Re: Treinverbinding Maastricht-Luik
Geplaatst: do 23 mei 2024, 05:55
Naar Randwyck: Best veel. Al zullen die wellicht het andere half uur de nietoverchecktrein (en vooral: nietstilstatrein) nemen.
Niet de hele trein zal OV-chipkaart gebruiken.ThatPCDude schreef: ↑wo 22 mei 2024, 21:29 ...dat is nou precies de hele trein vanaf Mt richting zuiden.
Arriva zegt tegen Treinreiziger.nl hard te werken aan een oplossing. “We willen het met onze partners mogelijk maken dat mensen op het hele traject van de Drielandentrein ook kunnen reizen met de OV-chipkaart.” Het eerst komt Eijsden aan de beurt voor een Arriva-incheckpaaltje, “zodat men voor reizen binnen Nederland met de Drielandentrein niet hoeft om te checken.” Volgens Arriva zit het grootste probleem ‘m in de technische structuur achter de bestaande ticketsystemen. “Deze zijn er niet op ingericht om met buitenlandse tarieven of nieuwe tarievenstelsels te werken.” Bovendien valt het Belgische deel van de Drielandentrein onder gezag van de NMBS, met de bijkomende tarieven.
https://www.treinreiziger.nl/nog-geen-o ... oplossing/
Ze hebben toch niet gezegd dat dat niet werkt? Ik denk dat er met al die verschillende tarieven wel wat afspraken gemaakt moeten worden en software herschreven moet worden, en dat men daar te laat aan begonnen is.MaartenD schreef: ↑do 30 mei 2024, 13:39 Hmm. Dat verhaaltje klopt niet want in bussen lukt dat wel met verschillende tarieven. En met Duitsland lukt het ook. Ook dat je verschillende tarieven niet zou kunnen aanbieden lijkt me een sprookje. Dat kan nut ook met de OV-Chipkaart, je hebt 20% en 40% en 100% korting. Het lijkt me stug dat dat zo vervoerdersspecifiek is dat dat bij Arriva niet werkt.
Van wie dan, van Trans Link Systems, de verwerker van alle transacties met de OV-chipkaart, die wellicht die verschillende tarieven op de verschillende trajecten moet programmeren in zijn systemen?Er lijkt me meer onwil en tegenwerking te zijn dan dat er daadwerkelijk technische barrieres zijn.
Gezien de complexe situatie met 3 vervoerders en opdrachtgevers op dit traject (NMBS, NS, Arriva en de Belgische Federale Overheid, het Ministerie van I&W en de Provincie Limburg) en de bijbehorende verschillende dragers en kilometertarieven, is in samenspraak besloten om bij de start alleen Single Ride proposities en het Euregioticket aan te bieden als Minimum Viable Product (MVP).
Voor Arriva betekent dit dat er minimaal nieuw in- en uitgecheckt zal kunnen worden in LiègeGuillemins, Visé, Bressoux en Eijsden. Hiervoor zal gebruik gemaakt worden van de nu al geldende kilometertarieven van NMBS (Liège-Guillemins – Visé Grens, opdrachtgever de Belgische Federale Overheid), NS (Visé Grens – Maastricht, opdrachtgever het Ministerie van I&W) en Arriva (Maastricht – Heerlen – Aachen, opdrachtgever Provincie Limburg)
https://reizigersoverleglimburg.nl/wp-c ... g-2024.pdf
Niet helemaal mee eens wat betreft dat Euregio-ticket. Het is of online kopen of uitstappen in Roermond. Het zou fijn zijn als dat ticket op alle stations in de automaten zit. Toch vind ik dat ticket vrij prijzig. Het is redelijk goedkoop als je in het weekend naar Spa of Hasselt gaat. Dan kun je inderdaad je geld er uit halen met 2 personen of met je gezin. Doordeweeks is dat toch te duur. Maar de meeste reizigers zullen toch naar Aachen of Liège gaan.TomSteyl schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:20 Ik hoop stiekem op toestanden zoals in de GrenslandExpress destijds, waar een Syntus-conducteur met zeker 15 blokjes kaartjes moest rondlopen om iedereen een juist kaartje te kunnen verkopen. Leuk voor de tickets-verzamelaars.
Grappig dat men nu verwijst ook naar het Euregioticket. Dat ticket verdient echt meer promotie, want het is een mooi product.
Grenstoeslag is hier niet, behalve dan het feit dat het optellen van losse tarieven voor deeltrajecten doorgaans duurder is dan 1 doorgaand ticket onder hetzelfde tarief.DovaModaal schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:58 Het is ook comlexer dan elders. Ik denk niet dat er met de OV-chipkaart al situaties bestaan, zonder tussendoor in- en uitchecken, met vier verschillende kilometertarieven (NMBS, NS, Arriva, en de Duitse AVV/NRW) plus een grenstoeslag. En bovendien voor NS en Arriva moet er daarnaast ook rekening gehouden worden met allerlei producten die in allerlei combinaties op de OV-chipkaart kunnen staan.
Aha, je bedoelt dan de €2,60 basistarief van de NS plus iets soortgelijks voor de NMBS?
Ik zou niet weten, maar als het een technisch probleem is dan hoor ik heel graag waarom men dat in 2 jaar tijd niet heeft weten op te lossen.DovaModaal schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:38
Van wie dan, van Trans Link Systems, de verwerker van alle transacties met de OV-chipkaart, die wellicht die verschillende tarieven op de verschillende trajecten moet programmeren in zijn systemen?
Toch blijft het Euregioticket enigzins een alternatief op dit moment op doordeweekse dagen als je alleen reist en met name als je traject verder gaat dan Maastricht en Luik. Ik schrok nogal van de prijs van een retourtje Maastricht-Luik (€16,60), dat is maar €5,10 goedkoper dan het Euregioticket.ZO6176 schreef: ↑do 30 mei 2024, 16:22Niet helemaal mee eens wat betreft dat Euregio-ticket. Het is of online kopen of uitstappen in Roermond. Het zou fijn zijn als dat ticket op alle stations in de automaten zit. Toch vind ik dat ticket vrij prijzig. Het is redelijk goedkoop als je in het weekend naar Spa of Hasselt gaat. Dan kun je inderdaad je geld er uit halen met 2 personen of met je gezin. Doordeweeks is dat toch te duur. Maar de meeste reizigers zullen toch naar Aachen of Liège gaan.TomSteyl schreef: ↑do 30 mei 2024, 15:20 Ik hoop stiekem op toestanden zoals in de GrenslandExpress destijds, waar een Syntus-conducteur met zeker 15 blokjes kaartjes moest rondlopen om iedereen een juist kaartje te kunnen verkopen. Leuk voor de tickets-verzamelaars.
Grappig dat men nu verwijst ook naar het Euregioticket. Dat ticket verdient echt meer promotie, want het is een mooi product.
Tot vorig jaar ging die som meestal op. Enige afwijking was dat de hier gebruikte internationale tarieventabel van NS alle prijzen op 20 cent afrondt en dat die tabel eerder wordt vastgesteld (in september al), op basis van de dan verwachte inflatie voor het volgende jaar, wat soms tot kleine afwijkingen (zowel + als -) leidde. Verder waren het gewoon de binnenlandse prijzen.IIVQ schreef: ↑vr 31 mei 2024, 11:42 Sterker nog: de 11 tariefkm Mt-Visé Grens zou €3,30 moeten kosten, terwijl de 1,9 km Visé Grens-Visé €2,50 zou moeten kosten (en voor dat tarief kan je ook 7 km reizen), samen €5,80.
Waar komen die extra €0,30 vandaan?
Ik vermoed dat het prijsverschil grotendeels hieraan is toe te schrijven. Ik was dat even vergeten maar er is nu inderdaad weer een prijsverschil ontstaan, ook voor andere grensovergangen dan Hazeldonk, Emmerich en Bentheim.NS schreef:Voor internationale tarieven geldt de compensatie vanuit de Rijksoverheid niet en daarom is NS voornemens de prijsverhoging voor internationale tarieven zoals eerder voorgelegd in de adviesaanvraag te handhaven.
Goed voor de lichaamsbeweging :-)
Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.Dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn en komt door het exorbitante tarief.
Ik zie dat je nog steeds de Go-Pass hebt in België. Voor jongeren is het dus heel gunstig om hun reis te beginnen op het eerste station in België.Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.
Die informatie is nog van voordat er twee treinen per uur waren, dus daar ligt het niet aan.DovaModaal schreef: ↑vr 31 mei 2024, 14:21Goed voor de lichaamsbeweging :-)Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.Dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn en komt door het exorbitante tarief.
De vorige Belgische tarieven hadden ook een (ietsje duurdere) Go Pass vanaf Maastricht, Maastricht Randwyck en Eijsden. Sinds de wijziging naar internationaal tarief is het vrijwel altijd voordeliger om je reis te splitsen in Visé, ondanks de aanwezigheid van NMBS-automaten in Maastricht en Randwyck. Neem het weekendretour, dat binnen België 50% korting biedt maar internationaal slechts 30%. Totaal krankzinnig.Vinny schreef: ↑vr 31 mei 2024, 18:21Ik zie dat je nog steeds de Go-Pass hebt in België. Voor jongeren is het dus heel gunstig om hun reis te beginnen op het eerste station in België.Dat heeft misschien niet alleen met die extra €2,60 basistarief te maken, maar gewoon aan de goedkope Belgische formules die enkel binnenlands bestaan, en dat je daar twee treinen per uur hebt, en dus zekerder voor zowel heen- als terugreis.