Pagina 27 van 32

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 27 sep 2024, 19:05
door ICE11
Nu wel, er was iets misgegaan bij copy en paste van deze link.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 10 okt 2024, 18:01
door LLBRK
In Mechelen gaan na de herfstvakantie zes nieuwe elektrische busjes rijden. Ze zullen voornamelijk op lijn 1 ingezet worden om ouder materiaal te vervangen. (Edit: De busjes zijn van het Chinese CRRC. Dit type rijdt momenteel al in Brugge)
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/10/10 ... tiller-en/

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 19:41
door Meltrain
Van welk merk zijn deze bussen? Ik herken het type niet.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 19:51
door ArrivaBas
Het zijn elektrische minibusjes uit China waarvan er al een paar rondrijden op de stadsdienst van Brugge:

AfbeeldingDe Lijn 2930 - Brugge, Speigelrei by Bas Folles, on Flickr

CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 20:48
door waldo79
Fraai plaatje *bus*

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: vr 11 okt 2024, 22:02
door hauptbahnhof
ArrivaBas schreef: vr 11 okt 2024, 19:51 CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.
Ik hoorde er voor het eerst over toen de tram/lightrail in Tel Aviv ging rijden.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 12 okt 2024, 13:54
door Meltrain
ArrivaBas schreef: vr 11 okt 2024, 19:51 CRRC is verder vooral bekend als een van de grootste treinfabrikanten ter wereld.
CRRC ken ik inderdaad wel, maar noch in jet bericht, noch in het nieuwsartikel stond deze naam genoemd. :)
waldo79 schreef: vr 11 okt 2024, 20:48 Fraai plaatje *bus*
Inderdaad, maar wel iets minder geschikt als je de bus (goed) wil zien. ;)

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 12 okt 2024, 16:23
door ArrivaBas
Het zijn ook echt maar hele kleine bussen. Voor zover ik weet zijn ze slechts zeven of acht meter lang.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 12 okt 2024, 21:54
door Suus
De oude stadsbussen in Mechelen waren ook stuiterballetjes, alleen niet van de andere kant van de wereld afkomstig maar vanuit de provincie zelf in de vorm van 21 jaar oude Van Hool newA308.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 14:22
door Tom024
Geen idee of dit al eerder is gedeeld? Het Tsjechische Leo Express heeft 72 rijtuigen ICR gekocht, waaronder stuurstandrijtuigen. De rijtuigen zullen in een later stadium verhuurd worden. De eerste sleep is de grens al over, want gefotografeerd bij Bad Schandau (tussen Dresden en Decin).

Bron (in het Tsjechisch): https://zdopravy.cz/zakladatel-leo-expr ... zu-224904/

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 15:23
door Daniel
Yup, gisteren hier een foto van het transport gelinkt.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 15:26
door umbusko
Maar dat was nog zonder verklaring.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 16:00
door Daniel
Ja het is wel nieuw dat Leo Express ze gekocht zou hebben inderdaad. Lijken wel dezelfde foto's.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 16:04
door umbusko
Er wordt in dat nieuwsartikel naar dezelfde tweet gelinkt van het transport.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 20:47
door diederickx
Kan het zijn dat de rijtuigen door Leoš Novotný gekocht zijn en niet door Leo Express?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 23 okt 2024, 21:01
door Daniel
Dat staat letterlijk in het artikel blijkt nu ik in de gelegenheid was het te vertalen.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 06 nov 2024, 22:16
door ICE11
DB heeft de aanbesteding voor een nieuwe generatie ICE welke vanaf 2030 in dienst moet komen weer ingetrokken. Officiele reden is dat er geen inschrijvingen waren, inofficieel speelt misschien ook het geld een rol:

https://www.t-online.de/finanzen/aktuel ... ice-5.html

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 07 nov 2024, 07:07
door Nitein-Repart
Is het niet mogelijk dat Deutsche Bahn de eisen voor de ICE 5 verlaagd naar bijvoorbeeld max 280 km/h, geen buitenlandinzet en geen gelijkvloerse instap, dat Siemens dan met een vervolgserie van de ICE 4 mee kan doen met de aanbesteding voor de ICE 5?

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 07 nov 2024, 09:04
door MaartenD
Als je het gelijkvloerse laat vallen dan kun je uiteraard ook gewoon ICE3neo bestellen.
En zou het zo'n grote ontwikkelstap zijn om één rijtuig met een middeninstap te maken en verlaagde vloer? Je krijgt dan helaas wel het effect van de nieuwe Railjet waar je dan wel een lage instap hebt, maar als je als gewone mens door de trein loopt je eindloos trappen aan het lopen bent. Zit je dan in een rolstoel, kun je nog niet naar het restaurant.
Dat is het fijne van de ICE nu, binnen is die volledig gelijkvloers.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 07 nov 2024, 09:20
door Nitein-Repart
Of je krijgt met gelijkvloerse treinen zo'n gedrocht als de Stadler Giruno met piepkleine ramen en schuine vloeren. Die zie ik liever ook niet als ICE 5.

Een ICE 4 is qua aanschafprijs een stuk goedkoper als een ICE 3 Neo en met straks 90 ICE's die naar het buitenland kunnen is dat straks voldoende voor de buitenlandinzet en het aantal hogesnelheidslijnen in Duitsland waar 300 km/h gereden kan worden is nog altijd vrij beperkt en de 250 km/h maximumsnelheid van de ICE 4 vormt in de praktijk weinig belemmeringen voor de dienstregeling.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: do 07 nov 2024, 11:08
door MaartenD
Inderdaad. 90 nieuwe ICE5 is vervanging van het hele ICE3-park (403+406+407 waren 84 stellen). Van de ICE3neo zijn er al 90 besteld, ik weet niet of DB echt 180 stellen nodig heeft die 300 kunnen rijden.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 20 nov 2024, 20:34
door ICE11
cassie127 schreef: wo 21 aug 2024, 23:02 De Talent2 stellen uit Hessen gaan uiteindelijk naar Niedersachsen om de Dosto stellen van de Expresskreuz te vervangen die elders nodig zijn. Eigenlijk had daar de Coradia Max inmiddels al haar intrede moeten maken.
Inmiddels werd bekend dat de Coradia in Niedersachsen niet eerder dan begin 2026 in dienst gaan.

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: za 23 nov 2024, 18:07
door Meltrain
Op lijn 358 in London zijn de bussen van het type Irizar IE Tram in dienst gekomen:

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: wo 11 dec 2024, 20:13
door ICE11
ICE11 schreef: di 11 okt 2022, 07:40 De nieuwe CAF-treinstellen voor de Schönbuchbahn gaan niet eerder dan in het voorjaar 2024 in dienst. Met de nu ingebouwde remmen krijgen de stellen, welke al sinds 2020 geleverd zijn, geen toelating door het EBA en dus moet CAF alle remmen vervangen:

https://www.stuttgarter-nachrichten.de/ ... duced=true
En nadat voorjaar 2024 niet haalbar was dachte men de treinstellen aanstaande weekeind in dienst te kunnen stellen. Maar nee, de toelating is opnieuw uitgesteld..... _O-

https://www.szbz.de/nachrichten/artikel ... ich-weiter

Re: Materieelaanschaf in het buitenland

Geplaatst: zo 19 jan 2025, 10:30
door ICE11
De serie 102 bij DB is maar liefst negen jaar oud maar de eerste loc gaat al naar de sloop.