Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Geplaatst: di 10 nov 2015, 22:49
We gaan het zien. Moet ik nog popcorn bestellen denk je? Of gaat de stadsregio dit keer wel echt voor kwaliteit...
Huuuu eng, langere trams binnen de ring waarmee je niet meer met zijn tweeën in de Leidsestraat kan staan.paolie schreef:De tram die in Uithoorn komt, kan ook moeiteloos binnen de ring rijden, zolang er maar niet in dubbelbedrijf gereden wordt.
Ik heb begrepen dat er op termijn één tramlijn uit de Leidsestraat moet verdwijnen en ik meen te hebben gelezen dat dat lijn 5 zou moeten worden.Meltrain schreef:Dat valt vrij makkelijk op te lossen door lijn 5 via de Rozengracht laten rijden.
paolie schreef:De trams op de Amstelveenlijn worden helemaal niet langer. Gewoon 30 meter.
Zonder speculeren zal dit forum ook een stille dood sterven. In alle bestuurlijke akkoorden over de Amstelveenlijn blijft tram 5 bestaan over de hudige route naar CS en In de OV-lijnnetvisie 2018 staat dat het tramverkeer in de Leidsestraat met 33% daalt en op de binnenring explosief moet stijgen. Een sterke oost-west tramlijn vanaf de Overtoom via Leidseplein, Vijzelgracht en Weesperplein ligt dan wel erg voor de hand.Alargule schreef:Het idee is dat men bij GVB en SRA nu ongetwijfeld nog druk zit te puzzelen aan een veelvoud aan scenario's, waarbij sommige parameters wellicht pas op het laatste moment bekend worden. Hoe de lijnen precies gaan lopen komen we op zijn vroegst pas eind 2017 te weten. Nog even een paar jaartjes geduld dus, maar dat hebben we met de Noord/Zuidlijn inmiddels al aardig geleerd, toch?
Het is ook geen slecht idee om eerst eens kijken hoe de vervoerstromen daadwerkelijk veranderen na het gereedkomen van de Noord-Zuidlijn. Ik ben er nog altijd voor om de tramlijnen uit Amstelveen op te splitsen in een tram richting het Amstelstation en richting het Centrum, waarbij in ieder geval de halte Leidseplein moet worden aangedaan. Mijn ideale scenario is ongeveer dit:Alargule schreef:Het idee is dat men bij GVB en SRA nu ongetwijfeld nog druk zit te puzzelen aan een veelvoud aan scenario's, waarbij sommige parameters wellicht pas op het laatste moment bekend worden. Hoe de lijnen precies gaan lopen komen we op zijn vroegst pas eind 2017 te weten. Nog even een paar jaartjes geduld dus, maar dat hebben we met de Noord/Zuidlijn inmiddels al aardig geleerd, toch?
In de plannen die online staan wordt tram 2 vanaf het Leidseplein omgebogen naar Azartplein. Of dat echt gaat gebeuren is een tweede natuurlijk.fred1954 schreef:Ik heb begrepen dat er op termijn één tramlijn uit de Leidsestraat moet verdwijnen en ik meen te hebben gelezen dat dat lijn 5 zou moeten worden.Meltrain schreef:Dat valt vrij makkelijk op te lossen door lijn 5 via de Rozengracht laten rijden.
Klopt maar ze gaan op de lijn Zuid - Westwijk wel in dubbelbedrijf rijden.paolie schreef:De trams op de Amstelveenlijn worden helemaal niet langer. Gewoon 30 meter.
Ok... een filmrol aansturen lijkt mij nu niet iets wat recentelijk is geïntroduceerd in OV-land.Ardan schreef:Nee, het nummer hoort helemaal niet bovenin te staan maar de rollen hebben nogal last van een hoge defectenstand. Wat er nou moeilijk aan is om zo'n rol aan te sturen is me een raadsel..
Alargule schreef:Speculatief, want ik ken de details verder ook niet, maar: stel je voor, die analoge koersrol is er ergens halverwege het bestelproces vanuit GVB plots ingefietst. Alstom is daar met frisse tegenzin mee akkoord gegaan. Echt goede mogelijkheden om het te testen waren er niet in de fabriek, vanwege de afwezigheid van specifieke omstandigheden die alleen op het Amsterdamse metronet aanwezig zijn. Dus kwam het aan op praktijktesten.
Daaruit blijkt nu dat wat Alstom heeft ontwikkeld niet (goed) werkt. Komt dat door slecht werk van Alstom? Of omdat GVB hier misschien halverwege mee kwam? Heeft de opdrachtgever onduidelijke of incomplete specificaties aangeleverd? Heeft Alstom niet goed doorgevraagd? We weten het niet, en daarmee weten we dus ook niet bij wie de (juridische) schuldvraag ligt.
Nu blijkt het probleem zo complex, dat oplossen veel tijd en geld kost. GVB kan op haar strepen gaan staan en van Alstom een oplossing eisen zonder extra kosten, maar daarmee zet je de relatie met Alstom onder druk. Zeker als je misschien zelf oorzaak bent in het geheel.
Nogmaals: het is allemaal speculatief. Maar als een ogenschijnlijk eenvoudig probleem als het werkend krijgen van een koersrol (op ander materieel leveren ze immers geen probleem op) al zo lang duurt, is er meer aan de hand. Misschien mijn scenario, misschien iets heel anders. We weten het niet, want er wordt niet over gecommuniceerd.
Ze kúnnen dubbelbedrijf gaan rijden. Of ze dat gaan doen zal afhangen van de vraag. Doorrijden naar bestemmingen binnen de ring blijft een optie.n-evo schreef:Klopt maar ze gaan op de lijn Zuid - Westwijk wel in dubbelbedrijf rijden.paolie schreef:De trams op de Amstelveenlijn worden helemaal niet langer. Gewoon 30 meter.
Ikzelf zou dit net iets anders doen, alsvolgt:Vinny schreef:Het is ook geen slecht idee om eerst eens kijken hoe de vervoerstromen daadwerkelijk veranderen na het gereedkomen van de Noord-Zuidlijn. Ik ben er nog altijd voor om de tramlijnen uit Amstelveen op te splitsen in een tram richting het Amstelstation en richting het Centrum, waarbij in ieder geval de halte Leidseplein moet worden aangedaan. Mijn ideale scenario is ongeveer dit:
A: (Uithoorn-)Amstelveen-Amsterdam Zuid-Leidseplein-Van Hallstraat (-Sloterdijk)
B: Amstelveen Centrum-Amsterdam Zuid(-Amstelstation)
C: (Aalsmeer-)Amstelveen Westwijk-Amsterdam Zuid-Leidseplein-Van Hallstraat of Zoutkeetsgracht (-Houthavens)
Voor de bestemmingen vermeld tussen haakjes is infrastructuur nodig die er nu nog niet is.
Die koersrollen hadden daar sowieso gezeten, analoog of digitaal. Dat was een harde ontwerpeis en het lijkt me niet dat ze er halverwege in gefietst zijn. Als ze digitaal zouden zijn geweest, hadden deze problemen dan ook gespeeld?Alargule schreef:Ik heb daar vorig jaar al eens een theorietje op losgelaten.
Alargule schreef:Speculatief, want ik ken de details verder ook niet, maar: stel je voor, die analoge koersrol is er ergens halverwege het bestelproces vanuit GVB plots ingefietst. Alstom is daar met frisse tegenzin mee akkoord gegaan. Echt goede mogelijkheden om het te testen waren er niet in de fabriek, vanwege de afwezigheid van specifieke omstandigheden die alleen op het Amsterdamse metronet aanwezig zijn. Dus kwam het aan op praktijktesten.
Volgens mij worden ze bij de meeste vervoerders tegen de wens van Mercedes-Benz in afgeknepen worden.Hainje schreef:Zijn die Citaro's in Amsterdam nu zo snel (in vergelijking met de Citaro's elders in het land) of stampen al de chauffeurs hier die plank gewoon gelijk naar beneden?