Pagina 29 van 34
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 13:20
door Meltrain
rm7 schreef: ↑vr 11 apr 2025, 09:44
En lijn 4 wordt opgeheven. <knip> Voordorp-CS aan lijn 5.
Voordorp krijgt lijn 5 dus weer terug.

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 13:23
door UtrechtOV
rm7 schreef: ↑vr 11 apr 2025, 13:11
Nog niet, wordt volgende week publiekelijk. Andere grote wijziging is lijn 32 tussen Houten en Science Park en lijn 67 die Plettenburg met Nieuwegein City verbindt. Door Austerlitz gaan trouwens bussen van 9 en 12 meter rijden.
Zo'n lijn Houten - BSP is toch ergens gesneuveld bij het rijden van de tram?
En lijn 5 gaat dan omhoog in frequentie aan de Leidsche Rijn kant lijkt me. Lijn 4 gaat nu nog iedere 15 minuten naar Voordorp
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 13:32
door Milco
rm7 schreef: ↑vr 11 apr 2025, 13:11
Nog niet, wordt volgende week publiekelijk. Andere grote wijziging is lijn 32 tussen Houten en Science Park en lijn 67 die Plettenburg met Nieuwegein City verbindt. Door Austerlitz gaan trouwens bussen van 9 en 12 meter rijden.
Komen de wijzigingen dan gelijk op een nieuwe U-OV website (Transdev) of gaan ze het op de huidige door Qbuzz ontworpen site publiceren?
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 13:58
door Kopri
Ik neem aan de nieuwe website aangezien dit topic over de nieuwe concessie gaat.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 14:07
door RW2104
Nou, op de Yutong bussen van Keolis staat er op de nieuwe huisstijl gewoon u-ov.info geplakt. Lijkt me dus dat dat domein wordt overgenomen van Qbuzz door beide vervoerders? Ze waren al van plan om samen 1 stichting op te richten die de hele klantinterface op zich neemt.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 14:12
door Daniel
rm7 schreef: ↑vr 11 apr 2025, 13:11
Nog niet, wordt volgende week publiekelijk.
We zullen het zien of dat nu wel echt zo is: de oorspronkelijke aankondiging was publieksconsultatie vanaf 7 april. Toelichting aan het Rocov is wel komende week gepland.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: vr 11 apr 2025, 15:25
door rm7
UtrechtOV schreef: ↑vr 11 apr 2025, 13:23
Zo'n lijn Houten - BSP is toch ergens gesneuveld bij het rijden van de tram?
En lijn 5 gaat dan omhoog in frequentie aan de Leidsche Rijn kant lijkt me. Lijn 4 gaat nu nog iedere 15 minuten naar Voordorp
Die lijn naar Houten is toen wegbezuinigd.
Lijn 5 gaat in de spits tussen CS en Oog in al naar 4x per uur, o.a. met 18 meter bussen.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: za 12 apr 2025, 20:14
door wouter15
Daniel schreef: ↑vr 11 apr 2025, 14:12
rm7 schreef: ↑vr 11 apr 2025, 13:11
Nog niet, wordt volgende week publiekelijk.
We zullen het zien of dat nu wel echt zo is: de oorspronkelijke aankondiging was publieksconsultatie vanaf 7 april. Toelichting aan het Rocov is wel komende week gepland.
Het zou mij niks verbazen, er staat namelijk ook voor aankomende woensdag een infosessie over de concept vervoersplannen 2026 van de Provincie Utrecht gepland.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 11:27
door UtrechtOV
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 11:50
door Station Luchtbal
Quote: "nieuwe elektrische midi-bussen" met meer capiciteit en meer comfort dan de huidige. Wat wordt dat voor een bus?
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 13:08
door Stadsbus
Solaris Urbino Electric 9 meter?
Bekend was dat Solaris 4 lengte varianten zou leveren, 12 18 en 24 meter. De 4e lengte variant was echter niet bekend vziw.
Edit: Ik lees nu net dat er ook “verlengde” 15 meter bussen komen, daar is ook nog geen leverancier van bekend. Solaris zou dus die ook kunnen leveren ipv de 9 meter variant.
In totaal komen de volgende lengte varianten voor:
C. Vervoerplan pgn 42 schreef:
•5m: een taxibus met maximaal acht zitplaatsen en geen staanplaatsen,
•7m: een midibus met ongeveer 15 zitplaatsen en 10 staanplaatsen,
•9m: een midibus met ongeveer 25 zitplaatsen en 25 staanplaatsen
•10m: een midibus met ongeveer 25 zitplaatsen en 30 staanplaatsen
•12m: een standaard bus met ongeveer 35 zitplaatsen en 40 staanplaatsen
•15m: een verlengde niet-gelede bus met ongeveer 50 zitplaatsen en 45 staanplaatsen
•18m staat voor een gelede bus met ongeveer 50 zitplaatsen en 60 staanplaatsen
•24m staat voor een dubbelgelede bus met ongeveer 60 zitplaatsen en 75 staanplaatsen
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 13:21
door Gamma
Forse frequentieverhogingen. Waar halen ze het personeel voor vandaan?
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 13:27
door Kopri
En ik ben nog steeds benieuwd naar de beoogde 100% ZE aftrap die ze voor ogen hebben.

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 13:33
door OVSpotterReko
8 ritten per uur vanaf Hoef en Haag is echt een aanzienlijke verbetering. De komst van lijn 84 was al een stap in de goede richting, maar deze uitbreiding maakt het ov-aanbod nog aantrekkelijker.
Het conceptplan oogt veelbelovend. Wel ben ik benieuwd hoe Transdev en Keolis de overige dienstverlening precies gaan invullen. Heeft iemand al iets gehoord over bijvoorbeeld een centrale U-OV website? De keuze om in de hele provincie met één ov-systeem te werken, lijkt me een verstandige. Daarmee voorkom je situaties zoals met lijn 202, die destijds onder Syntus viel maar vanuit Vianen vertrok.
Ik ben benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 13:45
door Lijn 45
Stadsbus schreef: ↑ma 14 apr 2025, 13:08
Edit: Ik lees nu net dat er ook “verlengde” 15 meter bussen komen, daar is ook nog geen leverancier van bekend. Solaris zou dus die ook kunnen leveren ipv de 9 meter variant.
De 15-meters zouden ook
Volvo's Citea LE-149 kunnen worden.
Edit: Kennelijk bestaan die niet, ik zie ze niet op de site van Volvo staan.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 14:41
door RW2104
Lijn 3 en 29 komen er dus bij als U-link, was wel te verwachten. De 15 meter bussen zulllen hoofdzakelijk op lijn 85 ingezet worden, is ook meteen de enige lijn die ik kan bedenken waar die logischerwijs ingezet kunen worden. Die frequentieverhogingen zijn idd ook erg fors, hoop dat ze het voor december voor elkaar krijgen.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 15:05
door Cregeer1
Lijn 45 schreef: ↑ma 14 apr 2025, 13:45
Stadsbus schreef: ↑ma 14 apr 2025, 13:08
Edit: Ik lees nu net dat er ook “verlengde” 15 meter bussen komen, daar is ook nog geen leverancier van bekend. Solaris zou dus die ook kunnen leveren ipv de 9 meter variant.
De 15-meters zouden ook
Volvo's Citea LE-149 kunnen worden.
Edit: Kennelijk bestaan die niet, ik zie ze niet op de site van Volvo staan.
Zeker bestaat die wel, de nieuwe Volvo 8900 electric is 15m
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 15:45
door Jonkervoort
Beschikt er iemand toevallig over bijlage 1 (frequentietabel)?
Die zat er voor Utrecht Buiten wel bij, maar voor Utrecht Binnen niet.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 16:00
door Lijn 45
Cregeer1 schreef: ↑ma 14 apr 2025, 15:05
Lijn 45 schreef: ↑ma 14 apr 2025, 13:45
Stadsbus schreef: ↑ma 14 apr 2025, 13:08
Edit: Ik lees nu net dat er ook “verlengde” 15 meter bussen komen, daar is ook nog geen leverancier van bekend. Solaris zou dus die ook kunnen leveren ipv de 9 meter variant.
De 15-meters zouden ook
Volvo's Citea LE-149 kunnen worden.
Edit: Kennelijk bestaan die niet, ik zie ze niet op de site van Volvo staan.
Zeker bestaat die wel, de nieuwe Volvo 8900 electric is 15m
Ah, dat was het. Ik heb op de stie van Volvo alleen bij de 7900 gekeken.
Volvo heeft niet aangegeven welk model het gaat worden, dus het zou ook kunnen dat de 15-meter 8900 komt.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 20:34
door 010rdamm
Forse uitbreidingen! Goede zaak.
Staat haaks op de plannen in de 3 andere grote steden.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 20:34
door sirvinniei
Tsja, daar wordt ook niks aanbesteed.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 21:38
door Meltrain
Mooie plannen!

Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: ma 14 apr 2025, 22:08
door Lange_Dre
010rdamm schreef: ↑ma 14 apr 2025, 20:34
Forse uitbreidingen! Goede zaak.
Staat haaks op de plannen in de 3 andere grote steden.
De andere 3 grote steden hebben ook een groter tram netwerk dan Utrecht binnen heeft. Daarnaast wil men dat er voor de tram in Den Haag uitbreidingen komen, maar is daar het benodigde geld dat nodig is voor de aanleg er nog lang niet.
Overigens komt er op de Haagse stadsbus wel degelijk een grote uitbreiding aan. De huidige CNG bussen worden dit jaar vervangen door nieuwe e-citaro's waarbij meer dan de helft van het nieuwe wagenpark uit 18 meter bussen gaat bestaan. Tot verkort had de HTM nog geen enkele 18 meter bus.
Er komen dus niet persee meer buslijnen in Den Haag, maar je kan wel zeker van een grote capaciteit upgrade spreken.
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 20:46
door maurits-07
Lijn 45 schreef: ↑ma 14 apr 2025, 13:45
Stadsbus schreef: ↑ma 14 apr 2025, 13:08
Edit: Ik lees nu net dat er ook “verlengde” 15 meter bussen komen, daar is ook nog geen leverancier van bekend. Solaris zou dus die ook kunnen leveren ipv de 9 meter variant.
De 15-meters zouden ook
Volvo's Citea LE-149 kunnen worden.
Edit: Kennelijk bestaan die niet, ik zie ze niet op de site van Volvo staan.
Ja, die nieuwe citea's worden in LF-122, LF181, LE122, LE 135 en dus LE149 geleverd. Echter, is deze LE149 al door iemand besteld/ überhaupt bestel/leverbaar op dit moment? Hij staat wel mooi erbij in het rijtje in de brochure, waarvan ieder ander type onder tussen gebouwd/ (bijna) in dienst is
Re: Concessie Utrecht Binnen (2026-2035)
Geplaatst: di 15 apr 2025, 21:13
door Philip
@Daniel: mag ik een opmerking maken voor de advisering van het ROCOV als reiziger op lijn 77 in Bilthoven? De frequentie gaat terug van 6x/uur naar 4x/uur in de daluren. Dat kan ik op zich begrijpen, maar cruciaal is dan dat een goede aansluiting op de trein wordt geboden. Dat vermelden ze ook in het vervoerplan, maar Qbuzz had de gewoonte om 1 of 2 minuten overstaptijd in te plannen toen de frequentie vorig jaar nog 4x/uur was. Dat was in de praktijk onhaalbaar, waardoor ik steeds maar 1,5 km ging lopen. Ik hoop niet dat deze frustrerende situatie terugkeert.