Pagina 26 van 32
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 17:17
door Suus
De nieuwste generatie rijtuigen van Siemens heeft twee vloerhoogtes en kan daarmee een gelijkvloerse instap op 76 cm perronhoogte aanbieden. Dit type wordt gebruikt voor de nieuwe NightJet, die binnenkort vanaf Amsterdam naar Oostenrijk gaat rijden, en voor de nieuwe generatie Railjet tussen München en Italië.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 19:22
door ICE11
Meltrain schreef: ↑zo 18 aug 2024, 16:29
Ja, maar Duitse perrons zijn toch juist niet allemaal zo hoog?
Nee, in Duitsland heb je perrons tussen 36 en 106 cm.......
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 19:34
door MetroRET
Iemand eigenlijk al iets voorbij zien komen van de FLIRT3XL voor Moselnetz die eind dit jaar in dienst zouden moeten komen?
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 20:27
door Suus
De 3428 017 t/m 3428 035? Die zijn op het moment bij Stadler in Berlijn e.o. in aanbouw.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 20:49
door MetroRET
https://www.treinenweb.nl/nieuws/9550/d ... essie.html Deze ja.
Zijn die nummers al definitief; of is dat simpelweg een gok op basis van treintype en doornummeren?
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 21:14
door Suus
Afaik zijn die nummers geregistreerd in de voertuigendatabank.
Er zijn ook nog 12 Flirt3XL besteld voor inzet in Mecklenburg-Vorpommern en Brandenburg, zover ik weet hebben die nog geen toegewezen nummer.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 21:31
door MetroRET
Linkje naar die voertuigendatabank?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 22:23
door Suus
https://www.vbb.de/presse/vergabeverfah ... -zuschlag/
für die RE5 im Binnenverkehr in Mecklenburg-Vorpommern drei einstöckige vierteilige Neufahrzeuge vom Typ Stadler FLIRT XL eingesetzt.
en
https://www.vbb.de/presse/vergabeverfah ... -zuschlag/
Es kommen neun vierteilige Neufahrzeuge des Typs FLIRT XL des Herstellers Stadler mit insgesamt 255 Sitzplätzen zum Einsatz.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 22:24
door MetroRET
Ik bedoelde dus eigenlijk de voertuigendatabank

.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 18 aug 2024, 22:27
door Suus
Moet je contacten voor hebben, is niet zomaar toegankelijk.
https://www.eba.bund.de/DE/Themen/Fahrz ... _node.html
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 21 aug 2024, 06:22
door Nitein-Repart
MetroRET schreef: ↑zo 18 aug 2024, 19:34
Iemand eigenlijk al iets voorbij zien komen van de FLIRT3XL voor Moselnetz die eind dit jaar in dienst zouden moeten komen?
Op zich zijn de Talent2-treinen die in het Moseltal rijden (Koblenz-Trier en Trier-Perl) nog niet zo heel oud en toch worden de treinen al vervangen. In Duitsland is het materieelpark wel modern, maar de infrastructuur erg verouderd. Het zou misschien beter zijn om het materieelpark wat minder snel te vernieuwen en het geld wat bespaard wordt op vernieuwing van het materieelpark te steken in de toch wat noodzakelijkere vernieuwing van de infrastructuur.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 21 aug 2024, 08:00
door waldo79
Iets zegt me dat infrastructuur anders gefinancierd wordt dan het bestellen van materieel.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 21 aug 2024, 08:23
door Suus
Een aanzienlijk deel van de vloot van de huidige concessie zijn tweedelige stellen. Die waren al een paar jaar na aflevering te klein, en zijn sinds de invoering van het D-ticket al helemaal te klein. Daarom dat er grotere stellen zijn besteld, DB-intern kunnen ze de Talent2 stellen vast nog wel kwijt. De Talent2-stellen van de door DB Regio aan HLB verloren treindienst Frankfurt - Gießen - Dillenburg/Stadtoldendorf rijden nu ook op verschillende plekken in het land, bijvoorbeeld op de RE10 Würzburg - Nürnberg waar al tijden een capaciteitsgebrek was met de vloot Coradia Continental alleen.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 21 aug 2024, 11:24
door MaartenD
Het is dat je ze intern nog kwijt kunt, maar wat is anders het probleem om bijvoorbeeld met 4+2 te rijden? Of 5 gekoppelde stellen?
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 21 aug 2024, 13:57
door Suus
Met dertien stellen zit je al snel aan het einde van de hoeveelheid beschikbare stellen als je er zowel Perl - Trier - Cochem en Oberlahnstein - Koblenz - Trier in uurdienst mee moet rijden.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 21 aug 2024, 14:00
door waldo79
Ik zat laatst op een zondagochtend in de RE1 (vertrek 10.02 uit Wittlich Hbf

Trier Hbf). Die was aardig goed gevuld. En de RB81 mag zich ook verheugen op een vrij grote aanloop.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 21 aug 2024, 23:02
door cassie127
Suus schreef: ↑wo 21 aug 2024, 08:23
Een aanzienlijk deel van de vloot van de huidige concessie zijn tweedelige stellen. Die waren al een paar jaar na aflevering te klein, en zijn sinds de invoering van het D-ticket al helemaal te klein. Daarom dat er grotere stellen zijn besteld, DB-intern kunnen ze de Talent2 stellen vast nog wel kwijt. De Talent2-stellen van de door DB Regio aan HLB verloren treindienst Frankfurt - Gießen - Dillenburg/Stadtoldendorf rijden nu ook op verschillende plekken in het land, bijvoorbeeld op de RE10 Würzburg - Nürnberg waar al tijden een capaciteitsgebrek was met de vloot Coradia Continental alleen.
Volgens mij rijdt er daar inmiddels veel meer BR440 stellen die weer van de Fugger-Express af komen (waar Arverio tegenwoordig rijdt).
Op de Fugger-Express had men in de tijd dat DB er nog reed een overschot aan materieel, en stonden veel stellen geparkeerd op München
Ost.
De Talent2 stellen uit Hessen gaan uiteindelijk naar Niedersachsen om de Dosto stellen van de Expresskreuz te vervangen die elders nodig zijn. Eigenlijk had daar de Coradia Max inmiddels al haar intrede moeten maken.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 24 aug 2024, 09:16
door Nitein-Repart
Suus schreef: ↑wo 21 aug 2024, 13:57
Met dertien stellen zit je al snel aan het einde van de hoeveelheid beschikbare stellen als je er zowel Perl - Trier - Cochem en Oberlahnstein - Koblenz - Trier in uurdienst mee moet rijden.
Wat ook niet meehelpt is dat toeristen die in het VRM-gebied overnachten (Koblenz, Cochem, Boppard, etc.) een kaart krijgen om gebruik te maken van alle openbaar vervoer in het VRM-gebied op de dagen dat ze verblijven in het hotel. Voor de RB81 (Koblenz-Trier), RE1 (Koblenz-Trier) en RB26 (Köln-Koblenz-Mainz) is de drukte heel erg afhankelijk van het seizoen en het weer. In de zomer veel toeristen, in januari kun je een kanon afschieten en niemand raken. Daar valt ook gewoon slecht op te plannen. Al hoop ik, dat als de Flirt zijn intrede doet in de RB81 (Koblenz-Trier) en RB82 (Trier-Perl) dat een aantal Talent2-treinen die nu nog op het Moselnetz rijden de RB26 tussen Köln en Mainz gaan versterken, zodat er in Remagen en Bingen niet meer afgetrapt en bijgeplaatst hoeft te worden, maar dat de gehele route met 2x Desiro of 2x Talent2 gereden kan worden.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 24 aug 2024, 17:32
door cassie127
Oftewel dan moet Transdev even die talent2 stellen van DB gaan kopen...

Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 24 aug 2024, 19:11
door Suus
Transdev heeft al een paar jaar 6 Mireo-treinstellen voor de korttrajectdiensten op de RB26 vanaf Mainz. De Desiro ML-stellen kunnen daardoor gebruikt worden om op het noordelijke gedeelte met dubbele of drie stellen te kunnen rijden. In ruil daarvoor is de concessie met 10 jaar verlengd.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: wo 28 aug 2024, 20:25
door Nitein-Repart
De Buffel komt nu eindelijk in dienst! Vanaf 2 oktober gaat de Buffel (DM90/SD85) 2x per dag rijden tussen Krakau en Zagórz en 2x per dag rijden tussen Krakau en Jelenia Góra. Ze lossen hierbij de oude Duitse BR614/SN84 af en de Buffels rijden in setjes van twee. Bron:
https://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.p ... at&s=1&v=p
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: zo 01 sep 2024, 18:02
door ThatPCDude
Bij de Vestische Straßenbahnen zijn een vijftal waterstofbussen van Caetano (met Toyota logo's) in dienst gegaan. In 2025 volgen nog vijf bussen en 2027 nog eens 7.
Bron: het lokale suffertje van Dorsten e.o.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: za 21 sep 2024, 08:19
door Nitein-Repart
Aangezien Siemens zich in 2022 heeft teruggetrokken van de Russische markt en de 29 Velaro-treinstellen voor de treindienst Moskou-Sint Petersburg door een Russisch bedrijf wordt onderhouden heeft de RZD 41 nieuwe treinstellen van Russische makelij aangeschaft, zie hier:
https://rollingstockworld.ru/passazhirs ... h-poezdov/ en
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Moscow% ... ling_stock
Vanaf 2028 moeten de eerste treinstellen in dienst komen.
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: do 26 sep 2024, 08:08
door ICE11
Op de Innotrans werd het uiteindelijke design voor de nieuwe treinstellen van de S-Bahn München bekend gemaakt:
https://www.lok-report.de/news/deutschl ... tellt.html
Re: Materieelaanschaf in het buitenland
Geplaatst: do 26 sep 2024, 08:11
door TomSteyl
Site doet het niet.