Roemer presteert niet. Ik had eigenlijk verwacht dat hij na de derde verkiezingen op rij waarbij hij niets binnenhaalt zijn conclusies zou trekken, maar blijkbaar niet. Ik denk echter niet dat hij bij volgende verkiezingen nog lijsttrekker zal zijn, maar dat Lilian Marijnissen dat zal overnemen.Ronaldussen schreef:En verder, ik heb gister wel op de SP gestemd maar dat ging dit keer niet van harte. De uitslag was teleurstellend. de PvdA heeft fors verloren en als je als SP daar niet van weet te profiteren, sterker nog, je hebt zelf ook een zetel verloren, dan heb je het gewoon slecht gedaan. De reactie van Roemer irriteerde mij dan ook mateloos met z'n geblaat over dat ze stabiel zijn gebleven etc.
Een tas vol politiek!
- Suus
- Contacteer:
Re: Een tas vol politiek!
Ik ben tevreden met het resultaat van D66, de partij van mijn keuze. Een terechte beloning voor een partij die continue de regering heeft aangejaagd wél wat te doen. Uiteraard ben ik het ook niet over alles eens, maar dat houd je altijd wel. Wel jammer dat de PVV in de loop van de avond er nog een zeteltje bij kreeg en iets groter werd, en dat de PVV-aanhang nu zo openlijk spreekt van fraude.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
En de boodschap van SP was wat somber in tegenstelling tot winnaars D66 en GL (A)
- AppleMoose
Somber of niet, wel de realiteit. Maar de SP heeft het gewoon slecht gedaan. Het leek soms wel alsof de SP alleen campagne voerde rondom de zorg... Andere thema's lieten ze liggen of haalden oude koeien uit de sloot (AOW naar 65 - Een al lang gepasseerd station. Bonussen - totaal geen verkiezingsthema), geen herkenbare verkiezingsposters, uitsluiten van de VVD (terwijl het toch echt wel duidelijk was dat een regering zonder VVD haast onmogelijk was), en naast de zorg en AOW vrijwel alleen gehakketak op de VVD en het regeringsbeleid, nauwelijks het eigen verhaal vertellen.
Roemer deed het niet slecht in de debatten, maar sprong er ook niet echt uit. Ik had ook min of meer verwacht dat Roemer zou opstappen... Wellicht dat ie nog de kar trekt tot aan de gemeenteraadsverkiezingen en dan het stokje overdraagt. Aan wie? Geen idee op dit moment. Leijten zou een logische keuze zijn, maar zij heeft wat van de felheid van Agnes Kant en dat is niet heel handig. Lilian Marijnissen, laat zij zich eerst maar eens bewijzen als kamerlid. (ook om de kritiek te voorkomen dat ze dat alleen wordt vanwege haar naam en dat Jan alsnog de partijtouwtjes stevig in handen heeft) Als vakbondsvrouw en gemeenteraadslid heeft ze goed werk geleverd, maar Kamerlid is wel even wat anders, laat staan fractievoorzitter/lijsttrekker. Ik had graag Ron Meyer in de kamer gehad, dat lijkt mij een geschikte vent om de kar te trekken. Maar ook bij hem blijft dat hij geen ervaring heeft als Kamerlid...
Roemer deed het niet slecht in de debatten, maar sprong er ook niet echt uit. Ik had ook min of meer verwacht dat Roemer zou opstappen... Wellicht dat ie nog de kar trekt tot aan de gemeenteraadsverkiezingen en dan het stokje overdraagt. Aan wie? Geen idee op dit moment. Leijten zou een logische keuze zijn, maar zij heeft wat van de felheid van Agnes Kant en dat is niet heel handig. Lilian Marijnissen, laat zij zich eerst maar eens bewijzen als kamerlid. (ook om de kritiek te voorkomen dat ze dat alleen wordt vanwege haar naam en dat Jan alsnog de partijtouwtjes stevig in handen heeft) Als vakbondsvrouw en gemeenteraadslid heeft ze goed werk geleverd, maar Kamerlid is wel even wat anders, laat staan fractievoorzitter/lijsttrekker. Ik had graag Ron Meyer in de kamer gehad, dat lijkt mij een geschikte vent om de kar te trekken. Maar ook bij hem blijft dat hij geen ervaring heeft als Kamerlid...
En blandning av sött och salt.
-
In die lezing kan ik me wel vinden (A)
-
Het zou mij zelf niet verbazen als ze Lilian Marijnissen eerst wat ervaring laten opdoen als 'normaal' Kamerlid voordat ze eventueel een gooi doet naar het fractievoorzitterschap.
Morgen is er overigens een ledenraad van de PvdA. Er wordt al druk gesproken over een Spekxit.
Morgen is er overigens een ledenraad van de PvdA. Er wordt al druk gesproken over een Spekxit.
Beul van de blindegeleidelijn
- Hainje
Ik ken Renske Leijten persoonlijk goed genoeg om te stellen dat ze veel te fel is om Emile te vervangen. De vergelijking met Agnes Kant is denk ik wel een goede, al heb ik met Agnes nooit echt gesproken. Ja, één keer net na die beroemde uitbrander, maar dat is zo'n klein referentiekader. Misschien dat door voortgang in emancipatie dit over 20 jaar wel wordt geaccepteerd van vrouwen, nu is daar de tijd nog niet rijp voor.
- trolly
:Y Altijd weer mooi om te zien hoe snel ze bij de PvdA een rug gevonden hebben om een mes in te steken.VIRM schreef:Morgen is er overigens een ledenraad van de PvdA. Er wordt al druk gesproken over een Spekxit.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Hans Spekman treedt per oktober af als voorzitter van de PvdA http://www.nu.nl/politiek/4550700/pvda- ... rlaag.html
-
Truien die Spekman droeg vind ik meer bij Groen Links horen.

- trolly
WTF?!? Hebben jullie allebei niet iets gemist, groningen?
-
Dit is ook wel interssant linkje
-
De formatie is gestrand op het thema asiel en migratie.
nu.nl
nu.nl
- Vinny
Als ik het zo lees dan denk ik dat de formatie vooral stuk gelopen is op de vrees vuile handen te maken door Jesse Klaver. Ik verwacht zelf een minderheidskabinet CDA-D66-VVD, in een gedoogconstructie met de CU op thema's als economie en migratie en GL op moreel-ethische kwesties. Het probleem met morele thema's is dat je veel moeilijker een compromis kunt sluiten dan over financieel-economische kwesties. CU en D66 in één kabinet gaat waarschijnlijk gewoon ruzie opleveren. Er hoeft maar één iemand te zijn die zijn hart lucht over wat hij echt vind van bijv. de positie van Christelijke scholen of vrijwillig levenseinde en je hebt een potentiële kabinetscrisis. Inhoudelijk is een coalitie CDA-D66-VVD-PvdA nog net mogelijk, met de PVV of SP lijkt me dat erg moeilijk. De VVD zal de punten van de SP niet willen accepteren en de PVV en D66 samen lijkt me ook geen haalbare kaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Hainje
PvdA nu in een kabinet is echt politieke zelfmoord.
-
Zijn we daar ook weer vanaf *O*
-
Hm is CDA radicaal?Vinny schreef:Jongeren stemmen vaak wat radicaler dan ouderen, is denk ik ook wel een kwestie van volwassen worden.
Overigens werd hier op school (landelijk vergeten) D66 en GL ruim het grootst. Hadden samen al bijna de helft :D
-
Het CDA zal op moreel ethische kwesties nauwelijks afwijken van de lijn van de ChristenUnie.Vinny schreef:Als ik het zo lees dan denk ik dat de formatie vooral stuk gelopen is op de vrees vuile handen te maken door Jesse Klaver. Ik verwacht zelf een minderheidskabinet CDA-D66-VVD, in een gedoogconstructie met de CU op thema's als economie en migratie en GL op moreel-ethische kwesties. Het probleem met morele thema's is dat je veel moeilijker een compromis kunt sluiten dan over financieel-economische kwesties.
Het verschilt wel enorm per school. Bij ons stemde de jongeren vooral VVD en PVV, allochtonen gingen massaal voor Denk.jelmerrr schreef:Overigens werd hier op school (landelijk vergeten) D66 en GL ruim het grootst. Hadden samen al bijna de helft :DVinny schreef:Jongeren stemmen vaak wat radicaler dan ouderen, is denk ik ook wel een kwestie van volwassen worden.
- AppleMoose
Het is even wennen, maar sommige partijen hanteren wel duidelijk principes ook al kost hen dat wellicht een plek in het kabinet.Vinny schreef:Als ik het zo lees dan denk ik dat de formatie vooral stuk gelopen is op de vrees vuile handen te maken door Jesse Klaver.
Buiten dat heeft de SP zichzelf al buitengesloten door de VVD uit te sluiten.De VVD zal de punten van de SP niet willen accepteren
- trolly
Nog een beetje gezellig daar?Mr-W schreef:Bij ons stemde de jongeren vooral VVD en PVV, allochtonen gingen massaal voor Denk.
- Vinny
CDA-CU zal prima gaan, CU en VVD gaat al iets moeilijker, CU en D'66 zijn inhoudelijk op moreel-ethisch terrein onmogelijk met elkaar te verbinden. Een compromis als "Een voltooid leven beëindigen mag alleen als je een formulier in drievoud bij het Opperwezen hebt ingediend" is praktisch niet uitvoerbaar (A)Mr-W schreef:Het CDA zal op moreel ethische kwesties nauwelijks afwijken van de lijn van de ChristenUnie.Vinny schreef:Als ik het zo lees dan denk ik dat de formatie vooral stuk gelopen is op de vrees vuile handen te maken door Jesse Klaver. Ik verwacht zelf een minderheidskabinet CDA-D66-VVD, in een gedoogconstructie met de CU op thema's als economie en migratie en GL op moreel-ethische kwesties. Het probleem met morele thema's is dat je veel moeilijker een compromis kunt sluiten dan over financieel-economische kwesties.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- AppleMoose
Je zou kunnen afspreken dat soort kwesties buiten het regeringsakkoord te houden en elkaar de vrijheid gunnen dit te regelen vanuit de Kamer.
D66 heeft deze optie al voor de verkiezingen geopperd.
D66 heeft deze optie al voor de verkiezingen geopperd.
-
- Oud-beheerder OVNL
De vraag is of er met CU wel overeenstemming te krijgen is op het migratievraagstuk. CU zit daar volgens het verkiezingsprogramma eerder in de hoek van D66/GL dan van CDA/VVD.
Als ik geld zou moeten inzetten, zou ik dat op het minderheidskabinet doen (CDA-VVD-D66) waarbij deelakkoorden worden gesloten met anderen zodat er toch wat steun geregeld is.
Als ik geld zou moeten inzetten, zou ik dat op het minderheidskabinet doen (CDA-VVD-D66) waarbij deelakkoorden worden gesloten met anderen zodat er toch wat steun geregeld is.
Het is eenvoudiger om iets simpels moeilijk te maken dan iets simpels simpel te houden
- AppleMoose
De verschillen blijven groot inderdaad en het is de vraag of VVD en D66 überhaupt met twee Christelijke partijen in een coalitie willen zitten.
Minderheidskabinet is een optie, maar alleen als er echt geen meerderheid te vormen is. Een laatste optie dus.
Minderheidskabinet is een optie, maar alleen als er echt geen meerderheid te vormen is. Een laatste optie dus.
- trolly
Dàt lijkt me nog wel te organiseren. Het wordt lastiger als verwacht wordt dat het Opperwezen een exemplaar geparafeerd terugbezorgd. Of zou dat misschien door de betrokkene zelf na verscheiden geregeld kunnen worden? Vragen...Vinny schreef:Een compromis als "Een voltooid leven beëindigen mag alleen als je een formulier in drievoud bij het Opperwezen hebt ingediend" is praktisch niet uitvoerbaar (A)
-
De 9 zetels voor de PvdA is toch echt wel de bodem. Minder dan 9 zetels gaat deze partij niet halen bij de volgende verkiezingen, er is nog altijd een vaste groep PvdA-stemmers.Hainje schreef:PvdA nu in een kabinet is echt politieke zelfmoord.
Het probleem van Klaver is dat hij weinig rekening houdt met de verhoudingen in de Tweede Kamer, dat is wat het Nederlandse volk heeft gekozen. Met 77 zetels voor een streng migratiebeleid (VVD, CDA, PVV, FvD, SGP) kun je niet ineens je eigen plan trekken voor een humaan vluchtelingenbeleid, alleen omdat jij wel in de regering zit en enkele rechtse partijen niet. Zelfde geldt voor de vleestax, alleen GL en PvdD (samen 19 zetels) zijn voorstander. De rest van Nederland zit er niet op te wachten. Als Klaver zijn plannen had doorgedrukt, dan gaat dat bij de volgende verkiezingen de PVV en FvD een grote verkiezingswinst opleveren omdat mensen het zat zijn dat er plannen doorgedrukt worden waar ze niet voor gevraagd hebben.
-