Pagina 232 van 232

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 14:51
door Daniel
Ik zat zelf in de voorste coupé en heb de omroep zelf gehoord bij eerdere stations, dus hij was daar in elk geval hoorbaar.

Op station Sassenheim kwam ik net een digitale vertrekstaat tegen volgens welke lijn 361 op zaterdag maar 1x/dag rijdt. Dat klopt ook niet helemaal.

@Re.tep: sowieso een NS medewerker en bij deze tot de nok gevulde SNG kon ik sleutelen uit de cabine wel begrijpen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 15:20
door Sorry_geen_dienst
De 2400 serie rijdt vandaag Rtd-Asd, alleen staat deze op Shl met 'niet instappen' op de CTA bakken en hij staat daardoor ook niet op de schermen met vertrektijden. Zal wel iemand een vinkje ergens verkeerd hebben gezet. Wel lekker rustig daardoor vanaf Shl naar Asd omdat niemand durft in te stappen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 15:28
door sneltram
Nee, bewust gepland. Anders wordt ie te druk. Het is alleen een bepaald tijdsvak en maar 1 richting.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 15:31
door Sorry_geen_dienst
Oké dankje. Trein is echter erg rustig... Rijdt ook met dubbele ICNG dus wordt gerekend op drukte. De ICD naar Amfs rijdt met losse stelletjes en is beduidend drukker.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 15:48
door Re.tep
Daniel schreef: za 26 jul 2025, 14:51 @Re.tep: sowieso een NS medewerker en bij deze tot de nok gevulde SNG kon ik sleutelen uit de cabine wel begrijpen.
Gewoon niet toegestaan. Bij controle door NS of IL&T heeft het personeel, zo wel de conducteur als machinist, een flink arbeidsrechtelijk probleem.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 15:57
door Mikos
Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.

In SNG zijn trouwens heel veel problemen met de omroep, zowel de automatische als de handmatige. Het kan best zijn dat het personeel wel netjes heeft omgeroepen, maar dat het niet door is gekomen. Dan heb ik uitgebreid omgeroepen en heeft niemand het meegekregen. Dan ben ik ook wel eens verbaasd...

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 17:52
door Re.tep
Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.
Ik was er niet bij, klopt.
Maar mag toch uit gaan wat er door anderen gesignaleerd wordt ?
Conducteur sluit vanuit de voorste cabine.
Conducteur zit in de voorste cabine.
Conducteur stapt uit de voorste cabine.

Dan denk ik, dat is niet toegestaan. Om bij een volle, zeer volle trein toch een vertrekprocedure te doen zijn gewoon (veilige) protocollen bedacht ?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 18:07
door BasGeluk
Dit zie ik zo vaak gebeuren. Ook bij een niet volle trein. De conducteur stapt na het sleutelen de cabine weer in. Voorts gaat de ILT (zonder &) niet over het arbeidsrecht.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 18:57
door Milco
Volgens mij mag er gewoon vanuit de cabine worden gesleuteld, ongeacht de drukte van de trein.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 19:27
door Dionysusnu
Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 17:52
Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.
Ik was er niet bij, klopt.
Maar mag toch uit gaan wat er door anderen gesignaleerd wordt ?
Conducteur sluit vanuit de voorste cabine.
Conducteur zit in de voorste cabine.
Conducteur stapt uit de voorste cabine.

Dan denk ik, dat is niet toegestaan. Om bij een volle, zeer volle trein toch een vertrekprocedure te doen zijn gewoon (veilige) protocollen bedacht ?
Wat als de dodeman defect was in dit stel? (Voor zover ik weet mag of zelfs moet de conducteur dan in de cabine aanwezig zijn)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 19:56
door Re.tep
Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 14:46 Een conducteur voorin de cabine is natuurlijk in principe tegen alle regels, als een trein rijdt. Daar zijn maar erg weinig uitzonderingen op.
Maar de dodeman was niet defect :N

De vertrekprocedure doet een conducteur vanuit de reizigersdeur volgens een vaste procedure.
Is het te druk op het balkon, dan kan de conducteur buitenom sleutelen, en als alle deuren dicht zijn instappen in de achterste of tussencabine, vanzelfsprekend gaat deze procedure samen met de machinist.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 20:20
door dylanwild94
Mikos schreef: za 26 jul 2025, 15:57 Zullen we de praktijk de praktijk laten en de beste stuurlui stilletjes aan wal? Was je erbij? Precies. :N Niet zo oordelen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 21:22
door Daniel
Laten we maar weer terug naar de reisinfomissers gaan...
Daniel schreef: za 26 jul 2025, 14:51 Op station Sassenheim kwam ik net een digitale vertrekstaat tegen volgens welke lijn 361 op zaterdag maar 1x/dag rijdt. Dat klopt ook niet helemaal.
Hier een fototje erbij, zoek wat er wel klopt (dat gaat sneller dan alle fouten vinden :mrgreen: )
Afbeelding

(De voetnoot "rijdt niet verder dan Sassenheim Station" is op halte Sassenheim, Station ook nuttig trouwens :p )

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 21:58
door JurgenH
BasGeluk schreef: za 26 jul 2025, 18:07 Dit zie ik zo vaak gebeuren. Ook bij een niet volle trein. De conducteur stapt na het sleutelen de cabine weer in. Voorts gaat de ILT (zonder &) niet over het arbeidsrecht.
Ik zie het ook vrij regelmatig gebeuren, op precies die manier inderdaad. Soms hoor ik hele gesprekken vanuit de machinistencabine.
Nooit geweten dat het niet was toegestaan, maar vond het altijd wel opmerkelijk.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 22:45
door ICNG
Inderdaad nooit geweten dat dat niet is toegestaan, hoor ook af en toe de conducteur in de machinistencabine een gesprek voeren met de machinist dat dan niet over de trein gaat...

Waar kan ik dit het beste melden eigenlijk? Is wel handig om te weten voor de volgende keer dat ik het zie.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 22:48
door ThatPCDude
Daniel schreef: za 26 jul 2025, 14:51 Op station Sassenheim kwam ik net een digitale vertrekstaat tegen volgens welke lijn 361 op zaterdag maar 1x/dag rijdt. Dat klopt ook niet helemaal.
Probleem is bekend bij infrabeheer, maar het lijkt te ontbreken aan motivatie/urgentie om het op te lossen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 22:53
door Daniel
Raar. Juist met zo'n e-paper variant lijkt me zoiets juist makkelijk op afstand op te lossen. Veel handiger dan dat er speciaal iemand met een geprint vertrekstaatje naar Sassenheim moet rijden.

Of zit er ergens een logheid in de organisatie die die borden aanstuurt? Ik herinner me bijvoorbeeld uit de begintijd van de concessie ook nog wel een geval in Leiden waar ik tijdens het scrollen op zo'n bord opeens nog een vertrekstaat van Arriva te zien kreeg :mrgreen:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: za 26 jul 2025, 23:01
door mave94
Dan moet er alsnog iemand zijn die dit technisch aanpast. Het is maar net waar de organisatie de prioriteiten legt. Ik heb bij NS International wel eens kleine verbeterpunten aangekaart, die dan weer niet urgent genoeg waren. :')

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 27 jul 2025, 01:35
door Selivio
Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 19:56
Re.tep schreef: za 26 jul 2025, 14:46 Een conducteur voorin de cabine is natuurlijk in principe tegen alle regels, als een trein rijdt. Daar zijn maar erg weinig uitzonderingen op.
Maar de dodeman was niet defect :N

De vertrekprocedure doet een conducteur vanuit de reizigersdeur volgens een vaste procedure.
Is het te druk op het balkon, dan kan de conducteur buitenom sleutelen, en als alle deuren dicht zijn instappen in de achterste of tussencabine, vanzelfsprekend gaat deze procedure samen met de machinist.
Ja, en jij doet alles volgens de regeltjes, rijdt nooit te hard etc. etc. etc.. Wellicht was er een legitieme reden dat deze conducteur in de bediende cabine zat, alleen daar heb jij geen weet van. Je hebt immers je (nogal zwart-witte) oordeel al klaar.
Best knap eigenlijk. Je bent volgens de statistieken nu net iets meer dan 2 maanden lid op het forum, en je zit nu al bij mij (en gezien de reacties bij meerdere hier) ongelofelijk in de irritatiezone... (sry mods, het moest even gezegd worden).

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 27 jul 2025, 01:50
door cassie127
Volgens mij is dat inderdaad al meermaals (indirect) ter sprake gekomen vanuit meerdere leden over diverse nieuwe leden, maar ondanks dat aanspreken veranderd er (in mijn ogen) maar weinig in de manier en de toon waarop sommigen reageren.

Waarbij ik ook wel merk dat de manier waarop het nu gaat een sfeerbepalend effect geeft (in negatieve zin)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 27 jul 2025, 09:44
door Re.tep
Maar in veelvoud schrijven dat de NS conducteur niet controleert, zich verstopt in de achterste cabine of lui in de eerste klasse ligt, kan zonder te bepalen wat de rede daar voor is, dan weer wel. En dat diezelfde conducteur veel te veel staakt en eigenlijk al schandalig verdient en zo nodig, omdat men dat hier volop adviseert, ook het rondje om de kerk moet gaan doen.

Waarom dit onderscheid en deze overdreven gevoeligheden over een conducteur welke de machinist aan het afleiden is.
Waarom maar blijven zoeken naar een excuus waarom de conducteur nou juist op de plek is waar hij niet mag zijn ivm de spoorwegveiligheid.
Ik kan het niet verzinnen, de machinist was niet onwel, en ja, de dodeman die deed het echt wel.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 27 jul 2025, 09:54
door Suus
Vraagje? Is de gebruikersnaam Re.tep een anagram waarbij één letter nog ingevuld moet worden?

In dat geval denk ik dat de . een a is, en dat de oplossing van het anagram repeat is. Want dat doe je nu met je volledige bericht nog maar een paar posts geleden -0-

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Geplaatst: zo 27 jul 2025, 09:56
door TffpaA
Niet allemaal op de nieuweling inhakken, jongens.

Is het een idee deze discussie te laten rusten of in een daarvoor geschikter topic te voeren, zodat het hier weer over waargenomen oepsjes in de reisinformatie kan gaan?