Re: Concessie Provincie Utrecht (2016-2023)
Geplaatst: do 16 jan 2020, 01:09
Dat is exact hoe het in mijn beleving gaat ja (alleen doe ik daar zelf dus niet aan mee :X )
Per rit of per dagdeel trouwens (met bv. "spits" als een dagdeel)? In het laatste geval is het mij volstrekt duidelijk waar het mis gaat, aangezien de spits op de X80 enigszins heterogeen is.Maxim schreef:Op alle momenten van de dag wordt de rijtijd op dezelfde manier berekend: tussen knooppunten, met een 85-percentielwaarde. Dus: zet je bus 1 tm 100 van snel tot langzaam op een rijtje, dan wordt de rijtijd van bus 85 gebruikt. Dit is erg standaard in OV.
Ik heb (gelukkig?) sinds de nieuwe dienstregeling de X80 van 16.21 niet meer, kwartier eerder is lekker rustig (misschien iets te).Roeland schreef:Mijn ervaringen met de nieuwe dienstregeling zijn eigenlijk niet zo positief: lege 87-bussen op de Rondweg Veenendaal en vertraagde X80's tussen Veenendaal en Amersfoort.
Zelf wil ik hier nog aan toevoegen: veel streeklijnen rijden: Station - meerdere dorpen - Station. In de eerste paar dorpen zijn vooral uitstappers (en een paar instappers), in de laatste paar dorpen vooral instappers. Voor de instappers wil je in ieder geval niet, dat de bus te vroeg voorbijrijdt.Tom98 schreef:Ja, overdag zijn rijtijden op alle lijnen beter haalbaar dan in de avond. Zo kun je met lijn 50 in de middagspits de bus stampvol hebben en nog te vroeg Utrecht binnen komen. Rijd je om 23:00 met 2 passagiers, dan rijd je grote delen alsnog licht in de plus. Opzich logisch dat 's avonds iets minder tijd nodig is, maar mijn ervaring is dat ze er bij ons te veel tijd afhalen _O- dus qua werkdruk kan je het beste tussen 08:00 en 18:00 werken in mijn beleving. :X
Wat daarbij nog erger is: als de chauffeur van de rustige tussenritten 17.11 en 17.41 (vertrek Klomp), die in Scherpenzeel 3 minuten tijd af staat te wachten, die 3 minuten meteen op De Klomp had gewacht, had-ie een mooie aansluiting kunnen bieden voor de IC-reizigers uit Utrecht, die om 17.11 en 17.41 op De Klomp aankomen. Nu staan die overstappers (op papier) 15 minuten te wachten op de volgende X80 en (in de praktijk) zo'n 25 minuten omdat die X80 vaak vertraagd is door de 87-koppeling.Daniel schreef:Ik erger me dan weer meer aan extra ritten die weinig aan de drukte doen en bussen die meer rijtijd hebben en die consequent onderweg ergens staan af te wachten.
Dat klinkt me wel een beetje bekend uit de beginperiode toen ik onder andere uitgeleend was aan Amersfoort.Tom98 schreef:Dat is exact hoe het in mijn beleving gaat ja (alleen doe ik daar zelf dus niet aan mee :X )
Het is goed dat je reageert en de uitleg is ook heel duidelijk. Dus daarvoor echt dank.Maxim schreef:Toch even reageren hoor. Met “ze” in de berichten bedoelt men immers toch gewoon mij als het om rijtijden gaat.
Maxim schreef:Maar het is absoluut niet zo dat er op het ene moment bewust meer tijd wordt afgehaald of bijgevoegd dan op het andere moment.
Zijn de reizigersaantallen gegroeid op lijn x80 ondanks de verlaagde frequentie (sinds Connexxion)?Alex99 schreef:[...] toegenomen reizigersaantallen etc.
Vergeet niet dat de frequentie eigenlijk alleen tussen Scherpenzeel en De Klomp is verlaagd. En voor de treinoverstappers de dienstregeling eigenlijk ongewijzigd is omdat er toch maar 2x/uur een aansluiting is.sirvinniei schreef:Zijn de reizigersaantallen gegroeid op lijn x80 ondanks de verlaagde frequentie (sinds Connexxion)?
Klopt, dat gaat deze dienstregeling heel goed tot op heden. Ik krijg zelfs het idee dat het deels ontlastend werkt op ritten: de allerdrukste rit had vaak wat extra passagiers die een bus eerder namen omdat de volgende een onbetrouwbare aansluiting scheen te bieden op de trein. Maar ik zie nu juist een aantal treinoverstappers 's ochtends niet meer instappen, terwijl die niks aan de rit van een kwartier later hebben. (Het aantal reizigers dat middels de koppeling aan 87 doorreist naar Veenendaal is juist heel vergelijkbaar met wat in de vorige dienstregeling na De Klomp bleef zitten).Laten we ook iets positiefs zeggen over die x80: de aankomsttijden op De Klomp worden, als ik Daniël zo hoor, wel meestal gehaald ;-).
Exact!Roeland schreef:Zelf wil ik hier nog aan toevoegen: veel streeklijnen rijden: Station - meerdere dorpen - Station. In de eerste paar dorpen zijn vooral uitstappers (en een paar instappers), in de laatste paar dorpen vooral instappers. Voor de instappers wil je in ieder geval niet, dat de bus te vroeg voorbijrijdt.
Voor de uitstappers is het echter nogal irritant, om 2 haltes voor je uitstaphalte minutenlang in een haltekom te niksen, alleen maar omdat de dienstregeling te ruim is.
Een klantvriendelijke dienstregeling ziet er volgens mij dan ook als volgt uit:
* vanaf beginpunt langs de eerste "uitstap-dorpen": een beetje krap gepland, zodat de bus niet te vroeg voorbijrijdt, en ook niet onnodig tijd hoeft af te wachten.
* tussen de twee middelste dorpen (daar waar het aantal uitstappers afneemt en het aantal instappers afneemt) wat extra tijd om evt. vertragingen in te lopen, met een tijdhalte waar evt. de tijd wordt afgewacht.
* vanaf die tijdhalte ook weer een beetje krap gepland, zodat de bus niet te vroeg voorbijrijdt, en ook niet onnodig tijd hoeft af te wachten.
* bij de laatste paar haltes voor het eindpunt ca. 5 minuten extra ruimte, om (bij evt. ingelopen vertragingen) de treinaansluiting alsnog te halen.
Kijk, dat is nou eens een mooie analyse. En precies het tegenovergestelde van de huidige dienstregeling waarin de X80 tot in Woudenberg juist heel ruim in zijn jasje zit. De buffer voor De Klomp zit er sinds deze dienstregeling juist wel wat meer in.Vertaald naar de X80:
* vanaf Amersfoort t/m Woudenberg een beetje krap gepland
* tussen Woudenberg en Scherpenzeel wat extra speling
* vanaf Scherpenzeel t/m Renswoude een beetje krap gepland
* vóór De Klomp weer wat extra speling
Voordeel hiervan is dat je niet het risico loopt, om in Woudenberg 3 minuten te duimendraaien, terwijl je even later bij Renswoude achter een tractor zit, waardoor je in De Klomp diezelfde 3 minuten te laat aankomt, waardoor je de treinaansluiting dreigt te missen.
Staat de opdrachtgever toe om bij bepaalde 'moeilijke' lijnen een hogere percentielwaarde te gebruiken?Maxim schreef:(..)
Op alle momenten van de dag wordt de rijtijd op dezelfde manier berekend: tussen knooppunten, met een 85-percentielwaarde. Dus: zet je bus 1 tm 100 van snel tot langzaam op een rijtje, dan wordt de rijtijd van bus 85 gebruikt. Dit is erg standaard in OV.
(..)
Ik begrijp dat het constant geconfronteerd worden met + / - tijden op het beeldscherm zwaar irritant kan zijn. Dat als er nét ff wat meer kaartjes verkocht moeten worden.. jij je al realiseert dat dit slecht is voor je rijtijd/punctualiteit. Echter, als je dit van een bepaalde lijn weet.. en dat je bij op tijd vertrek ook op tijd aankomt, wat haalt dan het plezier uit de rit? Als je op de tijdhaltes de tijden ook nog haalt, is er toch geen probleem qua beoordeling / functioneren van jou richting Syntus?Tom98 schreef: (..) Resultaat: je begint op tijd en eindigt op tijd, maar daar tussenin is het echt te krap. (..) Er waren dus altijd stukjes waar je die tijd weer iets in kon lopen. Die lucht is er echter volledig uitgeperst. Ik merk persoonlijk dat ik pittig weinig plezier aan de 80 heb zo, ondanks dat je wel weer op tijd op De Klomp komt...
Dit is voor mij een principekwestie. De rijtijd zou zó moeten zijn dat je bij normale verkeersdrukte, normale passagiersaantallen, her en der een kaartje pinnen en bij een normale rijstijl (niet boven de maximumsnelheid en bochten/rotondes echt rustig nemen) gewoon in het groen rijdt. En dat is nu op de (X)80 niet het geval in mijn optiek. Op tijdhaltes blijf ik dan ook net binnen de +3 (wat formeel dus nog op tijd is). Het is op deze lijn dus niet mogelijk om jouw rit grotendeels in het groen te rijden onder normale omstandigheden. In dat geval dient de rijtijd in mijn optiek aangepast (verruimd) te worden. Dat is in mijn beleving niet gebeurd maar zelfs verslechterd, en dat steekt mij persoonlijk enorm. Principekwestie dus.Durashift schreef: Echter, als je dit van een bepaalde lijn weet.. en dat je bij op tijd vertrek ook op tijd aankomt, wat haalt dan het plezier uit de rit? Als je op de tijdhaltes de tijden ook nog haalt, is er toch geen probleem qua beoordeling / functioneren van jou richting Syntus?
Dat is óf Amerongse Berg, óf Galak. Beide geen tijdhalte. Alleen Dorp is een tijdhalte. Overigens zie je ook hier het contrast met 's ochtends en 's avonds. Jij ziet 's ochtends de bus tijd afwachten. Op de late dienst lukt mij dat meestal niet. Waarbij de rit richting Utrecht overigens vele malen beter klopt dan richting Wageningen. In Leersum heb je bijvoorbeeld tussen Halfeiken en Donderberg 3 minuten (rii Utrecht) en 2 minuten richting Wageningen. Maar het is exact hetzelfde stuk :X Die 3 minuten kan overigens precies. Dus richting Wageningen loop je al minimaal +1 op als je nergens hoeft te stoppen....Durashift schreef:Laatst had ik 'm direct achter mij in Amerongen en gaat de halte in bij het verzorgingstehuis. Dat is net één halte voor die bij de Rotonde, de centrale halte in het dorp. Vermoedelijk een tijdhalte waar je niet te vroeg mag aankomen?