Pagina 27 van 28

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 12:18
door rvdborgt
en-es schreef: ma 28 apr 2025, 11:10 Maar iedereen heeft toch een plastic pasje tegenwoordig? En uiteraard smartphone.
Ehm, nee, en volgens mij hebben we die discussie al eens gehad.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 13:12
door TomSteyl
Ik denk dat de Duitse banken wel hierin een rol hebben. Als er nu nog mensen zijn die een rekening hebben zonder pasje (ik ken iemand die dat heeft) of alleen een Girocard hebben, dan vraag je er wel om. Gewoon iedereen (die een rekening heeft) een pasje met Mastercard Debit of Visa Debit, geen nationale systemen meer. En rekeningen betalen bij de bank met contant geld lokt mogelijk witwassen uit, dus een goede reden om daarmee te stoppen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 13:46
door en-es
Een rekening zonder pasje? Hoe kom je dan aan geld? Net als vroeger toen je een bankfiliaal binnenliep, een papiertje invulde en dat inleverde bij een loket waarna je het gewenste geldbedrag ontvangt?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 14:23
door TomSteyl
Exact!! Heel ouderwets. Maar de Sparkasse in de buurt van die kennis is onlangs gesloten en moet er naar een Sparkasse in het stadscentrum van Wuppertal gegaan worden. Inmiddels heeft de Sparkasse daar ook al aangegeven met deze service te stoppen, waardoor een pasje nu de enige oplossing zal zijn. En nu hopen dat de Sparkasse geen Girocard aansmeert.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 14:37
door gpvos
En al je transacties fijn bijgehouden door de bank, die jouw privéinformatie graag te gelde maakt, zoals in de VS allang gebeurt en de ING een paar jaar geleden ook wou gaan doen. Hier mag dat nu inderdaad niet, maar het scheelt maar een wetswijziging of twee, papier is geduldig (en bits nog meer), en het politieke klimaat kan alle kanten op gaan zoals we de laatste tijd zien.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 18:06
door Nitein-Repart
TomSteyl schreef: ma 28 apr 2025, 13:12 Ik denk dat de Duitse banken wel hierin een rol hebben. Als er nu nog mensen zijn die een rekening hebben zonder pasje (ik ken iemand die dat heeft) of alleen een Girocard hebben, dan vraag je er wel om. Gewoon iedereen (die een rekening heeft) een pasje met Mastercard Debit of Visa Debit, geen nationale systemen meer. En rekeningen betalen bij de bank met contant geld lokt mogelijk witwassen uit, dus een goede reden om daarmee te stoppen.
Mastercard Debit of Visa Debit is wel een flinke verbetering ten opzichte van het oude Maestro en V-Pay, zeker qua dekking in Duitsland, want de dekking in Duitsland is met Mastercard Debit en Visa Debit een stuk beter dan met Maestro en V-Pay. Veel minder last van storingen of niet kunnen pinnen in Duitsland met de nieuwe type kaarten. Alleen jammer dan het complete betalingsverkeer wereldwijd geregeld wordt door twee Amerikaanse multinationals.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 19:55
door ICE11
Kunnen wij deze discussie niet afsplitsen naar een apart topic en weer terug gaan naar het OV in NRW? :Y

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: ma 28 apr 2025, 22:10
door TomSteyl
Terug naar het OV in NRW lijkt me oké, maar afsplitsen hoeft wat mij betreft niet. Het is een discussie die op gang is gekomen door de wijze waarop de betaalwijzen met de bus in NRW worden geïnterpreteerd. Ook ticketing is onderdeel van de OV-hobby. (A)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 29 apr 2025, 08:56
door regenmaker
Bij de NIAG kan je vanaf gisteren ook met de bankpas in de bus betalen:
https://www.nrz.de/lokales/moers-und-um ... glich.html

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 29 apr 2025, 18:21
door TomSteyl
Nu ben ik serieus wel benieuwd of hij echt alleen Girocards en Creditcards accepteert. De site van de NIAG is er niet zo duidelijk over.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 29 apr 2025, 19:58
door ICE11
Op de website van de NIAG is een foto van een dergelijke terminal te zien:

https://niag.de/news/352/bargeldlos-zah ... -und-look/

Wij hebben op onze bussen hier dezelfde terminals, en da werken zowel Duitse als ook buitenlandse bankpassen en alle bekende creditcards. Het enige wat kan gebeuren is dat als de bus geen GSM-verbinding heeft geen creditcards werken, maar gewone bankpassen wel. Uiteindelijk is het natuurlijk afhankelijk van het contract tussen NIAG en hun terminal-aanbieder.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 29 apr 2025, 20:34
door Vinny
rvdborgt schreef: vr 25 apr 2025, 21:26
Daniel schreef: vr 25 apr 2025, 20:55 (Zelfde trouwens vorig jaar met Interrail ergens middenin het Schwarzwald. Het laadt wel in een funkloch, maar je moet wel even geduld hebben omdat 'ie het eerst probeert online op te halen)
Daartegen helpt de vliegtuigmodus: dan verschijnt de barcode onmiddellijk.
Je moet tegenwoordig wel een spoedcursus: "Hoe werken in Duitlsland OV-vervoersbewijzen" voor gevorderden volgen -0-

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 29 apr 2025, 20:49
door Daniel
ICE11 schreef: di 29 apr 2025, 19:58Het enige wat kan gebeuren is dat als de bus geen GSM-verbinding heeft geen creditcards werken, maar gewone bankpassen wel.
Het zijn toch juist creditcards waarmee offline betalen doorgaans wel werkt?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: di 29 apr 2025, 22:25
door rvdborgt
Vinny schreef: di 29 apr 2025, 20:34
rvdborgt schreef: vr 25 apr 2025, 21:26
Daniel schreef: vr 25 apr 2025, 20:55 (Zelfde trouwens vorig jaar met Interrail ergens middenin het Schwarzwald. Het laadt wel in een funkloch, maar je moet wel even geduld hebben omdat 'ie het eerst probeert online op te halen)
Daartegen helpt de vliegtuigmodus: dan verschijnt de barcode onmiddellijk.
Je moet tegenwoordig wel een spoedcursus: "Hoe werken in Duitlsland OV-vervoersbewijzen" voor gevorderden volgen -0-
Mijn opmerking ging over de Rail Planner app en is dus niet specifiek voor Duitsland.
Verder doet elke Duitse vervoersregio zijn eigen ding, dus ook die spoedcursus zal vrij uitgebreid moeten zijn, vrees ik...

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 30 apr 2025, 07:30
door TomSteyl
Als je alleen al ziet hoe de aanvraagprocedure voor een Dticket verloopt bij de verschillende vervoersmaatschappijen, dan zie je pas hoe "failliet" Duitsland is. Van uiterst vriendelijke ondernemingen als de Rheinbahn in Düsseldorf en de bedrijven rondom Aachen, tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee". En als je daarbij ook nog kan rekeningen op wat lekkere stugge Duitsers, dan heb je weer een mooi stereotype beeld van Duitsland te pakken.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 30 apr 2025, 07:46
door rvdborgt
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 07:30 [...] tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee".
In dat soort gevallen moet je zonder pardon naar het meldpunt gaan.
Dat soort bedrijven heb je in Nederland overigens ook, al is de situatie wel wat verbeterd sinds het Europese Hof van Justitie daar iets van vond in een zaak tegen DB. Daarnaast schuurt ook NS tegen de grenzen van het toelaatbare aan. Probeer maar eens een abonnement af te sluiten met een buitenlands adres en rekeningnummer.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 30 apr 2025, 07:48
door ICE11
Daniel schreef: di 29 apr 2025, 20:49
ICE11 schreef: di 29 apr 2025, 19:58Het enige wat kan gebeuren is dat als de bus geen GSM-verbinding heeft geen creditcards werken, maar gewone bankpassen wel.
Het zijn toch juist creditcards waarmee offline betalen doorgaans wel werkt?
In Duitsland is het net omgekeerd. De "offline-functie" voor creditcards is niet altijd mogelijk, maar bij gewone bankpassen is het een oude functie, dat deze ook werken als het betaalterminal offline is. Dat heet dan "Lastschrift", wat vroeger, toen pinnen nog altijd met handtekening in plaats van pincode was de gewone werkwijze was en waarbij het terminal de gegevens van de bankpas bewaard tot het weer online is en op de bankrekening wordt het dan verwerkt zoals een SEPA-incasso.
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 07:30 tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee".

Dat kunnen Nederlanders echter ook, ik zeg alleen maar "Spoordeelwinkel".... :Y

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 30 apr 2025, 07:52
door rvdborgt
ICE11 schreef: wo 30 apr 2025, 07:48 In Duitsland is het net omgekeerd. De "offline-functie" voor creditcards is niet altijd mogelijk, maar bij gewone bankpassen is het een oude functie, dat deze ook werken als het betaalterminal offline is. Dat heet dan "Lastschrift", wat vroeger, toen pinnen nog altijd met handtekening in plaats van pincode was de gewone werkwijze was en waarbij het terminal de gegevens van de bankpas bewaard tot het weer online is en op de bankrekening wordt het dan verwerkt zoals een SEPA-incasso.
Lastschrift = incasso. Eenmalige incasso's werden (worden?) Nederland ook wel gebruikt als de pinapparatuur het even niet laat afweten.
Pinnen is overigens per definitie met pincode :)

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 30 apr 2025, 08:10
door TomSteyl
ICE11 schreef: wo 30 apr 2025, 07:48
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 07:30 tot uiterst moeilijke bedrijven (zelfs in de grensregio) die bijvoorbeeld mensen met een niet-Duits rekeningnummer discrimineren (mag wettelijk van de EU niet, heet SEPA/IBAN-discriminatie). Bij dat laatste heb ik al allerlei redenen voorbij zien komen: van "de regeling is alleen voor Duitsers" tot "ons financieel systeem zegt nee".
Dat kunnen Nederlanders echter ook, ik zeg alleen maar "Spoordeelwinkel".... :Y
Het zou idd netjes zijn als er ook een optie voor creditcardbetalingen zou zijn in de Spoordeelwinkel. Maar als Ideal op den duur wordt opgevolgd door Wero, dan ga ik er vanuit dat dit probleem bij eenmalige tickets is opgelost. Bij NS Flex e.d. zijn EU-rekeningnummers wel toegestaan in de automatische incasso die maandelijks uitgevoerd wordt (abonnementen hebben in mijn ogen toch een iets andere status dan een eenmalige deal in de Spoordeelwinkel). Kortom, het blijft een ingewikkeld iets in het internationale betalingsverkeer vs (internationaal) ov.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 30 apr 2025, 09:00
door rvdborgt
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 08:10 Het zou idd netjes zijn als er ook een optie voor creditcardbetalingen zou zijn in de Spoordeelwinkel. Maar als Ideal op den duur wordt opgevolgd door Wero, dan ga ik er vanuit dat dit probleem bij eenmalige tickets is opgelost.
Alleen voor de klanten van banken die Wero ondersteunen, momenteel uit NL/BE/LU/DE/FR. Of banken in de rest van de EU volgen, is nog maar afwachten.
TomSteyl schreef: wo 30 apr 2025, 08:10 Bij NS Flex e.d. zijn EU-rekeningnummers wel toegestaan in de automatische incasso die maandelijks uitgevoerd wordt (abonnementen hebben in mijn ogen toch een iets andere status dan een eenmalige deal in de Spoordeelwinkel). Kortom, het blijft een ingewikkeld iets in het internationale betalingsverkeer vs (internationaal) ov.
Voor NS Flex moet je zonder NL-IBAN of Nederlands adres telefonisch (of aan het loket) een abonnement afsluiten en vaak het NS-personeel ervan weten te overtuigen dat zij dat toch echt moeten regelen. Bij NS Flex werpt NS sinds een tijdje ook andere, nog discutabelere drempels op, zoals een kredietcheck die alleen in Nederland werkt, waarbij NS aanvragen zonder resultaat (dus o.a. met een buitenlands adres) kennelijk automatisch afwijst.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 01 mei 2025, 06:18
door TomSteyl
Dan lijkt me dat de Autoriteit Consument en Markt en de Autoriteit Financiële Markten hiervan toch op de hoogte gesteld moeten worden, zodat ze NS een tik kunnen uitdelen.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: do 01 mei 2025, 15:10
door Tom024
Kunnen we weer on topic verder gaan?

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: za 03 mei 2025, 00:39
door Plutona
regenmaker schreef: vr 25 apr 2025, 08:45 Zit nu in de SB46. Hoeveel mensen in Nijmegen proberen met de OV-kaart in te checken of met de bankpas te betalen. :') Chauffeur van Fabian's Reisen ja boeit me niet, loop maar door. Als er controle komt eigen schuld. De halve bus reist gratis mee.

Maar zeker een stuk of 10 man in de bus, valt me niet tegen voor de eerste weken. OV-chipkaart geldig maken zou ook helpen.
Vandaag ook in de SB46 gezeten. Ik denk zeker 20 in- en uitstappers, hoewel ik tussen Weeze Airport en Kevelaer de enige overgebleven passagier was. Passagiers gebruiken deze bus niet alleen voor het vliegveld, maar volgens mij ook als echte snelbus tussen Nijmegen en Kranenburg en als verbinding tussen Nijmegen en Goch.
In Kevelaer stond de bus in de andere richting al klaar, die zat rammetje vol, maar ook daar kan ik me voorstellen dat er na het vliegveld misschien weinig over blijft. Uiteindelijk is het ook een snelle variant van lijn 73 aldaar.

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 21:14
door maurits-07
Mooi om te horen dat mensen de lijn weten te vinden. Al is een stampvolle bus vanaf Kevelaer denk ik vooral komt door een snel reisadvies naar Weeze airport.

In dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=GTb1P_tpG7g wordt er (rond 7:40) gesproken over dat de huidige frequentie te wijten is aan:
- De buslijn in testfase is, en er eerst gekeken wordt hoe de bus gebruikt wordt.
- Er momenteel tekorten zijn in personeel en materieel.

In hoe deze meneer het deelt kun je veronderstellen dat op het moment deze lijn goed gebruikt wordt + de tekorten in personeel en materieel opgelost zijn de frequentie (dan wel tijdens de bedieningsperiode overdag) opgehoogd wordt naar ieder uur. Was dit al bekend via officiele informatie of is dit alleen maar speculeren op basis van de info van een buschauffeur?

P.S: Wellicht speelt financiering ook nog een rol. Ik dacht dat verschillende plannen voor buslijnen waren gewijzigd of uitgesteld vanwege een lager beschikbaar budget waarvoor kreis Kleve in aanmerking komt

Re: Bus, tram en metro in Nordrhein-Westfalen

Geplaatst: wo 07 mei 2025, 21:55
door waldo79
Zo'n Duitse bus naar Nijmegen moet niet ten koste gaan van regionale verbindingen binnen Kreis Kleve. Elk uur zou behoorlijk luxe zijn.