In HS zou je wellicht tussen twee IC's door kort kunnen keren op spoor 6, dan hoef je daar niks te kruisen.
Al zou ik zelf (over wishful thinking gesproken) er niet voor kiezen om op HS keren maar liever doorrijden naar Delft. Of nog verder.
Dat traject is al erg druk, 4 IC's + 4 sprinters per uur past net, daar gaat moeilijk nog een extra sprinter tussen passen.pedaalemmerzak schreef:De sprinter zou kunnen rijden op het traject Den Haag HS - Voorburg - Zoetermeer (BleiZo) - Gouda Goverwelle,
Als je in de spits naar HS wil rijden zal dat ten koste gaan van een trein naar CS.
Maar als er niet meer dan 4 sprinters in het uur passen dan zal het inderdaad niet gaan, nee. 2 per uur naar CS en 2 per uur naar HS is te weinig. Je zou dan moeten eindigen en keren op voorburg wat niet alleen lastig is, als het al kan, maar ook nog eens nutteloos want voorburg is niet echt een belangrijk station. Het heeft alleen zin als je minstens door kunt rijden tot Zoetermeer Oost. (en in de toekomst BleiZo)
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Om dan maar een ander proefballonnetje op te gooien:
Stel de geplande sprinter Leiden - Utrecht CS komt er, dus een integrale frequentie van 4 treinen per uur op het spoor leiden - woerden. Met daarbij ook station Hazerswoude.
Waarom dan niet één van de treinen door laten rijden, verder dan Utrecht? Voor zover ik weet staan de sporen vanuit woerden in verbinding met die richting Brabant. Je zou bijvoorbeeld kunnen hebben:
IC Leiden CS - Leiden Lammenschans - Alphen - Utrecht CS (stopt niet op woerden en bodegraven)
Sprinter Leiden CS - Alphen - Woerden - Utrecht CS - Houten - Geldermalsen - Tiel (stopt op alle tussengelegen stations)
Of je koppelt de sprinter vanuit leiden naar die richting Veenendaal, in de spits, en in de daluren eindigt de sprinter op Utrecht CS.
Woerden lijkt me overbodig als IC stop als er nog een sprinter komt te rijden op dit traject, want dan zijn er maar liefst 6 sprinters per uur tussen Woerden en Utrecht CS. Jammer voor de mensen dat ze de snellere IC verbinding verliezen maar die mensen hebben dan maar lekker pech gehad en mogen 5 minuutjes extra in de trein zitten. Bovendien krijgen ze er een rechtstreekse verbinding met Utrecht Vaartsche Rijn en Lunetten voor in de plaats, in dat geval, en dat kan voor veel bestemmingen in utrecht de reistijd juist weer met 5 minuutjes verlagen.
Stel de geplande sprinter Leiden - Utrecht CS komt er, dus een integrale frequentie van 4 treinen per uur op het spoor leiden - woerden. Met daarbij ook station Hazerswoude.
Waarom dan niet één van de treinen door laten rijden, verder dan Utrecht? Voor zover ik weet staan de sporen vanuit woerden in verbinding met die richting Brabant. Je zou bijvoorbeeld kunnen hebben:
IC Leiden CS - Leiden Lammenschans - Alphen - Utrecht CS (stopt niet op woerden en bodegraven)
Sprinter Leiden CS - Alphen - Woerden - Utrecht CS - Houten - Geldermalsen - Tiel (stopt op alle tussengelegen stations)
Of je koppelt de sprinter vanuit leiden naar die richting Veenendaal, in de spits, en in de daluren eindigt de sprinter op Utrecht CS.
Woerden lijkt me overbodig als IC stop als er nog een sprinter komt te rijden op dit traject, want dan zijn er maar liefst 6 sprinters per uur tussen Woerden en Utrecht CS. Jammer voor de mensen dat ze de snellere IC verbinding verliezen maar die mensen hebben dan maar lekker pech gehad en mogen 5 minuutjes extra in de trein zitten. Bovendien krijgen ze er een rechtstreekse verbinding met Utrecht Vaartsche Rijn en Lunetten voor in de plaats, in dat geval, en dat kan voor veel bestemmingen in utrecht de reistijd juist weer met 5 minuutjes verlagen.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3421
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Leiden - Woerden is grotendeels enkelsporig, dus de IC zal wel móeten stoppen (in ieder geval in Bodegraven), daar moet per definitie de tegentrein gekruist worden bij 4x per uur een trein.
Het sporenplan in Utrecht is ingericht op doorgaande sprinters Woerden - Geldermalsen, dus je voorstel is prima mogelijk (en lijkt me, op vervallen van de IC stations na, ook wat daadwerkelijk uitgevoerd zal gaan worden). Doorkoppelen naar Veenendaal vanaf Woerden kan echter niet met de huidige infrastructuur.
Het sporenplan in Utrecht is ingericht op doorgaande sprinters Woerden - Geldermalsen, dus je voorstel is prima mogelijk (en lijkt me, op vervallen van de IC stations na, ook wat daadwerkelijk uitgevoerd zal gaan worden). Doorkoppelen naar Veenendaal vanaf Woerden kan echter niet met de huidige infrastructuur.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Ik weet dat er nu al wordt gekruisd in Bodegraven, maar met een geringe investering kan men toch ook vóór en ná Bodegraven het spoor nog een paar kilometer verdubbelen zodat de IC daar in volle vaart kan kruisen?Zugführer schreef:Leiden - Woerden is grotendeels enkelsporig, dus de IC zal wel móeten stoppen (in ieder geval in Bodegraven), daar moet per definitie de tegentrein gekruist worden bij 4x per uur een trein.
Het sporenplan in Utrecht is ingericht op doorgaande sprinters Woerden - Geldermalsen, dus je voorstel is prima mogelijk (en lijkt me, op vervallen van de IC stations na, ook wat daadwerkelijk uitgevoerd zal gaan worden). Doorkoppelen naar Veenendaal vanaf Woerden kan echter niet met de huidige infrastructuur.
Dan zou je die nutteloze stop in Bodegraven kunnen schrappen. Het is een dorpje van nog geen 20.000 inwoners, 2x per uur een sprinter is meer dan genoeg voor zo'n gehucht. Ze mogen blij zijn dat ze uberhaupt een station hebben, veel plaatsen van vergelijkbare grootte hebben dat niet.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Het lijkt me namelijk vrijwel nutteloos om ook nog eens een sprinter te hebben naast de IC op alphen - woerden. Dan kun je net zo goed de huidige situatie behouden, maar dan de hele dag door: leiden - gouda sprinter, en leiden - alphen - utrecht IC (stopt ook in bodegraven en woerden).
Alphen - Gouda is aanbesteed, maar men zou de concessie kunnen verlengen tot aan Leiden. Ik weet niet waarom men in socialistisch nederland zo bang is om twee vervoerders op 1 stuk spoor te laten rijden. We hebben toch juist prorail daarvoor, zodat er een onafhankelijke (tussen aanhalingstekens) organisatie is die het spoor beheert waar verschillende vervoerders dan op kunnen rijden? Een beetje concurrentie is nooit iemand slechter van geworden.
Alphen - Gouda is aanbesteed, maar men zou de concessie kunnen verlengen tot aan Leiden. Ik weet niet waarom men in socialistisch nederland zo bang is om twee vervoerders op 1 stuk spoor te laten rijden. We hebben toch juist prorail daarvoor, zodat er een onafhankelijke (tussen aanhalingstekens) organisatie is die het spoor beheert waar verschillende vervoerders dan op kunnen rijden? Een beetje concurrentie is nooit iemand slechter van geworden.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
De optie van de IC wel in bodegraven (vanwege het kruisen), maar niet in Woerden laten stoppen kan ook nog. Dan is de reistijd tenminste ietsjepietsje verkort ten op zichte van het huidige boemel-intercitietje, maar helaas slechts met de 2 minuten die de IC stop op woerden nu kost. Als je in één keer van Alphen naar Utrecht kan doordenderen zonder te stoppen, dan pas heb je écht reistijdwinst.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3421
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Het topic heet wishful thinking, dus dubbelspoor tussen Woerden en Leiden (of een gedeelte) lijkt me een gedachte die hier geplaatst mag worden, maar ik vermoed dat er meer dan een geringe investering voor nodig is met de bodemperikelen daar. Zou wel noodzakelijk zijn om een "volwaardige" intercity te kunnen laten rijden tussen Utrecht en Leiden.
Ik ben het met je eens dat het ronduit belachelijk is dat de sprinter Gouda - Leiden straks niet meer kan rijden, maar ik zie dan ook meer in het Duitse model van aanbesteden (A)
Ik ben het met je eens dat het ronduit belachelijk is dat de sprinter Gouda - Leiden straks niet meer kan rijden, maar ik zie dan ook meer in het Duitse model van aanbesteden (A)
- reisthijs
- Berichten: 5870
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Als de IC's elkaar kruisen in Alphen, dan kruisen ze in Bodegraven met de sprinter dus hoeven ze daar niet per se te stoppen.
Het is zeker niet nutteloos om een meer treinen tussen Alphen en Utrecht te hebben dan nu. De IC zit onderhand aan de grens van z'n capaciteit in de spits.pedaalemmerzak schreef:Het lijkt me namelijk vrijwel nutteloos om ook nog eens een sprinter te hebben naast de IC op alphen - woerden. Dan kun je net zo goed de huidige situatie behouden, maar dan de hele dag door: leiden - gouda sprinter, en leiden - alphen - utrecht IC (stopt ook in bodegraven en woerden).
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Ik weet niet hoe dat zit met tijdliggingen. Maar als de sprinter iets langer wacht te Bodegraven, dan kan de IC daar gewoon voorbijdenderen lijkt me?reisthijs schreef:Als de IC's elkaar kruisen in Alphen, dan kruisen ze in Bodegraven met de sprinter dus hoeven ze daar niet per se te stoppen.
Doordenderen over Woerden lijkt me geen enkel probleem? Gebeurt nu ook al namelijk.
Ja da's waar, maar dat zou je nu net kunnen oplossen door niet bij ieder gehucht te stoppen.Het is zeker niet nutteloos om een meer treinen tussen Alphen en Utrecht te hebben dan nu. De IC zit onderhand aan de grens van z'n capaciteit in de spits.pedaalemmerzak schreef:Het lijkt me namelijk vrijwel nutteloos om ook nog eens een sprinter te hebben naast de IC op alphen - woerden. Dan kun je net zo goed de huidige situatie behouden, maar dan de hele dag door: leiden - gouda sprinter, en leiden - alphen - utrecht IC (stopt ook in bodegraven en woerden).
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Klopt. Als je reizigers gewoon niet vervoert, zijn je treinen ook in één klap een stuk minder druk... 

-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Ik ga als amateur even kijken naar de tijden.
De trein stopt niet op de schuine station. Ik ga uit van 2 minuten winst per geskipt station tov de huidige situatie, plus het overslaan van de minuut wachttijd op de stations.
Op deze manier is er een lange keertijd op beide eindpunten maar volgens mij is dat momenteel ook al zo.
Intercity 8800
.52 Leiden CS
.56 Leiden Lammenschans
.03 Hazerswoude
.06-.07 Alphen ad Rijn
.14 Bodegraven
.22 Woerden
.30 Utrecht CS
In 38 minuten naar utrecht !
Sprinter X
.38 Leiden CS
.42 Leiden Lammeschans
.48 Hazerswoude
.53-.05 Alphen ad Rijn (de trein stopt hier nu 10 minuten, zodat hij kan worden gepasseerd te Bodegraven door de IC richting Leiden en daarna die richting Utrecht)
.11-.15 Bodegraven
.24 Woerden
.30 Utrecht Vleuten
.33 Utrecht Terwijde
.36 Utrecht Leidsche Rijn
.40 Utrecht CS
Duurt in totaal iets meer dan een uur.
Intercity 8800
.55 Utrecht CS
.04 Woerden
.12 Bodegraven
.18-.19 Alphen ad Rijn
.22 Hazerswoude
.28 Lammenschans
.34 Leiden CS
Het nadeel is de asymmetrische dienstregeling.
De trein stopt niet op de schuine station. Ik ga uit van 2 minuten winst per geskipt station tov de huidige situatie, plus het overslaan van de minuut wachttijd op de stations.
Op deze manier is er een lange keertijd op beide eindpunten maar volgens mij is dat momenteel ook al zo.
Intercity 8800
.52 Leiden CS
.56 Leiden Lammenschans
.03 Hazerswoude
.06-.07 Alphen ad Rijn
.14 Bodegraven
.22 Woerden
.30 Utrecht CS
In 38 minuten naar utrecht !
Sprinter X
.38 Leiden CS
.42 Leiden Lammeschans
.48 Hazerswoude
.53-.05 Alphen ad Rijn (de trein stopt hier nu 10 minuten, zodat hij kan worden gepasseerd te Bodegraven door de IC richting Leiden en daarna die richting Utrecht)
.11-.15 Bodegraven
.24 Woerden
.30 Utrecht Vleuten
.33 Utrecht Terwijde
.36 Utrecht Leidsche Rijn
.40 Utrecht CS
Duurt in totaal iets meer dan een uur.
Intercity 8800
.55 Utrecht CS
.04 Woerden
.12 Bodegraven
.18-.19 Alphen ad Rijn
.22 Hazerswoude
.28 Lammenschans
.34 Leiden CS
Het nadeel is de asymmetrische dienstregeling.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10241
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Ik zie wel meer nadelen:
- Reizigers die met de sprinter langs Alphen a/d Rijn reizen zijn nu in een klap minstens twaalf minuten langer onderweg door de twee lange stops.
- De winst van de intercity is in totaal slechts vier minuten. Wellicht is hierdoor de overstap op een andere trein ineens vier minuten langer, waardoor je deze winst al gauw weer kwijt bent.
Daarnaast: hoe wil je in Bodegraven, met maar twee sporen, een sprinter vasthouden en binnen twee minuten laten passeren door twee intercity's die elkaar tegemoet rijden en dus elkaar moeten kruisen op enkelspoor? Dat gaat never nooit passen. :N
- Reizigers die met de sprinter langs Alphen a/d Rijn reizen zijn nu in een klap minstens twaalf minuten langer onderweg door de twee lange stops.
- De winst van de intercity is in totaal slechts vier minuten. Wellicht is hierdoor de overstap op een andere trein ineens vier minuten langer, waardoor je deze winst al gauw weer kwijt bent.
Daarnaast: hoe wil je in Bodegraven, met maar twee sporen, een sprinter vasthouden en binnen twee minuten laten passeren door twee intercity's die elkaar tegemoet rijden en dus elkaar moeten kruisen op enkelspoor? Dat gaat never nooit passen. :N
Laatst gewijzigd door Milco op wo 16 nov 2016, 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
En het lijkt mij dat in de overgeslagen plaatsen een niet onaanzienlijk reizigersaantal op treinen naar Leiden en Utrecht stapt.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Ja inderdaad mijn tijdligging is nogal problematisch. Het kan vast anders maar daar heb ik dan verder geen verstand van. Aangezien een sprinter leiden - utrecht al gepland staat, zal het vast technisch mogelijk zijn, met een andere tijdligging.
Woerden wordt in de nieuwe situatie 6x per uur bediend per sprinter met utrecht. Dat is meer dan voldoende.
De verbinding met Leiden blijft 2x per uur, maar dan per sprinter ipv per intercity. Deze sprinter stopt op welgeteld 1 extra station tov de huidige situatie (Hazerswoude). Netto dus geen winst of verlies.
Bodegraven blijft 2x per uur met Utrecht verbonden, zoals nu. Zelfde geldt voor de verbinding met Leiden.
De overgeslagen plaatsen zijn Hazerswoude (momenteel helemaal geen station), Bodegraven en Woerden.Alargule schreef:En het lijkt mij dat in de overgeslagen plaatsen een niet onaanzienlijk reizigersaantal op treinen naar Leiden en Utrecht stapt.
Woerden wordt in de nieuwe situatie 6x per uur bediend per sprinter met utrecht. Dat is meer dan voldoende.
De verbinding met Leiden blijft 2x per uur, maar dan per sprinter ipv per intercity. Deze sprinter stopt op welgeteld 1 extra station tov de huidige situatie (Hazerswoude). Netto dus geen winst of verlies.
Bodegraven blijft 2x per uur met Utrecht verbonden, zoals nu. Zelfde geldt voor de verbinding met Leiden.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Kijk even naar deze cijfers:
Zoetermeer (geen IC stop): 6795 (in 2009, bron: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... e_volgorde )
Voorburg (vroeger wel, maar tegenwoordig géén IC stop): 4104
En vergelijk dat met Bodegraven (2894)... staat in geen enkele verhouding.
Woerden heeft met 13569 reizigers meer dan alle bovenstaande stations bij elkaar, maar het overgrote deel daarvan reist al met de vele sprinters in alle richtingen, ipv de IC die er maar 2x per uur komt.
Zoetermeer (geen IC stop): 6795 (in 2009, bron: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... e_volgorde )
Voorburg (vroeger wel, maar tegenwoordig géén IC stop): 4104
En vergelijk dat met Bodegraven (2894)... staat in geen enkele verhouding.
Woerden heeft met 13569 reizigers meer dan alle bovenstaande stations bij elkaar, maar het overgrote deel daarvan reist al met de vele sprinters in alle richtingen, ipv de IC die er maar 2x per uur komt.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10241
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Denk ook verder dan simpelweg "een station heeft x-aantal instappers dus heeft geen IC nodig", Bakpapier pedaalemmerzak!
De reistijd tussen Leiden en Woerden neemt in jouw plannen flink toe t.o.v. de "IC" nu. Gaan reizigers dat leuk vinden? Eerst twaalf minuten neuspeuteren in Alphen en dan nog vier in Bodegraven. :N
De reistijd tussen Leiden en Woerden neemt in jouw plannen flink toe t.o.v. de "IC" nu. Gaan reizigers dat leuk vinden? Eerst twaalf minuten neuspeuteren in Alphen en dan nog vier in Bodegraven. :N
Laatst gewijzigd door Milco op wo 16 nov 2016, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Dan pleiten die aantallen eerder tegen het laten rijden van én een IC én een Sprinter op dat traject dan ervoor.
Ik vind het ook principieel doen om het principieel doen - de stopplaatsen van een IC worden in de praktijk door meer factoren ingegeven dan slechts de productnaam. In dit geval zouden volle treinen op het traject tegemoet gekomen kunnen worden door ofwel de frequentie van de bestaande verbinding te verhogen of langere treinen in te zetten. Voorkomt een hoop gedoe met inhalen, langere stops onderweg en langere reistijden voor een deel van de populatie.
Ik vind het ook principieel doen om het principieel doen - de stopplaatsen van een IC worden in de praktijk door meer factoren ingegeven dan slechts de productnaam. In dit geval zouden volle treinen op het traject tegemoet gekomen kunnen worden door ofwel de frequentie van de bestaande verbinding te verhogen of langere treinen in te zetten. Voorkomt een hoop gedoe met inhalen, langere stops onderweg en langere reistijden voor een deel van de populatie.
-
- Berichten: 8203
- Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Nou, dan noemen we dat ding toch lekker een sprinter, klaar. Zou niet de eerste sprinter zijn die stations overslaat.pedaalemmerzak schreef:Kijk even naar deze cijfers:
Zoetermeer (geen IC stop): 6795 (in 2009, bron: http://www.treinreiziger.nl/kennisnet/r ... e_volgorde )
Voorburg (vroeger wel, maar tegenwoordig géén IC stop): 4104
En vergelijk dat met Bodegraven (2894)... staat in geen enkele verhouding.
Woerden heeft met 13569 reizigers meer dan alle bovenstaande stations bij elkaar, maar het overgrote deel daarvan reist al met de vele sprinters in alle richtingen, ipv de IC die er maar 2x per uur komt.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 10241
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Jij blij, wij blij en pedaalemmerzak blij :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
22-06-2025 NIEUW --> 116 foto's uit de provincies Noord-Brabant, Utrecht en Gelderland!
25-05-2025 --> 30 foto's uit Amsterdam!
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Ik dacht dat jij alleen van de omgeving Amsterdam verstand had? Want dat blijkt op deze manier wel een beetje.Alargule schreef:Dan pleiten die aantallen eerder tegen het laten rijden van én een IC én een Sprinter op dat traject dan ervoor.
Ik vind het ook principieel doen om het principieel doen - de stopplaatsen van een IC worden in de praktijk door meer factoren ingegeven dan slechts de productnaam. In dit geval zouden volle treinen op het traject tegemoet gekomen kunnen worden door ofwel de frequentie van de bestaande verbinding te verhogen of langere treinen in te zetten. Voorkomt een hoop gedoe met inhalen, langere stops onderweg en langere reistijden voor een deel van de populatie.
Nóg langere treinen is nauwelijks mogelijk. De Sprintercity stopt namelijk ook op Leiden Lammenschans en Bodegraven, en daar kun je echt niet heel veel bakken meer bij doen anders past de trein simpelweg niet meer langs het perron.
Frequentie bestaande verbinding verhogen ben ik ook voor. Maar men wil nou juist een nieuw station openen, namelijk Hazerswoude. En er was eerst ook sprake van een nieuw station bij Zoeterwoude en zelfs een bij Zwammerdam (wat echt een gehucht in de middle of nowhere is, zonder noemenswaardig OV). Dus als men die stations wil openen, dan zul je ofwel ook nog eens bij die gehuchten moeten stoppen (never te nooit niet !), ofwel toch een IC en een sprinter inleggen.
Bodegraven is het voornaamste nutteloze station op deze route. Stoppen in Woerden vind ik nog een acceptabel compromis. Stoppen in Lammenschans blijft noodzakelijk, er zijn veel meer reizigers dan bij b.v. Bodegraven.
Waar ik ook voor zou zijn, is het hele station Bodegraven schrappen (en ook geen andere nieuwe stations bouwen), en Bodegraven per bus bedienen. Dat kan met een razendsnelle buslijn over de A12, Alphen - Zwammerdam - Bodegraven - Woerden. Dan is het tot voor kort ov-loze Zwammerdam ook bediend *O*
Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?
Deze ad hominem getuigt een beetje van een zwak verhaal. Het laten stoppen van langere treinen is natuurlijk op te lossen door de perrons te verlengen.pedaalemmerzak schreef:Ik dacht dat jij alleen van de omgeving Amsterdam verstand had? Want dat blijkt op deze manier wel een beetje.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten