Pagina 25 van 34

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 16:55
door RW2104
Stadsbus schreef: do 24 okt 2024, 17:50 18 meter zie ik zojuist voorbij komen in een persbericht van Volvo, inclusief illustratie van de bus:
https://www.volvobuses.com/en/news-stor ... buses.html
Ze hebben de afbeelding van het persbericht vandaag gewijzigd, nu is het nieuwe interieur te zien;
https://www.volvobuses.com/en/news-stor ... pr_utrecht

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 17:00
door RW2104
CAF geeft in hun persbericht tevens aan dat de bestelling van Solaris bestaat uit 4(!) verschillende Urbino modellen :shock:
https://www.cafmobility.com/en/press-ro ... therlands/

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 17:03
door Heel_Holland_Spot
Dan zou ik denken:
12-, 18- en 24-meter, maar wat zal de vierde dan zijn?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 17:11
door Lijn 45
9-meter, ter vervanging van de Altas?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 17:30
door Daniel
Eigenlijk wel makkelijk, want volgens Wikipedia heeft Solaris precies vier elektrische modellen: de Urbino LE 8.9 Electric, Urbino 12 Electric, Urbino 18 Electric en Urbino 24 Electric ;)

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 17:33
door Heel_Holland_Spot

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 19:24
door Meltrain
Stadsbus schreef: vr 25 okt 2024, 12:10 VDL gaat de ook leveren; 86 stadsbussen.
Op hun eigen site staat nog niks, wel op de Facebook pagina van VDL: https://www.facebook.com/share/p/QJB5cm ... tid=WC7FNe
Worden dat 12m of 18m bussen?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:22
door ThatPCDude
15-meters lijken me aannemelijker dan 9-meters. Ze hebben immers al die schattige Iveco E-Way Heuliezjes rijden op lijn 2.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:23
door ITF
^^ &
Heel_Holland_Spot schreef: vr 25 okt 2024, 17:33 Maar er is ook een 15 meter

https://www.solarisbus.com/en/vehicles/ ... e-electric
Daar dacht ik zelf ook aan, alleen ik denk niet dat een 15 meterbus veel meerwaarde heeft in een concessie met voornamelijk stadslijnen. Er zijn nauwelijks (streek)lijnen waarop een 15 meterbus meerwaarde heeft in de binnen concessie, enige lijn waar ik snel aan denk is lijn 85.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:31
door Meltrain
In Almere rijden ook bussen van 15 meter op stadslijnen. :Y

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:35
door Daniel
Ik zie in Utrecht eerder lijnen die nu nog met 12 meter rijden over gaan op 18 meter (voor de stad maakt vooral de capaciteit uit, niet het aantal zitplaatsen). En zoals hier al eerder aangegeven: de Altas'en moeten ook ergens door vervangen worden.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 20:45
door teun
Op de Almeerse busbanen kun je die 15 meters wel kwijt, in Utrecht is dat denk ik toch al snel een stukje krapper.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 21:40
door Milco
Meltrain schreef: vr 25 okt 2024, 20:31 In Almere rijden ook bussen van 15 meter op stadslijnen. :Y
Ja, maar in Almere rijden die niet door de krappe straatjes maar over eigen busbanen. Dat is in veel steden toch heel anders...

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 22:10
door Lijn 45
meneerh2o schreef: In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
Zou het kunnen zijn dat Solaris de stads- en midibussen gaat leveren, Volvo de streekgeledes en VDL de streekstandaards?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 25 okt 2024, 22:48
door sneltram
Opmerkelijk in het persbericht van Volvo is dat ze schrijven dat Volvo niet alleen de bussen levert, maar ook zorgt voor stroom in de komende 10 jaar. Zou dat onderdeel zijn van het 'overtuigende' plan van Transdev waar de Provincie melding van maakte over hoe Transdev de elektrische transitie gaat doen, waar QBuzz nu moeilijk over doet?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 26 okt 2024, 01:05
door Lange_Dre
Lijn 45 schreef: vr 25 okt 2024, 22:10
meneerh2o schreef: In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
Zou het kunnen zijn dat Solaris de stads- en midibussen gaat leveren, Volvo de streekgeledes en VDL de streekstandaards?
VDL spreekt op hun social media zelf over stadsbussen voor Utrecht.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 26 okt 2024, 10:13
door Daniel
sneltram schreef: vr 25 okt 2024, 22:48 Opmerkelijk in het persbericht van Volvo is dat ze schrijven dat Volvo niet alleen de bussen levert, maar ook zorgt voor stroom in de komende 10 jaar.
Ik lees het dat ze garanderen dat de accucapaciteit niet terugloopt, ze hebben het immers over "usable energy".

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 26 okt 2024, 13:03
door RW2104
Lijn 45 schreef: vr 25 okt 2024, 22:10
meneerh2o schreef: In diezelfde wandelgangen wordt gesproken over Solaris en de stad en Volvo op de streek.
Zou het kunnen zijn dat Solaris de stads- en midibussen gaat leveren, Volvo de streekgeledes en VDL de streekstandaards?
Heb inderdaad ook het vermoeden dat de meeste U-link uitvoeringen door Solaris zullen worden gemaakt.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 01 nov 2024, 21:58
door Kopri
Ik ben heel benieuwd wat deze nieuwe maand gaat brengen aan nieuws, aangezien de commissie met een uitslag komt.
Ik hoop ook op meer informatie over welke bussen voor UBus en ULink bestemd zijn die van Volvo, VDL & Solaris afkomen.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: vr 01 nov 2024, 22:37
door Durashift
Daniel schreef: za 26 okt 2024, 10:13
sneltram schreef: vr 25 okt 2024, 22:48 Opmerkelijk in het persbericht van Volvo is dat ze schrijven dat Volvo niet alleen de bussen levert, maar ook zorgt voor stroom in de komende 10 jaar.
Ik lees het dat ze garanderen dat de accucapaciteit niet terugloopt, ze hebben het immers over "usable energy".
Volgens mij is het dit:
(..)Om te voldoen aan de energiebehoefte voor het voltooien van de dagelijkse werking van uw busconfiguratie en de batterijcapaciteit, bieden wij een energiecapaciteitsbelofte: onze inzet voor bruikbare energie. Op basis van uw specifieke route en operationele parameters bepalen wij samen de behoefte aan energiecapaciteit. En dan garanderen wij dat uw bussen met dat aantal kilowattuur opgeladen kunnen worden - gedurende de gehele contractperiode.(..)
Een batterijcapaciteit loopt altijd (iets) terug. Volvo Buses beloofd een ondergrens van X percentage, iets dat mede bereikt kan worden door de beste / gezondste laadstrategie en conditionering van het batterijpakket.
(..)Met onze inzet voor bruikbare energie, zijn de gezondheid van de batterij en de maatregelen om het beloofde niveau te behouden, de verantwoordelijkheid van Volvo. Wij monitoren het systeem en ondernemen de nodige acties om een ononderbroken werking te garanderen. Een toegewijd team van experts zorgt ervoor dat uw bussen vanaf de eerste dag en gedurende de hele contractperiode blijven rijden.
https://www.volvobuses.com/nl/why-volvo ... tment.html

https://www.sustainable-bus.com/infrast ... r-e-buses/

~~~~~~~~~~

Door het woord required wordt je een beetje op het verkeerde been gezet, want ik dacht ook dat Volvo Buses een energiebedrijf aangekocht zou hebben om stroom te leveren.

https://www.volvofinancialservices.com/ ... pment.html

In Amerika, voor de elektrische vrachtwagens, doet Volvo dat wel, als ik het zo lees:

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 02 nov 2024, 15:35
door wouter15
Is er eigenlijk al iets bekend over het materieel waar Keolis mee gaat rijden in de nieuwe concessie?

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 02 nov 2024, 15:36
door Meltrain

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 02 nov 2024, 16:07
door omaylie
Trouwens, ik zag al de formules U-bus, U-tram, U-link, U-flex en U-liner. Maar zie ik nou goed dat er nog geen U-buurt bestaat voor de buurtbussen? Klinkt als een gemiste kans (je hebt immers al buurtBuzz en brengbuurt).

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 02 nov 2024, 17:27
door ovVeluwe
Buurtbussen zullen gewoon de benaming U-bus krijgen, om ze wat meer gelijk te trekken met de andere bus. Het is ten slotte een "reguliere" buslijn die volgens een normale dienstregeling door de regio rijdt.

Re: Concessies Utrecht Binnen en Utrecht Buiten (2025-2035/2040)

Geplaatst: za 02 nov 2024, 17:37
door Heel_Holland_Spot
Ik vind een U-link ook niet veel meer dan een normale bus, zullen we die dan ook gelijktrekken met een "reguliere buslijn"?