Pagina 296 van 306
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 10 dec 2024, 20:50
door Arnhem_EW
Iemand enig idee waarom bij de bushaltes van Velperpoort de Dris aan de Steenstraat kant al wel werkt maar die aan de kant van het treinstation nog niet ?
Ik weet dat er iets van ruzie of zo was maar ja aangezien die aan de Steenstraat kant het weet doet zal die ruzie wel opgelost zijn.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 20 dec 2024, 14:34
door albertjan96
https://debouw.app/projects/renaissance ... ate/114748
Zo te zien zijn de werkzaamheden op de Velperweg thv de Oude Velperweg klaar en kan weer een deel van de normale route gereden worden; zullen de inwoners van Plattenburg (en denk de chauffeurs ook wel) blij mee zijn
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 21 dec 2024, 09:04
door gkw1969
Het eerste deel is klaar tussen de Plattenburgerweg en de Oude Velperweg, ook de bovenleiding hangt inmiddels al weer op dat stuk. We rijden in ieder geval op lijn 26, 27 en 331 de normale route.
Lijn 21 en 29 gaan vanaf 5 januari een nog grotere omleiding krijgen want dan gaat ook het laatste stuk tussen Bronbeeksweg en de A12 op de schop. Lijn 21 en 29 rijden dan op Ijssellaan helemaal rechtdoor tot de rotonde Nordlaan.
En de chauffeurs zijn ook blij want als je, zoals nu, 3x achter elkaar lijn 21 hebt ben je het gehobbel door die straten wel zat.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 21 dec 2024, 14:03
door Wageningen1998
De 5278 is ook weer terug op de dienst zie ik, na maandenlang terzijde te hebben gestaan.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 24 dec 2024, 08:38
door Meltrain
mark0 schreef: ↑do 21 nov 2024, 21:07
Wageningen1998 schreef: ↑wo 20 nov 2024, 17:12
Ik zie overigens bij halte Museum Arnhem een waarschuwing hangen ‘chauffeurs Breng snelheid matigen AUB’. Waar is dit specifiek voor bedoeld? (Als in, vaak ontsporingen gehad)
Dat heeft te maken met de vangbakken die hier zijn geplaatst. Deze zijn hier geplaatst omdat in de nieuwe dienstregeling lijn 352 wordt ingekort tot Arnhem Centraal. Het wordt dus afkoppelen in de hal, op de batterij naar het Museum en daar weer aankoppelen.
Maar waarom wordt er dan op de batterij van Arnhem Centraal naar Museum Arnhem gereden?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: di 24 dec 2024, 08:44
door bartjemestrom
Heeft met de bovenleiding te maken. Je kunt vanuit de hal niet op bovenleiding naar Wageningen toe
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 03 jan 2025, 09:55
door omaylie
Hoeveel 8-persoonsbusjes heeft Hermes eigenlijk besteld? Ik zie namelijk ineens 3 nieuwe 8-persoonsbusjes met blauw dak en nummers 7350-7352.
Ook voor Hermes geldt: mogen ze best wel aankondigen die busjes.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 03 jan 2025, 10:04
door Milco
Waarom moet Hermes aankondigen dat er nieuwe (buurt)bussen komen?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 03 jan 2025, 10:09
door omaylie
Waarschijnlijk om de chauffeurs tevreden te stellen denk ik? Was natuurlijk wel het geval in o.a. de provincies Noord-Holland en Utrecht.
Ik weet nog wel dat die Tribussen uit de serie 7226-7240 ruim 3-4 jaar te laat is ingevoerd op Wikipedia.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 03 jan 2025, 11:01
door MdJ
Zou je kunnen uitleggen hoe je chauffeurs meer tevreden stelt door middel van wagenparknummers op wikipedia?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: vr 03 jan 2025, 11:50
door ovVeluwe
De chauffeurs zijn waarschijnlijk al lang genoeg van tevoren ingelicht via de vereniging.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 04 jan 2025, 13:47
door Heel_Holland_Spot
Ik zie op Busposities dat er in Nijmegen veel geledes op de stadsdienst van Nijmegen (lijnen 2, 5 en 6) rijden. Heeft dat te maken met dat het vakantie is en ze anders toch stil staan? Of gaan er meer ritten met geleed rijden nu de extra bussen uit Zeeland er zijn?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 04 jan 2025, 14:05
door Tom024
Er rijdt tegenwoordig ook op zaterdag planmatig geleed op enkele lijnen.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 04 jan 2025, 15:14
door gkw1969
Dat klopt, in ieder geval op lijn 6.
Op lijnen 2 en 6 is het zo bizar druk bij tijden dat geleed gewoon nodig is.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 04 jan 2025, 15:19
door Heel_Holland_Spot
Is het dan ook realistisch dat er voor de volgende concessie veel meer geleed komt voor deze lijnen? Of bijvoorbeeld 15m zoals in Almere?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 04 jan 2025, 15:26
door gkw1969
Ik verwacht wel meer geleed voor de stadsdienst Nijmegen. 15 meter werkt op heel veel plekken niet zonder aanpassingen in de infrastructuur. Almere is als nieuwe stad ruimer opgezet dan het Romeinse Nijmegen.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 04 jan 2025, 15:30
door Milco
Almere heeft als voordeel dat 80 % van de infrastructuur voor de bus uit vrije busbanen bestaat. Door smalle straatjes is 15m toch wat lastiger sturen...
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: za 04 jan 2025, 20:32
door mark0
15 meter bussen lijkt me ook geen goed idee voor Nijmegen, dan zijn gelede 18 meters een beter idee. Heeft de provincie dat ook heeft opgenomen in het programma van eisen?
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: zo 05 jan 2025, 12:22
door gkw1969
Voertuigsoort wordt nooit opgenomen in een PvE, dat is aan de vervoerder om daar mee te komen. Het kan wel zo zijn dat vervoerders extra punten krijgen als ze een bepaalde diversiteit in de voertuigsoorten aanbrengen om een zo uitgebreide dienstregeling mogelijk te maken.
Let op: het is niet van te voren bekend welke gunningscriteria er zijn. Wel is duidelijk dat een vervoerder voertuigen zodanig in moet zetten dat alle passagiers onderweg mee moeten kunnen en vanaf een bepaalde reisduur een zitplaatsgarantie moeten hebben. Dat is vaak de reden waarom er tegenwoordig geen specifieke stadsbussen meer worden besteld.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: ma 06 jan 2025, 12:14
door RnBn
Voertuigsoort kan zeker wel geeist worden, zo moest in ZOB op bepaalde lijnen geleed ingezet worden en moest de stadsdienst van Eindhoven minstens drie deuren hebben. Het hoeft alleen niet opgenomen te worden.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: wo 08 jan 2025, 23:00
door gkw1969
Vanavond heeft de Hermes 9357 van Veluwe Zuid een rit gereden op lijn 352 van Wageningen naar Arnhem i.v.m. een treinstremming. Er stonden zo'n 180 mensen te wachten op Wageningen busstation richting Arnhem en de chauffeur had einde dienst. In overleg met het ROV heeft hij als versterking van lijn 352 naar Arnhem CS gereden.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 09 jan 2025, 07:39
door huibf
gkw1969 schreef: ↑zo 05 jan 2025, 12:22
Voertuigsoort wordt nooit opgenomen in een PvE, dat is aan de vervoerder om daar mee te komen. Het kan wel zo zijn dat vervoerders extra punten krijgen als ze een bepaalde diversiteit in de voertuigsoorten aanbrengen om een zo uitgebreide dienstregeling mogelijk te maken.
Let op: het is niet van te voren bekend welke gunningscriteria er zijn. Wel is duidelijk dat een vervoerder voertuigen zodanig in moet zetten dat alle passagiers onderweg mee moeten kunnen en vanaf een bepaalde reisduur een zitplaatsgarantie moeten hebben. Dat is vaak de reden waarom er tegenwoordig geen specifieke stadsbussen meer worden besteld.
Er staat vast beschreven iets over de maximale 'sta'tijd voor reizigers en dat reizigers niet structureel mogen achteerblijven.
Dan is er de keuze. Zet ik een hogere frequentie in, kost meer DRU, of langere bussen. Als de DRU op kan je elders DRU schrappen, maar als dat ook al niet kan ivm de minimale bediening houdt het op.
Ikzelf dring al sinds 2017 aan in Zuidoost Brabant over dit fenomeen. In 2019 was de capaciteit op veel lijnen (oa 2 en 4) onhoudbaar en zijn er planmatig de elec. bussen verhuisd van de verplicht gelede 40x lijnen. DRU verschuiven was onmogelijk en het DRUplafond was al jaren bereikt. De eis geleed op 40x lijnen is onder de capaciteits en 'sta'eis geplaatst.
Toen de eerste trance electrische bussen zijn besteld paar jaar geleden (2020-2021) die niet 18 meter waren is best wel wat 'herrie' geweest. Er mag wat betreft capaciteit een geluk zijn dat Corona ertussen kwam, maar met het maximale personeelstekort 1.5 jaar geleden kreeg Hermes deze dubbel zo hard terug.
Dat "herrie' resulteerde erin dat er nu inmiddels extra 18 meter instroomt... eindelijk.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 09 jan 2025, 10:28
door gkw1969
Voor de nieuwe concessie is DRU limietloos en krijgen vervoerders de meeste punten voor het aantal DRU. Dus ik verwacht niet veel geleed maar juist frequentie verhoging. Dag heeft als nadeel meer materiaal en meer chauffeur. Kwaliteit staat onderaan.
Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 09 jan 2025, 12:00
door Daniel
Dus 20x/uur een bakfiets mag ook? Scheelt een hoop buschauffeurs immers

Re: Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
Geplaatst: do 09 jan 2025, 13:49
door huibf
gkw1969 schreef: ↑do 09 jan 2025, 10:28
Voor de nieuwe concessie is DRU limietloos en krijgen vervoerders de meeste punten voor het aantal DRU. Dus ik verwacht niet veel geleed maar juist frequentie verhoging. Dag heeft als nadeel meer materiaal en meer chauffeur. Kwaliteit staat onderaan.
? Dat kan niet. Er wordt betaald vanuit de provinciepot. Wat niet ongelimiteerd is. Frequentieverhoging klikt leuk maar kost bakken geld.