Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
ICE11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Door stormschade zijn er storingen in het treinverkeer rondom Berlin, de S-Bahn ligt sinds vanmiddag helemaal plat, inmiddels wordt de dienst weer stapvoets opgestart.

https://www.rbb24.de/panorama/beitrag/2 ... brand.html
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Van het viaduct in de Hangbuschweg tussen Mönchengladbach Hbf en Rheydt Hbf is vandaag een 40 centimeter groot betonnen stuk gevallen. Het treinverkeer tussen deze stations is tot nader order stilgelegd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl

Bericht door TomSteyl »

:') dan kan ik mijn ritje naar Stommeln via die route vandaag ook even vergeten.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: di 24 jun 2025, 22:42 Van het viaduct in de Hangbuschweg tussen Mönchengladbach Hbf en Rheydt Hbf is vandaag een 40 centimeter groot betonnen stuk gevallen. Het treinverkeer tussen deze stations is tot nader order stilgelegd.
Oh jippie, dat is zo'n beetje mijn stammstrecke. -0- En daar waren de afgelopen maanden al veel problemen.
En zo te zien sturen ze ook geen treinen over de Güterumgehungsbahn. Niet dat ik daar iets aan zou hebben, maar voor de reizigers van de RB33 en RE4 zou dat wel fijn zijn.
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Als het niet voor aanstaande zaterdag gerepareerd is, kan dit nog wel een interessante route voor de ICE's van/naar Amsterdam opleveren. Zevenaar-Oberhausen gaat dan ook voor 8 weken dicht, dus dan wordt het of tweemaal kopmaken in zowel Düsseldorf/Neuss als Mönchengladbach, of omrijden via Aachen.
cassie127

Bericht door cassie127 »

Alleen kopmaken in Viersen/Mönchengladbach is genoeg. Daarna kun je zonder kopmaken direct naar Köln rijden (via Krefeld en Neuss). Je kunt ook Mönchengladbach overslaan en via de goederenboog eromheen naar Aachen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
verfmeer

Bericht door verfmeer »

Goed punt over de route via Krefeld. Daar had ik niet aan gedacht.
De goederenboog lijkt mij trouwens een slecht idee. Dan kan je net zo goed vanaf Eindhoven direct via Heerlen naar Aachen.
Hainje

Bericht door Hainje »

Zit nu in de RE13 tussen Wuppertal (v. 15:25u) en Venlo. Maar door iets met de verzekering liep deze trein een vertraging van 37 minuten op. Inmiddels zijn we aan het rijden en ik moet zeggen, de machinist doet goed zijn best om de vertraging in te lopen. :p

Edit: tot zover de inzet van de machinist, deze wordt door een seinstoring bij Neuss ongedaan gemaakt. Nu is het wachten tot we er tussen mogen.

Edit: trein opgeheven in Mönchengladbach -0-
ICE11

Bericht door ICE11 »

Inmiddels is het treinverkeer in Mönchengladbach hervat: https://www1.wdr.de/nachrichten/rheinla ... g-100.html
gpvos

Bericht door gpvos »

Groeten uit de 6154 Bar-Podgorica. We staan stil tussen Sutomore en Crmnica en Virpazar omdat de locomotief het begeven heeft. Na een uur is een extra loc aangekomen, hopelijk rijden we zo weer.
Laatst gewijzigd door gpvos op za 28 jun 2025, 20:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
gpvos

Bericht door gpvos »

Nu ik toch uit de Balkan aan het berichten ben: station Novi Sad lijkt totaal ontoegankelijk. Er is ook nergens informatie aangeplakt ofzo. Op Petrovaradin leek het er ook niet op dat er iets in of uit de richting van het hoofdstation rijdt.

Hoewel de online dienstregeling van SerbiaVoz aangeeft dat er wel wat rijdt, vermoed ik dus dat er totaal niets (voor passagiers) rijdt tussen Novi Sad Ranžirna en Petrovaradin. Op Ranžirna werden we opgehaald door een pendelbus. Naar en van Petrovaradin word je denk ik geacht de stadsbus te nemen.

De trein van Subotica via Sombor naar Novi Sad R. was alleraardigst, maar kostte me dus netto een dag. 's Ochtends Subotica bekeken; leuk stadje, ik kan de rondleiding in het stadshuis aanbevelen.

Op Subotica (stationsloket is 24u open minus een paar pauzes!) werd een plakkaat met wijzigingen van 1 t/m 3 juli opgehangen, dat ik nog niet ontcijferd heb. Het station is helemaal vernieuwd en er lopen her en der Chinese werkers rond, maar het nieuwe deel is nog niet toegankelijk (quote van de dag: "there *is* no toilet"). Kaartjes worden verkocht vanuit een container.

In Novi Sad zag ik W van Ranžirna een hele wijk van prefabwoningen voor bovengenoemde arbeiders.
Verder ben ik van mening dat lijn 4 niet op Albert Cuypstraat moet stoppen en lijn 3 wel op Amsteldijk.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Novi Sad is dicht vanwege het instorten van de luifel voor het stationsgebouw en omdat de elektrificatie maar een tijdelijke goedkeuring had die nu verlopen is.
De opening wordt zo geleidelijk altijd verschoven, momenteel staat die voor eind augustus gepland.
De opties zijn omrijden via Sombor of de bus (die sneller zal zijn).

De treinen stoppen weer op het station van Subotica? Vorig jaar was er aan de andere kant van de autotunnel een tijdelijk haltepunt gemaakt voor de treinen naar Szeged.
gpvos

Bericht door gpvos »

Nogmaals groeten uit Virpazar. De loc die ons ophaalde kwam van de tegentrein die ons in Virpazar zou kruisen. Wij kwamen aan op het tweede spoor (gerekend vanaf het stationsgebouw), de rijtuigen van de tegentrein stonden op het derde. Hun loc werd van ons losgekoppeld en reed via het vierde spoor om zodat de tegentrein zijn weg kon vervolgen met zo'n 1u20 vertraging. Een derde loc kwam uit de richting Bar en werd achter ons geparkeerd. De opvolgende trein uit Podgorica naar Bar, een CAF-treinstel, kwam aan op het derde spoor en vertrok met zo'n kwartier vertraging. De loc achter ons reed omvia spoor vier, haalde onze defecte loc eraf, deponeerde die op spoor vier, en kwam terug voor onze trein. We rijden net weg met ca. +130.

Het eerste spoor werd niet gebruikt, het leek in de verte licht overgroeid maar zou met een zaag of bijl zo weer bruikbaar kunnen worden gemaakt lijkt me.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 27 jun 2025, 15:59, 2 keer totaal gewijzigd.
gpvos

Bericht door gpvos »

Ja, alles stopt op Subotica op de fonkelnieuwe perrons. Openstreetmap is out of date
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Een overstap van 2 minuten op Brussel-Zuid op de intercity vanuit Ath naar de intercity naar Essen zou mijn reistijd vanmiddag met een uur verkorten.

Maar ja, de intercity liep in Ath twee minuten vertraging op omdat uit een tien minuten vertraagde intercity naar Tournai een rolstoel uitgeladen moest worden. Aangezien de tunnel in Ath geen lift heeft, was daarom de trein van spoor 2 naar 1 gewijzigd, zodat je zo het station uit rolt. Mijn trein richting Brussels Airport moest daarom buiten het station wachten op een plekje. En die vertraging werd er door de combinatie HLE27+8xM4 niet uitgereden.

Maar niet getreurd, de intercity van Charleroi naar Essen had in Braine-l'Alleud 8 minuten langer stilgestaan, en de overstap op Brussel-Zuid was cross-platform van spoor 17 naar spoor 18. En dus, toen ik uit het M4-rijtuig klauterde kwam aan de overkant van het perron de stam M6-rijtuigen naar Essen binnenrijden. Op het hoogtepunt, vlak na Mechelen had de trein 14 minuten vertraging, maar de stoptrein naar Roosendaal werd tussen Berchem en Centraal stilgezet om de intercity voor te laten en dus als eerste naar Essen te vertrekken *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

gpvos schreef: vr 27 jun 2025, 14:13 Ja, alles stopt op Subotica op de fonkelnieuwe perrons. Openstreetmap is out of date
Ik heb het plan om in september naar Montenegro te reizen via Subotica - Belgrado. Voorwaarde is wel dat de directe lijn Subotica - Novi Sad weer open is, anders duurt het (zoals je ook opmerkt) eindeloos. Dank voor je info!
gpvos

Bericht door gpvos »

In de Korte Vragen had iemand me verteld dat je na de Montenegrijnse grens aan de rechterkant moet zitten voor het mooiste uitzicht. Dit klopt, al begint het m.i. spectaculaire deel zo'n half uur na Bijelo Polje. Als je net als ik de dagtrein neemt heb je als nadeel dat je eventuele foto's met fel laagstaand tegenlicht moet nemen.

Oh ja, en hou rekening met de temperaturen.
trolly

Bericht door trolly »

Ach, troost je met de gedachte dat de nachttrein wat foto's betreft ook niet alles is.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79

Bericht door waldo79 »

Ik heb 3 jaar geleden een rondreis door Montenegro gemaakt, weliswaar over de weg. Het landschap is spectaculair te noemen. Ook daar waar de trein komt.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Er was gisteren een soort mengvorm van uitvallende RE13's vanwege omleidingen of zo? ICE reed via Venlo, maar er reden ook RE13's en er reed SEV op sommige uren.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

In ander nieuws, in Ulm miste ik mijn ICE 914 omdat er voor Ulm een wisselstoring was, maar met de volgende ICE naar Mannheim gereden, staat daar de ICE914 nog! Te wachten op personeel. Leuk. Ik ga voorin zitten, zit ik blijkbaar achterin want we vertrekken richting het oosten, dus via Bensheim en Darmstadt, blijkbaar vanwege een seinhuisstoring.
En op de NBS Frankfurt - Köln worden ook al seinstoringen aangekondigd, ik hoop dat ik nog thuis kom vandaag.
Matt

Bericht door Matt »

MaartenD schreef: zo 29 jun 2025, 18:11 Er was gisteren een soort mengvorm van uitvallende RE13's vanwege omleidingen of zo? ICE reed via Venlo, maar er reden ook RE13's en er reed SEV op sommige uren.
In het uur dat er geen ICE reed was er wel een RE13. Deze werd uitgevoerd door TCS. Op de uren wanneer er wel een ICE reed was er een trein vervangende bus. Volgens mij rijden er deze zomer alleen maar bussen ipv. RE13, maar het zou mooi zijn als er om het uur wel een trein rijdt.
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Ik zag na de 251 genomen te hebben gisteren, toch echt een RE13 van de Eurobahn binnenrollen in Venlo, aan klanten geen gebrek, aanvullend met SEV op het busstation wat klaarstond.
Bemined

Bericht door Bemined »

Matt schreef: zo 29 jun 2025, 18:16In het uur dat er geen ICE reed was er wel een RE13.
Het gaat niet zo zeer om hetzelfde uur of niet, ICE en RE13 rijden maar zo'n 10 minuten uit elkaar. Het zal vooral zijn dat er in het weekend minder goederenverkeer is waardoor de RE13 dan wel om de 2 uur een pad kon krijgen en doordeweeks niet.
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Ik zag ook een Eurobahn FLIRT rijden, dus het was zeker niet alleen TCS. In de app wel treinen van TCS gezien.
Plaats reactie