Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Opeen officieel uitziende promosite las ik laatst dat het gratis OV alleen binnen de Luxemburgse landsgrenzen geldt (en je dus naar de stations vlak over de grens gewoon moet betalen). Maar dit nieuwsartikel zegt weer dat Athus, Audun-le-Tiche en Volmerange-les-Mines ook gratis bereikt kunnen worden. (Arlon dus niet.)
Wasserbillig ligt overigens gewoon in Luxemburg
Laatst gewijzigd door DDietzen op do 12 aug 2021, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Is in principe alleen binnen de landsgrenzen, MAAR: reizen van/naar het in België gelegen station Athus én de in Frankrijk gelegen stations Audun-le-Tiche en Volmerange-les-Mines zijn óók gratis omdat het Luxemburgse tariefpunten zijn. De Franse stations worden overigens ook de CFL beheerd.
Je moet dus alleen betalen naar Arlon, Longwy, Hettange-Grande, Igel en Gouvy.
Laatst gewijzigd door PHS op do 12 aug 2021, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Je mag gratis reizen naar de twee treinstations in Frankrijk die alleen Luxemburgse treinen zien: Volmerange-les-Mines en Audun-le-Tiche. Ook reizen naar Athus zijn inderdaad gratis, voor overige bestemmingen buiten Luxemburg moet je betalen vanaf het laatste station voor de grens, dat zijn Rodange voor Longwy, Kleinbettingen voor Arlon, Troisvierges voor Gouvy - Luik, Wasserbillig voor Igel - Trier en Bettembourg voor Hettange-Grande - Thionville.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma schreef: ↑do 12 aug 2021, 10:47
Ik overweeg binnenkort ICE 105 Amsterdam - Basel te nemen. Nu las ik laatst op verschillende plekken (hier, sociale media, https://www.zugfinder.net/nl/trein-ICE_105) dat deze trein vaak uitvalt of een kortere samenstelling heeft (waardoor je zitplaatsreservering vervalt). Weet iemand hoe betrouwbaar deze verbinding is (los natuurlijk van stakingen) en wat er gebeurt bij uitval of kortere treinsamenstelling? Kortom: zou ik gerust op reis kunnen?
Ik heb 1 keer Basel gehaald met dat ding, de andere 4 keer moest ik ergens op een andere trein overstappen.
Er zijn echter prima alternatieven als je trein wordt opgeheven in Köln of Frankfurt, dus vertraging valt mee.
Z2N schreef: ↑do 12 aug 2021, 13:39
Als er veel vertraging ontstaat onderweg wordt de rit nog wel eens ingekort tot het Badischer Bahnhof in Basel, en heb je voor reizen verder Zwitserland in +60, bij hele hoge vertragingen komt inkorting in Freiburg soms ook wel voor.
Z2N schreef: ↑do 12 aug 2021, 10:24
Of ik boek gewoon via NS International totdat DB dat gefixt heeft. De extra inkomsten van het verkopen van het ticket gaan dan naar Utrecht.
Ieder zn keus natuurlijk. Ik ben erg anaal over mn zitplaats, zeker voor lange treinreizen dus ik boek altijd via DB voor reizen naar Duitsland. London/Brussel ook met Eurostar. Ik heb alleen geen idee hoe het bij Thalys is als ik bij hun boek. Maar vind het echt fijn om zelf mn stoel te kiezen, en wil daar zelf iets extra's voor betalen.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op do 12 aug 2021, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan bij Thalys geen specifieke zitplaats kiezen, maar er is na de treinkeuze wel een optie om de soort zitplaats te kiezen. Maar het algoritme van Thalys is sowieso niet slecht: als je alleen reist en comfort of premium boekt krijg je vrijwel altijd een Solo aangeboden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus schreef: ↑do 12 aug 2021, 20:09
Je kan bij Thalys geen specifieke zitplaats kiezen, maar er is na de treinkeuze wel een optie om de soort zitplaats te kiezen. Maar het algoritme van Thalys is sowieso niet slecht: als je alleen reist en comfort of premium boekt krijg je vrijwel altijd een Solo aangeboden.
In Thalys is het zitcomfort sowieso slecht (te lage stoelen, krap). Nou ga ik nooit naar Frankrijk tenzij voor een overstap richting Londen.
Maar vind het wel fijn om een zitplaats te hebben waar ik wel uit het raam kan kijken en niet tegen een wand aan kijk bijvoorbeeld. Of met de rijrichting mee of juist aan de linkerkant of juist rechterkant zitten.
Dat is knap, als je een Dagretour Dal koopt moet je namelijk twee Nederlandse stations opgeven. Je kan er dus wel mee van Eijsden naar Glanerbrug, maar je kan geen Gronau invullen. https://www.ns.nl/producten/s/301120001
Als ik voor aanstaande woensdag een reis plan in de reisplanner van Gilze-Rijen naar Eindhoven krijg ik alleen maar mogelijkheden via Dordrecht en Geldermalsen of Schiphol. En voor zover ik kan zien zijn er geen werkzaamheden tussen Gilze-Rijen en Eindhoven. Is de reisplanner van slag en is het gewoon een fout of is er wel een reden dat ik die reisadviezen krijg?
Michael schreef: ↑zo 15 aug 2021, 15:43
Als ik voor aanstaande woensdag een reis plan in de reisplanner van Gilze-Rijen naar Eindhoven krijg ik alleen maar mogelijkheden via Dordrecht en Geldermalsen of Schiphol. En voor zover ik kan zien zijn er geen werkzaamheden tussen Gilze-Rijen en Eindhoven. Is de reisplanner van slag en is het gewoon een fout of is er wel een reden dat ik die reisadviezen krijg?
Is volgens mij een fout, want liep hier laatst ook al tegenaan.
Voor Eindhoven naar Gilze-Rijen geeft de planner wel de normale route zo te zien. Ook overdag.
Hainje schreef: ↑zo 08 aug 2021, 23:10
Als ik voor zaterdag 28 augustus a.s. een reisje van Tilburg Reeshof naar Roermond plan in de app, dan word ik via Rotterdam en Utrecht gestuurd. Terwijl de brug bij Geldermalsen wordt verwijderd en daarom er dus geen treinverkeer is langs Gdm. Maar er tussen Eindhoven en Tilburg niets te zien is op de kaart qua werkzaamheden. Is dit een foutje? Of is nog niet alles in de app geladen?
De reisplanner zal wel van slag zijn. Gilze Rijen-Breda en Breda-Eindhoven geven wel de snelste en kortste route. Die reisplanner geeft inderdaad wel eens absurde adviezen.
Heb maar even een berichtje naar NS gestuurd hierover.
Edit: de planner heeft inderdaad 'spatjes'. Ik word nu aangeraden om of 9292 of Rijden de Treinen te gebruiken.
Update wordt zo snel mogelijk verwerkt.
Edit 2: RdT niet gebruiken, alleen 9292.
Ergens ook wel logisch aangezien RdT dezelfde database gebruikt als de NS planner.
Het probleem lijkt te zitten in de Sprinters tussen Breda en Tilburg. Als ik een reis plan van Dordrecht Zuid naar Tilburg Universiteit krijg ik een reisadvies via Geldermalsen dat drie overstappen kent en 70 minuten langer is dan de rechtstreekse Sprinter.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022