Beuh, het was weer eens k met p in Duitsland. Het probleem tussen Mönchengladbach en Rheydt is weer terug. Wat is het probleem? Ik weet het niet, maar er was een probleem in februari, daarna was het weer weg en zaterdag was het er weer. Er is daar iets goed stuk.
Zaterdag zorgde dat ervoor dat ik in Keulen de rode lichtjes van mijn ICE naar München kon fotograferen. Gisteren op de terugreis dus maar eens op tijd kijken wat er wel en niet reed. Nou, veel RB27's die veel vertraging hebben (een half uur in Rheydt-Odenkirchen worden opgehouden) of niet in Mönchengladbach aankomen. RB42 leek ook een probleem te hebben want ik kreeg daar geen fatsoenlijke reisadviezen voor, wel een bus. Dus de zure appel maar doorgebeten en gehoopt dat het goed zou gaan.
Nee dus.
Uiteraard kun je niet verwachten om op tijd in Keulen aan te komen om zo een 2-minuten overstap op de RE6 naar Neuss te krijgen dus was er een currywurst in Keulen om me aan te sterken. Mijn RB27 begon redelijk goed, maar een paar minuten vertraagd. Helaas werd mijn aansluitende RE13 in Wuppertal-Oberbarmen 20 minuten opgehouden vanwege een andere trein die prioriteit had (waarom dat nodig moet zijn op een dubbelsporig traject is me niet helemaal duidelijk en als dat Fernverkehr is dan gaat die bij Gruiten toch linksaf). Dus maar beginnen plannen op de RB33 uit Aachen. In Rheydt-Odenkirchen werden we ook weer een kwartier opgehouden omdat er een trein van Rheydt zou komen. Dat bleek de RB27 te zijn, maar die kwam 10 minuten na onze haltering voorbij. Dan kun je dus ook al lang in Rheydt Hbf zijn, dus waarom dat dan weer nodig moet zijn?
Gelukkig dan nog wel 5 minuten voor de RB 33 in Rheydt, want de RE13 (de 2-uursdienst die wel reed) was inmiddels opgeheven vanaf Mönchengladbach. Maar oeps, De RB33 kreeg opeens 1,5 uur vertraging voorspeld! Medizinischer notfall auf der Strecke. Ja, daar is natuurlijk niks aan te doen.
Mönchengladbach was prettig druk, uiteraard kon de RE4 ook niet naar Aken.
Wat nu. Eh, de reisplanner gaf een van de RE13 vervangbussen. Maar waar komt die? Ja, er zijn wel paarse Ersatzverkehrstickers hoog aan de muur geplakt, maar als je daar niet op let dan zie je die niet. Dus ik stond op het voorplein een beetje om me heen te kijken, word ik door in Indiër aangesproken of ik ook de vervangbus zoek. Ja, maar waar komt die.
Na wat gezoek de info gekregen dat die ACHTER het Hbf vertrekt. Ja, dat moet je maar weten. Het staat niet in de bus-pdf, daar is wel een QR code, maar hoe scan je die op je telefoon als je de pdf aan het kijken bent.
Die Indiër moest naar Eindhoven. Oh, oeps. je komt om 23:09 aan in Venlo en de (laatste) IC naar Eindhoven vertrekt om 23:03. Dan moet je via Roermond en ben je nog weer een uur later thuis.
Inmiddels de vervangbussen gevonden, Poolse chauffeur met beperkte kennis van Duits (Gehst du nach Boisheim? Neuss? Nein ich nicht Neuss!) en een Duitse mutti die beter wist hoe je in Viersen kwam (gehen sie wirklich nach Viersen? JA VIERSEN 10 MINUTEN) en laservision (ik zweer dat hij de hele tijd met stadslicht reed) en de schade bleef beperkt tot 50 minuten vertraging.
Omdat ik mijn auto in Viersen had staan en ik toch langs Venlo kom heb ik die Indiër nog een lift naar het station van Venlo aangeboden zodat hij de trein van 23:03 ook nog haalde. Hij had een half gegeten broodje döner maar geen geld om me aan te bieden, daarom kreeg ik goede karma toegewenst. Daar ben ik heel blij mee want ik ga nog vaker met de trein door Duitsland.
Ik kreeg een klein deel van zijn problemen te horen, hij woont in de USA, werkt nu in Eindhoven (nou ja, Veldhoven), wilde een dagje Keulen doen en was die morgen ook al 4 uur onderweg geweest (wat normaal 2:16 is) om in Keulen te komen. En de terugweg dus weer. Goede indruk van ons goede OV!
Hmm, heb hem niet gewezen dat hij waarschijnlijk zijn geld wel terug kon krijgen. Daar gaat mijn karma weer.
