Pagina 252 van 254

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 03 jun 2025, 19:41
door ICE11
Vanwege het onschadelijk maken van drie bommen is er morgen grote hinder in Köln te verwachten. Vanaf 8:00 uur rijden de treinen zonder te stoppen door station Deutz, later wordt dan ook de Hohenzollernbrücke gestremd zodat de Hauptbahnhof (welke net buiten het evacuatie-gebied ligt) alleen maar nog vanuit het westen bereikbaar is. Ook de twee zuidelijker gelegen bruggen, de Deutzer Brücke en de Severinsbrücke worden gestremd, en dus kan - omdat de Mülheimer Brücke vanwege werken ook nog dicht is - de Stadtbahn nergens meer de Rijn oversteken.

https://www.vrs.de/presse-medien/news/d ... h-04062025

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 03 jun 2025, 19:51
door quakkerillo
Volgens de info rijden soms de trams gewoon door, maar zonder haltes.
Die Linien 1, 3, 4, 9 und 14 werden ab 8 Uhr den Evakuierungsbereich ohne Halt durchfahren.

Linien 1 und 9: Die Haltestellen (H) Heumarkt, (H) Deutzer Freiheit und (H) Bf Deutz Messe werden durchfahren; es ist also kein Aus- oder Einstieg an diesen drei Haltestellen möglich.

Linien 3, 4 und 14: Die Haltestellen (H) Severinstr., (H) Suevenstr. und (H) Bf Deutz/LANXESS arena werden durchfahren; es ist also kein Aus- oder Einstieg an diesen drei Haltestellen möglich.
Wat wel ook een interessante keuze is, want wat als het tóch onverhoopt fout zou gaan?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 03 jun 2025, 20:30
door Suus
Zodra het ontruimingsgebied echt dicht gaat, wordt ook de Stadtbahn stilgelegd, zie het zinnetje onderaan de tekst
Für den Zeitraum der Entschärfung müssen die Linien dann komplett getrennt werden. Wann genau das sein wird, lässt sich derzeit noch nicht absehen.
In Osnabrück is de ervaring dat er bij de laatste ontruimingen steeds weer mensen het ontruimingsgebied betreden waardoor het onschadelijk maken erg lang duurt.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 03 jun 2025, 21:40
door cassie127
ArrivaBas schreef: di 03 jun 2025, 18:40 Maar niet met M4-rijtuigen als het goed is. Doordat de IC Eupen - Oostende tussen Leuven en Liège over de HSL rijdt, moet het materieel in deze IC-dienst sneller kunnen rijden dan 160 km/h.
Deze combinatie zie je wel op P/IC treinen die tussen Leuven en Liège via Landen rijden

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 12:44
door ICE11
Suus schreef: di 03 jun 2025, 20:30 In Osnabrück is de ervaring dat er bij de laatste ontruimingen steeds weer mensen het ontruimingsgebied betreden waardoor het onschadelijk maken erg lang duurt.
Dat lijkt in Köln ook te zijn, tot nu toe rijden de treinen nog over de bruggen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 20:17
door ICE11
En pas rond een half uur geleden was alles gedaan, maar het chaos op Köln Hbf. is natuurlijk nog aanzienlijk....

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 04 jun 2025, 21:35
door Matt
Ik was vanmiddag rond 15:00 op Köln Hbf en vond het met de chaos wel meevallen. Er waren wel wat vertraagde treinen, maar voor Duitse begrippen viel het allemaal wel mee. Er werd via Köln Messe/Deutz langzaam gereden, maar er werd niet gestopt. Ik vond het vooral op omreisroutes best druk. Zo was de RE4 van Düsseldorf naar Aachen goed vol voor een woensdagmiddag nog voor de spits.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 jun 2025, 07:36
door ICE11
Het chaos begon toen de Hohenzollernbrücke rond 17:00 werd gesloten en dan rond 2 1/2 uur dicht was.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 05 jun 2025, 12:21
door Matt
Ah, vandaar. Ik dacht dat het al eerder zou beginnen, maar toen ik geen echte verstoringen zag ben ik toch via Keulen gereisd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 07 jun 2025, 13:40
door umbusko
Duitse grenscontroles deel zoveel: bij de TGV uit Parijs doen ze die blijkbaar met een extra stop in Kehl ( :roll: ) waar dan 12 douaniers instappen. De schade viel nog mee met +10, en de ICE naar Berlijn die ons in Karlsruhe voor was, werd een minuutje vastgehouden in Mannheim, zodat we toch nog over konden stappen. Helaas niet crossplatform van 3 naar 2, want op het laatste moment bleken we aan te komen op spoor 8. :')

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 10 jun 2025, 21:12
door ICE11
Weer een hoogstandje van de DB: Gisteren had men meer dan 5 (!!!) uur nodig, om een gestrandde ICE te evacueren welke in botsing met een grote tak kwam, waardoor de stroomafnemer van een van de twee stellen beschadigd raakte. En nee, het was niet ergens op het platteland, maar midden in Köln! https://www.tagesschau.de/inland/region ... n-100.html

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 01:58
door dennistd
Misschien zou DB eens moeten kijken naar het Nederlandse model van ProRail Incidentenbestrijding. Krijg de indruk dat het in Duitsland allemaal nogal versnipperd is qua taken....

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 14:18
door Nitein-Repart
Godzijdank is vijf uur vast zitten in een trein ook in Duitsland een unicum, heb wel eens twee uur stilgestaan door een aanrijding met een persoon, was lang genoeg.

Ga over 1,5 week voor het eerst met de nachttrein, moet dan wel eerst met de ICE naar Bregenz, maar hopelijk is de overstaptijd van ruim 4 uur in Bregenz voldoende, maar als er dit soort geintjes gebeuren, dan ben je ook mooi in de aap gelogeerd.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:15
door ICE11
Afgelopen zondag is een ICE van Brussel naar Frankfurt in de buurt van Montabaur met 300 km/h in botsing gekomen met een paard. https://www.facebook.com/photo/?fbid=72 ... en-aufpral

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 11 jun 2025, 21:22
door ICE11
dennistd schreef: wo 11 jun 2025, 01:58 Misschien zou DB eens moeten kijken naar het Nederlandse model van ProRail Incidentenbestrijding. Krijg de indruk dat het in Duitsland allemaal nogal versnipperd is qua taken....
Oei, dat is ingewikkeld. Eerst moet de DB-Notfallmanager van waar dan ook (in dit geval denk ik van thuis, want het was een feestdag) komen aanrijden. Dan is de politie nodig, maar omdat het een spoorweg is niet de landelijke politie die ergens om de hoek zit maar de federale politie die meestal ook van verder weg moet komen (ok, in Köln niet), de brandweer komt natuurlijk van dichtbij, maar kan niets doen zo lang de Notfallmanager in samenwerking met de treindienstleiding de sporen niet voor "veilig" beschouwd. Voor een loc of andere trein op de defecte trein weg te slepen of te evacueren moet dan ook eerst personeel beschikbaar zijn (en nee, het moet natuurlijk een loc/trein van dezelfde "afdeling" van DB zijn, dus Fernverkehr voor Fernverkehr, ook als misschien een Regio-loc in de buurt klaar staat) En, en, en..... Officiele reden waarom het in Köln zo lang duurde is, dat het terrein niet goed toegangelijk was (incident was hier https://www.google.de/maps/@50.9546279, ... FQAw%3D%3D ).

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 13 jun 2025, 19:52
door ICE11
ICE11 schreef: do 22 mei 2025, 23:03 Inmiddels lijkt een oplossing gevonden. Tussen de loc en het eerste dubbeldeksrijtuig wordt het afstand vergroot door een (voor reizigers gesloten) n-Wagen ertussen te hangen....
En dat experiment is mislukt, dus wordt het eerste dubbeldeksrijtuig nu weer afgesloten en om meer capaciteit de bieden rijden voortaan extra snelbussen tussen Leipzig en Chemnitz....

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 13 jun 2025, 19:56
door MetroRET
Ik zag laatst nog 3x BRB-LINT op de RE6 gereed staan in Leipzig, overigens zonder 1e klas.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 14 jun 2025, 15:20
door Nitein-Repart
ICE11 schreef: vr 13 jun 2025, 19:52
ICE11 schreef: do 22 mei 2025, 23:03 Inmiddels lijkt een oplossing gevonden. Tussen de loc en het eerste dubbeldeksrijtuig wordt het afstand vergroot door een (voor reizigers gesloten) n-Wagen ertussen te hangen....
En dat experiment is mislukt, dus wordt het eerste dubbeldeksrijtuig nu weer afgesloten en om meer capaciteit de bieden rijden voortaan extra snelbussen tussen Leipzig en Chemnitz....
Overigens rijden er ieder uur ook al aanvullende RE6-treimen tussen Leipzig en Chemnitz via Riasa waarbij er elektrische treinstellen van het type Alstom Continental worden ingezet. Volgens mij hebben deze extra ritten van de RE6 ook te maken dat in 2025 Chemnitz een Kulturhauptstadt Europa is.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: zo 15 jun 2025, 16:08
door Ivan
Groeten uit EC 9247 welke ter hoogte van Sint-Job-in-t-Goor stilgezet is wegens Thalystar 9339 met panne voor ons.

Volgens de treinbegeleider gaat t kennelijk nog wel effe duren. Yay

Edit: Na een half uur heeft de Eurostar zijn problemen opgelost, dus we rijden weer :trein:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 21:19
door Bemined
In ICE 225 werd in 3 talen omgeroepen dat we een extra stop gingen maken in Oberhausen zodat de in Emmerich ingestapte grenspolitie de trein weer kon verlaten. Ondanks deze nadrukkelijke mededeling stapten er 4 mensen met koffers uit die dachten al in Duisburg te zijn, om vervolgens weer snel in te stappen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 20 jun 2025, 12:58
door TffpaA

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 20 jun 2025, 13:40
door diederickx
"Volare" op je tram schrijven is ook vragen om problemen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 21 jun 2025, 15:30
door Nitein-Repart
Ik hoop echt dat de ICE-L snel gaat instromen oo de IC2013/2012 Dortmund-Oberstdorf. Wat een armoede is die trein tegenwoordig geworden. Van negen rijtuigen waarvan 2,5 gedeelte eerste klasse, 6 rijtuigen tweede klasse en nog een BordBistro naar zeven rijtuigen waarvan 1 rijtuig eerste klasse (ook nog eens zespersoonscoupés, Abteilen) en zes rijtuigen tweede klasse. Zit nu in een ICE4 en het verschil in comfort is echt groot in het voordeel van de ICE4.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 21 jun 2025, 17:56
door MaartenD
En dan is ICE4 nog niet eens zo comfortabel. Ik ging vandaag naar Bregenz, tot Ulm in een ICE4 en vanaf Memmingen in een RABe 503. Dat is ook al een wereld van verschil.
Zit in in een ICE3neo (nieuwe inrichting), maar mijn kont wordt weer hout. Het is niet zo erg als die IC rijtuigen, maar ik ga meer voor het zuidelijke comfort dan wat de duitsers prettig vinden.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 21 jun 2025, 19:39
door cassie127
Nitein-Repart schreef: za 21 jun 2025, 15:30 Ik hoop echt dat de ICE-L snel gaat instromen oo de IC2013/2012 Dortmund-Oberstdorf. Wat een armoede is die trein tegenwoordig geworden. Van negen rijtuigen waarvan 2,5 gedeelte eerste klasse, 6 rijtuigen tweede klasse en nog een BordBistro naar zeven rijtuigen waarvan 1 rijtuig eerste klasse (ook nog eens zespersoonscoupés, Abteilen) en zes rijtuigen tweede klasse. Zit nu in een ICE4 en het verschil in comfort is echt groot in het voordeel van de ICE4.
2013/2012 heeft nog gewoon eerste klasse, maar soms kan zo'n rijtuig om wat voor een reden dan ook uitvallen. En aangezien DB niet meer zo ruim zit in de rijtuigen is er bij uitval niet altijd een vervanging en zeker de großraum 1. Klasse rijtuigen beginnen langzamerhand zeldzaam te worden.