Pagina 236 van 261

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 13:42
door waldo79
ICE952 was juist heel kalm. Zo meteen een overstap in Duisburg Hbf op de RE42. RE13 zwerft met vertraging rond en die gaat me voorlopig een +30 opleveren in Venlo.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 14:59
door Ivan
Op de bundel Groenenhoek (dat zijn de bundels net ten zuiden van Antwerpen-Berchem) zag ik zojuist een stam ICR-Brussel staan. Hij was flink besmeurd met graffiti.
Iemand een idee waarvoor hij daar staat?
Wellicht als reserve bij uitval? Al lijkt me dat een vage plaats ervoor.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 15:34
door en-es
Wat een zooitje in Keulen. ICE124 kwam met 20 minuten vertraging aan op spoor 5 en nadat iedereen ingestapt was kregen we te horen dat we er uit moesten vanwege een technische storing. Een vervangende trein zou op spoor 6 komen. Iedereen er naar toe om daarna te horen krijgen dat die trein van spoor 5 vertrekt. Uiteindelijk met 54 minuten vertraging vertrokken.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: ma 30 dec 2024, 15:35
door waldo79
Het was proppen in de RE13. Inmiddels in Blerick.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 31 dec 2024, 07:59
door MaartenD
Ivan schreef: ma 30 dec 2024, 14:59 Op de bundel Groenenhoek (dat zijn de bundels net ten zuiden van Antwerpen-Berchem) zag ik zojuist een stam ICR-Brussel staan. Hij was flink besmeurd met graffiti.
Iemand een idee waarvoor hij daar staat?
Wellicht als reserve bij uitval? Al lijkt me dat een vage plaats ervoor.
Van Somda:
De stam die staat opgesteld nabij Antwerpen-Berchem is daar op zondag 22/12 terecht gekomen nadat deze te Antwerpen Centraal gestrand was met een warmgelopen aspot op een van de rijtuigen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 31 dec 2024, 12:33
door Ivan
Ah, dat klinkt een stuk logischer.
Het is in elk geval goed dat ze vervangen worden lijkt het zo :trein:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 12:59
door Suus
Door softwareproblemen in de eerste generatie FLIRT-treinstellen van Eurobahn zijn alle treindiensten die hiermee worden voorzien tot nader bericht volledig gestaakt. Het betreft de RE3 Düsseldorf - Hamm, RE13 Venlo - Hamm, RB59 Dortmund - Soest, RB65 Münster - Rheine, RB66 Münster - Osnabrück, RB69 Münster - Bielefeld, RB72 Herford - Paderborn, RE78 Bielefeld - Nienburg en RB89 Münster - Paderborn.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 14:18
door marvinkok
Er wordt wel wat geprobeerd, zo reed de 4.08 (Flirt3 TWN) ook op de 65 naar Münster.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 14:27
door ICE11
Suus schreef: wo 01 jan 2025, 12:59 Door softwareproblemen in de eerste generatie FLIRT-treinstellen van Eurobahn zijn alle treindiensten die hiermee worden voorzien tot nader bericht volledig gestaakt. Het betreft de RE3 Düsseldorf - Hamm, RE13 Venlo - Hamm, RB59 Dortmund - Soest, RB65 Münster - Rheine, RB66 Münster - Osnabrück, RB69 Münster - Bielefeld, RB72 Herford - Paderborn, RE78 Bielefeld - Nienburg en RB89 Münster - Paderborn.
Volgens DSO heeft de software voor de PZB blijkbaar een probleem met de jaarwisseling werkt dus sinds middernacht niet meer.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 14:35
door cassie127
Volgens de website van Eurobahn is het probleem inmiddels opgelost.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 16:59
door MaartenD
ICE11 schreef: wo 01 jan 2025, 14:27
Volgens DSO heeft de software voor de PZB blijkbaar een probleem met de jaarwisseling werkt dus sinds middernacht niet meer.
Software is door NEWAG gemaakt of zo?

Het blijft toch altijd interessant om uit te vinden wat voor domme dingen mijn collegaprogrammeurs nu weer kunnen verzinnen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 17:02
door TffpaA
Precies - hadden ze jou maar niet ontslagen, dan was dit nooit gebeurd (A)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 17:18
door MaartenD
Het zou interessant zijn om te weten waarom dit de vorige jaarwisseling niet is gebeurd. Ik neem tenminste aan dat het iets met de jaarwisseling te doen heeft, het is te opvallend dat het precies om middernacht verkeerd is gegaan. Zou er afgelopen jaar een of andere softwareupdate van de PZB zijn gedaan die de fout heeft geïntroduceerd?

Anders kan ik me wel iets indenken: Een tijdteller maken op basis van maand, dag, uur, minuut en seconde, en dan het verschil berekenen en met een negatieve waarde opeens nat gaan. Maar waarom zou je zoiets doen. Maar goed, die programmeurs van NEWAG deden ook de meest achterlijke dingen.

Software engineering is een vak. Software testen ook. Goede en complete testprotocollen maken helemaal.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 17:39
door TffpaA
...en zelfs dan kun je niet 100% voorkomen dat er bugs richting de productie-omgeving gaan. Ik vind het de maat nemen van de vermeend incompetente programmeurs van NEWAG dan ook een beetje voorbarig zolang niet precies bekend is wat hier mis is gegaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 17:59
door MaartenD
Nou, die programmeurs van NEWAG waren incompetent. Of heb je het hele schandaal rond de treinen van Koleje Dolnośląskie gemist? Het begon met kwaadwillend, het verschoof naar incompetent.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 18:09
door TffpaA
En daarom zijn er testprotocollen - om de incompetentie op de ontwikkelafdeling zo min mogelijk zijn weerslag op de productie-omgeving te laten hebben :Y Uit de mate waarin dergelijke protocollen zijn geïmplementeerd is ook de volwassenheid van een organisatie af te leiden. Ik ken NEWAG in dat opzicht niet, maar kennelijk heeft men daarin nog een weg af te leggen.

Bij software ontwikkelen geldt dus dat je zo min mogelijk aannames moet doen, en alles moet testen, testen en dan nog eens testen. Maar hetzelfde geldt voor aannames over de oorzaak/oorzaken van specifieke incidenten...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 18:12
door Daniel
Het bleef trouwens niet bij de FLIRT van de Eurobahn, in Spanje zijn alle Talgo Avril-treinen vandaag uitgevallen door een softwarebug: https://en.wikipedia.org/wiki/Time_form ... #Year_2025

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 18:31
door MaartenD
TffpaA schreef: wo 01 jan 2025, 18:09
Bij software ontwikkelen geldt dus dat je zo min mogelijk aannames moet doen, en alles moet testen, testen en dan nog eens testen. Maar hetzelfde geldt voor aannames over de oorzaak/oorzaken van specifieke incidenten...
Zoals je ongetwijfeld goed uit mijn eerste bijdrage kunt lezen doe ik nergens een aanname. De eerste opmerking was een poging om humoristisch naar het NEWAG schandaal te verwijzen waar op een zeer knullige manier een datum werd vergeleken, en door die knulligheid miste dat kompleet het doel (of erger, was het meer met een olifant op een mug schieten), het tweede is alleen een verwondering wat er nu weer fout heeft kunnen gegaan.
Ik ben overigens serieus geïntereseerd in wat er fout is gegaan. Want ook ik kan daarvan leren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 18:55
door T-hijs
TffpaA schreef: wo 01 jan 2025, 17:39 ...en zelfs dan kun je niet 100% voorkomen dat er bugs richting de productie-omgeving gaan. Ik vind het de maat nemen van de vermeend incompetente programmeurs van NEWAG dan ook een beetje voorbarig zolang niet precies bekend is wat hier mis is gegaan.
T-hijs waardeert dit bericht.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 19:01
door Ardan
Ik heb oud en nieuw gevierd in Hamburg, en we maakten van de S-Bahn en de metro gebruik om van ons hotel van en naar de stad te komen rond de jaarwisseling. Alles reed gewoon de hele nacht door en het viel me op hoe ontzettend druk het was. Nou kun je aan de ene kant stellen, waarom kappen we er in Nederland rond 20:00 mee want vraag naar vervoer is er wel, zeker in de stad. Aan de andere kant, zo'n chaos vol feestende mensen en superveel beveiliging op de stations, dat wil je eigenlijk ook helemaal niet hebben.

Vandaag hebben we een rondje getreind door Schleswig-Holstein, onder andere via de Rendsburger Hochbrücke die vriendlief graag wilde zien, Kiel (mooi modern kopstation), en Lübeck, mooie route langs de meren rond Plön. De accu-Flirts zijn fijne dingen. Niks te merken van de overgang tussen elektrisch en op accu rijden. Mensen hebben wel moeite met de toiletdeur dichtkrijgen (geen idee hoe dan, want ik zelf niet) en er is iets bij de bakovergang dat flink herrie maakt. Verder goedgekeurd :pos:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 19:27
door ICE11
Volgens mij is er in Nederland op oudejaarsavond de kans op hinder/beschadiging door vuurwerk toch iets groter dan in Duitsland (ok, misschien behalve in Berlin, waar het ook inmiddels op die avond ook oorlog lijkt) en dat men daardoor de dienst eerder stopt? Bij voorbeeld vervalt op oudejaarsavond lijn 44 vanaf 20 uur tussen Parkstad Stadion en Heerlen, terwijl ze tussen Aachen en Stadion gewoon de hele avond blijft rijden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 19:34
door Dionysusnu
MaartenD schreef: wo 01 jan 2025, 17:59 Nou, die programmeurs van NEWAG waren incompetent. Of heb je het hele schandaal rond de treinen van Koleje Dolnośląskie gemist? Het begon met kwaadwillend, het verschoof naar incompetent.
Het kwaadwillende verhaal heb ik gehoord, maar wat is het incompetente deel? Daar kan ik niets over vinden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 20:06
door Jultar
Diverse checks voor het 'locken' van de treinen die zodanig knullig waren geschreven dat ze ook treinen 'lockten' op momenten waarvan dat niet de bedoeling was.
Zo was er een datumcheck waarop de compressor uit zou moeten vallen, maar was de validatie incorrect, waardoor het op compleet andere dagen gebeurde.
En in de laatste presentatie van de onderzoekers een paar dagen terug lieten ze nog de meest knullige check zien op GPS coördinaten, waarbij die coördinaten iets te ruim waren, waardoor alle treinen vlak voor bepaald station gelockt werden, tot ze weer buiten die coördinaten kwamen.
De reden: een onderhoudswerkplaats in de buurt van dat station was van een concurrent, maar ze hadden dus per ongeluk een stuk hoofdbaan meegenomen.
Voor de geïnteresseerden, die hele presentatie is hier te vinden:

https://youtu.be/b4xBNpWk89g

Mocht je overigens het eerste deel van vorig jaar nog niet hebben gezien, dan kan ik van harte aanraden om dat eerst te bekijken:

https://youtu.be/XrlrbfGZo2k



Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 01 jan 2025, 22:18
door henrivanderweijden
ICE11 schreef: wo 01 jan 2025, 19:27 Volgens mij is er in Nederland op oudejaarsavond de kans op hinder/beschadiging door vuurwerk toch iets groter dan in Duitsland (ok, misschien behalve in Berlin, waar het ook inmiddels op die avond ook oorlog lijkt) en dat men daardoor de dienst eerder stopt? Bij voorbeeld vervalt op oudejaarsavond lijn 44 vanaf 20 uur tussen Parkstad Stadion en Heerlen, terwijl ze tussen Aachen en Stadion gewoon de hele avond blijft rijden.
In Berlin sprak de politie van een meest rustige oud & nieuw viering. Natuurlijk waren er incidenten maar die zijn in elke grote stad denk ik. (37 gewonde agenten tov 54 vorig jaar).
Druk in het OV vannacht, dat wel, maar het reed wel de hele nacht.

En de opstart op 1 Jan als op een zondag. Wel was het in de ochtend redelijk rustig in de S-bahn/trein die ik had.

Gelukkig heeft in Nederland de RET dat ook steeds meer door en laat op bepaalde uren de metro rijden tijdens Oud & Nieuw.
Of het verstandig is om bijv in Den Haag trams te laten rijden vraag ik me dan weer af.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 02 jan 2025, 08:07
door Etienne
Mwah...dat rijden is alleen voor het nationale vuurwerk en alleen tussen stations met een grote P+R Locatie en dan waren voorts nog de meeste stations gesloten, op de trajecten waar gereden werd.