Pagina 24 van 51
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 05 okt 2016, 09:14
door Klaasje
Het lijkt hier wel een slow-chat. Off-topic ook nog.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 05 okt 2016, 12:23
door Meltrain
sirvinniei schreef:JWM schreef:Nou wat missen we daar aan?
Het schamele beetje concurrentie dat nog tegen de arriva en connexxion ov-maffia opkan

Goed bericht in een topic over een concessie die Connexxion juist kwijtraakt en Arriva niet gewonnen heeft. :')
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 05 okt 2016, 13:13
door sirvinniei
Och Sorry had ik er een nieuw draadje voor maken ;)
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 05 okt 2016, 14:52
door nsimmelink94
Toch vraag ik me af waar Syntus het geld steeds vandaan haalt. Regelmatig in het nieuws over tegenvallende inkomsten en toch aanbestedingen winnen en bergen met nieuw materieel aankopen. Ik gun het ze zeker, met name wegens de Achterhoekse roots (ze mogen van mij na 2020 wel weer terugkomen) maar het is wel opmerkelijk.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 05 okt 2016, 15:36
door Pascal1998
Gisteren werd mij wel duidelijk dat het merendeel van de vloot van Syntus hoogst waarschijnlijk Mercedes is
Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 05 okt 2016, 15:41
door CamilleKreemers
Dat inkomsten tegenvallen wil niet zeggen dat er verlies gedraaid wordt toch? Daarnaast hebben ze wellicht het dan over een specifieke concessie?
Syntus heeft momenteel 3 onderdelen (Veluwe, Midden-Overijssel en Twente). Dat een onderdeel verlies draait, wil niet zeggen dat de andere onderdelen dat ook doen. Dit is overigens moeilijk te vinden, want ze doen niet aan publieke jaarverslagen.
Ik vraag me juist af hoe het kan dat Connexxion nu enkele procenten verlies draait in deze concessie, maar Syntus meer DRU's kan bieden met een lager budget. Ik gun Syntus natuurlijk "winst"-gevende concessies, maar vind het wel vreemd. Utrecht ziet er belovend uit qua plannen (voor zover bekend tot nu toe) en de Overijsselse Treindiensten zullen wellicht ook goed gaan lopen. Almere lijkt me door het karakter van de stad ook een uitdagende concessie.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 05 okt 2016, 17:21
door JWM
Toch vraag ik me af waar Syntus het geld steeds vandaan haalt. Regelmatig in het nieuws over tegenvallende inkomsten en toch aanbestedingen winnen en bergen met nieuw materieel aankopen.
Arriva en EBS hebben waarschijnlijk ongeveer hetzelfde bedrag uitgegeven om mee te dingen naar deze concessie. Een gedegen offerte inleveren kost zo een paar ton. Kosten voor 'de aanschaf van' bussen worden natuurlijk gedekt uit de inkomsten van deze concessie.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 18:29
door Milco
Volgens mij mocht er tot zes weken na bekendmaking dat Syntus de winnaar is nog bezwaar worden gemaakt.
Op dinsdag 27 september werd bekendgemaakt dat Syntus in Almere mag rijden en gisteren zijn de zes weken daarna voorbij. Hoe snel na sluiting wordt over het algemeen bekend gemaakt of er wel of niet bezwaar is gemaakt, als dat al bekend wordt gemaakt?
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 18:35
door Pascal1998
Milco schreef:Volgens mij mocht er tot zes weken na bekendmaking dat Syntus de winnaar is nog bezwaar worden gemaakt.
Op dinsdag 27 september werd bekendgemaakt dat Syntus in Almere mag rijden en gisteren zijn de zes weken daarna voorbij. Hoe snel na sluiting wordt over het algemeen bekend gemaakt of er wel of niet bezwaar is gemaakt, als dat al bekend wordt gemaakt?
Nee, er is geen bezwaar gemaakt. Cxx mocht dit pas na 2 weken omdat Arriva 2e was geworden. Cxx heeft er voor gekozen hier niet op in te gaan, en Syntus is dus definitief de nieuwe vervoerder
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 19:59
door Milco
Dan kan Arriva eventueel toch bezwaar hebben ingediend? Dat is dus ook niet gebeurd?
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 20:55
door sirvinniei
Pascal1998 schreef:Gisteren werd mij wel duidelijk dat het merendeel van de vloot van Syntus hoogst waarschijnlijk Mercedes is
Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
VDL's in Twente, Setra's in Utrecht, Mercedessen hier.
Ik zie totaal geen patroon in het materieel van syntus.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 20:59
door CamilleKreemers
spreiden van leveranciers. Ik denk niet dat je alles bij een leverancier kan plaatsen. Over hoeveel bussen praat men dan in de tussentijd samen voor de drie concessies?
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 21:25
door regenmaker
CamilleKreemers schreef:Ik denk niet dat je alles bij een leverancier kan plaatsen.
Hoezo niet? Arriva heeft voor Limburg en Zuidoost-Fryslân VDL Citea's en niet zo weinig ook.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 22:15
door Suus
Arriva zet ook gewoon een soort partytent naast de VDL-fabriek, laat de bussen er nadat ze van de band afrollen direct controleren of ze voldoen en zet hem daarna weg. Arriva moet ondertussen al tegen de duizend Citea's aanzitten over de afgelopen vier jaar.
In het provincie Utrecht-topic is overigens wel eens gezegd dat bij Syntus moederbedrijf Keolis onderhandelingen over het materieel doet om meer korting te krijgen. Zou kunnen dat het beleid daardoor wat lijkt te zwalken en VDL niet meer in de gratie is. Anderzijds, de Citea SLFA is met rond de 100 bestelde exemplaren nog steeds geen verkoopsucces, daar zullen wel meer redenen voor zijn.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 22:18
door Chrysa
Over die SLFA gesproken, wat heeft Arriva tegen harmonicabussen? Hier in Breda zouden ze goed van pas komen, en het zal vast niet de enige regio zijn.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 22:19
door regenmaker
Een gelede bus is ongeveer 1,5x zo duur in brandstofkosten als een normale bus en zijn alleen handig in de spitsuren. Daarbuiten bieden ze vooral overcapaciteit. Als een OV-autoriteit geen eisen stelt voor geleed materieel zal Arriva ze ook niet aanschaffen, maar enkele ritten soms geleed laten uitvoeren door TCR bijvoorbeeld doen ze wel.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: wo 09 nov 2016, 22:47
door Chrysa
Mwah, hier in Breda kan het prima op CS- Bijster ipv de 10 bussen per uur die ze nu extra die kant op sturen. Ook om 12:00 zitten die bomvol.
Ik geloof niet dat er geen plek in NL is waar Arriva niet net zo goed/beter met geleed had kunnen rijden.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 07:15
door regenmaker
Arriva heeft in Friesland een paar geledes rijden.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 09:06
door Hainje
Chrysa schreef:Mwah, hier in Breda kan het prima op CS- Bijster ipv de 10 bussen per uur die ze nu extra die kant op sturen. Ook om 12:00 zitten die bomvol.
Maar dat is een ritje van nog geen kwartier, dus je hoeft hier niet per se een zitplaats te hebben. Daarnaast hebben gelede bussen vaak niet heel veel meer zitplaatsen dan een standaardwagen. Als CS-Bijster meer dan een kwartier was, dan had Arriva denk ik nog eerder 15m wagens ingezet dan 18m. Die draaischijf neemt ontzettend veel zitplekken in.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 10:30
door Chrysa
Het is inderdaad een kort ritje, maar zelfs staand pas ik er al nooit meer bij, dan is die extra ruimte wel handig.
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 13:02
door CSA2
sirvinniei schreef:Pascal1998 schreef:Gisteren werd mij wel duidelijk dat het merendeel van de vloot van Syntus hoogst waarschijnlijk Mercedes is
Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
VDL's in Twente, Setra's in Utrecht, Mercedessen hier.
Ik zie totaal geen patroon in het materieel van syntus.
Op basis van de techniek (motoren/assen/kabelbomen etc.) kan je bij Mercedes/Setra veel dezelfde onderdelen gebruiken/bestellen dus er is meer samenhang dan je denkt...

Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 17:37
door Pascal1998
Weet wel waarom Syntus hiervoor kiest, Mercedes is een van de weinige met xxl bussen, en die schijnen ingezet te gaan worden op denk ik lijnen 1 en 3. Overige lijnen worden met 12 of 18 meter gereden.
Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 18:52
door Milco
Is er hier dan al iets van bekend? :?
Zolang Syntus nog geen lijnenplan openbaar heeft gemaakt, lijkt het mij niet dat je nu al kan speculeren over welke bussen er gaan rijden en op welke lijnen. ;)
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 18:55
door Pascal1998
Dat is 5 tot 6 weken geleden al gezegd door een aantal chauffeurs
Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 10 nov 2016, 19:01
door Chrysa
Zet je tapatalk-onderschrift even uit. ;)