Pagina 25 van 32

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 16:08
door cassie127
Gorott schreef: ma 16 jun 2025, 15:56 Het zal morgen vast heel rustig zijn tussen Utrecht Centraal en Zwolle, heel Noord-Nederland mag over dat traject. :|
Utrecht Centraal - Zwolle - Groningen/Leeuwarden rijdt gewoon. Alleen kun je in Zwolle wel extra mensen hebben die via Zwolle - Enschede proberen in Utrecht te komen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 16:09
door TomSteyl
dylanwild94 schreef: ma 16 jun 2025, 15:56 De aankondiging dat er dinsdag een nieuwe staking zou kunnen komen was al langer bekend.
In de ogen van de reiziger lijkt me een mogelijke staking en een daadwerkelijke staking echt wel een verschil. Dit soort spelletjes van de vakbonden moet stoppen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 16:46
door Matt
De communicatie is wel echt veel te laat dit keer. Daardoor zijn er ook veel internationale reizigers de dupe. Had je bijvoorbeeld vanavond de nightjet vanaf Wenen of Innsbruck terug gepland, dan ben je minstens twee dagen later thuis. Je hebt nu geen tijd meer om een alternatief voor vandaag overdag te vinden. -0-

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 16:47
door Gorott
Mogelijke staking = "Ik kan mogelijk nog reizen"
Staking = "Ik ga niet meer reizen" of "ik kan mogelijk niet meer reizen"

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 17:09
door iamthedutchdude
Kan iemand mij uitleggen waarom afgelopen vrijdag de 9000 niet kon rijden tussen Lelystad en Zwolle wegens staking NS Noord en diezelfde serie nu opnieuw niet kan rijden tussen Lelystad en Zwolle, ditmaal wegens staking NS Noord-West? Zit de 9000 niet grotendeels in het takenpakket van Noord?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 17:30
door Gorott
Roosendaal ligt niet in het westen, maar was vorige week dinsdag officieel gezien onbereikbaar door de stakingen (als die staking niet landelijk was geweest).

Blijkbaar zijn sommige trajecten 'anders'...

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 17:35
door BasGeluk
cassie127 schreef: ma 16 jun 2025, 11:49 Je kunt ook alle quotes in een bericht zetten in plaats van meerdere losse berichten achter elkaar te zetten ;)
Dat wist ik niet. En op een iPad gaat dat erg lastig merk ik. Misschien goed om voor alle nieuwe gebruikers een topic te maken met geschreven en ongeschreven regels en andere tips en trucs? In elk geval bedankt voor je feedback.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 18:01
door trolly
Gorott schreef: ma 16 jun 2025, 16:47 Mogelijke staking = "Ik kan mogelijk nog reizen" "Als ik slim ben plan ik mijn reis op een andere dag"
Staking = "Ik ga niet meer reizen" of "ik kan mogelijk niet meer reizen"
FTFY

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 18:07
door Philip
Dat gaat lastig bij een geboekte trein als een NJ.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 18:10
door Wubbo
iamthedutchdude schreef: ma 16 jun 2025, 17:09 Kan iemand mij uitleggen waarom afgelopen vrijdag de 9000 niet kon rijden tussen Lelystad en Zwolle wegens staking NS Noord en diezelfde serie nu opnieuw niet kan rijden tussen Lelystad en Zwolle, ditmaal wegens staking NS Noord-West? Zit de 9000 niet grotendeels in het takenpakket van Noord?
Lelystad is NoordWest, Zwolle is Noord. NS kiest er steeds voor om helemaal geen treinverkeer aan te bieden van/naar de standplaatsen in het stakingsgebied.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 18:18
door Matt
Philip schreef: ma 16 jun 2025, 18:07 Dat gaat lastig bij een geboekte trein als een NJ.
Niet alleen met een nachttrein. Ook als je een ICE heb geboekt dan kan je plas andere plannen maken zodra je bevestiging hebt over de uitgebreide flexibiliteit van je ticket. Vandaag werd dat pas om 15:00 meegedeeld aan reizigers met ICE, IC Berlijn en nightjet ...

Daar komt overigens nog bij dat de ICE en de IC Berlijn deze maand een verplichte zitplaatsreservering hebben. Dit betekent dat dus iedereen de klantenservice moet bellen. Door deze late communicatie is het nu extreem druk bij de klantenservice van NS International. In de afgelopen 3 jaar dat ik hier werk heb ik het nog nooit zo druk gehad ...

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 18:21
door cassie127
Wubbo schreef: ma 16 jun 2025, 18:10
iamthedutchdude schreef: ma 16 jun 2025, 17:09 Kan iemand mij uitleggen waarom afgelopen vrijdag de 9000 niet kon rijden tussen Lelystad en Zwolle wegens staking NS Noord en diezelfde serie nu opnieuw niet kan rijden tussen Lelystad en Zwolle, ditmaal wegens staking NS Noord-West? Zit de 9000 niet grotendeels in het takenpakket van Noord?
Lelystad is NoordWest, Zwolle is Noord. NS kiest er steeds voor om helemaal geen treinverkeer aan te bieden van/naar de standplaatsen in het stakingsgebied.
De KnooppuntCoördinator die in Amsterdam zit is verantwoordelijk voor het treinverkeer tot aan Lelystad Opstel. Tussen Dronten en Lelystad kan daardoor niets rijden.

Als Noord staakt, dan rijdt er daardoor (zoals afgelopen week) ook niets tussen Zwolle en Dieren en tussen Enschede en Amersfoort terwijl alle standplaatsen (behalve Zwolle) in die hoek onder Oost vallen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 18:34
door iamthedutchdude
Grote knooppunten dan... :X

Dank voor de uitleg! :pos: Dat verklaart dan waarschijnlijk ook het rare stukje Zwolle-Olst.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 19:20
door cassie127
Je hebt 5 regionale besturingscentra in Nederland voor NS, 4 daarvan sturen ook andere regio's aan ten opzichte van waar het besturingscentra zelf zit.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 20:42
door Re.tep
TomSteyl schreef: ma 16 jun 2025, 16:09 In de ogen van de reiziger lijkt me een mogelijke staking en een daadwerkelijke staking echt wel een verschil.
Klopt, maar sinds maandag 14.00 uur al bekend dat de staking door zou gaan, nadat er al ruim eerder de mogenlijkheid van een staking bekend was gemaakt.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 20:49
door Gorott
Re.tep schreef: ma 16 jun 2025, 20:42
TomSteyl schreef: ma 16 jun 2025, 16:09 In de ogen van de reiziger lijkt me een mogelijke staking en een daadwerkelijke staking echt wel een verschil.
Klopt, maar sinds maandag 14.00 uur al bekend dat de staking door zou gaan, nadat er al ruim eerder de mogenlijkheid van een staking bekend was gemaakt.
En jij vindt 14 uur voor de staking de dienstregeling aanpassen acceptabel?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 21:10
door Thriller
Het is vrij selectief he. Als reiziger mag je niet negatief doen over de stakingen, maar middels de stakingen mogen werknemers wel negatief doen over de werkgever.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 21:53
door trolly
Al jouw gezeur over die stakingen heet bij jou "niet negatief doen"? Dan wil ik toch niet meemaken dat je ergens wèl negatief over doet :X

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 22:01
door Re.tep
Gorott schreef: ma 16 jun 2025, 20:49 En jij vindt 14 uur voor de staking de dienstregeling aanpassen acceptabel?
Voor Nederlandse begrippen is dit misschien wat kort, in het OV in het buitenland wel eens spontane stakingen meegemaakt. Daar liepen de spoor medewerkers gewoon ineens met tientallen het spoor in, en er reed de hele dag niets meer.
En zeer actueel, vanmorgen honderden bezoekers Louvre Parijs teleurgesteld door een spontane staking van het personeel.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: ma 16 jun 2025, 22:40
door IIVQ
Matt schreef: ma 16 jun 2025, 18:18 Niet alleen met een nachttrein. Ook als je een ICE heb geboekt dan kan je plas andere plannen maken zodra je bevestiging hebt over de uitgebreide flexibiliteit van je ticket. Vandaag werd dat pas om 15:00 meegedeeld aan reizigers met ICE, IC Berlijn en nightjet ...

Daar komt overigens nog bij dat de ICE en de IC Berlijn deze maand een verplichte zitplaatsreservering hebben. Dit betekent dat dus iedereen de klantenservice moet bellen. Door deze late communicatie is het nu extreem druk bij de klantenservice van NS International. In de afgelopen 3 jaar dat ik hier werk heb ik het nog nooit zo druk gehad ...
NSi/DB kan die verplichte zitplaatsreservering wel communiceren, maar als je trein niet rijdt (en staking van een andere vervoerder lijkt me geen force majeure) dan mag een reiziger (die meer dan een uur vertraging verwacht) met eender welke reisweg mee - dat zijn Europese reizigersrechten waar NSi/DB niet aan kan tornen.

Dus gewoon de volgende/vorige trein pakken, ook al is die op een andere dag. En ja, die zal druk zijn dus wellicht heb je geen zitplek, maar daar helpt bellen ook niet mee (al heeft de eerste beller wel een goede kans).

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: di 17 jun 2025, 04:45
door Thriller
trolly schreef: ma 16 jun 2025, 21:53 Al jouw gezeur over die stakingen heet bij jou "niet negatief doen"? Dan wil ik toch niet meemaken dat je ergens wèl negatief over doet :X
Jazeker wel, mijn post was een reactie op de negatieve reacties op mijn eerdere posts ;)

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: di 17 jun 2025, 06:38
door trolly
:Y

L'enfer, c'est les autres.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: di 17 jun 2025, 07:17
door Philip
NRC schrijft dat Wouter Koolmees dinsdag met een 'eindbod' komt.

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/16/oo ... r-a4897142

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: di 17 jun 2025, 07:56
door Selivio
Tja, Koolmees moet toch wat als 2 van de 4 bonden totaal niet lijken te willen onderhandelen en liever gaan staken...

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: di 17 jun 2025, 08:07
door TffpaA
Philip schreef: di 17 jun 2025, 07:17 NRC schrijft dat Wouter Koolmees dinsdag met een 'eindbod' komt.
Afbeelding