Pagina 25 van 36
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: vr 08 nov 2024, 17:12
door Bemined
In 2019 was het overigens wel 4 minuten. En voor 2013 was het 5 minuten inclusief splitsen/combineren.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: za 16 nov 2024, 21:16
door Commendatore
Ik zat net wat te kijken naar Zwolle-Leiden via Schiphol in de nieuwe dienstregeling en dat is ook best een rommeltje geworden: afwisselend overstappen in Amsterdam-Zuid of Schiphol met verschillende reistijden (1:29 of 1:41 respectievelijk). Ik kan ook niet echt een regelmaat ontdekken, want soms heb je met vertrek om x:16 een overstap op Amsterdam-Zuid met 1:29 reistijd te pakken, op andere om x:46.
Echt geen verbetering dit. (Naast dat gepruts richting Rotterdam.)
Oh en Leiden-Zwolle is dus wel strak 1:28 met overstap in Amsterdam-Zuid.
Oh, wacht daar zitten in de avond ook weer gaten in.
Het lijkt wel alsof NS graag SNCFje wil spelen.
(testdatum was 3 januari)
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: za 16 nov 2024, 21:27
door Bemined
Dat komt door de snelheidsbeperking op de HSL, de Eurostar en
3100 hebben van pad gewisseld bij Schiphol maar alleen op momenten dat er daadwerkelijk een Eurostar rijdt. Hierdoor is er de ene keer wel een overstap van de
700/
800 op de
3100 en de andere keer niet.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 09:01
door Nitein-Repart
Ik heb eens de dienstregeling tussen Utrecht en Den Haag/Rotterdam nageplozen, maar eerder (2019) reed er op zaterdag vanaf 8 uur en zondag vanaf 10 uur iedere 15 minuten een trein, vanaf december op zaterdag vanaf 10 uur en zondag vanaf 11 uur iedere 15 minuten een trein. Worden de kwartiersdiensten in de nabije toekomst (2026/2027) in het weekend eerder opgestart of is dit het eindbeeld?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 18:52
door sneltram
Volgens mij was het vroeger op zaterdag al vanaf 7 uur en zondag vanaf 12 uur.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 19:10
door Hainje
Even het spoorboekje van 2010 erbij gepakt en toen reed er inderdaad een kwartierdienst op zaterdag vanaf een uur of 7 en op zondag na een uur of 11. (Dus het is aannemelijk dat dit het in ieder geval tot aan 2020 het geval was).
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 20:21
door verfmeer
Vroeger reden er op zaterdag tussen 7:00 en 8:00 dus 4 intercities van Utrecht naar Den Haag, en in de nieuwe dienstregeling rijdt de eerste intercity pas om 7:43. We mogen hopen dat ze daar dus nog wel wat aan gaan doen.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 17 nov 2024, 21:51
door Suus
Dat is wel raar inderdaad, de eerste intercity op zaterdag gaat nu om 6:58 dus daar lijkt er toch wel een te missen om 7:13.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: ma 18 nov 2024, 15:28
door Gamma
De laatste sprinter van de dag van Amersfoort naar Amsterdam verdwijnt ook, dat is nu om middernacht en wordt half 12 op de meeste dagen. Niet handig voor de mensen die werken op het media park in de avond en nog terug willen reizen naar regio Amsterdam.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 19 nov 2024, 12:58
door Commendatore
Dat is vroeger dan de laatste intercity van Utrecht naar Zwolle. Dat is ook wel apart, gezien de kortere afstand.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 19 nov 2024, 22:06
door Wubbo
Gamma schreef: ↑ma 18 nov 2024, 15:28
De laatste sprinter van de dag van Amersfoort naar Amsterdam verdwijnt ook, dat is nu om middernacht en wordt half 12 op de meeste dagen. Niet handig voor de mensen die werken op het media park in de avond en nog terug willen reizen naar regio Amsterdam.
Volgens mij mag dit niet vanuit de concessie. Bijlage 10:
c. Late en vroege treinen
NS continueert het aantal treinritten tussen 00:00 uur en 06:00 uur van het voorgaande dienstregelingsjaar (waarin de
verleende ontheffingen zijn inbegrepen), startend bij dienstregelingsjaar 2024. NS geeft in het Productiemodel een
overzicht, startend bij dienstregelingsjaar 2024, van de wijzigingen van het jaar waarop de beschrijving betrekking heeft ten
opzichte van het laatst beschreven jaar. Het is NS toegestaan aanpassingen van vertrektijden tussen 00:00 uur en 06:00 uur
door te voeren. Hierdoor blijft het bedieningsniveau per station herleidbaar.
Ik kan hier geen ontheffingsverzoek voor vinden (maar misschien heb ik niet goed gezocht).
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 20 nov 2024, 14:02
door sneltram
Bijlage 10 gaat over het totaal aantal ritten tussen 00:00 en 06:00. Dat is niet afgenomen, omdat er elders ritten bijgekomen zijn. In de 5800 gaat de laatste rit van
Amf naar
Asd op vrijdag en zaterdag bijvoorbeeld later rijden dan nu. Dat zijn extra ritten, waar dus tegenover staat dat er op werkdagen ritten uitgaan. Ook de 2100 krijgt extra ritten op vrijdag en zaterdag. Sowieso is 'aantal ritten' een gekke maatstaf, want als je een rit halverwege opknipt, heb je opeens twee ritten.
De concessie geeft wel een minimum aan tot 24:00 uur. De laatste 5800 gaan om 23:01 en 23:31 uit
Amf richting
Brn, waardoor NS precies voldoet aan de concessie tussen
Amf en
Brn.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 20:20
door TdR
Net als vorig jaar was ik benieuwd naar het verschil in treinen tussen dst2025 en dst2020. Dit zijn mijn bevindingen, corrigeer me als ik het fout heb. Ik heb niet gekeken naar nieuwe series of nieuwe tijdliggingen, alleen naar fysieke treinen op een traject. Ook een enkele rit heb ik voor het overzicht niet meegenomen. Mijn conclusie: We zitten nu op ongeveer evenveel treinen als 5 jaar geleden.
Meer treinen
- Rotterdam - Schiphol - Arnhem maandag t/m donderdag overdag Intercity 6x/uur ipv 4x/uur
Dordrecht - Rotterdam maandag t/m donderdag overdag 6x/uur sprinter ipv 4x/uur
Schiphol - Hoofddorp overdag 14x/uur ipv 10x/uur
Meppel - Zwolle 2x/uur extra sprinter doordeweeks en 1x/uur in het weekend
Leeuwarden - Groningen hele week 1x/uur extra sneltrein behalve zondagmiddag
Heerlen - Aachen overdag in het algemeen 2x/uur ipv 1x/uur
Roosendaal - Vlissingen, doordeweeks 1x/uur tot 20:00 een extra intercity ipv alleen in de spitsrichting
Elst - Arnhem rijdt Arriva 2x/uur in de daluren tot 21:00 in plaats van 1x/uur
Alphen - Woerden in de spits 4x/uur ipv 2x/uur
Groningen - Winschoten in de spits 2x/uur sneltrein
Leeuwarden - Sneek in de spits 4x/uur ipv 3x/uur
Stavoren - Leeuwarden in de spitsuren 2x/uur ipv 1x/uur
Enkele extra spitsritten Zwolle - Groningen
Almere - Utrecht na 20:00 en op zondag hele traject 2x/uur ipv 1x/uur Almere - Hilversum en 1x/uur op zondag
Leeuwarden - Harlingen op zondag 2x/uur ipv 1x/uur
Zwolle - Groningen op zondagochtend en in de hele middag 2x/uur ipv 1x/uur
Dordrecht - Nijmegen overdag 2x/uur ipv 1x/uur tot 15:30
Intercity Direct Schiphol - Rotterdam tussen 21:30 en 23:30 4x/uur ipv 3x/uur
Alkmaar - Amsterdam nachttrein één rit in beide richtingen in de vrijdag- op zaterdagnacht en zaterdag- op zondagnacht.
Maastricht - Schiphol nachttrein één rit in beide richtingen in de vrijdag- op zaterdagnacht.
Groningen - Schiphol nachttrein één rit in beide richtingen in de vrijdag- op zaterdagnacht.
Zwolle - Schiphol nachttrein één rit in beide richtingen in de zaterdag- op zondagdagnacht.
Rotterdam - Brussel 1x/uur extra snelle Intercity
Amsterdam - Londen 4x/dag ipv 2x/dag
Amsterdam - Zurich slaaptrein 1x/nacht
Amsterdam - Innsbruck/Wenen slaaptrein 1x/nacht
Brussel - Praag 3x per week European Sleeper
Minder treinen
- Utrecht - Amersfoort hele week 4x/uur intercity ipv doordeweeks 6x/uur
Intercity Direct Schiphol - Rotterdam overdag 4x/uur ipv 5x/uur
Amersfoort - Harderwijk spitssprinter opgeheven
Driebergen-Zeist - Veenendaal Centrum spitsritten opgeheven
Utrecht - Houten Castellum spitssprinter opgeheven
Rotterdam - Gouda Goverwelle spitssprinter opgeheven
Alkmaar - Haarlem spitsintercity veel minder ritten en niet op vrijdag
Schagen - Alkmaar 2x/uur in tegenspitsrichting ipv 4x/uur
Oss - 's-Hertogenbosch spitsritten in de middagspits en op vrijdag opgeheven
Enkhuizen - Amsterdam spitsintercity niet meer op vrijdag
Alphen - Leiden spitssprinters niet meer op vrijdag
Assen - Groningen spitssprinters niet meer op vrijdag
Extra spitsritten Nijmegen - Cuijk opgeheven
Amsterdam Centraal - Eindhoven op vrijdag t/m zondag 2x/uur minder. Ook op ma-do al vanaf 19:30 4x/uur ipv 21:00.
Uitgeest - Breukelen op weekdagen in het dal 2x/uur ipv 4x/uur
Den Haag - Gouda Goverwelle extra sprinter reed doordeweeks tot 20:00, nu alleen maandag t/m donderdag in de spits
Woerden - Utrecht in de daluren (tot 20:00) en op vrijdag 2x/uur sprinter ipv 4x/uur
Leeuwarden - Sneek in de daluren 2x/uur ipv 3x/uur
Hoofddorp - Leiden in het weekend overdag 2x/uur ipv 4x/uur
Amsterdam Centraal - Schiphol 5x/uur Intercity vervangen door 4x/uur Sprinter. Behalve na 21:30 2x/uur vervangen door 0x/uur. Basis Sprinters 4x/uur hetzelfde.
Rotterdam - Breda na circa 20:00, en in de vroege ochtend in het weekend 3x/uur ipv 5x/uur
Doetinchem - Winterswijk na 20:00 op zondag 1x/uur ipv 2x/uur
Amsterdam Centraal - Almere Oostvaarders in de avonduren 2x/uur ipv 4x/uur
Utrecht - Baarn na 22:00 1x/uur ipv 2x/uur
Lelystad - Zwolle na 22:00 1x/uur sprinter ipv 2x/uur
Amersfoort Centraal - Amersfoort Vathorst na 22:30 4x/uur ipv 2x/uur
Dordrecht - 's-Hertogenbosch vanaf 22:00 1x/uur waar voorheen 2x/uur
Gorinchem - Geldermalsen na 20:00 en op zondag 1x/uur
Dordrecht - Gorinchem, kwartierdienst stopt om 19:00 ipv 21:00
Dordrecht - Eindhoven 4x/dag intercity opgeheven
Amsterdam - Marne la Vallee alleen in het weekend ipv ook doordeweeks
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 21:26
door MetroRET
Een 2-tal foutjes rondom de
8900 die vooral betrekking hebben op dit jaar.
De
8900 krijgt zijn volledige dienstregeling weer terug (muv de al eerder opgeheven ritten van/naar
Htnc).
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 21:39
door Nitein-Repart
Doetinchem-Winterswijk is altijd al een uursdienst op zondagavond, dus die regel kan eruit.
Intercities Utrecht-Den Haag/Rotterdam, Intercities over de Oude Lijn en Intercities Utrecht-Nijmegen beginnen op zaterdag en zondag later met de kwartiersdienst ten opzichte van dienstregeling 2019. In 2019 begon op zaterdag de kwartiersdienst al rond 8:00, nu rond 10:00.
Op zondag begon in 2019 de kwartiersdienst al rond 10:00, nu rond 11:00. Dat mag je even aanvullen @TdR.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: zo 24 nov 2024, 22:53
door sneltram
De 2800 en 2000 reden voorheen op zondag pas vanaf 11:30, nu al vanaf 10 uur. Zaterdag was vanaf 7 uur, nu vanaf 9. Netto ongeveer even veel ritten.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: ma 25 nov 2024, 08:40
door Bemined
Dat klopt niet, op zondag heeft
2000 evenveel ritten als in 2020, richting Utrecht vrijwel dezelfde tijden, vanuit Utrecht is er één rit extra in de ochtend maar stopt men ook één rit vroeger in de avond.
Op zaterdag keren de eerste zes ritten richting Utrecht niet terug, vanuit Utrecht de eerste vijf en de laatste rit.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 26 nov 2024, 21:13
door Bemined
De dienstregelingen van de kerstvakantie zijn nu ook terug te vinden in de brondata. Hier lijken geen wijzigingen in te zitten ten opzichte van de adviesaanvraag, geheel opgeheven zijn de 3400, 3700, 6200, 6800 en 7400 ('s ochtends) en ingekort zijn de 4400 (niet
Ht -
O), 7400 ('s middags niet
Db -
Asd) en 8900 (niet
Ledn -
Wd) terwijl de
7400 vanaf 9:30 juist extra rijdt tussen
Asd en
Utg.
Wel opvallend is dat de IC Berlijn grotendeels voor binnenlands gebruik tussen Amsterdam en Amersfoort uit de reisinformatie gehaald is maar er vervangende voor- en volgtreinen van de
1500 ingelegd zijn. Er was eerder wat discussie omdat de nieuwe concessie alleen in de middagspits voortreinen leek toe te staan, maar blijkbaar gaan die in de kerstvakantie toch de hele dag rijden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 26 nov 2024, 21:16
door sneltram
Tot en met 31 december geldt de IC-Berlijn constructie.
Op 1 januari gaat de nieuwe concessie in.

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 26 nov 2024, 21:17
door Bemined
Aha, er wordt dus nog even een paar dagen gebruik gemaakt van de oude regeling om te laten zien dat die veel beter is?

Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 26 nov 2024, 21:52
door cassie127
Tijdens de kerstvakantie mag de 1500 nog als voor/natrein van de IC Berlijn worden ingelegd. Daarna niet meer. Zelfs een 1500 inleggen op het moment dat de IC Berlijn via Almere en Zwolle rijdt is dan eigenlijk niet toegestaan en moet door de markt worden opgevuld.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 26 nov 2024, 22:11
door waldo79
Wat bedoel je met door de markt opvullen?
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: di 26 nov 2024, 23:09
door Meltrain
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Waarom mag de
1500 niet als voor- of natrein rijden?
Bemined schreef: ↑di 26 nov 2024, 21:13
De dienstregelingen van de kerstvakantie zijn nu ook terug te vinden in de brondata.
Is er tijdens de kerstvakantie wel ETMET?
Ik had eigenlijk verwacht dat op alle doordeweekse dagen dan de vrijdagse dienstregeling gereden zou worden.
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 27 nov 2024, 00:40
door Dionysusnu
Meltrain schreef: ↑di 26 nov 2024, 23:09
Waarom mag de
1500 niet als voor- of natrein rijden?
Omdat de nieuwe concessie maximumfrequenties stelt. En daar is bij onder andere de ICB niet goed over nagedacht. Maar dat het absoluut niet mag klopt ook niet, want NS mag van de maximumfrequenties afwijken bij a) werkzaamheden, en b) verzoeken van stakeholders. Dat laatste is ook het geval, aangezien het Locov specifiek de voor- en natreinen in de
1500 heeft verzocht/geadviseerd. NS is overigens niet op dat advies ingegaan, anders dan een generieke reactie "dienstregeling '25 is al een verbetering; meer is niet nodig".
waldo79 schreef: ↑di 26 nov 2024, 22:11
Wat bedoel je met door de markt opvullen?
Open toegang
Re: Dienstregeling 2025
Geplaatst: wo 27 nov 2024, 09:18
door iamthedutchdude
Probleem is dat de Berlijner per 1 januari 2025 geen onderdeel van de HRN-concessie meer is, terwijl de
1500 dat wel is. Dat betekent dat de concessie-eisen wel voor de
1500 gelden (incl. maximale frequenties die hier een probleem opleveren), maar niet voor de Berlijner. Die combinatie zorgt ervoor dat er juridisch gezien wat haken en ogen zijn, vooral bij afwijkingen van de reguliere dienstregeling.