Pagina 4 van 62

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: za 08 nov 2014, 23:51
door marlies
Negeer 'm, ik heb zelf ook weinig sympathie voor Hoogeveen maar Erno is gewoon met een lightbiertje te veel achter z'n toetsenbord gekropen vanavond.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 00:06
door Thom91
Vinny schreef:
Klaasje schreef:
Erik1100 schreef:Heb ergens wel berichten gelezen over speculatie dat de ICB via Almere, Zwolle en Almelo gaat rijden. Zodoende zou de Hanzelijn kunnen worden gebruikt voor internationale treinen.
Daar is pas sprake van als over substantiële lengte dubbelsporigheden worden aangelegd. Daar is momenteel geen geld voor.
Dat klopt inderdaad, maar de provincie wil wel geld steken in een partiele verdubbeling van het spoor. Als dat voldoende is om een snel IC pad (sommige media spreken van 8 minuten tijdwinst t.o.v de huidige sprinter) te creeëren dan is het logisch om een IC Enschede-Amsterdam Centraal via Zwolle in te leggen. De IC Berlijn kan hiermee geintegreerd worden eventueel. De IC naar Schiphol blijft dan via Amersfoort rijden.
De sneltrein zou het moeten doen in 48 minuten als ik het me goed herinner uit een document over mogelijkheden Zwolle - Wierden - (Enschede).

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 18:22
door visgraat
Met stops in Hengelo, Almelo en Raalte?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 18:25
door waldo79
Draven we niet een beetje door in onze fantasie.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 20:35
door Vinny
Nee, of althans niet voor wat betreft het IC/sneltrein treinpad. Dat heeft de provincie Overijssel namelijk als wensbeeld geformuleerd voor de lijn Zwolle-Enschede, waarmee het staand beleid is en geen fantasiestuk. Over de wenselijkheid van het wensbeeld kun je natuurlijk twisten, maar als je daar nou een sneltreinverbinding wilt realiseren, maak er dan gelijk een volwaardige IC verbinding van. Dus geen tussenstop in Raalte, maar wel een doorgaande verbinding Amsterdam-Twente. Wat mij betreft ;)

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 20:49
door Nitein-Repart
Ik vind ook de keus voor alleen Raalte ook een beetje apart, aangezien Nijverdal ongeveer net zo groot en belangrijk is dan Raalte. Het logische is un mijn ogen of op beide stations stoppen, of stations alternerend bedienen of beide stations niet bedienen.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 21:22
door Niek
Aangezien er grote vraag is naar een sneltrein Zl - Es, kan er dan tot aan de elektrificatie geen diesel GTW-je over de lijn rijden als sneltrein? Passeer mogelijkheden zijn er als het goed is genoeg ondanks het enkelspoor

Edit: Met eventueel stops in Nijverdal en Raalte :P

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 21:57
door julsteren
Nee, 3 keer DM'90 op een rit in de s7900 die overal stopt is al meer dan voldoende.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 22:01
door Niek
Rijden ze wel eens met 3tjes?

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 22:03
door julsteren
Doordeweeks in de avondspits rijd in elk geval die van 16:46 uit Hengelo richting Zwolle met 3 stellen, spot hem 3 keer per week.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 22:06
door Niek
Ik zal m wel eens proberen te kieken. Normaliter rijden ze enkel of dubbel, nog nooit een 3tje gezien

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 22:08
door julsteren
Ze rijden met 3 stellen wanneer ik de bus naar Borne neem, wanneer ik sneller in Borne wil zijn en die rit neem mag ik me steeds proppen in een 4 baks formatie :')

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 22:29
door Thom91
visgraat schreef:Met stops in Hengelo, Almelo en Raalte?
Geen idee, dat staat niet expliciet vermeldt..

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: zo 09 nov 2014, 22:59
door Suus
Er is dacht ik ook een rit in de ochtendspits met drie bakken. In eerste instantie was dat niet gepland trouwens, maar de lijn bleek populairder dan gedacht na de heropening.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 00:32
door Thom91
http://www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf

Hier het definitieve document.

Er komt een extra perron in Zwolle en er gaat intercity's rijden in de spitsrichting. Sprinter in 66 minuten (nu 67) en de spitsintercity in 51 minuten.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 06:08
door qiribi
julsteren schreef:Nee, 3 keer DM'90 op een rit in de s7900 die overal stopt is al meer dan voldoende.
Vertel dat de mensen uit Raalte en vooral Heino maar, 3x is nog best goed gevuld.
3x DM'90 houdt namelijk in dat de balkons voor 3/4 bezet zijn. (2x DM'90 is volle balkons en gangpaden en flink aandrukken in Heino door de conducteur)
3x kom je in de ochtendspits (als alles goed gaat) in 3 treinen tegen (de t7924 die aansluit op Windesheim, aankomst 8:10 in Zwolle; de t7917 die aansluit op Saxion met aankomst om 8:27 in Enschede en de t7932 die aansluit op Windesheim met aankomst 10:10 in Zwolle). Ik zou zelf graag zien dat de t7922 (aankomst om 7:40 in Zwolle) ook 3x DM'90 krijgt aangezien deze dat ook goed kan gebruiken, alleen kom je dan waarschijnlijk stelletjes tekort aangezien er vaak wel één of meerdere kapot staan.

's middags is een ander verhaal.
Het probleem is vooral dat je tot Nijverdal vaak echt wel 3 stellen kunt gebruiken, maar daarna een kanon kunt afschieten aangezien de trein bijna leeg is tot Hengelo en hij tussen Hengelo en Enschede weer iets voller is. Het komt er op neer dat 's middags over het algemeen alleen de t7955 (aankomt om 17:57 in Enschede) met 3x DM'90 rijdt, soms doet de trein welke op deze keert (de t7958) dat ook.

Dus ja. Spitstreinen tussen Enschede - Zwolle (ochtend Es - Zl, 's middags Zl - Es) zijn in mijn ogen wel handig en nodig.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 17:24
door Niek
Thom91 schreef:http://www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf

Hier het definitieve document.

Er komt een extra perron in Zwolle en er gaat intercity's rijden in de spitsrichting. Sprinter in 66 minuten (nu 67) en de spitsintercity in 51 minuten.
Dus tot 2017 blijft de NS daar rijden. Hopelijk met wat andere tijdelijke dieselstellen, alleen al aan het optrekken van die DM90's zijn ze al 5 min kwijt

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 17:52
door visgraat
Het zou fijn zijn als er zowel in Hengelo en Zwolle een extra minuut overstap zou zijn, dus als je het mij vraagt op dat stuk i.i.g. z.s.m. hoe dan ook twee minuten versnellen. Een bijkomend voordeel van versnellen is dat je in Enschede in een minuut of 8 kan keren i.p.v. ruim een half uur.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 19:00
door timtrein
DM'90 blijft natuurlijk gewoon rijden. Waar zou het geld voor nieuwe treinen vandaan moeten komen?
En zo traag zijn ze ook niet.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 20:32
door Niek
Traag niet, maar in optrekken wel

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 21:00
door Thom91
Niek schreef:
Thom91 schreef:http://www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf

Hier het definitieve document.

Er komt een extra perron in Zwolle en er gaat intercity's rijden in de spitsrichting. Sprinter in 66 minuten (nu 67) en de spitsintercity in 51 minuten.
Dus tot 2017 blijft de NS daar rijden. Hopelijk met wat andere tijdelijke dieselstellen, alleen al aan het optrekken van die DM90's zijn ze al 5 min kwijt
Ga er maar van uit dat die stellen blijven rijden totdat de nieuwe concessiehouder met materieel onder draad daar kan rijden.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 21:28
door SuperGhost
visgraat schreef:Het zou fijn zijn als er zowel in Hengelo en Zwolle een extra minuut overstap zou zijn, dus als je het mij vraagt op dat stuk i.i.g. z.s.m. hoe dan ook twee minuten versnellen. Een bijkomend voordeel van versnellen is dat je in Enschede in een minuut of 8 kan keren i.p.v. ruim een half uur.
Ach, in Enschede kunnen ze allang kort keren. De huidige tijden laten al een korte kering toe, het verschil tussen aankomst en vertrek is nu namelijk al 7 minuten. Dat is genoeg. Er zijn sprinters in het land die in kortere tijd moeten keren.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 21:46
door Vinny
Nu lees ik waarschijnlijk ergens overheen, maar staan de tussenstations van de sneltrein ook ergens gemeld?

Overigens is het wel jammer dat de opdeling in het hoofdrailnet en decentrale net zo per lijn is geregeld. Op deze verbinding zou decentraal stoptreinvervoer en een HRN-IC prima kunnen werken.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 21:50
door Thom91
Nee, staan niet in document maar zullen als ik naar BUP kijk Zwolle, Almelo, Hengelo en Enschede zijn.

Re: Aanbesteding Zwolle-Enschede van start

Geplaatst: ma 10 nov 2014, 22:07
door Bakpapier
Geen stop tussen zwolle en almelo? Raar

En ze moeten die lijn gewoon aanbesteden maar in de aanbesteding explicite de mogelijkheid bieden om de NS een IC dienst zwolle-almelo-hengele-enschede te laten rijden, en dan goed dichtgetimmerd zodat de regionale vervoerder dat niet kan aanvechten.