Pagina 26 van 42
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 09 dec 2023, 20:10
door Speedmaster
Herjanuitoverijssel schreef: ↑za 09 dec 2023, 19:34
Morgen rijden er dus naast de RRReis Volvo’s ook verschillende andere bussen?
Zo ver als de planning nu rond is rijden vanaf alle stallingen de nieuwe Volvo’s morgen. Daar zijn er voor de zondagsdiensten genoeg. Vanaf Maandag wordt het een ander verhaal, dan zal er wel tijdelijk materieel ingezet gaan worden.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 09 dec 2023, 20:14
door Lijn 45
Herjanuitoverijssel schreef: ↑za 09 dec 2023, 19:39
Welke nummers van tijdelijke bussen zijn al bekend?
https://busposities.nl/materieel/opmerkingen/?qf=Twente
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: za 09 dec 2023, 21:55
door Herjanuitoverijssel
Zelfs de hybride Volvo
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 00:11
door Selivio
Weet iemand waarom de nieuwe Volvo's zowel camera's als spiegels hebben? Mogen de camera's nog niet gebruikt worden ofzo?
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 03:54
door dennistd
De bus heeft in combinatie met deze specifieke camera's nog geen typetoelating. Tot die er wel is moeten er spiegels op zitten.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 12:38
door MetroRET
Iemand enig idee waar de dienstregeling van deze concessie als open-data is gepubliceerd, zodat de lijnendata toegevoegd kan worden op busposities:
https://busposities.nl/voertuig/arr_vol ... edenritten (als voorbeeld)
De dienstregeling staat namelijk wel in de OVinfoapp vermeld, maar hier lijken geen bestanden te staan voor deze concessie:
https://data.ndovloket.nl/arr/
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 13:22
door regenmaker
Arriva is overgestapt van KV1 op NeTEx. Nieuwe Europese standaard. Uiteindelijk komt de KV1 te vervallen.
Zie
https://reisinformatiegroep.nl/ndovloket/datacollecties en
https://en.m.wikipedia.org/wiki/NeTEx
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 14:36
door Rikkel
Defecte trein tussen Hengelo en Oldenzaal, een Lintje?
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 14:41
door MetroRET
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 14:43
door iamthedutchdude
Gezien het tijdstip (en de duur van de melding) leek het om de
31241 te gaan. Al had die al vanaf Goor de nodige vertraging...
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 14:58
door SuperGhost
Bekijk voor de grap eens de routekaart in Berlijn. Ik geloof dat de trein op het Hbf de trappen heeft genomen

Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 15:00
door marvinkok
De
146 heeft idd enige tijd stil gestaan in de wisselstraat van
Hgl.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 15:00
door MetroRET
SuperGhost schreef: ↑zo 10 dec 2023, 14:58
Bekijk voor de grap eens de routekaart in Berlijn. Ik geloof dat de trein op het Hbf de trappen heeft genomen
Oow, dat is al heel lang. Dat niet iets van de gewijzigde dienstregeling.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 16:17
door MarkNL
marvinkok schreef: ↑zo 10 dec 2023, 15:00
De
146 heeft idd enige tijd stil gestaan in de wisselstraat van
Hgl.
Was er weer een pad naar het kopspoor ingelegd?

Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 17:35
door RTBS
Ik wil nog niet te snel oordelen maar qua punctualiteit is de overgang naar Arriva nog geen succes.
Keolis was zeer betrouwbaar (behalve de treinen dan) maar de eerste dag Arriva is een puinhoop met erg veel uitval in Hengelo, lijn 11 en 13 komen de helft van de tijd niet opdagen en als ze al komen dan met veel vertraging. Het lijkt er nu zelfs op dat 11 en 13 helemaal niet meer rijden, wat een puinzooi.... En dan is het nu nog zondag, kun je nagaan wat voor chaos het morgen gaat worden.
De Reserveerrreis busjes is ook nog niet echt een succes, het zorgt voor erg veel verwarring bij de reiziger. De busjes staan meer bij het koffiehuis van Arriva dan bij het perron waardoor de reiziger denkt dat ze niet meer rijden. Bij de haltes in de wijken staan ze keurig op de digitale borden aangegeven, alleen als je ze niet reserveert komt er niets! Bij de haltes geen enkele informatie over de dienstregeling en hoe je ze kunt reserveren.
In de hele stad sowieso nergens de nieuwe dienstregeling zien hangen. Erg slecht Arriva! Wat Keolis de afgelopen jaren heeft opgebouwd wordt door Arriva in 1 dag afgebroken.
Hoe het in Almelo en Enschede gaat weet ik nog niet.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 17:37
door Etienne
Wat voor busjes rijden op het ReserveerRRReis?
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 17:42
door RTBS
Volkswagen busjes. Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 17:43
door ovVeluwe
Dezelfde Tribus Civitas buurtbusjes, net zoals in de andere RRReis concessies.
Overigens wordt bij EBS op de elektronische borden ook niet getoond dat er gereserveerd moet worden. We geven het al lang aan, maar er wordt helaas niet naar geluisterd.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 18:26
door Jelmer4
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 17:35
Hoe het in Almelo en Enschede gaat weet ik nog niet.
Ik heb vandaag in Enschede met lijn 2 en 1 gereisd. Mijn bus van lijn 2 kwam te laat aan bij mijn halte waardoor ik mijn overstap op lijn 1 niet haalde en 22 min moest wachten. Verder netjes op tijd aangekomen bij mijn bestemming. De terugweg met lijn 5 daarentegen was drama. In de reisplanners was niks opgenomen over de wegwerkzaamheden aan de Haaksbergerstraat. Doordat er dus ook niet een specifieke omleidingsroute was heb ik uiteindelijk 2 bussen gemist waarna ik maar besloot om terug te lopen naar MST Haaksbergerstraat en daar maar bus 2 te pakken. Ook nergens langs de route vertrekstaten gezien. Al met al in Enschede was het niet veel beter.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 19:24
door Meltrain
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 17:42
Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Kun je dat al na één dag concluderen?
0verigens ben ik het wel met je eens dat op zondag overdag beter vaste bussen hadden kunnen blijven rijden, maar voor de avond lijkt het me een goed idee (mits goed uitgevoerd).
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 20:06
door RTBS
Meltrain schreef: ↑zo 10 dec 2023, 19:24
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 17:42
Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Kun je dat al na één dag concluderen?
0verigens ben ik het wel met je eens dat op zondag overdag beter vaste bussen hadden kunnen blijven rijden, maar voor de avond lijkt het me een goed idee (mits goed uitgevoerd).
Daarom begon ik mijn verhaal ook met de opmerking dat ik niet te snel wil oordelen.
Overigens hoorde ik dat die Reserveerrreis in Apeldoorn ook niet echt een succes is en dat er bijna nooit gebeld wordt voor een busje. Als je die busjes toch hebt staan laat ze dan gewoon rijden, daarmee vervoer je aanmerkelijk meer reizigers en geef je de reiziger veel meer duidelijkheid, nu is het allemaal zo vaag.
Toch een klein complimentje, zojuist kwam de allereerste lijn 13 van vandaag langs die op tijd reed!!!
De Volvo bussen zijn wel een hele verbetering, bijzonder vind ik de blauwe binnenverlichting en de trambel. Maar qua dienstverlening mag Keolis wel weer terugkomen wat mij betreft.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 20:26
door Dre
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 17:35
Keolis was zeer betrouwbaar (behalve de treinen dan) maar de eerste dag Arriva is een puinhoop met erg veel uitval in Hengelo, lijn 11 en 13 komen de helft van de tijd niet opdagen en als ze al komen dan met veel vertraging. Het lijkt er nu zelfs op dat 11 en 13 helemaal niet meer rijden, wat een puinzooi.... En dan is het nu nog zondag, kun je nagaan wat voor chaos het morgen gaat worden.
In Enschede reed veel met +10/+15. Benieuwd hoe dat morgen gaat. Al neem ik voor de zekerheid maar de RB61 naar Hengelo en dan de Sprinter van NS naar Enschede.
Overigens was Syntus Twente/Keolis op de 31200 altijd redelijk punctueel. Wat Arriva -zuiver materieelplanningtechnisch- beter lijkt te doen is dubbele stellen in de middagspits. Dat heeft Keolis zelfs in de Syntus-tijd (pre 2013) niet gedaan.
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 17:35In de hele stad sowieso nergens de nieuwe dienstregeling zien hangen. Erg slecht Arriva! Wat Keolis de afgelopen jaren heeft opgebouwd wordt door Arriva in 1 dag afgebroken.
Ik vond de aanpassing sowieso een beetje matig. Donderdagavond eens langs de 'nieuwe' lijn 60 gelopen in De Thij. Nieuwe halteborden waren vooral te vinden bij de 'nieuwe' haltes in de richting Enschede, maar de dienstregelingspaneeltjes waren nog leeg.
In de rest van Oldenzaal hangen nog overal oude halteborden, dienstregelingen, etc.
En tsja... gelukkig is het voor maximaal 5 jaar. Dus als Arriva er echt een drama van maakt, dan kan Keolis het zo weer overnemen (althans, voor deze concessie schreef geen ander zich in, daar maar even vanuit gaande). Ergens zou het dan hilarisch zijn dat dan de hele Twents-huisstijl weer terugkeert (Gedeputeerde Staten moet dan maar even wat meer naar Provinciale Staten luisteren en even wat minder luisteren naar Gelderland en Flevoland, lijkt me ook vrij gezond in een democratie).
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 21:24
door ovVeluwe
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 20:06
Overigens hoorde ik dat die Reserveerrreis in Apeldoorn ook niet echt een succes is en dat er bijna nooit gebeld wordt voor een busje. Als je die busjes toch hebt staan laat ze dan gewoon rijden, daarmee vervoer je aanmerkelijk meer reizigers en geef je de reiziger veel meer duidelijkheid, nu is het allemaal zo vaag.
Er wordt juist heel vaak gereserveerd, in feite loopt het qua vraag erg goed. De reden waarom het soms geen succes is komt door het systeem wat falende combinaties maakt. Het systeem wat Keolis had werkte veel beter, toen waren er voor alle lijnen genoeg bussen. Nu zijn er meer lijnen dan beschikbare bussen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 21:34
door sven_engelen
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 17:35
De Reserveerrreis busjes is ook nog niet echt een succes, het zorgt voor erg veel verwarring bij de reiziger. De busjes staan meer bij het koffiehuis van Arriva dan bij het perron waardoor de reiziger denkt dat ze niet meer rijden. Bij de haltes in de wijken staan ze keurig op de digitale borden aangegeven, alleen als je ze niet reserveert komt er niets! Bij de haltes geen enkele informatie over de dienstregeling en hoe je ze kunt reserveren.
RTBS schreef: ↑zo 10 dec 2023, 17:42
Volkswagen busjes. Ze hadden beter ieder uur met een grote bus kunnen blijven rijden zoals Keolis deed, zeker op lijn 12 maakten er steeds meer mensen gebruik van. Reserveerrreis gaat veel reizigers kosten, dat is wel duidelijk.
Ik heb vandaag de hele boel gecoördineerd met een collega voor FlexRrreis (ik was vanaf 12:00 aanwezig) en hoewel ik je op sommige punten zeker gelijk geef, zit de vork in elk geval daarbij iets anders in de steel dan je schetst.
De FlexRrreisbussen zijn eigenlijk niets anders dan de Vlinder van Arriva. Daar hebben we hagelnieuwe chauffeurs op zitten die moeten wennen aan de systemen. De rijtijden zijn om .16 na het uur en .46 na het uur. Komt er niemand in de bus dan moeten we terug naar het koffiehuis om te wachten op een reservering of wachten tot we weer naar de halte moeten. In het begin was voor ons niet duidelijk op welke halte we moesten staan dus stonden we op A. Later bleek dat we op C1 en B3 moesten staan. Een paar uur later loopt eindelijk alles op rolletjes. De systemen werken fatsoenlijk en de chauffeurs zijn wat dat betreft goed ingewerkt. Ik verwacht in het prille begin dat men nog enorm moet wennen aan het nieuwe systeem en dat het in de loop van de tijd wel gaat veranderen eenmaal men eraan gewend is. Ik heb het aan meerdere mensen uitgelegd en die waren er helemaal niet van op de hoogte. Het voelt toch altijd goed om na mijn uitleg een lach op het gezicht van de mensen te zien om het feit dat ze nu direct van de halte naar het station en v.v. gebracht worden.
Op de grote bus waren er meer problemen zoals lijn 53 die 2 uur lang niet reed omdat de bus niet van de stekker te halen viel en een rit uitviel. Aangezien de bus maar 1 keer per uur naar Haaksbergen rijdt levert dat meteen grote gaten op. Gevolg was boze reizigers die op mij af stapten en dachten dat ik een bus voor ze kon toveren. Gelukkig was alles uiteindelijk opgelost maar inderdaad de start van de nieuwe concessie is... stroef. Morgen komt het échte werk.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Geplaatst: zo 10 dec 2023, 21:40
door Edwin82
Rikkel schreef: ↑zo 10 dec 2023, 14:36
Defecte trein tussen Hengelo en Oldenzaal, een Lintje?
De RB61 is niet op komen dagen dus denk dat deze de oorzaak was.
De IC Berlijn 146 was zelf ook heel laat en moest ook nog wachten voor de inrijder van
Hgl omdat Keolis richting
Zl al op spoor 2 stond. Daarna mocht de IC naar Den Haag weg via spoor 3 en daarna pas de IC Berlijn waardoor deze nog meer vertraging kreeg.