Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Wageningen1998 schreef: wo 06 aug 2025, 20:50 Maandag maar weer eens met de ICE naar Frankfurt gereisd, en moet zeggen dat je toch altijd wel uitkijkt naar het moment dat je het Ruhrgebied verlaat en de SFS Köln-Frankfurt op kan.

Wat mij opvalt: ondanks dat de route vanaf Siegburg geschikt is voor 300 km/h haal je dit voor mijn gevoel praktisch nooit. Meestal blijft de teller steken tussen de 250-275, met af en toe een uitschieter naar 280-290 maar ook momenten dat je terugzakt naar 200-230.

Het zal wellicht te maken hebben met de verkeersintensiteit en het feit dat de ICE 4 die ook gebruikmaken van het traject begrenst zijn tot 250/265, maar is er iemand die hier meer over weet te vertellen?
Volgens mij wordt 300 km/h ook enkel gereden bij vertragingen op lijn 41 (NRW-Nürnberg-München) en lijn 47 (NRW-Stuttgart-München) en bij op tijd rijden, rijdt Deutsche Bahn met hooguit 250/260 km/h tussen Köln en Frankfurt. De ICE4, die bij defecten aan de ICE3/ICE Velaro/ICE3Neo de ICE3/ICE Velaro/ICE3Neo moet vervangen moet de rijtijden op lijn 41 (NRW-Nürnberg-München) en lijn 47 (NRW-Stuttgart-München) ook nog kunnen halen.
-
MaartenD

Bericht door MaartenD »

Wageningen1998 schreef: wo 06 aug 2025, 20:50
Wat mij opvalt: ondanks dat de route vanaf Siegburg geschikt is voor 300 km/h haal je dit voor mijn gevoel praktisch nooit. Meestal blijft de teller steken tussen de 250-275, met af en toe een uitschieter naar 280-290 maar ook momenten dat je terugzakt naar 200-230.
Dat had ik afgelopen weekend ook. Vrijdag richting Frankfurt werd er een beetje geboemeld. Lang 200-250 en pas bij Montabaur kwam er 300 op de teller te staan. Ik dacht al dat er iets met de lijn aan de hand was.
Zondag terug met een vertraagde ICE (die achter de ICE naar Brussel kwam te zitten, normaal zit hij ervoor) en die reed wel door, meestal gewoon 300 km/h, en reed er ook 5 minuten uit (Frankfurt Flughafen - Köln Messe/Deutz non-stop). De ICE naar Brussel werkte dus ook mee door net zo door te rijden en die was daardoor veel te vroeg in Keulen.

Wat ik dan weer niet snap is dat het hele stuk wat samenloopt met de klassieke lijn maar voor 200 km/h (en zelfs een stuk maar 160) is gemaakt. Is dat een regel of zo? De lijn is daar ook recht genoeg om 300 te rijden, iig vanaf de aftakking naar Köln/Bonn Flughafen.
Henk

Bericht door Henk »

Gisteren mijn jaarlijkse Duitslandreisje gedaan, samen met mijn vader. Deze keer een in plaats van 2 dagen maar er gebeurde genoeg.
Het vertrek vanuit Hengelo Oost ging nog goed, maar dankzij een seinstoring verloren we meteen een uur richting Enschede.
Het vervolg ging aardig, Gronau-Dortmund (ondanks werkzaamheden min of meer op tijd) en verder met de S5 naar Hagen Hbf.
Daar wilden we met de S8 naar Wuppertal Oberbarmen (om dat lijntje te kunnen afstrepen) maar dankzij een boom op de rails werd dat "gewoon" de RE4. Die liep wel wat vertraging op, maar dat maakte niet uit want de aansluitende trein naar Solingen (via de Müngstener Brücke) viel uit wegens technische mankementen aan de trein.
De volgende reed wel, en zo kwamen we aan bij een stukje van de reis zonder enige problemen. Via Köln-Mülheim, Bergisch Gladbach (afstrepen) en de hele S11 naar Düsseldorf  ✈ Flughafen Terminal, de Skytrain op het vliegveld en een drukke RE1 naar Essen (paar minuten vertraging) kwamen we via Recklinghausen (snelle overstap op een verlate trein) in Dülmen.
Daar konden we heel mooi meteen overstappen op een vertraagde trein richting (ja inderdaad, richting!) Enschede, waardoor we zelfs maar een half uurtje later dan gepland aan zouden komen in Hengelo (nog dankzij de seinstoring van de ochtend). Dat liep anders...
Onze trein had +40 en werd in Coesfeld uit de dienstregeling gehaald, wat een wachttijd van 20 minuten opleverde, die via tussenstappen werd vergroot naar 70 minuten. De volgende trein richting (!) Enschede kwam met +50 in Coesfeld aan, en waar ik al voor vreesde gebeurde: Eindstation werd Gronau. O ja, ondertussen hadden we ook nog een kleine overwegstoring bij Ahaus achter de rug, waardoor de RB64 naar Enschede prima haalbaar was, maar wel pas na 40 minuten...
Hoe de mensen uit de laatste trein uit Coesfeld naar Enschede zijn gekomen, geen idee. Die zou een minuut of 5 na ons vertrek in Gronau aankomen, maar aangezien er maar 1 trein tegelijk op het traject Gronau-Enschede kan rijden zullen die reizigers wel hebben kunnen genieten van een langdurig uitzicht op station Gronau, gelukkig ondersteund door de metalklanken van iemand die niet zonder muziek kon.
Ach, we zijn thuisgekomen (ik nog een kleine anderhalf uur in de auto) en we hadden een leuke dag maar soepel is anders)
Plaats reactie