Pagina 26 van 36

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 01 dec 2024, 16:35
door VIRM
Het is nog ongeveer een maandje totdat Arriva tussen Groningen en Zwolle gaat rijden. Is het al bekend hoe het zit met vervoersbewijzen?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 01 dec 2024, 19:31
door Nitein-Repart
Waarschijnlijk hetzelfde principe als met de nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol: tickets voor vaste prijzen verkrijgbaar via de Glimble-app: NS-abonnementen als Dal Vrij en Weekend Vrij, Studentenreisproduct, Interrail, OV-Chipkaart, OV-Pay en Internationale tickets van bijvoorbeeld Deutsche Bahn en de NMBS zijn niet geldig.

Ben wel benieuwd naar welk materieel er gaat rijden. Arriva zit niet echt ruim in de Vechtdal-GTW's en ik weet niet of Arriva wel voldoende Groningse GTW's heeft om deze extra treindienst te gaan rijden. Bovendien kan een Vechtdal-GTW of Groningse GTW op Zwolle-Groningen ook wel erg verwarrend zijn, omdat de tariefering van deze treinen compleet verschilt met de treinen naar Emmen, Winschoten of Veendam.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 01 dec 2024, 19:41
door teun
Heb je een bron voor je ticketverhaal? Materieel heb ik overigens al een keer voorbij horen komen dat men van plan is met FLIRTs voor de Maaslijn te gaan rijden - geen idee wat er van waar is verder.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 01 dec 2024, 19:42
door Heel_Holland_Spot
Ik dacht hier eerder iets gehoord te hebben over de Maaslijn-FLIRT's, omdat die spoorlijn toch nog niet geëlektrificeerd is.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 01 dec 2024, 19:44
door cassie127
Het worden Maaslijn flirts. Deze duiken de laatste tijd al vaak op rondom Zwolle.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 01 dec 2024, 21:41
door IIVQ
Is het toegestaan om de ovstudentenkaart zomaar te negeren?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: zo 01 dec 2024, 21:49
door CamilleKreemers
Mogelijk met niet-consessie gebonden OV mag het

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 02 dec 2024, 01:18
door rvdborgt
Nitein-Repart schreef: zo 01 dec 2024, 19:31 Waarschijnlijk hetzelfde principe als met de nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol: tickets voor vaste prijzen verkrijgbaar via de Glimble-app: NS-abonnementen als Dal Vrij en Weekend Vrij, Studentenreisproduct, Interrail, OV-Chipkaart, OV-Pay en Internationale tickets van bijvoorbeeld Deutsche Bahn en de NMBS zijn niet geldig.
Is dat wat Interrail betreft ergens gedocumenteerd? De tarievenpagina voor de nachttrein zegt daar niets over.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 02 dec 2024, 10:30
door DovaModaal
IIVQ schreef: zo 01 dec 2024, 21:41 Is het toegestaan om de ovstudentenkaart zomaar te negeren?
Als er geen wet is, is er ook geen verplichting.

Ik zie twee redenen om te veronderstellen dat het niet geldig zal zijn:

1. Het studentenreisproduct is een subsidieregeling. Bij een opentoegangstrein zoals deze zijn er standaard geen afspraken zoals die er wel zijn bij een treindienst met concessie.
Het lijkt mij onmogelijk om dit soort zaken allemaal in afspraken te gieten als er nog maar een maand tijd is. Denk aan de invoering van de Drielandentrein waar er wel concessies zijn, maar waar ook allerlei regelingen rond tarieven en het gebruik van de OV-chipkaart niet vanzelfsprekend zijn.

2. Bij de bestaande opentoegangstreinen van Arriva is het studentenreisproduct en de OV-chipkaart in ieder geval niet geldig:
Zijn abonnementen en het studentenreisproduct geldig in de nachttrein?
Nee, je kunt een kaartje voor de nachttrein alleen in de glimble app kopen. Abonnementen of andere reisproducten zijn niet geldig in deze trein.
https://glimble.nl/veelgestelde-vragen/nachttrein

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 02 dec 2024, 21:03
door RobertT
Dan ben ik heel benieuwd,wat dan de bezetting gaat worden van die Arriva treinen.
Abonnementhouders zullen waarschijnlijk gewoon per NS blijven reizen,dan zal Arriva het van de losse ticket kopers moeten hebben,en of er dat nu genoeg zullen zijn om een hele trein mee te vullen....

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: ma 02 dec 2024, 21:29
door Z2N
Het gaat Arriva volgens mij ook niet om of die treinen lonen, maar om te laten zien dat zij in theorie een dienst kunnen rijden die lijkt op die van NS.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 03 dec 2024, 08:38
door en-es
Arriva, die laten toch veel treinen uitvallen omdat ze zogenaamd geen personeel hebben?

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 03 dec 2024, 08:52
door DovaModaal
Dat personeelstekort is er vooral in Limburg, niet in Noord-Nederland.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 03 dec 2024, 09:04
door TomSteyl
cassie127 schreef: zo 01 dec 2024, 19:44 Het worden Maaslijn flirts. Deze duiken de laatste tijd al vaak op rondom Zwolle.
Ach, zolang er toch maar weinig reizigers meegaan, zullen ze tzt niet afgetrapt zijn als ze alsnog naar Limburg gaan. Kan me niet voorstellen dat de provincie Limburg hier heel erg blij mee zal zijn.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 03 dec 2024, 09:07
door MaartenD
TomSteyl schreef: di 03 dec 2024, 09:04 Ach, zolang er toch maar weinig reizigers meegaan, zullen ze tzt niet afgetrapt zijn als ze alsnog naar Limburg gaan. Kan me niet voorstellen dat de provincie Limburg hier heel erg blij mee zal zijn.
Denk je dat Arriva er blij mee is dat ze naar nu blijkt te vroeg materieel hebben aangeschaft dat op hun balans drukt? De provincie mag blij zijn dat die te gelde gemaakt worden.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 03 dec 2024, 09:30
door Nitein-Repart
Enkele reis Zwolle-Groningen is vol tarief € 20,70 en met 40% korting € 12,42. Denk dat Arriva straks € 15 gaat vragen voor Zwolle-Groningen enkele reizen.
DovaModaal schreef: di 03 dec 2024, 08:52 Dat personeelstekort is er vooral in Limburg, niet in Noord-Nederland.
Nu planmatig de sneltreinen tussen Maastricht en Heerlen zijn geschrapt, is de treindienst in Zuid-Limburg een stuk betrouwbaarder geworden. Zelfs de Stoptrein Sittard-Heerlen kan weer ieder half uur rijden.
rvdborgt schreef: ma 02 dec 2024, 01:18
Nitein-Repart schreef: zo 01 dec 2024, 19:31 Waarschijnlijk hetzelfde principe als met de nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol: tickets voor vaste prijzen verkrijgbaar via de Glimble-app: NS-abonnementen als Dal Vrij en Weekend Vrij, Studentenreisproduct, Interrail, OV-Chipkaart, OV-Pay en Internationale tickets van bijvoorbeeld Deutsche Bahn en de NMBS zijn niet geldig.
Is dat wat Interrail betreft ergens gedocumenteerd? De tarievenpagina voor de nachttrein zegt daar niets over.
De nachttreinen van Arriva zijn reserveringsplichtig en de kosten voor een zitplaatsreservering zijn even hoog als de kosten voor een ticket. Denk dat Arriva dezelfde tactiek kan toepassen tussen Zwolle en Groningen.

Voor reizigers met een studentenreisproduct, NS-Abonnement, Interrail, OV-Chipkaart, OV-Pay of buitenlands vervoerbewijs is er meer dan genoeg aanbod qua NS-treinen (meestal 4x per uur, soms 3x per uur).

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: di 03 dec 2024, 10:41
door rvdborgt
Nitein-Repart schreef: di 03 dec 2024, 09:30
rvdborgt schreef: ma 02 dec 2024, 01:18
Nitein-Repart schreef: zo 01 dec 2024, 19:31 Waarschijnlijk hetzelfde principe als met de nachttreinen Groningen/Maastricht-Schiphol: tickets voor vaste prijzen verkrijgbaar via de Glimble-app: NS-abonnementen als Dal Vrij en Weekend Vrij, Studentenreisproduct, Interrail, OV-Chipkaart, OV-Pay en Internationale tickets van bijvoorbeeld Deutsche Bahn en de NMBS zijn niet geldig.
Is dat wat Interrail betreft ergens gedocumenteerd? De tarievenpagina voor de nachttrein zegt daar niets over.
De nachttreinen van Arriva zijn reserveringsplichtig en de kosten voor een zitplaatsreservering zijn even hoog als de kosten voor een ticket.
De reserveringsplicht zit inderdaad in de dienstregelingsgegevens, en ook dat een bijzonder ticket of toeslag nodig is. Maar op de tarievenpagina van Arriva ontbreekt daarover alle info.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 06 dec 2024, 07:55
door Meltrain
Blijkbaar rijdt de 3500 op vrijdag t/m zondag slechts 3 minuten eerder*/later** dan op maandag t/m donderdag. Daardoor is er op vrijdag t/m zondag geen perfecte kwartierdienst met de 2200/2300, maar een 13/17-verdeling.
Weet iemand waarom dat is?
*Richting Dordrecht.
**Richting Schiphol.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 06 dec 2024, 17:02
door Tom024
Discussie over reizigersonderzoek afgesplitst

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 06 dec 2024, 22:12
door umbusko
Waar zijn alle tussenstops van de 3600 heen bij de vroege en late treinen? :shock:

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 06 dec 2024, 22:16
door MetroRET
Naar de desbetreffende sprinters waar ze horen. :Y

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: vr 06 dec 2024, 23:20
door Stijngeluk
umbusko schreef: vr 06 dec 2024, 22:12 Waar zijn alle tussenstops van de 3600 heen bij de vroege en late treinen? :shock:
Voor de ochtend opstart. de 3600 krijgt overal zn normale stoppatroon
3619 was eerste stopper tussen Zp en Ah. ipv daarvan komt de 7616 als eerste stopper die ervoor zit.
3612 was eerste stopper tussen Ah en Zp. ipv daarvan komt de 7613 als eerste stopper die ervoor zit.

en voor de nachtelijke stoppers, de 3600 krijgt overal zn normale stoppatroon
3684 stopte vanaf Nm overal tot Zp(is ook eindpunt), er is een extra late 7600 als 7687 die achter de 3684 aangaat als stopper tot Zp
3691 stopte vanaf Zp overal tot Ah, deze gaat niet meer verder als Zp, ipv daarvan gaat er de 7690 rijden als stoppper tot Nm
3687 stopte vanaf Tb overal tot Bd, deze gaat "normaal" rijden tot Rsd, er word zoizo wat geschoven in de 6600, maar ipv deze trein stopt de 6687 er. daardoor is de laatste trein op Tbu, Tbr en Gz wel eerder als nu.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 07 dec 2024, 00:56
door umbusko
Helder, maar wel jammer dan voor Tbu, Tbr en Gz. Die 3687 stopte er toch juist, zodat er nog een late verbinding was?

Ondertussen val ik in de volgende verbazing: blijkbaar gaan enkele stoptreinen van Kerkrade richting Maastricht tussen Heerlen en Maastricht Randwyck als treinserie s35000 rijden in plaats van 32000 (1 op vrijdag, 3 op zaterdag, 2 op zondag). Wat daar nou weer het praktisch nut van is, ontgaat me eerlijk gezegd. :s

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 07 dec 2024, 09:53
door Hainje
Laatste trein op tbr richting Breda stopt vanaf volgende week tien minuten eerder. Er wordt een extra Sprinter ingelegd. Dus de schade valt mee. Alleen vanuit Breda stopt de laatste trein om 0:05u al ipv 0:35u

Op zaterdag vanuit Breda zelfs nog een trein om 1:17u op Reeshof.

Re: Dienstregeling 2025

Geplaatst: za 07 dec 2024, 11:30
door IIVQ
Stel dat je alle sprinters die in Wp komen (en Almere-Utrecht) een kwartier om zou klappen (op de momenten dat deze maar 2x pu rijden), welke belangrijke* aansluitingen gaan er dan mis of worden er slechter?

De aansluiting voor de sprinterstations tussen RAI en Alm op de IC naar Zl te Alm (en vv) zou behoorlijk verbeteren (Van de huidige 20 mn, waardoor tot aan Dmnz het sneller is om via Asdz te reizen, naar een nette 5). Ook op Lls heb je een mooiere sprinterkoppeling naar Zl.

* belangrijk als in: Te asd/Asdz is er altijd wel iets wat slechter wordt, maar daar rijdt zóveel, je kan niet op alles koppelen.