Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Z2N
Donateur

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Zolang er een onhandig stuk enkelspoor in de route via Merklingen zit kan je niet alle ICE's via die route plannen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cora

Bericht door Cora »

Er zijn deze week overigens veel problemen bij het metrowagenpark van de BVG. Gister reed er maar 1 omloop op de U4 en ik zie elke dag wel vertragingen door kapotte metro's. Ook vandaag weer het bericht dat het niet helemaal lekker loopt op de U6 (mijn hotel zit aan de U6 dus deze lijn valt mij daarom het meeste op)

Ik maak er overigens een sport van om als ik even alleen ben op de meest creatieve manieren terug naar het hotel te reizen :twisted:
Fout 404: Tekst niet gevonden
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

“deze week”. :') Zeg maar gerust: iedere week.

Overigens: fijn dat sommige ICE-1-stellen nog een gedeklasseerde 1e klas hebben, maar jammer dat daar ook de kinderafdeling in zit. Ben toch maar liever bij twee anderen een coupeetje ingedoken. Zij samen aan het raam, ik aan het gangpad. Ideaal.
cassie127

Bericht door cassie127 »

ITF schreef: do 24 jul 2025, 14:49 Gelukkig voor jou is de indienststelling van Type J (al weer) vertraagd en blijft Type F dus nog wel even rondrijden *O*

—————

Ondertussen rijd ik met ICE 517 (ICE lijn 42) ergens in de buurt van Geislingen (Steige), wat ik wel opvallend vind, want ik verwacht dat deze ICE via de SFS Wendlingen - Ulm zou gaan, aangezien lijn 42 en lijn 11 samen een uurdienst tussen Mannheim en München bieden. Doordat lijn 42 dus blijkbaar via de klassieke spoorlijn rijdt en dat 15 minuten langzamer is, rijden lijnen 11 en 42 dus niet in een goed uurspatrooon, maar uitgebogen.
Er is een vuistregel die je kunt onthouden, en dat is dat de snelle ritten over het algemeen alleen op de oneven uren uit Ulm en Stuttgart vertrekken en als ICE gepland zijn. Treinen in de categorie RJX, IC, EC of TGV rijden via Geislingen. Op de even uren rijden de treinen over Geislingen (op enkele uitzonderingen na). Je kunt het ook terugzien aan de rijtijd hoe je trein rijdt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ThatPCDude
Donateur

Bericht door ThatPCDude »

Groetjes vanuit Balatonederics, waar ik tijdens een rondje Volánbusz in Veszprém Vármegye een gratis overstap van 52 minuten cadeau heb gekregen omdat de 1625 met ruim +15 de overstap van 4 minuten op de 1846 onmogelijk maakte.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

In Noorwegen is een deel van de vloot Type 73 uit dienst gehaald, als ik me niet vergis zijn dat de treinen die ooit bij NedTrain gereviseerd zijn, omdat de ruiten er uit vallen.
Bron (in het Noors, maar Translate werkt redelijk op dit artikel)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ITF

Bericht door ITF »

cassie127 schreef: do 24 jul 2025, 16:13
ITF schreef: do 24 jul 2025, 14:49 Gelukkig voor jou is de indienststelling van Type J (al weer) vertraagd en blijft Type F dus nog wel even rondrijden *O*

—————

Ondertussen rijd ik met ICE 517 (ICE lijn 42) ergens in de buurt van Geislingen (Steige), wat ik wel opvallend vind, want ik verwacht dat deze ICE via de SFS Wendlingen - Ulm zou gaan, aangezien lijn 42 en lijn 11 samen een uurdienst tussen Mannheim en München bieden. Doordat lijn 42 dus blijkbaar via de klassieke spoorlijn rijdt en dat 15 minuten langzamer is, rijden lijnen 11 en 42 dus niet in een goed uurspatrooon, maar uitgebogen.
Er is een vuistregel die je kunt onthouden, en dat is dat de snelle ritten over het algemeen alleen op de oneven uren uit Ulm en Stuttgart vertrekken en als ICE gepland zijn. Treinen in de categorie RJX, IC, EC of TGV rijden via Geislingen. Op de even uren rijden de treinen over Geislingen (op enkele uitzonderingen na). Je kunt het ook terugzien aan de rijtijd hoe je trein rijdt.
Klopt inderdaad, toen ik zag dat de rijtijd tussen Stuttgart en Ulm 55 minuten was vermoedde ik al dat de trein via de klassieke spoorlijn ging. Vorig jaar deed ik namelijk de reis de andere kant op met een ICE en toen was de rijtijd tussen Ulm en Stuttgart 45 minuten en reden we via de SFS.

———

De nieuwe RailJet had er vandaag blijkbaar niet zo veel zin in, want op München Hbf stond er een stam klassieke Oebb en NightJet rijtuigen klaar als RJ 287 naar Innsbruck, in plaats van de nieuwe generatie RailJet. Zodoende heb ik in een oud NightJet rijtuig lekker een ouderwets hokje geclaimd :trein:
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Classic Frankfurt: op tijd bij Offenbach, “derzeitige eingeschränkte Verfügbarkeit der Gleise”, aansluiting ook op tijd achter ons in de file, vertrokken met +32. :')
MetroRET

Bericht door MetroRET »

ITF schreef: do 24 jul 2025, 17:44 De nieuwe RailJet had er vandaag blijkbaar niet zo veel zin in, want op München Hbf stond er een stam klassieke Oebb en NightJet rijtuigen klaar als RJ 287 naar Innsbruck, in plaats van de nieuwe generatie RailJet. Zodoende heb ik in een oud NightJet rijtuig lekker een ouderwets hokje geclaimd :trein:
Vermoedelijk komt dat dan weer doordat de omlopen op de Brenner-EC/RJ door de war zijn geraakt, door de overstroomde Brenner-strecke.
ITF

Bericht door ITF »

Aaah dat zou heel goed kunnen inderdaad, in de buitendeuren van de rijtuigen hingen ook (op z’n GVB’s) A4’tje met daarop de route van EC 86 die in Bologna begon en naar München reed. Aan de binnenzijde van deze A4’tjes zag ik de route van mijn RJ 287 staan, dus vond ik het vreemd dat het treinpersoneel die blaadjes niet had omgedraaid.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
cassie127

Bericht door cassie127 »

A4tjrs zijn wel standaardnnog in rijtuigen in Oostenrijk
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ICE11

Bericht door ICE11 »

Als iemand toevallig in de komende week naar het noorden wil: Vanaf vanavond t/m dinsdag rijden door werkzaamheden helemaal geen treinen tussen Hamburg Hbf. en Altona en vanaf volgende week woensdag tot 04.08. dan alleen de S-Bahn.

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... n-890.html
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik zat vanmiddag weer eens in een intercity tussen Namen en Brussel en zoals altijd op dat traject ergerde ik mij weer groen en geel aan de veel te ruime dienstregeling.

Telt u even mee:
Op tijd vertrokken in Namen, twee minuten te vroeg in Gembloux.
Op tijd vertrokken in Gembloux, de trein heeft flink getreuzeld vanaf Mont-Saint-Guibert en was alsnog één minuut te vroeg in Ottignies.
Één minuut te laat vertrokken in Ottignies, maar vervolgens drie minuten te vroeg op Brussel-Luxemburg, waar we ook nog eens twee minuten gepland stilstonden.
Op tijd vertrokken op Brussel-Luxemburg, één minuut te vroeg op Brussel-Schuman waar de trein twee minuten gepland stilstond.
Op tijd vertrokken op Brussel-Schuman, twee minuten te vroeg op Brussel-Noord waar de trein twee minuten gepland stilstond.

Minstens 10 minuten is er te winnen op dit belangrijke traject, en met wat moeite en het juiste materieel zou de reistijd van 62 minuten tussen Namen en Brussel-Noord wel eens richting 45 minuten kunnen gaan. En dit sleept echt al jaren aan tussen de twee politieke hoofdsteden van Franstalig België -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik zag in Maastricht vanochtend een bus van het TVV naar Luik met +20 vertrekken; in de andere richting rijden ze volgens de dienstregeling eerst naar Mt en dan pas naar Mtr, ook wel weer apart.

Zelf heb ik me niet aan het circus gewaagd en heb ik in plaats daarvan de 20a naar Bilzen genomen om daar op de T-trein rechtstreeks naar Brussel te stappen. Vanavond ben ik hetzelfde van plan, maar dan omgekeerd. Alleen moet ik dan helaas wel 35 minuten wachten in Bilzen waardoor het een kwartiertje langzamer is dan via Luik.
Plaats reactie