Pagina 268 van 589
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 06 sep 2022, 11:23
door umbusko
Nou, Arriva doet het ook niet veel beter. Met de volgende IC (die overigens ook 5 seconden te vroeg uit Roermond vertrok) bereiken we Sittard met +2, doordat we achter een goederentrein zaten.
Op het moment dat de deuren opengaan, snelt de trein naar Kerkrade aan de overkant van het perron ervandoor.
Gelukkig hoef ik niet naar Kerkrade en kost het me niet nóg een half uur. Het zal je maar gebeuren...
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 06 sep 2022, 12:28
door ArrivaBas
Op spoor 2 in Breda stond vijf minuten geleden een ICNG te niksen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: di 06 sep 2022, 14:52
door Bemined
Trein
2451 had geen HC en is daarom leeg van Almere naar Leiden gereden, vanaf daar was er weer een HC dus gingen de deuren weer open.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: wo 07 sep 2022, 16:27
door Bemined
Vanmorgen een mooi sneeuwbaleffect op de Brabantroute. Te Rotterdam had de
9220 vertraging, hierdoor liep ook de
1131 enkele minuten vertraging op. Deze hield vervolgens bij Zevenbergschen Hoek aansluiting een LM op (SLT 2604 als ik het goed gezien heb, leeg onderweg van Dordrecht naar Tilburg en verder) die vervolgens de
920 in de weg zat waardoor de overstap van de
920 op de
3632 de mist in ging.
Bij Breda moest de LM vervolgens weer wachten voor een goederentrein maar mocht vervolgens wel nog voor de
3632 uit, waardoor het filerijden was tot Tilburg. De
3632 liep +7 op, en die hield daarmee de
6431 en
6630 weer op. Fijn die volgepropte Brabantroute.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 08 sep 2022, 17:14
door jesse-cruzu
Klopt ik bracht het leegmat naar Eindhoven. Moest in Schiedam ook een uur wachten i.v.m. een seinstoring eerder die ochtend. Dus was lekker proppen in Brabant tussen al het andere verkeer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 08 sep 2022, 18:31
door Bemined
En veel rustiger zal het voorlopig niet worden op dat stuk spoor. Hopelijk dat het vierde perronspoor in Tilburg en de seinoptimalisatie volgend jaar de doorstroming wel iets kan verbeteren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 08 sep 2022, 20:34
door Etienne
De conducteur van de
563 was vanmiddag resoluut in het feit dat men niet meer mocht instappen van het fluitsignaal. Dat leverde op het perron in Rotterdam knap boze gezichten op van zeker 5 mensen die nog graag de trein hadden willen halen.
Vlak voor Gouda was ondertussen een treinfile ontstaan vanwege een vertraagde
1700 naar Enschede, waardoor alle treinen die over spoor 3 moesten rijden telkens +5 kregen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 08 sep 2022, 20:47
door Bemined
Duidelijk niet de conducteur die ik gisteren in Tiel had, die verzocht via de porto de deuren opnieuw ontgrendelen voor twee laatkomers.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: do 08 sep 2022, 21:46
door DDietzen
Tja, iets later vertrekken is in Tiel zeker geen wereldramp, aangezien de
6900 toch 8 minuten in
Gdm staat te verwaaien
Ik heb erg de indruk dat veel vrijdagreizigers hebben geanticipeerd op de staking en hun reis naar vanavond hebben verplaatst. Resultaat van een kwartiertje waarnemen in
Ut:
- de 572 (met maar liefst ICM-8) vertrok nagenoeg zitvol: de meeste stoelen waren bezet en de balkons stonden vol;
- de 677 (ICM-3) puilde aan alle kanten uit, de conducteur had zelfs moeite om zich nog op het balkon erbij te persen tijdens het sluiten van de deuren;
- in mijn 1774 (DDZ-4) zijn de meeste zitplaatsen bezet, het is even druk als vanochtend in de spits!

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 07:43
door trolly
Weer een regionale staking die NS aangrijpt om het complete hoofdnet stil te leggen — afgezien van een lijntje naar Schiphol, want anders gaat het geld kosten. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat NS probeert de vakbonden te chanteren op kosten van de reiziger. En mocht dat niet zo zijn, en wordt dit wel veroorzaakt door verregaande centralisatie en dat soort flauwekul, dan moeten ze daar in Utrecht na alle problemen daarmee nu als de sodemieter gaan werken aan een crisisbestendigere decentrale organisatie — maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 08:13
door Bemined
Ja het is één groot complot!!!!1
Of het is een gevolg van het feit dat vakbonden nogal ver gaan in hun definitie van besmet werk waardoor het praktisch onmogelijk is om met gewijzigde diensten te komen voor het resterende personeel die geen besmet werk bevatten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 08:31
door T-hijs
trolly schreef: ↑vr 09 sep 2022, 07:43
Weer een regionale staking die NS aangrijpt om het complete hoofdnet stil te leggen — afgezien van een lijntje naar Schiphol, want anders gaat het geld kosten. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat NS probeert de vakbonden te chanteren op kosten van de reiziger. En mocht dat niet zo zijn, en wordt dit wel veroorzaakt door verregaande centralisatie en dat soort flauwekul, dan moeten ze daar in Utrecht na alle problemen daarmee nu als de sodemieter gaan werken aan een crisisbestendigere decentrale organisatie — maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Wat een enorme flauwekul! Best bijzonder wat voor onzin mensen in hun hoofd kunnen halen...
Bemined schreef: ↑vr 09 sep 2022, 08:13
Ja het is één groot complot!!!!1
Of het is een gevolg van het feit dat vakbonden nogal ver gaan in hun definitie van besmet werk waardoor het praktisch onmogelijk is om met gewijzigde diensten te komen voor het resterende personeel die geen besmet werk bevatten.
Precies dat!

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 08:54
door Z2N
Dat door een staking in West en Noordwest-Nederland NS geen enkele trein kan laten rijden in Limburg, Groningen en Zeeland is niet de schuld van de stakers, noch van de definitie van 'besmet werk'.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 08:54
door Hainje
Waarvan (naar jouw mening) dan wel?
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 09:16
door Z2N
Er is geen regionale bijsturing meer. NS kan niet meer met een grote tafel in het personeelsverblijf en een lijst van niet-besmette treinen pendeldiensten rijden, omdat alle bijsturing gecentraliseerd is in Utrecht en tot een minimum is beperkt. Dat is een probleem dat vaker speelt bij grootschalige verstoringen, deze staking is er weer eens een voorbeeld van.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 09:24
door Bemined
Utrecht staakt pas volgende week donderdag, dus dat kan vandaag niet de oorzaak zijn. En ik vind het wel ironisch dat de vakbonden hoge werkdruk als een van de redenen aanvoeren, terwijl het plannen rondom besmette werk juist voor extra werkdruk zorgt. Wil je minder werkdruk, accepteer dan een volwaardige pendeldienst tussen de niet stakende standplaatsen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 09:52
door Milco
De wel rijdende pendel tussen Schiphol en Utrecht rijdt met sprintermaterieel en rijdt om via Weesp en Hilversum.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 10:27
door cassie127
Z2N schreef: ↑vr 09 sep 2022, 09:16
Er is geen regionale bijsturing meer. NS kan niet meer met een grote tafel in het personeelsverblijf en een lijst van niet-besmette treinen pendeldiensten rijden, omdat alle bijsturing gecentraliseerd is in Utrecht en tot een minimum is beperkt. Dat is een probleem dat vaker speelt bij grootschalige verstoringen, deze staking is er weer eens een voorbeeld van.
Alleen de personele Bijsturing zit gedecentraliseerd in Utrecht. Het andere deel van de Bijsturing die gaat over het materieel op en rondom de knooppunten (Medewerker Rangeren e.d. functies) zitten nog gewoon op de regionale besturingscentra (RBC) in Zwolle, Utrecht, Eindhoven, Rotterdam en/of Amsterdam en daar zijn tot dusverre nog geen concrete plannen om die ook nog verder te gaan centraliseren.
Al zijn de werkplekken op de RBC's niet naar regio's waaronder de bij te sturen standplaatsen vallen ingedeeld. Het kan dus zijn dat een RBC onder de stakingsregio valt, maar het gebied wat ze bijsturen niet staakt omdat dat weer een andere regio is.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 11:45
door Z2N
Personele bijsturing is op een dag als dit natuurlijk het groostste probleem: als je als tijdelijke dienstbijstuuder in het verblijf in Zwolle zou weten dat alle IC's met 1 HC en 1 MCN gepland moeten worden omdat alle composities max ICM-7, DDZ-6 of SNG-8 zijn zou je prima een Mikos van de reservebank kunnen trekken om een trein naar Groningen te rijden. Helaas heeft NS die flexibliteit wegbezuinigd, er is niemand die op dagen als dit de leiding kan nemen in Zwolle, en in Utrecht kunnen ze het natuurlijk niet allemaal aan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 11:50
door trolly
Exact mijn punt.
T-hijs schreef: ↑vr 09 sep 2022, 08:31
trolly schreef: ↑vr 09 sep 2022, 07:43
Weer een regionale staking die NS aangrijpt om het complete hoofdnet stil te leggen — afgezien van een lijntje naar Schiphol, want anders gaat het geld kosten. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat NS probeert de vakbonden te chanteren op kosten van de reiziger. En mocht dat niet zo zijn, en wordt dit wel veroorzaakt door verregaande centralisatie en dat soort flauwekul, dan moeten ze daar in Utrecht na alle problemen daarmee nu als de sodemieter gaan werken aan een crisisbestendigere decentrale organisatie — maar dat zal wel niet de bedoeling zijn.
Wat een enorme flauwekul! Best bijzonder wat voor onzin mensen in hun hoofd kunnen halen...
Bemined schreef: ↑vr 09 sep 2022, 08:13
Ja het is één groot complot!!!!1
Of het is een gevolg van het feit dat vakbonden nogal ver gaan in hun definitie van besmet werk waardoor het praktisch onmogelijk is om met gewijzigde diensten te komen voor het resterende personeel die geen besmet werk bevatten.
Precies dat!
Ah. En al die eerdere keren dat het complete net op z'n gat lag, lag dat dan ook aan de bonden?
Voor een organisatie die zichzelf nogal onmisbaar vindt presteert NS nogal ruk, zeker dit jaar. En de enige zekerheid daarbij is, dat dat nóóit door het eigen falen komt.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 12:00
door Bemined
Z2N schreef: ↑vr 09 sep 2022, 11:45Personele bijsturing is op een dag als dit natuurlijk het groostste probleem
Als direct gevolg van de onredelijke eisen van de bonden geen 'besmet werk' te rijden, volgens hun eigen definitie van besmet werk. Als de bonden meewerkend zouden zijn en treinen buiten de stakende regio's gewoon accepteert met gewijzigde dienstroosters kan de NS het waarschijnlijk wel aan de diensten bij te sturen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 12:07
door Z2N
Dat is echt een kleiner probleem dan je het schetst, standplaats Den Helder maakt niet de bulk uit van de ritten tussen Maastricht en Eindhoven. En ja, er valt veel bij te sturen op een dag als dit, maar NS kan niet meer plots meer bijsturingscapaciteit creëren. Daar zit het probleem, want in theorie is het niet zo moeilijk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 12:34
door Bemined
Blijft het punt dat je helemaal niet zoveel bijsturingscapaciteit nodig hebt als de vakbonden mee zouden werken aan het regionaal houden van de acties.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 12:49
door Z2N
Maar als je bedrijfsstructuren daar niet eens mee om kunnen gaan is er iets goed mis: nu is het de Helderse machnist die een hesje om heeft, maar op een andere dag is het de Helderse machinist die door storm niet van de standplaats wegkomt. Beiden horen geen excuus te zijn voor een landelijk stilgevallen treindienst.
Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor
Geplaatst: vr 09 sep 2022, 12:52
door Bemined
Bij een storm is er geen discussie over besmet werk en kan iemand anders die rit probleemloos overnemen
