Re: Concessie Stad en Streek Almere
Geplaatst: do 08 dec 2016, 13:37
Ik geloof alleen op station centrum
De lijnen (159,160) van OV IJsselmond gaan verder onder de naam flevoGo :')Bartjk schreef:
- Spoiler: show
Kwam dit in een interview tegen van het NRCCamilleKreemers schreef:Misschien heeft Syntus een heel efficiënt netwerk in gedachten of komt het heel goedkoop aan haar materieel. Andere optie is dat Syntus het personeel met weinig loze ruimte weet in te zetten of reizigersgroei verwacht in deze concessie. De plannen lijken hierboven wel goed.sirvinniei schreef:Voor de tweede keer flikt Syntus het bij een bezuinigingsopdracht meer dan het huidige aanbod te bieden![]()
Mooi simpel en duidelijk lijnennet. Zie ik dat nu goed? Go-purple? Gaan ze net als in Groningen met kleuren werken?
Daarnaast, gaan de metrolijnen al om 4:00 rijden![]()
O, en waarom trekken ze de lijn naar "de Vaart" wel door naar station buiten en de lijn naar Nobelhorst niet door naar station Parkwijk?
Wordt Syntus bestuurd vanuit Parijs?
„Nee, het uitgangspunt van Keolis is verantwoordelijkheid per land. We leggen één keer per maand verantwoording af over de cijfers en één keer per jaar verdedigen we het budget voor het komende jaar. Onze bewegingsvrijheid is groot. Ik zie vooral voordelen, zoals goedkoop inkopen van grote aantallen bussen en treinen door het moederbedrijf. Reizigers hebben baat bij de ervaringen die wij krijgen uit andere landen.”
Mercedes-Benz deed het ook. Ik weet niet of ze dit nu ook nog doen.flipje schreef:Verfrissend nieuw ontwerp voor Almere :pos:
Ben alleen wat minder te spreken over de naam en lijnnummers. Moet elke stad/concessie in Nederland nou een ander naampje hebben..
Maar het ziet er verder prima uit.
Ik ben wel benieuwd welk materiaal het dan gaat worden. Want de mogelijkheden voor een 15 meter bus met een volledig lage vloer en 3 deuren (?) zijn redelijk beperkt.
Bij mijn weten kan alleen MAN en SOLARIS deze bus leveren.
Ik denk dat ze hun R nummer behouden, hebben ze ook gedaan met de X-voorvoegsels in Utrecht.Milco schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat de R-netlijnen niet meer in de Parkwijk gaan starten en eindigen, maar bij Tussen de Vaarten Noord.
Daarnaast, ik ga er vanuit dat het R-net nog 3xx-lijnnummers krijgt, of zullen ze de R-lijnnummers behouden?
Op het moment niet nee....OmniLezer schreef:Mercedes-Benz deed het ook. Ik weet niet of ze dit nu ook nog doen.flipje schreef:Verfrissend nieuw ontwerp voor Almere :pos:
Ben alleen wat minder te spreken over de naam en lijnnummers. Moet elke stad/concessie in Nederland nou een ander naampje hebben..
Maar het ziet er verder prima uit.
Ik ben wel benieuwd welk materiaal het dan gaat worden. Want de mogelijkheden voor een 15 meter bus met een volledig lage vloer en 3 deuren (?) zijn redelijk beperkt.
Bij mijn weten kan alleen MAN en SOLARIS deze bus leveren.
Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat Parkwijk anders een te volle boel wordt met 5 lijnen waarvan 2 12x per uur rijden en 3 lijnen die elk 6x per uur rijden op het hoogtepunt. Dus rijden er 42 bussen per uur + 28 bussen per de andere kant op. Nu is dat hooguit 33 + 24. Ik denk dat het daar dan een grote bende wordt. Andere reden lijkt mij, is dat aanrijroute voor de R-netlijnen vanuit Almere Buiten is, of anders, vanuit haven, via de Sallandsekant. Hoeven ze ook geen draai te maken. Maar dat is mijn idee er bij.Milco schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat de R-netlijnen niet meer in de Parkwijk gaan starten en eindigen, maar bij Tussen de Vaarten Noord.
Daarnaast, ik ga er vanuit dat het R-net nog 3xx-lijnnummers krijgt, of zullen ze de R-lijnnummers behouden?
De nachtlijnen gaan in één richting rijden, zie ik dat goed? Ik neem aan dat het R-net naar Amsterdam per lijn iedere 1- minuten gaat rijden in de spits (dus met twee lijnen wordt dat elke 5 minuten). Ik vraag me alleen nog af of R4s (over de A9) een spitslijn wordt of dat ie ook in de doordeweekse dal gaat rijden.
Ik vroeg dat me ook af. Ik verwacht het niet, zeker niet na wat Syntus zei dat Muiderberg niet aangedaan wordt door de lijnen uit Almere. Lijn 110 rijdt al in Muiderberg en Muiden P+R is voornamelijk een overstappunt. Dus denk niet dat er wat komt. Iets wat ook in mij opkwam, maar ik niet heel realistisch acht, is dat de 110 misschien gebruik gaat maken van de busbaan met haltes er naast, maar goed, dat is even een gek idee.Milco schreef:Op deze routekaart (eigen foto en niet heel duidelijk helaas) zie ik dat hij vanaf Muiden P+R direct naar Bijlmerplein rijdt en de snelste route is dan via de A9 en de Gooiseweg.
Ander vraagje: in januari 2017 wordt er een busbaan geopend langs de A6 en de A1. Er wordt al volop gebouwd, maar komt er eigenlijk een halte bij Muiderberg? Soms kom ik er langs, maar ik kan niets van een bushalte ontdekken. :?
Nee, die komt er niet... Staat in het Tracébesluit van de weguitbreiding SAAMilco schreef:
Ander vraagje: in januari 2017 wordt er een busbaan geopend langs de A6 en de A1. Er wordt al volop gebouwd, maar komt er eigenlijk een halte bij Muiderberg? Soms kom ik er langs, maar ik kan niets van een bushalte ontdekken. :?
De stadsbussen gaan in het weekend tot 3 uur 's nachts doorrijden, en sowieso beginnen ze al vanaf vier uur met rijden.CASB schreef:Over de nachtlijnen heb je wel een punt. Lijn N2 komt vanuit Amsterdam, maar als je vanaf Centrum naar Poort wil snachts, dan zou dat niet kunnen met een nachtlijn, dus theoretisch moeten ze wel beide kanten oprijden. Overigens lijkt me dat omlooptechnisch ook logischer.Milco schreef:De nachtlijnen gaan in één richting rijden, zie ik dat goed?
Ja, dat zag ik inderdaad, maar op de dagen dat de nachtlijnen rijden niet. In het weekend rijden ze pas om 5:00. Dus heb je een gat van 2:00. Syntus zei juist dat ze dat gat weg willen nemen.Suus schreef:De stadsbussen gaan in het weekend tot 3 uur 's nachts doorrijden, en sowieso beginnen ze al vanaf vier uur met rijden.CASB schreef:Over de nachtlijnen heb je wel een punt. Lijn N2 komt vanuit Amsterdam, maar als je vanaf Centrum naar Poort wil snachts, dan zou dat niet kunnen met een nachtlijn, dus theoretisch moeten ze wel beide kanten oprijden. Overigens lijkt me dat omlooptechnisch ook logischer.Milco schreef:De nachtlijnen gaan in één richting rijden, zie ik dat goed?
Op zich is er niks mis met een regionale huisstijl en bijbehorende naam. Qua achterliggende gedachte vind ik AllGo al beter dan Bravo en Breng die allebei iets "kneuterigs" hebben.busfanNL schreef:Och vreselijk. Nightflo, allGO, flevoGO. :') :') :X :N En metro? :') Go purple? :') Dit is nog lelijker dan Bravo. Bah zeg. Die namen zijn te gelikt. Waarom niet gewoon Keolis of Syntus?
Dat er geen stadsbus meer komt, kan ik begrijpen, maar ik had dan wel een streekbus naar het centrum verwacht, zoals lijn 322 nu doet.Klaasje schreef:Het is wellicht wel jammer dat de Gooisekant alleen nog maar door streekbussen bediend wordt maar in de praktijk reed daar buiten de spits al een zeer minimaal aantal bussen die dan ook vooral leeg waren. Ik denk ook dat het verbinden met stations beide richtingen op, in dit geval Poort en Parkwijk, voor de reizigers van buiten Almere voldoende is en dat de reizigers binnen Almere wel weten hoe het systeem werkt en een keertje overstappen niet erg vinden.
Op zich is er niks mis met een regionale huisstijl en bijbehorende naam. Qua achterliggende gedachte vind ik AllGo al beter dan Bravo en Breng die allebei iets "kneuterigs" hebben.busfanNL schreef:Och vreselijk. Nightflo, allGO, flevoGO. :') :') :X :N En metro? :') Go purple? :') Dit is nog lelijker dan Bravo. Bah zeg. Die namen zijn te gelikt. Waarom niet gewoon Keolis of Syntus?
Maar in deze concessive spelt De Grote R-Net Logica nog een rol, terwijl Syntus in Utrecht qua lijnnummering nergens aan gebonden was.regenmaker schreef:Ik denk dat ze hun R nummer behouden, hebben ze ook gedaan met de X-voorvoegsels in Utrecht.Milco schreef:Ik vind het trouwens opvallend dat de R-netlijnen niet meer in de Parkwijk gaan starten en eindigen, maar bij Tussen de Vaarten Noord.
Daarnaast, ik ga er vanuit dat het R-net nog 3xx-lijnnummers krijgt, of zullen ze de R-lijnnummers behouden?