Pagina 254 van 796

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 17 dec 2015, 19:03
door Z2N
Anders kan het ook nog andersom, in Leiden heeft Arriva de eindhaltes van de stadsbuslijnen hernoemd opdat deze correspondeert met de gegeven bestemming op de bus, ergens in Leiden is er nu dus bijvoorbeeld een halte die "Zuid-West" heet... (A)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 17 dec 2015, 20:20
door Vinny
Op de bestemmingsfilm van het openbaar vervoer moet een richtinggevende bestemming staan en geen onzingehucht of bushalte die niemand kent. Ik zie ook het liefst dingen afgeschaft als "Schagen" als eindbestemming van een IC in Limburg. Zet er gewoon Amsterdam neer, met eventueel in kleine letters (rijdt verder door als IC richting Alkmaar/Schagen). Zo wil ik ook Zürich zien als bestemming van een trein en niet Romanshorn, waarbij ik eerst de atlas van Zwitserland moet raadplegen voor ik weet waar de trein ook al weer heenrijdt.

Hetzelfde geldt voor bus- tram en metrolijnen. Een kenbare bestemming: daar heeft een reiziger veel meer aan.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: do 17 dec 2015, 20:30
door Alargule
Azartplein? Zoutkeetsgracht? De Sniep?

Op zich kan ik best meegaan in de systematiek van herkenbare bestemmingen (met de kanttekening van de drie verschillende doelgroepen die ik in een eerdere post aanhaalde), maar dan heeft GVB nog wel wat inconsistenties weg te poetsen. Java-eiland, Westelijke Eilanden en 'gewoon' Diemen (de eindhalte op IJburg van lijn 26 heet ook gewoon IJburg) liggen dan al veel meer voor de hand.

En ja, zoals Z2N het ook al verwoordt: pas dan ook meteen de naam van de eindhalte aan om alle mogelijke verwarring te voorkomen. Alleen bij een verlenging van de lijn zul je de voormalige eindhalte waarschijnlijk weer een andere, naar een in de omgeving gelegen plein of straat of laan moeten vernoemen, maar verlengingen van tramlijnen komen in Amsterdam 'gelukkig' niet zo heel veel voor.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 00:27
door Ardan
Paniek in tram 1 en 17 ter hoogte van de Derkinderenstraat vanavond, twee trams zijn bekogeld met stenen. Even werd gedacht aan een beschieting. De tram van lijn 17 is daarop zonder stoppen doorgereden naar het eindpunt.

AT5

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 05:59
door Suus
De eindpunthalte van lijn 9 heet in zijn volledigheid Diemen Sniep (en die van lijn 44 Diemen Noord), dus daar toont de tram (en bus) nu al de naam van de laatste halte als bestemming zoals sommige mensen graag zouden zien.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 09:41
door Alargule
Klopt. Maar een halte de plaatsnaam meegeven van de plaats waarin die halte ligt is niet echt gebruikelijk. Het lijkt er eerder op dat hier andersom is geredeneerd, en men de eindhalte de naam van de bestemming heeft meegegeven. Voor lijn 44 zou een naam als 'Heivlinderweg' of 'Parelmoervlinder' (duidelijk jarennegentignaamgevingen) voor de eindhalte logischer zijn geweest, en voor lijn 9 het al eerder door n-evo voorgestelde 'Het Betonijzer' (nu heb ik daar toch bijna zeven jaar praktisch om de hoek gewoond, maar nooit geweten dat het daar zo heette).
trolly schreef:Een vriendin van me beoefende ooit de sport van het met intieme lichaamsdelen benoemen van virtuele straten in imaginaire nieuwbouwwijken. Testes 23, Schaambeen 8, dat soort werk).
Venusheuvel 69 :mrgreen:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 10:29
door trolly
Ah, je snapt het principe.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 11:00
door Suus
n-evo schreef:Waarom is het Station Bijlmer Arena
Het was heel lang Bijlmerstation, maar BijlmerArenAstation staat zo vaag :P

Het was ook nog heel lang Holendrechtstation maar dat is zo rond de tijd van de opening van het busstation aldaar verdwenen. Kraaienneststation wordt nog wel steeds gebruikt. :Y

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 11:02
door Alargule
Verrijnstuartwegstation _O-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 13:54
door n-evo
Alargule schreef:Hm. Dan is Amsterdam met zijn afwijkende bestemmingsnamen dus minder eigenaardig dan ik wel dacht. En is het voorstel van n-evo zo gek nog niet - althans in de zin dat het beter aansluit bij wat elders in de regio (in de ruime zin) gebruikelijk is.
Feest! *O*

Haha

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 14:14
door Mojito
Op Wijnemenjemee verscheen vandaag dit artikel waar de bij het verkennend onderzoek behorende rapporten betreffende de Uitbreiding Metronet Amsterdam te downloaden zijn die de Gemeente Amsterdam in de afgelopen tijd heeft opgesteld. Zeer interessant leesvoer!

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: vr 18 dec 2015, 15:56
door Ardan
Oeh nice, even doorspitten :pos:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 19 dec 2015, 00:25
door trolly
De MKBA-score van de Amstelveenlijn als metro was hoger (0,6) dan alle hier onderzochte varianten. -o-
Ik zeg: bouwen die O/W lijn!

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 19 dec 2015, 10:39
door Suus
Ik blijf het jammer vinden dat er geen onderzoek is gedaan naar een Westlijn CS - Leidseplein - Osdorp (- Schiphol). Er zijn op dit moment geen capaciteitsproblemen op de binnenring maar wel tussen CS en Leidseplein. Zolang daar trams blijven rijden zal die rechtstreekse verbinding interessanter blijven dan de overstap op station Vijzelgracht.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 19 dec 2015, 17:31
door Ardan
Dat lijkt mij ook een veel beter idee. Een OWL is dan nog altijd mogelijk door een kruisstation bij Leidseplein (conform Plan Stadsspoor). Als je nu de Oostlijn zou willen doortrekken kan dat anders alleen nog door de Ring te sluiten, maar naar Leidseplein gaat niet meer.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 19 dec 2015, 17:33
door Ardan
Vandaag is afscheid genomen van de Zilvermeeuw. Zie hier.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: za 19 dec 2015, 21:34
door trolly
@Ardan, @Bee: De voorgestelde situering van de tunnels en het gestapelde, relatief oostelijk gelegen station Leidseplein geven mij het idee, dat nadrukkelijk rekening is gehouden met jullie wensen. Rechtdoor verlengen van de tunnels richting Prinsengracht na een diep station Vondelpark (rotnaam) onder de kruising 1e Constantijn Huijgensstraat lijkt me prima mogelijk, evenals verlengen van de tunnels onder de Singelgracht, eventueel d.m.v. een tweede gestapelde station naast het eerste, waardoor een gestapeld station met eilandperrons zou ontstaan. Maar eerst nog maar een paar nachtjes slapen...

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 02:05
door JWM
http://www.at5.nl/artikelen/150947/stad ... eg-naar-cs

Focus komt nu dus te liggen op het sluiten van de Ring en station Sixhaven. Zal een dezer dagen nog wat dieper ingaan op alle hoofdstedelijke metroplannen.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 02:45
door Ardan
Sluiten van de Ring = betere bereikbaarheid van Westerpark en West *O* = kleinere kans op een OWL -o-

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: zo 20 dec 2015, 16:08
door Vinny
Vandaag in de Echo een grappig verhaal dat wonen in West is en onderwijs en werkgelegenheid in Oost zich afspeelt.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 08:55
door n-evo
Bee schreef:Ik blijf het jammer vinden dat er geen onderzoek is gedaan naar een Westlijn CS - Leidseplein - Osdorp (- Schiphol). Er zijn op dit moment geen capaciteitsproblemen op de binnenring maar wel tussen CS en Leidseplein. Zolang daar trams blijven rijden zal die rechtstreekse verbinding interessanter blijven dan de overstap op station Vijzelgracht.
Van wat ik heb begrepen wordt het stuk Spui - Leidseplein (met name Koningsplein en Leidsestraat) als te riskant gezien om onder te boren.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 09:13
door trolly
n-evo schreef:Van wat ik heb begrepen wordt het stuk Spui - Leidseplein (met name Koningsplein en Leidsestraat) als te riskant gezien om onder te boren.
Je bent de eerste die ik hoor over een tunnel onder de Leidsestraat. Als er sprake is van een verbinding CS-Leidseplein gaat het meestal over een tracé als de klassieke verlenging van de Oostlijn, zoals in het welbekende Plan Stadsspoor, namelijk CS, (bocht naar) Prinsengracht, (bocht naar) Leidsegracht, Overtoom. Ook niet zonder risico's, maar lang niet zo spannend als jouw route :roll:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 10:16
door Alargule
Ach. 'Trammetjesman' Michael van der Vlis stelde in de jaren tachtig een tramtunnel onder de Leidsestraat voor. Op zich geen heel gek idee, want het had een van de grootste bottlenecks in het huidige tramnet opgeheven (een gestapelde tunnel is denkbaar) en bovengronds veel meer ruimte voor voetgangers - en mogelijk fietsers) gecreëerd. Maar dat plan verdween - voorzover het al serieus bedoeld was - weer even snel in een lade. Zoals zo vaak in Amsterdam.

De enige keer dat ik het oorspronkelijke voorstel uit het Plan Stadsspoor herhaald heb zien worden, was in de Metronetstudie uit 2007. Of het ook ooit serieus in overweging is genomen weet ik niet. De ideeën voor een 'echte' oost-westlijn tussen Lelylaan en Muiderpoort waren er ook toen al (het oudste voorstel ken ik uit 2003). Ik heb ook een tijd lang gepleit voor een doortrekking van de Oostlijn als oost-westlijn conform het Plan Stadsspoor, omdat daarmee de drukke tramroute CS-Leidseplein het meest direct ontlast zou worden. Bijkomend voordeel zou de goede ontsluiting van de westelijke binnenstad (en de Jordaan) zijn, die nu vrij perifeer ten opzichte van de belangrijke OV-assen liggen. En het capaciteitsprobleem van de Oostlijn bij CS zou er indirect mee verholpen zijn.

Maar aan zo'n lijn kleven ook weer nadelen:
  • Je moet door de historische binnenstad heen, in plaats van erlangs. Kan op meer weerstand rekenen en potentieel duurder zijn.
  • Je blijft een sterk op het CS georiënteerd netwerk houden, terwijl je met een OWL Lelylaan-Muiderpoort ook meer mogelijkheden creëert om de reizigersdruk op de hoofdstations wat meer te spreiden (Lelylaan en Muiderpoort kunnen IC-station worden met een OWL).
  • De passage bij het Leidseplein lijkt mij zeer lastig uit te voeren. Met een OWL naar Muiderpoort kun je het station nog onder de Singelgracht situeren, zoals in het nu voorliggende voorstel is gedaan. Ik zie niet in waar en hoe je een station bij het Leidseplein zou moeten inpassen als je de lijn verder de binnenstad in wilt trekken.

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 11:50
door trolly
Alargule schreef: De passage bij het Leidseplein lijkt mij zeer lastig uit te voeren. Met een OWL naar Muiderpoort kun je het station nog onder de Singelgracht situeren, zoals in het nu voorliggende voorstel is gedaan. Ik zie niet in waar en hoe je een station bij het Leidseplein zou moeten inpassen als je de lijn verder de binnenstad in wilt trekken.
Bij een "Prinsengrachttracé" komt er wat mij betreft een station Marnixstraat onder de Singelgracht en Leidsegracht. Graag met ruimtereservering voor een station van een kruisende lijn onder de Singelgracht, waarvan het station Leidseplein dan weer zou moeten liggen op de plek waar het in bijlage 1 van de Verkenningen is ingetekend. Wat mij betreft zijn die een schot in de roos, omdat een dergelijke complexe uitbreiding gewoon mogelijk lijkt te blijven. *O*
Als ik er het geduld voor heb, zal ik er eens een krabbeltje van maken (en ergens anders posten, heel alledaags is dat allemaal niet).
Oh, en dat akkefietje met die binnenstad: gewoon platmeppen, dat merkt niemand (A)

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Geplaatst: ma 21 dec 2015, 13:27
door n-evo
Ach, al die fantasieën zijn al zo vaak besproken hier. Hadden we daar geen apart threadje voor? :P