Pagina 29 van 42

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 21:39
door waldo79
BasGeluk schreef: wo 18 jun 2025, 12:52
Re.tep schreef: wo 18 jun 2025, 12:19
en-es schreef: wo 18 jun 2025, 11:41 Dat gaat wat kosten.
Dit gaat zonder meer heel wat kosten voor NS. Het kan haast niet anders dat het bedrijf nu moet gaan inzetten op een veel strenger controle beleid op de trein en bij de poortjes, waarbij het stellen van controle doelen voor controlerend personeel niet geschuwd mag worden.
Elke dag wordt er voor enorme bedragen grijs en zwart gereisd door een grote groep reizigers, waardoor een enorme inkomstenderving ontstaat.
Anderzijds, een paar keer wat chaos heeft een mooi bod opgeleverd voor het NS personeel.
Dat komt toch echt omdat de conducteur zich meestal opsluit in de afgesloten cabine.
Je kunt ook eens constructief bijdragen in plaats van dit soort gebral. Ik erger me groen en geel :N

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 22:17
door UtrechtOV
Re.tep schreef: wo 18 jun 2025, 19:51
UtrechtOV schreef: wo 18 jun 2025, 19:36 Nou, Re.tep goed loonbod, rood weekend verandert amper (slechts twee uur) voor iets wat vroeger volgens mij alleen op zondag bestond?!
Een belangrijke regel, want die nachtelijke uren vallen dus wel in het weekend.
Die uren zijn toch praktisch gewoon vrijdag. Onzettend veel vrijdagse treinen eindigen pas na de daggrens.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: wo 18 jun 2025, 22:34
door Re.tep
Die uren zijn toch praktisch gewoon vrijdag.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 00:03
door Durashift
^^ ik heb laatst nog gehoord, op de radio, van een slaapdeskundige dat je dus in blokken van 2 uur moeten denken, dan maak je een volledige slaapcyslus door (is ongeveer 90 minuten maar je moet wat rekening houden met inslaaptijd.
Het werkt voor je lichaam (in principe) dus niet om een oneven aantal uur te slapen. 8 uur is wenselijk maar sommigen kunnen ook met 6 uurtjes wel aan de zaterdag beginnen en dan kan men 'altijd' voor etenstijd nog even twee uurtjes slaap bijtanken. Kan men tussendoor naar de stad of langs het sportveld staan. *O*
Ja, dit heeft hij al eerder gezegd. Daar refereerde ik al naar.

Het schept natuurlijk een precedent dat er nu een, hoger, eindbod ligt. Staken loont dus om een betere aanbieding te krijgen.

Kortom, volgende ronde weer, in 2027. Vrees ik. :X

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 01:05
door West
Re.tep schreef: wo 18 jun 2025, 19:49
West schreef: wo 18 jun 2025, 19:34Het wordt uitgerekend over een terugkijkperiode van 5 jaar lees ik, hoe wordt het nu dan berekend en waarom is dat een 'adder' ?
Dat is redelijk simpel. Als een werknemer in onregelmatige dienst 55 jaar wordt kijkt NS naar gemiddelde loon 50 t/m 54 jaar en dit geld voor de rest van je GIOW /tot pensioen.

Nu gaat deze terugkijkperiode meeschuiven, dus op bv je 58 geld dan het gemiddelde van 53 t/m 57. Dat pakt altijd slechter uit als je bv al wat eerder wat minder bent gaan werken. Het gemiddelde bedrag is dus actueler, maar lager.
En juist boven de 55 jaar is het GIOW heel belangrijk voor een stabiel inkomen.
Dank voor het inzicht.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 07:35
door IIVQ
Wat is een "rood weekend"?

En hoe zit dat met jullie roosters? Elke 3 weekenden vrij?
Bij Transdev zijn bijna alle roosters op basis van veelvouden van 2. Op veel plaatsen om het weekend of iig om de zondag vrij, maar waar dat niet kan, dan toch 2 van de 6 wel (maar dan vrij-werk-vrij-werk-werk-werk). Heel veel andere onregelmatige sectoren hebben ook "veelvoud-van-2-roosters", als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 08:00
door Suus
Als ik het mij goed herinner, heeft treinpersoneel bij NS een keer in de drie weken minstens een weekend (zaterdag+zondag) waarbij men 60 aaneengesloten uren vrij is. Dat is een rood weekend, en als daar inbreuk op wordt gemaakt krijgt personeel een toeslag.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 08:43
door Re.tep
IIVQ schreef: do 19 jun 2025, 07:35 als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 09:54
door BasGeluk
IIVQ schreef: do 19 jun 2025, 07:35 als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!
Of je zorgt dat je in dezelfde reeks zit.
Bestaat er in het OV niet zoiets als zelfroosteren? Dat werkt in de zorg heel erg goed, je kan zelf plannen, de medewerkerstevredenheid neemt enorm toe.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 10:01
door Re.tep
Bron: FNV Spoor
Reactie FNV op het eindbod van NS

:Y

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 10:58
door Michael
IIVQ schreef: do 19 jun 2025, 07:35
En hoe zit dat met jullie roosters? Elke 3 weekenden vrij?
Bij Transdev zijn bijna alle roosters op basis van veelvouden van 2. Op veel plaatsen om het weekend of iig om de zondag vrij, maar waar dat niet kan, dan toch 2 van de 6 wel (maar dan vrij-werk-vrij-werk-werk-werk). Heel veel andere onregelmatige sectoren hebben ook "veelvoud-van-2-roosters", als je partner in zo'n bedrijf werkt heb je maar eens in de 6 weken een weekend samen vrij!
In mijn geval is het 3 weekenden vrij, weekend late diensten, weekend vroege/dagdiensten en dan weer 3 weekenden vrij etc. Maar dat kan per rooster waar iemand in zit of zelfs per vestiging verschillen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 11:52
door West
Verschilt idd per standplaats. Ik werk gewoon om en om de weekenden. 1 x per rooster-ronde komt het voor dat ik 2 weekenden op rij werk, daarna ben ik 2 weekenden op rij vrij. Dan volgt er weer een aantal weken om en om. Het kan ook per seizoen schelen, ik weet dat ze op sommige standplaatsen in het winterseizoen 2 weekenden vrij - 1 weekend werken en dan in het zomerseizoen 2 weekenden werken - 1 weekend vrij hebben.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 13:01
door Re.tep
_O-

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 14:18
door Hainje
Dat is eigenlijk gewoon een gebroken dienst, een hele beroerde ook nog eens. -0-

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 14:50
door West
Re.tep schreef: do 19 jun 2025, 13:01 Ook een nieuwe ontwikkeling in de diensten rijdend personeel, slechts 8 uur rust tussen twee diensten wordt mogelijk, ook in combinatie met de nieuwe heel korte diensten van slechts 4 uurtjes.
Dan kan een conducteur / machinist dus werken van 22.00 uur tot 02.00 uur, 8 uur rust (wat slaap je daarvan ?) en dan weer beginnen om 10.00 tot 14.00 uur.
Wie durft er nog mee in een trein waarbij het personeel ruim geschat 6 uurtjes heeft geslapen ?
Die 8 uur rust tussen twee diensten is nu ook al mogelijk. Planmatig mag het echter nooit zo op je rooster staan. Alleen in overleg.
Dat van die 4 uurtjes is wel een vreemde ontwikkeling, aansturen op gebroken diensten is een slechte zaak. Hoop niet dat de gedachte erachter moet zijn...

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 15:02
door Re.tep
Planmatig mag het echter nooit zo op je rooster staan. Alleen in overleg
Het lijkt me een bizarre gedachte alleen al dat een machinist veilig kan werken na 5 á 6 uurtjes slapen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 15:50
door BasGeluk
Wellicht trek je met kortere diensten ook nieuw personeel aan die dan wel interesse hebben. Bijvoorbeeld ivm jonge kinderen oid. Nergens staat dat fulltimers vijf dagen per week achter elkaar werken in vijf diensten van vier uur. Heb je ook een bron bij je suggestieve en opruiende ‘informatie’?

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:11
door UtrechtOV
NS zegt zelf in de brief bij het eindbod:
Deze mogelijkheid geldt zowel voor nieuw te werven collega’s als voor de huidige Mcn en Hc’s in de contractvorm van bijvoorbeeld 5x4 uur.

Je boort zo juist een nieuwe markt potentiële collega's aan. NS gaat niet allemaal rare diensten en roosters maken die medewerkers de NS doen verlaten.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:35
door Education
Lekker staken in het Grand Prix weekend. Dan raken jullie de vaste klanten eens niet.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:44
door iamthedutchdude
Want vaste klanten zijn er alleen als er geen Grand Prix in Nederland wordt gereden...? :s

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:49
door Hainje
Als er een weekend is waarin je niet zou moeten staken, dan is het wel in het Grand Prix-weekend. Superveel potentiële klanten (die de salarisverhoging kunnen bekostigen ).

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 16:57
door Re.tep
UtrechtOV schreef: do 19 jun 2025, 16:11 huidige Mcn en Hc’s in de contractvorm van bijvoorbeeld 5x4 uur.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 17:40
door verfmeer
Zo abnormaal is een 20-urige werkweek niet hoor. Volgens het CBS werkt de gemiddelde werknemer in Nederland 29,5 uur per week (https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/diver ... epage=true). 33% werkt minder dan 28 uur per week en 18% minder dan 20 uur.

Als alleenstaande is 20 uur per week inderdaad te weinig om rond te komen, maar zodra je gaat samenwonen is dat anders. Er zijn maar weinig stellen waarbij beide partners voltijd moeten werken om rond te komen. Zeker met kinderen wordt er vaak gekozen dat een of beide partners parttime gaat werken. Door als optie kortere diensten en werkweken aan te bieden, vergroot NS de pool van mogelijke werknemers en verminderen ze het personeelstekort.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 17:47
door Wubbo
Als kennelijk "veel mensen" niet kunnen rondkomen van 20 uur per week werken, waarom willen die mensen dan wel 20 uur per week werken? Ze zouden immers nu al fulltime aan de slag kunnen gaan bij NS, de vacatures zijn er al. Dat doen ze kennelijk niet omdat ze graag een baan willen waarvan ze niet rond kunnen komen?

De bijstandsuitkering is echt lager dan het salaris van NS, en toch kunnen er mensen van rondkomen.

Re: CAO onderhandelingen NS

Geplaatst: do 19 jun 2025, 18:00
door trolly
Die laatste bewering is op z'n minst twijfelachtig, gezien de toenemende vraag bij voedselbanken. Verder zijn er uiteraard allerlei persoonlijke redenen waarom mensen minder dan veertig uur willen werken. Kinderen bijvoorbeeld, maar ook mantelzorg, hobbies, fysieke of mentale beperkingen en ga zo maar door.