Pagina 27 van 75

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 19:53
door Hainje
Lijkt mij vanwege de treinen, daarnaast kan een concessieverlener altijd met een zak geld over de brug komen om alsnog airco in die Wrights te laten bouwen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 19:57
door regenmaker
Hainje schreef:Lijkt mij vanwege de treinen, daarnaast kan een concessieverlener altijd met een zak geld over de brug komen om alsnog airco in die Wrights te laten bouwen.
Dan kan je net zo goed nieuwe materieel kopen en met eis in PvE dat de bussen worden overgenomen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:04
door Hainje
Dan kunnen de Wrights alsnog overgekocht worden en ben je daar nog niet vanaf. :P

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:05
door regenmaker
Ja, maar wie wil die zooi nou hebben? :')

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:14
door ArrivaBas
regenmaker schreef:Ja, maar wie wil die zooi nou hebben? :')
Ze zijn wel origineel in NL, maar vanwege het gemis aan airco wil niemand ze waarschijnlijk. Hooguit tourbedrijven die er dan airco inzetten.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:18
door PatrickM
Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:21
door regenmaker
Kijk ik heb een hekel aan oude bussen (zonder airco). Je moet gewoon volvo 8900 gebruiken met airco en van alle luxe voorzien, echt top die bussen in Brabant! :pos: Die Citea's ben ik dan weer wat minder over te spreken maar oké, comfort van de stoelen valt tegen.

Maar inderdaad klopt wel wat ArrivaBas zegt, bussen zonder airco zijn moeilijk door te verkopen in Nederland. Meestal worden ze geëxporteerd naar verweggiestan.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:22
door regenmaker
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
Maar die hebben ook niet eens een fatsoenlijk info scherm. :')

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:27
door nvdw
De maximale leeftijd in het programma van eisen is 12 of 12,5 jaar en airco is niet verplicht. Waarschijnlijk zal de concessie vanaf 2018 wel met meer eisen zijn ingekleed, zoals ook HWGO en Zuid-Holland Noord. Maar als die 8300-serie in zijn geheel naar het DAV-gebied verhuist blijven alleen de Irisbus midi's zonder airco rijden. En zelfs daar is achteraf inbouwen een optie: in de Achterhoek is dat al gebeurd met de twee stuks die daar rijden.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:38
door Daniel
DAV heeft een maximaal gemiddelde. Ongeacht de concessieduur kan je dan dus ouder materieel verwachten.
Arriva heeft het erg slim gespeeld voor hun eigen financiën door alleen de echt op zijnde Qliners en de Dordtse stadsbussen (met provinciale subsidie die laatsten) te vervangen en verder vooral uit te ruilen met iets jonger materieel uit verloren andere concessies.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 20:56
door The Greyhound
regenmaker schreef:Waarom duurt die DAV concessie dan ook 12 jaar. Als ze eerder lieten aflopen had die oude zooi (wrights) allang vervangen kunnen worden.
Eindelijk eens een consessie met een duur waarbij bussen niet voortijdig aan de kant hoeven. Op de paar tropische dagen na is het trouwens prima uit te houden in een Wright. Rijdt een stuk beter dan een Amba. Vorige week was ik in Zuid-Limburg. Daar werkte in 3 van de 4 amba/citea's de airco niet of onvoldoende.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 21:13
door The Greyhound
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 21:21
door ArrivaBas
The Greyhound schreef:
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.
En in HWGO dan?

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 21:56
door The Greyhound
ArrivaBas schreef:
The Greyhound schreef:
henk1234 schreef:Volgende zomer rijden ze niet meer, want dan komen de hwgo amba's naar dav.
misschien komen ze volgende week wel als de zomerdienstregeling begint, net als vorig jaar, om in juli en augustus zoveel mogelijk airco bussen in DAV te hebben.
En in HWGO dan?
Daar kunnen ze er wel een paar missen tijdens de zomervakantie.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: do 02 jul 2015, 22:42
door OmniLezer
Ik denk dat ze de hele serie kunnen missen na december in HWGO.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 01:31
door Pim-AllianceB95
Er zijn wel meer concessies waar bussen zonder airco rijden - en dat kan bijna het hele jaar inderdaad prima.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 02:55
door STF
Waar kijken ze in Nederland eigenlijk precies naar om de leeftijd van een bus te beoordelen?

Stel je vraagt voor zo'n oude Wright Commander een nieuw kenteken bij RDW aan, is het dan op papier weer een nieuwe bus? Of als je een nieuwe motor monteert?
In Luxemburg kun je zo ontzettend aanrommelen met de leeftijd van een bus, zodoende vraag ik me af of zoiets in Nederland ook mogelijk is.
Hier mag een bus niet ouder dan tien jaar zijn, ik ken echter bij het vervoersbedrijf waar ik veel mee reis twee bussen die deze leeftijd ruimschoots overschreden hadden, de ene heeft echter na vier jaar een ander kenteken gekregen, zodoende is ie pas in 2014 afgedankt terwijl ie eigenlijk van bouwjaar 2000 was.
Bij de ander is na twee of drie jaar de motorruimte uitgebrand, nadat er een nieuwe motor in was gezet mocht ie weer tien jaar rijden wat ie ook inderdaad gedaan heeft.

Bij een ander vervoersbedrijf ken ik ook wel een paar bussen die bijna twintig jaar rond hebben gereden, zal na negen jaar wel een LED-achterlicht op zijn gemonteerd ofzo. :lol:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 07:59
door ArrivaBas
Die Wrights zijn zelfs al 12 jaar :lol:

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 08:59
door nvdw
Als uitgangspunt geldt de datum van eerste toelating (DET). Deze datum verandert niet als je een ander kenteken zou aanvragen, wijzigingen zou aanbrengen of het voertuig ex- of importeert.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 15:05
door Stefan
regenmaker schreef:Maar die hebben ook niet eens een fatsoenlijk info scherm. :')
Zodra Albatros 2 ingebouwd is, is dit gelijk aangepakt. 8378 en 8380 (en waarschijnlijk de 8381 ook dan, maar die rijdt niet bij 'ons' in DAV) hebben netjes 2 schermen voor de passagiers gekregen.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 15:41
door OmniLezer
3 van de 82. So close.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 16:25
door OV Hoekschewaard
Vanavond gaan er weer een paar HWGO amba's op vakantie naar Alblasserdam.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 16:43
door Stefan
OmniLezer schreef:3 van de 82. So close.
De rest wordt gedaan zodra ze naar DAV komen, geen paniek.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: vr 03 jul 2015, 17:48
door arjano1978
Kunnen ze niet gelijk een paar wright's naar hwgo sturen. En daar hun laatste km's rijden. de amba's zijn nu toch al hier.

Re: Concessie DAV-gebied

Geplaatst: za 04 jul 2015, 10:24
door OmniLezer
regenmaker schreef:Kijk ik heb een hekel aan oude bussen (zonder airco). Je moet gewoon volvo 8900 gebruiken met airco en van alle luxe voorzien, echt top die bussen in Brabant! :pos: Die Citea's ben ik dan weer wat minder over te spreken maar oké, comfort van de stoelen valt tegen.

Maar inderdaad klopt wel wat ArrivaBas zegt, bussen zonder airco zijn moeilijk door te verkopen in Nederland. Meestal worden ze geëxporteerd naar verweggiestan.
Die Volvo is een mooie keuze, maar die kan je beter inzetten in Zeeland of HWGO. Daar heb je meer kans langer dan een kwartier in een bus te zitten. Vanwege de gemiddeld grotere afstand tussen Haltes. Ik raad u eerder een Solaris Urbino 12 LE.